Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 7263 ggr
mwetterstrand
2/2/15, 1:40 PM

Ska jag ge tiggare pengar eller inte

Har funderat en del kring det här med tiggeriet som nu brett ut sig i hela landet. Jag bor i en liten stad i södra Sverige och även utanför våra till storlek sett ganska mediokra livsmedelsaffärer finns nu tiggare. Att det här på ett eller annat sätt är organiserat råder det inga tvivel om, skåpbilen som kör runt och släpper av dessa människor är synlig varje morgon.

Jag stör mig inte så mycket på att det är organiserat och jag har heller inga problem att släppa ifrån mig en tia eller tjuga när jag går och handlar. Det jag funderar över är om man gör dessa människor en björntjänst. Kommer pengarna dem till godo eller försvinner dessa till något överhuvud som skor sig gott på deras misär? Genom att fortsätta ge pengar så hjälper jag i så fall till att göra denna verksamhet lönsam och därmed säkra en fortsättning. Genom att inte ge pengar kanske jag underminerar deras verksamhet och de som verkligen lider kanske tvingas söka hjälp på ett bättre sätt.

Hur resonerar ni kring detta?

Annons:
[Juel70]
2/2/15, 1:52 PM
#1

Ja jättesvårt.  I vår stad är det några som samlat in pengar för att dom ska kunna åka tillbaka till Rumänien och skickat med dom mat och kläder osv.  Men något måste ju göras redan på plats i hemlandet, så dom inte behöver komma hit. 

Dom har det tydligen väldigt fattigt i just Rumänien, inga jobb heller.  Jag tror mer på att hjälpa dom på plats i hemlandet.

Men jag brukar ge en slant iallafall. Inte så mycket.. blir en tia eller tjuga som max.

[Carpinus]
2/2/15, 1:53 PM
#2

Vad gäller landsmän som eventuellt skor sig på andra har vi ju diskuterat om i andra trådar, bl.a. denna. Personligen har det väl hänt någon gång att jag lagt en slant i en mugg, men inte särskilt ofta. Finns det en bössa från frälsis eller stadsmissionen i närheten lägger jag i så fall hellre en slant där - de pengarna kommer kanske de utsatta till hjälp på ett mer kontrollerat sätt.

Den i längden bästa hjälpen är givetvis den som kommer tiggarna till del på hemmaplan. Tyvärr får man ofta söka information själv om vilka möjligheter man har att ge ett bidrag där, men här är ett exempel.

[krysopras]
2/2/15, 1:54 PM
#3

Att ge tiggare pengar kan aldrig vara en långsiktig lösning såvida man inte tycker att tiggeri är ett jobb och bör betraktas som ett yrke. Men i så fall får vi ju ge mycket mer pengar så att det räcker till inkomstskatt och sociala försäkringar, varvid marknaden för tiggarna skulle försvinna.  Själva affärsidén är lidandet och människans inneboende benägenhet att känna skuld och vilja minska lidandet hon ser omkring sig . Alltså måste en tiggare alltid vara eländig för att kunna få ihop pengar. 

Jag ser inte att det är hållbart.

[EvelinaL]
2/2/15, 2:10 PM
#4

Vi har många tiggare runt om utanför affärer och det är många som går och frågar ifall de behöver något innan de går in affären vilket jag tycker är jättebra. Man kan alltid hjälpa till med mat och vatten om man inte vill att pengarna ska hamna i fel händer. Sedan tror jag inte att det är någon som frivilligt sitter och tigger utan man måste vara jävligt desperat.

Sindri
2/2/15, 2:11 PM
#5

#2 av: Carpinus

Tack för länken till Svenska kyrkan. Har letat efter något sådant. Där gjorde du verkligen en insats.
Jag har "perioder" när jag tar ut lite kontanter och ger bort. Men jag gillar inte själva sättet. Och inte känns det bra heller efter att jag gett. Skäms lite för att det är som det är. Men hjälp till självhjälp och hjälp på plats tror jag på.

Kan berätta om en gång jag var på väg in till en affär och utanför satt en man med bara händer och tiggde, och det var rätt kallt. Jag köpte helt enkelt ett par varma vantar och skulle ge honom på vägen ut. Men då hade han vantar på sig! Hrmpf! Jag lade dem i bilen, få se om det blir ett annat tillfälle att ge bort dem.

[Carpinus]
2/2/15, 2:18 PM
#6

#5 Trevligt att länken kom till användning!

Annons:
[Jimmy.L]
2/2/15, 2:24 PM
#7

Jag ger inga pengar till tiggare, deras situation i Rumänien blir inte bättre av att man ger pengar dom kommer tvingas hit igen efter några månader igen när pengarna är slut. EU måste sätta press på Rumänien.

Magi-cat
2/2/15, 2:58 PM
#8

Måste hit och måste dit…De måste ha hjälp NU! De kommer hit för att de inte har något val.

Jag kan inte låta bli att ge i alla fall…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]
2/2/15, 3:10 PM
#9

I en TT/Novusundersökning  förra året ville 56 % av de tillfrågade förbjuda tiggeri, medan 23 procent tyckte att det vore en dålig idé.

http://www.helahalsingland.se/allmant/halsingland/ska-vi-ge-till-tiggarna

http://www.svt.se/nyheter/sverige/svenskarna-for-tiggeriforbud

kamera0710
2/2/15, 3:15 PM
#10

Jag skänker dem en slant ibland. Det känns lite för cyniskt att de ska svälta för att det är "fel på systemet" eller hur man nu ska uttrycka det.

mwetterstrand
2/2/15, 3:43 PM
#11

#8

Jag känner ungefär likadant. En del av dessa människor ser ut att behöva ha hjälp nu och min ekonomi drabbas inte av att jag ger en tjuga då och då. Det finns ju inget som hindrar att man hjälper på både lång och kort sikt.

Frågan är om den kortsiktiga gåvan är en björntjänst.

Paxxie
2/2/15, 3:53 PM
#12

Kan tycka att det är väldigt jobbigt se så många tiggare överallt just för att man känner sig så maktlös.  Jag har väldigt sällan kontanter på mig så jag brukar inte kunna ge något, men jag har däremot några gånger köpt mat/dricka och gett det istället. Dock verkar det inte ha uppskattats så mycket så numera avstår jag. Gissningsvis så är det för att de vill ha pengar att skicka hem till sina familjer, och de kan ju inte skicka en macka precis.

Tiggande inte en långsiktig lösning, men samtidigt måste man tänka på de människorna som är här och nu. Att EU blir hårdare mot Rumänien tycker jag är det allra viktigaste, men det behövs också direkthjälp till människor som inte har någonstans att sova eller möjlighet att kunna försörja sig själva.

[JenniN]
2/2/15, 5:31 PM
#13

Jag ger inga pengar alls till tiggare. Deras situation kommer inte att förbättras i längden av mina tjuga, däremot handlar jag gärna med frukt och vatten och liknande så att de inte svälter eller dricker ofräsht vatten.

Annons:
Persifone
2/2/15, 6:15 PM
#14

Jag ger pengar när jag har kontanter. Situationen i deras hemland ändras inte utav det, men deras situation just då blir lite enklare. Det räcker för mig.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[JenniN]
2/2/15, 6:46 PM
#15

14# Det är tyvärr inte säkert att deras situation blir bättre här heller eftersom det finns en risk med att de har en överman som snor åt sig det mesta av pengarna.

Persifone
2/2/15, 6:52 PM
#16

#15 Tror inte att det finns ligor överhuvudtaget och OM det skulle finnas så tänker jag inte straffa alla för att några använder sig utav det.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Jimmy.L]
2/2/15, 7:41 PM
#17

#16 Någon tjänar pengar i Rumänien på att låna ut pengar till romerna så dom kan köpa bussbiljetter samt för en plats att tigga på.

Persifone
2/2/15, 8:19 PM
#18

#17 Från din första länk:

"…Ockraren vet inte om vad Maria ska använda pengarna till, det är inte så att han har någon del i att hon ska resa till Sverige för att tigga, säger Maria, utan det är ett helt vanligt penninglån – men med gangsterränta.

Maria har varit i Sverige en vända tidigare, då tiggde hon ihop pengar så att hennes tre barn skulle få mat på bordet. .." 

Alltså är det inte organiserat utan hon lånade pengar av en person som tar skyhög ränta.

Tycker det mesta i artikel två visar på stöld utav tiggarnas pengar, ex: 

"…– Tiggare i Kista och Nyköping har slagit larm om att okända män kommer fram till dem och kräver dem på mellan 1.000 till 2.000 kronor för att få sitta på sin plats och tigga…"

Länkar om att ligor är myt: SvD, Metro, Sverigesradio, Tv4

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Jimmy.L]
2/2/15, 8:42 PM
#19

#18  Polisen delar inte din syn på saken.

Lund hade 11–25 personer utnyttjats för tiggeri.

I Burlöv 1–5 personer.

I Kristianstad 6–10 personer.

I Hässleholm hade 1–5 personer utnyttjats för tiggeri.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/rapport-ger-splittrad-bild-av-tiggeri-i-sverige/

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/publikationer/2014/Pages/utsatta-eu-medborgare-i-sverige.aspx

Vi har tidigare diskuterat detta i en annan tråd.

Persifone
2/2/15, 8:56 PM
#20

Om du kollat länkarna jag skickade så är det i Sverigesradio polisen i Skaraborg som uttalar sig och i länken till Tv4 är det polisen i Malmö, så jo det gör dem.

Jag är medveten om att det redan finns en tråd om detta, jag är heller inte särskilt sugen på att diskutera det.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
[Jimmy.L]
2/2/15, 8:59 PM
#21

#20 Myndigheterna har ju undersökt saken polis, socialtjänst, kommun har dom fel?

[Udoon]
2/2/15, 9:02 PM
#22

jag har en burk med småslantar jag brukar ta lite ur när jag ska handla. även om det bara är en femma eller en tia, så är det iallafall något, och brukar säga hej och så också. blir så ledsen när man ser folk som bara blänger eller är elaka, det är ju ändå en människa som sitter där, och inte sitter dom för att det är roligt heller, utan för att dom måste. även om jag inte kan ge mycket då jag själv bara har ersättning från FK så ger jag lite när jag kan, för dom lär ju ha ännu mindre än mig, och innan så lade jag dom pengarna på onödiga saker som godis och liknande.

sen att det bara ska tjatas om ligor hit och dit tycker jag mest är larv. säger inte att det aldrig händer att tiggarna utnyttjas, men dom stora pengarna ligger ju i droger, prostitution och liknande, inte i att kräva tiggare på småslantar.

Persifone
2/2/15, 9:03 PM
#23

#21 Så du menar att alla (myndigheter, osv) är överens om att det rör sig om tiggarligor?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Jimmy.L]
2/2/15, 9:12 PM
#24

#23En liga behöver inte betyda att man sänder ut folk att tigga utan det betyder även att man utnyttjar människor till att ta lån med stor ränta och kräver betalt för platsen man tigger på. Läs rapporten i stället som jag länkade till.

" 174 kommuner har besvarat frågan om kommunen kommit i kontakt med EU-medborgare som kan ha utnyttjats för tiggeri. Av dessa har 25 kommuner svarat ja och 149 kommuner har svarat nej. De kommuner som svarat ja representerar 14 län från Skåne och Blekinge län i söder till Västernorrlands län i norr. Förutom Stockholm är det mellanstora och små kommuner som svarat ja."

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2014/R2014-10-Utsatta-EU-medborgare-i-Sverige-webbpdf.pdf

Magi-cat
2/2/15, 9:23 PM
#25

Delade meningar…

"– Människor verkar känna att ”om det är organiserad brottslighet, då behöver inte jag bry mig.” Men jag brukar vända på det i stället: Det handlar om människor som redan är oerhört utsatta och diskriminerade. Om det dessutom skulle vara så att de är utsatta för brottslighet – då är de ju ännu mer utsatta och ännu mer i behov av vår hjälp."

http://www.metro.se/nyheter/nej-tiggarna-styrs-inte-av-kriminella-ligor/EVHnhB!R8zdmiAt7b1g/

"Att människorna som kommer till Sverige för att tigga skulle vara organiserade och tjäna pengar åt någon annan är en bild som ständigt målas upp.

Men Mats Karlsson, operativ chef för Malmö-polisen, säger att det inte finns någon grund för det påståendet"

http://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-sanningen-om-tiggarna-i-malmo/

#Polismyndigheten i Stockholms län har aldrig påstått att de ingår i kriminella ligor, det tror vi inte heller. Detta handlar inte om organiserad brottslighet. Vi tror att det finns familjekonstellationer som kommer hit, men det är inte vare sig konstigt eller olagligt, säger Gyllander.#

http://expo.se/2014/sa-ljuger-sd-om-tiggarna_6512.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/3/15, 6:47 AM
#26

#25 Det kommer hit en till två bussar i veckan priset för en bussbiljett är minst 120 Euro. En buss tar minst 40 personer det är 4800 i veckan någon ska låna ut väldigt mycket pengar för en familj att låna ut varje vecka någon där nere verkar väldigt rik. Tror inte dessa stackare får ett banklån där hemma för att komma hit och tigga.

Antingen finns det rika familjer som lånar vilt ut pengar utan ränta till folk eller så finns det kriminella i landet som ser sin chans att tjäna pengar på att låna ut pengar till hög ränta vilket av dessa är mer verklighet att vifta bort tanken att det inte finns kriminella i dessa länder som lånar ut pengar till fattiga är som att säga att Hells Angels är en skötsam motorcykelklubb.

En sökning på tiggare och lån ger detta:

– Det är tiggare som har sagt det till oss när vi har frågat. Att de har lånat pengar för att komma hit och att de sedan tvingats betala en jättehög ränta som de måste tigga ihop innan de kan åka hem. Vi har frågat: Hur länge tänker ni stanna, och de har svarat: en månad till. Varför det? har vi frågat. ”Jo för vi måste samla ihop pengar till skulden vi dragit på oss när vi åkte hit”. Vi vågar inte åka hem för att vi har fått så mycket skulder, säger de. Min gissning är att det finns en hel företagsamhet där nere som är en del av processen. Hur mycket och till hur stor del det vet jag inte. De har en business som gör upp länken mellan hemlandet och Sverige, det är min uppfattning.

http://www.dn.se/sthlm/manga-satter-sig-i-skuld-for-att-tigga/

Dom vågar inte åka hem utan pengar utan pengar till skulderna hur många seriösa företag skulle hota sina kunder så  att dom inte vågar sig hem.

Magi-cat
2/3/15, 7:43 AM
#27

"– Lösningen är ju att ha det så bra som möjligt hemma så att man inte behöver åka. Alla som vi träffar vill egentligen inte vara här i ett främmande land och tigga utan de är tvingade på grund av fattigdom"

http://www.dn.se/sthlm/manga-satter-sig-i-skuld-for-att-tigga/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Jimmy.L]
2/3/15, 7:48 AM
#28

#27 Är det inte att utnyttja fattiga människor till att ta lån för att komma hit? Några i Rumänien blir rika på andras fattigdom. Varför försöka tiga att det inte finns kriminella?

http://www.dt.se/blaljus/brott/misstanks-ha-tvingat-manniskor-att-tigga

Magi-cat
2/3/15, 7:57 AM
#29

#28 Meningarna går isär. Organiserad brottslighet vill polisen inte säga att det är. Socialsekreteraren har "hört av tiggarna" att de tar lån. Man får skilja ut de få fall av kriminalitet man hittat.

Vi har säkert inte hela bilden klar och oändligt svårt att sätta oss in i hur det är att vara i en sådan situation att man hellre lämnar allt (t.o.m. tar lån i vissa fall) för att sätta sig och frysa på en gata i ett främmande land och hoppas på människors empati och, förstås, deras givmildhet.

Faktum kvarstår: De som sitter där behöver hjälp, nu. Inget blir bättre av att vi människor stänger våra hjärtan. (Och plånböcker)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/3/15, 8:05 AM
#30

#29 Vi måste ju våga att prata om problemet det går inte att sopa problemet under mattan och låssas att det regnar. Tycker du att kriminella ska få fortsätta låna ut pengar till fattiga människor och kräva hög ränta eller ska man bekämpa kriminella och fattigdom eller är du nöjd att se dessa människor tigga på våra gator?

Magi-cat
2/3/15, 8:23 AM
#31

#30 Vilka konstiga "frågor" du ställer…. Skulle jag vara "nöjd med att se dessa människor tigga på våra gator"? Varför? För att jag inte kan se utan att göra något? Eller för att jag inte bara vill gå på hörsägen?

Något sopande under mattan har jag inte sett. Tvärtom är det en fråga som diskuteras ovanligt mycket. Tyvärr sprids även myter och överdrifter.

Kriminalitet finns överallt, precis överallt. Det är klart det kan finnas inslag av kriminalitet även i denna fråga, men:

"Men det finns inget stöd för påståendena om att utländska tiggare ofta ingår i kriminella ligor, säger Varg Gylllander, pressansvarig för polisen i Stockholms län.

– Polismyndigheten i Stockholms län har aldrig påstått att de ingår i kriminella ligor, det tror vi inte heller. Detta handlar inte om organiserad brottslighet. Vi tror att det finns familjekonstellationer som kommer hit, men det är inte vare sig konstigt eller olagligt, säger Gyllander."

http://expo.se/2014/sa-ljuger-sd-om-tiggarna_6512.html

Utnyttjande, icke-kriminell, om det förekommer är naturligtvis inte bra, det är det aldrig. Men faktum kvarstår att människorna tar dessa risker hellre än att stanna i en ännu mer ohållbar situation.

Inget blir bättre av att man gör det svårare för de enskilda människorna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/3/15, 8:26 AM
#32

#31 Varför förnekar du en rapport från myndigheterna där det står att tiggare utnyttjas? Anser du att myndigheterna ljuger ja eller nej?

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2014/R2014-10-Utsatta-EU-medborgare-i-Sverige-webbpdf.pdf

Magi-cat
2/3/15, 8:42 AM
#33

#32 Rapporten gäller

"Länsstyrelsen i Stockholms län har sedan januari 2009 ett nationellt samordningsuppdrag rörande människohandel för sexuella ändamål. I april 2013 utökades uppdraget till att gälla alla former av människohandel, till exempel avlägsnande av organ, krigstjänst, tvångsarbete eller annan verksamhet i en situation som innebär nödläge för den utsatte. I februari 2014 fick Länsstyrelsen i Stockholm ytterligare ett uppdrag, att samordna arbetet mot människohandel och exploatering av barn."

Tiggeri nämns i en bisats och tas sedan upp på sidan 19, för den som vill läsa mer.

Där  baserar man uppgifterna på en webenkät där kommunerna fått fylla i uppgifter. 62 % av kommunerna har besvarat enkäten.

"174 kommuner har besvarat frågan om kommunen kommit i kontakt med EU-medborgare som kan ha utnyttjats för tiggeri. Av dessa har 25 kommuner svarat ja och 149 kommuner har svarat nej."

Att "tiggare utnyttjas" generellt finns det alltså inte fog för att anta med ledning av kommunernas svar. Det förekommer säkert, men min poäng är snarare att man ändå kan hjälpa de människor som faktiskt sitter där i kylan. Man kommer inte åt skurkarna genom att låta de värst drabbade lida ännu mer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/3/15, 8:48 AM
#34

#33 Inte? Det var högst märkligt skulle detta vara en påhittad artikel?

http://www.dt.se/blaljus/brott/misstanks-ha-tvingat-manniskor-att-tigga

Annons:
[Jimmy.L]
2/3/15, 8:56 AM
#35

#33 Det går ju inte att tro att dom pengarna vi skänker kommer lösa hela problemet som finns i Rumänien så länge EU inte gör något åt problemet kommer vi ha människor som utnyttjar andras människors elände och fattigdom. Norge är på väg mot att förbjuda tiggeri har för mig även Frankrike och Italien ser den vägen med samt Storbritannien. I Danmark får dom inte tigga det då kommer vi få se tråkigt nog en stor ökning tiggare som kommer hit det kommer bli problem för alla och fler konflikter mellan tiggarna och dom som ogillar dom.

Magi-cat
2/3/15, 9:11 AM
#36

#35 Nu är det ju ingen som påstått heller att "dom pengarna vi skänker kommer lösa hela problemet som finns i Rumänien".

Problem, fattigdom, utanförskap och elände finns överallt, bara det att tiggarna är så synliga… Det sticker i ögonen och värker i hjärtat att någon har det så eländigt alldeles inpå oss. Man gör det lilla man kan. Och kanske är det nyttigt att så tydligt bli påmind om hur många människor har det. I tacksamhet över att man har en slant att skänka kan man underlätta för någon annan.

Samtidigt finns det inget som hindrar att man jobbar i större skala politiskt och ideellt för att få slut på fattigdom och elände.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/3/15, 9:21 AM
#37

#36 Då måste man ju sätta press på EU och Rumänien. Det var en pressträff i Stockholm med Rumäniens socialminister som menar att romerna inte alls är utsatta. 

http://www.expressen.se/nyheter/svensk-rumanskt-samarbete-mot-tiggeri/

Magi-cat
2/3/15, 9:23 AM
#38

#37 Det finns inget som hindrar att du sätter press. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/3/15, 9:33 AM
#39

#38 Försöker du vara lustig? Detta är ett jobb för våra politiker att lösa är ju det dom får betalt för eller är detta något vi medborgare ska lösa åt dom. Men visst sparka några politiker så kan jag ta deras jobb och löner och fixa det dom skulle ha gjort för mer än ett år sen.

nickiee
2/3/15, 9:53 AM
#40

jag ger inga pengar .för dom är inte utan pengar . 1 kolla in deras kläder ofta är det märkes kläder .2 sen fick jag veta i lördags av min vän att   dom som härjar runt farsta å hökarängen + andra när liggande områden dom bor i andra hand i 2-3 lägenheter i hökarängen

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[Söderort]
2/3/15, 11:10 AM
#41

#40 Vad har deras kläder med att dom är fattiga? Att dom bär märkeskläder kan ju vara för att folk har gett dom kläderna. Sen att dom bor i andra och tredje hand har heller inget med att dom är fattiga finns ju ungdomar och andra människor som bor så med.

Annons:
Magi-cat
2/3/15, 11:28 AM
#42

#38 Jag ser inget lustigt i detta. Även om du inte är politiker så kan du påverka och ge förslag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Udoon]
2/3/15, 11:36 AM
#43

Jag jobbar på Stadsmissionens second hand, och vi har haft drives för just tiggarna här i staden och hjälpt dom bland annat med kläder. Särskilt nu när vintern kommit så har vi skitit blankt i om det varit märkesgrej eller inte, varma jackor och sånt plockades med oavsett, för att det helt enkelt behövs. Så det är ju i såna fall som #41 säger, folk ger dom kläder.

Magi-cat
2/3/15, 11:43 AM
#44

#43 Roligt att höra! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/3/15, 12:15 PM
#45

#42 Vem ska jag vända mig till? Du verkar ju veta vem man ska kontakta har du gjort det?

Magi-cat
2/3/15, 2:40 PM
#46

#45 En väldigt bra fråga! Den kanske förtjänar en egen tråd? Hur gör man egentligen för att påverka i en demokrati? Demokratin ska genomsyra hela samhället och är mer än att rösta i val då och då.
Det måste finnas alternativ till, som du skrev högre upp:  "Men visst sparka några politiker så kan jag ta deras jobb och löner och fixa det dom skulle ha gjort för mer än ett år sen. "

Om du inte vill tala med politiker eller engagera dig politiskt kan du t.ex. gå med i föreningar och intresseorganisationer, skriva insändare, skicka in remissvar, skapa debatt och opinion, ställa medborgarfrågor, göra upprop, gå samman med folk omkring dig (beroende på fråga) etc.

(Ursäkta lite OT i frågan.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/3/15, 5:36 PM
#47

#46 Nu var frågan vem som har hand om tiggarnas situation i Sverige. Insändare hjälper inte inte tiggarna inte heller det andra  ansvarig minister borde vi alla ligga på för att få bort tiggarna på gatan.

Magi-cat
2/3/15, 5:40 PM
#48

#47 Det var svar på ditt 39 och 45. Om du trots allt vet bättre förslag, så verkställ dem då!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Jimmy.L]
2/3/15, 5:45 PM
#49

#48 Ligger det inte i allas intresse att se till att ansvariga skyndar på så att Romerna får ett bättre liv? Varför inte hjälpas åt att kontakta myndigheterna eller finner du det inte så intressant?

Magi-cat
2/3/15, 5:55 PM
#50

#49 😮Har det inte framgått att jag tar frågan på allra största allvar? 😕Jag gav förslag på vad man kan göra eftersom du frågade. Varför hugger du på det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/3/15, 6:01 PM
#51

#50 Du tycker bara jag ska tag i detta vad gör du för insats då?

tarantass
2/3/15, 6:32 PM
#52

http://arbetet.se/2014/08/05/rik-da-ar-du-troligen-en-skitstovel/

(Vi svenskar är rika. Liksom norrmän och danskar och andra västeuropeer.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2/3/15, 6:37 PM
#53

#51 Jag tycker inte "bara du" ska göra någonting, men du frågade vem man ska vända sig till osv. Det var det jag svarade på.

Själv är jag engagerad ideellt, inte politiskt. Och, som sagt, skänker en slant till behövande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/5/15, 8:02 AM
#54

Några påståenden och svar om tiggeri:

http://enrostmotrasism.se/myter.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
2/5/15, 8:19 AM
#55

#54 Inga källor till någon som helst fakta på den sidan. Känns enbart som propaganda.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Jimmy.L]
2/5/15, 8:22 AM
#56

#54 Ja dom skriver vilket jag har sagt hela tiden att det finns en viss kriminell verksamhet.

Magi-cat
2/5/15, 8:29 AM
#57

#56 Nu uttrycker du dig lite mer försynt än du gjort tidigare. Bra!

"En viss kriminell verksamhet" finns i både det ena och det andra. Du kan säkert komma på många exempel själv. Kriminalitet ska bekämpas och helst förebyggas men det betyder inte att ett förbud mot tiggeri eller vad det nu rör sig om, är det bästa.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/5/15, 8:32 AM
#58

#57 Ändå är det ett problem att människor utnyttjas jag anser fortfarande att man måste sätta press på EU och Rumänien ett förbud mot tiggeri är nog det bästa.

Magi-cat
2/5/15, 8:38 AM
#59

Ett förbud drabbar främst de som redan är värst drabbade.

Utrota fattigdomen är enda lösningen på sikt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/5/15, 8:44 AM
#60

#59 Som det är nu tvingas dom åka fram och tillbaka för att tigga på gatorna och sova på gatorna, i tält och i husvagnar i denna kyla är det bara en tidsfråga innan någon fryser ihjäl man måste ju tänka på det med.

tlover
2/5/15, 9:39 AM
#61

#59 Tyvärr kommer det ju inte att gå, tex är det få som vill köpa en t-shirt för tusentals kronor.

l'm back

kattöga
2/5/15, 10:50 AM
#62

En som säljer tidningar på samma ställen varje dag har fått konkurrens om platser av tiggare. Tidningsförsäljaren ser att tiggarna körs till och hämtas upp till platsen varje dag av människor som kör moderna och fräscha bilar. Tiggarna byts ut efter en tid (kanske åker tiggaren hem?) och en ny tiggare körs till platsen. 
Om dom som kör tiggarna till sina platser är kriminella eller inte, det vet jag inte. Men nog blir man misstänksam. 
Tidningsförsäljaren själv känner sig hotad av dom med bilarna, dom konkurrerar ju om utrymmet, och han upplever iaf att han har ögonen på sig.

Jag ger en slant då och då till tiggare. Men det känns oövervinnerligt eftersom när jag går till nästa plats för att handla så sitter där ju en tiggare också, och på nästa plats också…… Och det dåliga samvetet blir mycket större än min pyttelilla ekonomi……… Ibland vill jag verkligen bara blunda eftersom jag inte kan ge hur mycket som helst.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
tarantass
2/5/15, 2:31 PM
#63

#60: och just därför gör de det frivilligt och trots att de har alternativ, eller?

Jag begriper inte vad det är med dem som ständigt vill lösa problem genom att sparka mot de nedersta, de fattigaste, symptombärarna. Hur fega kan folk bli – i ett land där det än så länge är nästan helt ofarligt att kritisera dem som faktiskt bär ansvar?

Lösa finanssektorns ständiga utsugning av oss andras tillgångar, så att den har till sitt spelmissbruk, och lösa de spänningar som den globala ojämlikheten orsakar, genom att sätta åt vanliga muslimer och andra mörkhyade. Lösa den här mer regionala ojämlikheten genom att förbjuda tiggeri – och det utan en tanke ens på att det är människor som precis som man själv måste ha något att äta och att ge sina barn varje dag. Resonerar de likadant när deras barn mobbas i skolan: gaska upp dig gosse, kom inte hem och lipa?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Inkanyezi
2/5/15, 2:59 PM
#64
  • #60: "Som det är nu tvingas dom åka fram och tillbaka för att tigga på gatorna och sova på gatorna, i tält och i husvagnar i denna kyla är det bara en tidsfråga innan någon fryser ihjäl man måste ju tänka på det med."

Jo, jag tänker på det ofta. Det var nog därför jag förra året gick ner i källaren och hämtade min gamla militärpäls och gav den till en person som tiggde på gatan. Det fanns politiker i Norge som ville göra det straffbart att ge mat och kläder till tiggare. Mer befängt förslag får man leta efter. http://www.dn.se/nyheter/sverige/norskt-tiggeriforbud-faller/

Hur det än förhåller sig med brottslighet kring tiggarna, så kan det aldrig vara ett brott att ge mat åt den som är hungrig eller kläder åt den som fryser. Skulle det komma en sådan lag vore jag nog den förste att bryta emot den.

[Udoon]
2/5/15, 4:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

😃

[krysopras]
2/5/15, 5:04 PM
#66

Om vi gärna vill ha tiggare på våra gator så ska vi ge dem pengar. Då kommer fler hit. Kanske finns det en efterfrågan på tiggare här. Vi tycker om att känna oss goda och präktiga. Det känns så fint och varmt i maggropen att slänga åt en fattig ett par kronor. Egentligen är det jättebilligt, för det vi får, en pösig och fin självbild, är ju guld värd. Och den kan vi köpa för småslantar utanför var och varannan butik. Rena klippet!

Magi-cat
2/5/15, 5:10 PM
#67

#66 Jag förstår inte riktigt syftet med ditt inlägg. 🤔Kan du utveckla det lite?

Menar du att det är en egoistisk handling (=dålig) att hjälpa en medmänniska i nöd?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2/5/15, 5:47 PM
#68

Jamen vet någon vad. Om du och dina barn och gamla föräldrar svalt, krysopras (och likasinnade), och dina barn inte hade pengar till skola och dina föräldrar till medicin, och du hade att välja mellan en allmosa från en uppblåst skitstövel och abstrakta principer från ett helgon, vilket skulle du välja?

Eller för att tala mer gammaldags: vems dygder skulle väga tyngst på den yttersta dagen?

Det innebär inte och har aldrig inneburit att jag eller någon likasinnad skulle rata långsiktiga lösningar eller lösningar på plats. Vilken absurd tanke! (Jag misstänker att en del av oss är mer engagerade i sådana också än vad de är som enbart vill ha sådana.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[krysopras]
2/5/15, 10:33 PM
#69

Jag menar att tiggare har en uppgift att fylla i Sverige. Det är därför de är har, vi efterfrågar dem. Det är enl min uppfattning ovärdigt. Antingen får vi börja betala för dem på riktigt - och då menar jag försörja dem och ge dem människovärdiga bostäder, i annat fall bör vi förbjuda tiggeri. Att tillåta att fattiga människor försörjer sig på tiggeri i Sverige är helt enkelt inte ok. Vi får ta upp plånboken. Kanske avstå nästa Iphone, nästa köksrenovering, nästa Thailandsresa och betala mer skatt istället, för ska man bekämpa fattigdom så kostar det ju. Att slänga till folk en tjuga här och där är att bidra till att permanenta problemet. Rumänien tänker inte lyfta ett finger, enligt deras minister som var här på besök så diskrimineras inte romer i Rumänien.

Fast det är inte lika kul då, när man måste betalar via skatten. Dels blir det ju mycket dyrare och dels får man inte den där varma tillfredsställelsen av att hjälpa en människa i nöd. Den där tacksamheten, det underdåniga bugandet uteblir.

Annons:
tarantass
2/5/15, 11:51 PM
#70

#69: okej, du menade så. Då håller jag med om att vi borde bidra på riktigt. Vi borde också sätta press på Rumänien på riktigt. Hela EU.

Men du känner väl till nuvarande politiska klimat? Det är inte mycket för socialpolitik. Så hur gör vi då? I den (näst) bästa av världar skulle vi inte ställas inför den frågan, men där lever vi inte. Tiggarna och deras anhöriga lever här och nu och behöver fortsätta leva här och nu. Precis som du och jag.

"Permanenta problemet"? Det är det förstås möjligt att man inte gör genom att låta dem dö. Eller så permanentar, förvärrar och för oss osynliggör man problemet genom att de inte ens får råd att resa hit med sina extra billiga arrangemang. Men inget av det är lika bra som att hjälpa till att permanenta dem som personer, det vill säga bidra i alla fall litet till att ge deras barn mat och skolgång och deras föräldrar kraft att sköta om sina barnbarn.

Som jag redan har skrivit, det utesluter ingalunda mer långsiktiga åtgärder. Jag skulle tro att vi herremän och -kvinnor som nådigt utdelar allmosor i allmänhet är mer engagerade också i långsiktiga lösningar än vad de som inte gör det i allmänhet är. Börjar man dra i en trådända är chansen större att man så småningom får upp hela nystanet.

Jag gillar inte heller underdånigt bugande och tacksamhetsskuld. Men först kommer maten, moralen kan man tänka på sedan. Dessutom tycker jag det är litet snorkigt, om du ursäktar, att inte låta romerna själva i så fall vägra ta emot pengar. Jag tror inte många av oss skulle vägra om inte bara vi stod mot väggen, utan också folk som var beroende av oss och däribland våra barn.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[krysopras]
2/6/15, 8:03 AM
#71

Ja, jag medger att jag tog i. Många ger säkert av hjärtats godhet, Det känns bara så sorgligt, att människor idag, i EU, ska vara hänvisade till tiggeri för sin försörjning.

[Jimmy.L]
2/6/15, 9:17 AM
#72

#69 Dom är Rumänska medborgare menar du att alla EU medborgare ska kunna komma till Sverige och få bostad med hjälp av svenska skattebetalare? Det finns ju inte tillräckligt med bostäder till våra ungdomar eller flyktingar. Ska Sverige stå för bostäder till hela EU:s fattiga? Hur stor skatt vill du att vi ska betala, det lär ju bli rusning till SD.

Magi-cat
2/6/15, 9:19 AM
#73

En synnerligen vältänkt krönika…

"Och ärligt talat: jag förstår inte. Varför blir ni jättearga av att någon hjälper en fattig och utsatt människa? På vilket sätt försämrar det era liv?

Om man vill bry sig om orättvisor finns det rimligen annat att jaga upp sig för. I dagarna har till exempel storbankerna redovisat sina kvartalsrapporter och de fortsätter att kasta miljarder på sina ägare utan att ge ett öre till kunderna."

"Och till norska regeringen skulle jag vilja citera Jonas Gardell: "När tyskarna ockuperade Norge och norrmän flydde över gränsen till Sverige, borde det ha varit olagligt för svenskarna att hjälpa dem då?""

(Eller är det skillnad på folk och folk?)

http://www.corren.se/asikter/alla-kronikor/erik-wallsten/nar-godheten-blir-kriminell-7729032.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/6/15, 9:27 AM
#74

#73 Det var ett förslag som den norska regeringen kommer säga nej till. Dålig artikel som jämför med ett krig där människor dog.

Magi-cat
2/6/15, 9:49 AM
#75

#74 Folk dör av fattigdom också.

Kan du finna något som du tycker är bra i artikeln? Och vad tycker du själv om det norska förslaget?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/6/15, 12:02 PM
#76

#75 Det är bara ett förslag förstår du inte det? Den norska regeringen har sagt nej till detta. Tänk om norska tidningar skulle börja skriva att Sverige har som lagförslag att inte Judar och Samer inte är svenskar på grund av vad SD tycker är detta hela Sveriges åsikt eller ett parti som har den åsikten. Samma sak i Norge detta är vad ett parti tycker inte hela Norges riksdag försök att skilja vad ett parti och vad en regering tycker.

Annons:
Magi-cat
2/6/15, 12:21 PM
#77

#76 Vad tycker du om förslaget?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/6/15, 12:30 PM
#78

#77 Jag tycker det är fel och har förstorats upp. Vad tycker du om att norska tidningar skulle börjar säga att hela svenska folket stöder SD om Judar och Samer? Man har gjort en höna av en fjäder och tror att ett parti som saknar stöd skulle få stöd i riksdagen.

Magi-cat
2/6/15, 12:56 PM
#79

#78 Jag tror inte den frågan skulle bli aktuell av olika skäl. Vi får se om just den här frågan är en höna av en fjäder.

Att synen på tiggeri och även att hjälpa tiggare rör upp känslor och provocerar ser man även på en del vinklingar i tråden..

Såg du något annat i artikeln jag länkade till som var intressant?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2/6/15, 1:08 PM
#80

#79 Varför det det är ju exakt samma sak. Ett parti som ger ett förslag. SD har gett en massa förslag som man inte har i Norge ska då Norge starta tidningskrig att Sverige ska införa galna förslag från SD och sen säga att vi stöttade Tyskland under kriget med järnmalm! Är ju vi som är ansvariga för att Norge blev invaderade tack vare att Tyskland ville säkra vägen för malmen. Den artikeln är bara smaklös och så dålig fakta koll.

vallhund
2/6/15, 5:59 PM
#81

En äldre dam pekade på sitt huvud o sa schampo, när jag gick in på Willis. Blev nästan generad av hennes tacksamhet när jag gav henne en stor flaska schampo på vägen ut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Söderort]
2/6/15, 6:00 PM
#82

Hundratals människor, många av dem romer, tvingas tillbringa sina nätter utomhus i centrala Stockholm. SVT Nyheter träffade några av dem en sen och kall kväll i februari.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/har-sover-hundratals-tiggare

tarantass
2/6/15, 6:17 PM
#83

#71: ja, sorgligt är det. Sorgligt, bedrövligt och vidrigt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Magi-cat
2/7/15, 8:12 AM
#85

#84 Det är klart att den rumänska delegationen tycker att de överdriver, vad annars?

Skulle de själva kunna tänka sig att byta hus och minimilön (vad nu den är och finns det någon sådan, har de jobb osv) mot ovissa öden i ett annat land, få frysa och svälta, sova under broar och vara utlämnade åt andra människors goda vilja?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
2/7/15, 9:16 AM
#86

En bra anledning till att tiggeri inte får förbjudas är för att om romerna inte skulle komma hit skulle vi inte diskutera deras problem. Hela världen är fylld av tiggare. Det är väl ändå för väl att de också finns i Sverige så att vi kan få ett lite mer globalt tänk och engagera oss i andra människor som inte har lika bra förutsättningar som vi? Vi gör inte så mycket förrän problemet kommer och knackar på vår dörr.

Jag resonerar som så att även om det finns utnyttjande med i bilden (vilket jag absolut inte tar för givet) så tror jag att pengarna ändå kan göra nytta. Framför allt får jag ett tacksamt leende från en utsatt medmänniska. Det ger ju en signal om att jag hjälper på något sätt, även om det är invecklat, och kanske kortsiktigt.

Men tycker det är ännu bättre med givande till organisationer som hjälper på plats. Star of Hope har ett jättebra arbete i Rumänien. De har funnits där i 25 år och har sen länge byggt upp ett framgångsrikt arbete. De vet hur de kan hjälpa på bästa sätt.

http://www.starofhope.se/vart-arbete/helhjaertat-foer-romerna.html

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tarantass
2/7/15, 4:21 PM
#87

#80: nej, det var ett regeringsförslag. Som föll för att ett parti ändrade sig efter att saken hade uppmärksammats. Ska man tro vad Carpinus länkar till i #9 och vad man ser i trådarna här är läget allvarligt även i Sverige.

Och att folk inte heller vet, eller låtsas?, om vad den rumänska regimen är för slags.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Jimmy.L]
2/7/15, 4:38 PM
#88

#87 Av alla partier här är det bara SD som vill förbjuda tiggare. Men att tillåta tiggeri är ju ingen bra lösning heller för dom Romer som kommer hit se inlägg #82 Dom sover utomhus i minusgrader i veckan sjönk det till -12 grader. I höstas intervjuade ABC en man med flera svåra sjukdomar han vågade knappt ta sig till sjukhus.

OlgaMaria
2/7/15, 4:40 PM
#89

#88 Fast det är inte mycket varmare där och de har kanske inte möjlighet att få sjukvård där heller.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tarantass
2/7/15, 4:41 PM
#90

#88: vad länkarna antyder är att SD i det avseendet har de flesta svenskar bakom sig. 

Rätt överlägsen attityd, tycker jag, att inte låta vuxna människor själva avgöra vad som är hälsosammast för dem.

Om de bedömer att det är hälsosammare att bli sjuka i den svenska vintern än därhemma säger det en del om deras levnadsförhållanden.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[Jimmy.L]
2/7/15, 4:53 PM
#91

#88 Det är fuktigt och kallt där dom ligger och dom kan lätt drabbas av svåra sjukdomar som för denna stackare.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/han-ar-for-sjuk-for-harbarge

#90 Tagga ner för det första! Sen fundera på om detta är den bästa lösningen för Romerna ska dom fortsätta tigga år efter år efter år eller ska EU sätta press på Rumänien att dom använder dom EU pengarna dom fått till just Romerna eller ska pengarna användas till sådant dom inte var tänkt till?

tarantass
2/7/15, 4:56 PM
#92

Tagga ner med vad? Jag tycker det är en överlägsen attityd att inte låta vuxna människor avgöra sådant själva. Precis som jag tycker det var av Sveriges regering att inte påbjuda näringslivsbojkott av det gamla Sydafrika "för de svartas skull" när de svartas egna representanter ville ha en sådan bojkott. Jag tycker också det är viktigt att påpeka sådana attityder. De har en lång kolonial tradition.

Sedan vet jag inte hur många gånger folk har påpekat i både den här tråden och andra att kort- och långsiktiga åtgärder inte utesluter varandra och förklarat varför även de kortsiktiga behövs.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Jimmy.L]
2/7/15, 5:00 PM
#93

#92 Länka då till en artikel där en Rom säger att denna gillar att sova ute och tigga på gatorna för jag hittar inte en enda artikel.

tarantass
2/7/15, 5:02 PM
#94

Jag kan inte se vad det har med saken att göra. De kommer hit, det räcker. Skulle du resa till Rumänien skulle inte du heller avkrävas uttalande i tidningsartikel om att du verkligen ville resa dit.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

OlgaMaria
2/7/15, 5:03 PM
#95

#91 Det är kallt och fuktigt i hemlandet också.

Visst är det inte bra för dem att leva som tiggare i Sverige, men alternativet är ju inte heller bra. Tror inte man ska åtgärda problemet genom förbud mot de mest utsatta. Det blir ju bara ett ytterligare svek. Vi måste hjälpa, inte förbjuda.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Jimmy.L]
2/7/15, 5:05 PM
#96

#94 Så dom kommer hit och önskar inget annat än att få tigga och sova utomhus i snöstorm, minusgrader och regn? Mycket märklig önskan.

tarantass
2/7/15, 5:06 PM
#97

Och den dag de upptäcker att de klarar sig bättre hemma i Rumänien slutar de säkert komma hit.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
tarantass
2/7/15, 5:07 PM
#98

#96: det verkar vara du som inte kan föreställa dig vad det är att lida nöd.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

OlgaMaria
2/7/15, 5:12 PM
#99

#96 Men VARFÖR skulle de komma hit om de inte på något sätt såg det som fördelaktigt för dem? Så klart det inte är ett härligt liv, men de har det fruktansvärt på hemmaplan. Och har man barn och kanske barnbarn så är man nog beredd att till och med dö på kuppen om det kan hjälpa nästa generation.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Jimmy.L]
2/7/15, 5:12 PM
#100

#95 Där har dom ju familj och tak över huvudet inte alla men många här väntar även våld dom är väldigt utsatta på gatorna. Plattan är inget bra ställe att vistas på under natten vart gör dom sina behov det finns inga toaletter vid plattan.

[Jimmy.L]
2/7/15, 5:16 PM
#101

#99 Skippa Caps finns ingen anledning att använda den. Har du läst artiklar om tiggarna hur många av dom säger att dom vill tigga i Sverige?

OlgaMaria
2/7/15, 5:18 PM
#102

#100 De har kanske tak över huvudet men inte säkert att de har någon värme eller rent vatten. Och framför allt kanske det inte finns någon mat eller några pengar. Ska man då stanna hemma under sitt tak och se på när ens barn svälter ihjäl?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Jimmy.L]
2/7/15, 5:18 PM
#103

#98 lägg fram bevis att dom vill tigga och sova utomhus för jag hittar inga artiklar om Romerna att det är deras önskemål.

OlgaMaria
2/7/15, 5:19 PM
#104

#101 Varför tror du att de kommer hit?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Jimmy.L]
2/7/15, 5:25 PM
#105
tarantass
2/7/15, 5:30 PM
#106

#103: se #94 och #97.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2/7/15, 5:31 PM
#107

#105: självfallet vill de helst ha arbete. Som de allra flesta av oss andra. Men när de inte får arbete måste de tigga. De måste nämligen få ihop pengar precis som alla vi andra.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Jimmy.L]
2/7/15, 5:32 PM
#108

#1006 Ser inga bevis på ditt påstående kom med en länk att dom skulle gilla tigga och sova utomhus.

OlgaMaria
2/7/15, 5:32 PM
#109

#105 Vad du snurrar till allt. Så klart det är bättre med arbete. Tycker du att det är problematiskt att de kommer hit i önskan om att få ett arbete?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Jimmy.L]
2/7/15, 5:33 PM
#110

#107 Det är en stor skillnad att vilja tigga och tvingas för att det inte finns något val.

tarantass
2/7/15, 5:34 PM
#111

Jimmy.L, det är inte frågan om att gilla. Det har ingen sagt. Det här gäller folk som lider nöd. De är tvungna att få ihop pengar, och det går inte lika lätt för dem som det gör för dig och mig i ett, än så länge, relativt välfärdssamhälle.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[Jimmy.L]
2/7/15, 5:35 PM
#112

#109 Har du läst dina inlägg du påstår att dom frivilligt tigger och bor utomhus Romerna säger att dom har inget val det är en jäkla skillnad.

[Jimmy.L]
2/7/15, 5:38 PM
#113

#111 Läs ditt inlägg igen i #90

Dom är här inte för att dom tycker det är kul att sova utomhus eller tvingas tigga.

tarantass
2/7/15, 5:39 PM
#114

Jimmy.L: du verkar vilja förbjuda tiggeri och du hänvisar till att romerna lider nöd på Sveriges vintriga gator.

Om jag har fattat det rätt så är felet att du tror att de har något alternativ som är bättre.

Då säger jag och TheresiaW (om jag fattar henne rätt) att om de hade ett sådant skulle de naturligtvis välja det. De är vuxna människor som är i stånd att förstå sitt eget bästa. Ingen säger att de gillar att bo utomhus i främmande land om vintern.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

OlgaMaria
2/7/15, 5:43 PM
#115

#112 Ehh…. om jag har brutit benet så känner jag både mig tvingad att åka till akuten samtidigt som jag åker dit frivilligt.

Vill du svara på frågan jag ställde i #109 ?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Jimmy.L]
2/7/15, 5:48 PM
#116

#114 Så du ser Romer som tiggare? Barn till dessa människor har alltså en framtid som tiggare vidrig syn jag vill att dom ska få dom EU pengar som Rumänien har fått av EU.

Som jag skrev till #114 Ska Romer och deras barn vara beroende av att tigga eller ska Rumänien göra rätt för sig? Anser du att dom romerska barnens framtid ligger i att tigga och sova utomhus här och i andra länder?

tarantass
2/7/15, 5:49 PM
#117

Herregud, att på fullt allvar tolka det man skriver så att man tror att folk gillar att tigga… och om man nu vore en av dem som faktiskt trodde att romer gillar det, skulle man då ta ställning som man gör i övrigt?

Klart som fan att ingen som har tiggt vill tillbaka och göra det. Det var säkert förnedrande nog första gången. Eller då man föddes och växte upp i en utstött f.d. slavklass. Men tyvärr kan det hända att man blir tvungen, eftersom det inte görs tillräckligt därhemma heller.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Jimmy.L]
2/7/15, 5:52 PM
#118

#117 Frågar igen anser du att Rumänien ska förbättra Romernas ställning i Rumänien med EU pengar dom fått just för detta eller är det bättre att dom tigger?

Annons:
tarantass
2/7/15, 5:53 PM
#119

#116 och #118: se #92.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

OlgaMaria
2/7/15, 5:55 PM
#120

Problemet är ju att romerna är diskriminerade i sitt hemland, samtidigt som rumänerna också har det svårt. Jag tror det skulle kunna bli olyckligt om man på något sätt bestraffade Rumänien. Då skulle romernas ställning försvagas ytterligare. Då blir dem det svarta fåret. Det är nog helt enkelt fel att ge pengar till Rumänien som ska komma till romernas nytta. EU kanske kan påverka situationen på något annat sätt? Sen finns det ju också jättebra organisationer man kan stötta som hjälper romerna med det där långsiktiga arbetet med utbildning m.m. som med tiden kan förändra deras möjligheter till ett liv med ett vanligt arbete istället för tiggeri.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tarantass
2/7/15, 6:01 PM
#121

#120: tar mig friheten att länka till #86 som bland annat ger exempel på en sådan organisation. Fler kan man finna genom att googla eller söka på ställen som Facebook.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Jimmy.L]
2/7/15, 6:01 PM
#122

#120  Rumänien har ansvar för sina medborgare och fått stora EU-bidrag för att se till att deras situation ska bli bättre som skola, bostäder och jobb det är ju ett krav för att få bidrag just för att genomföra projektet eller har den Rumänska staten någon form av fri-avtal att stoppa dom pengarna i egen ficka vilket dom troligen har gjort. Ska fler länder göra samma sak mot dom man inte finner passar in i samhället?

tarantass
2/7/15, 6:07 PM
#123

#122: hur vill du få en skurkstat att göra rätt för sig? Vill du offra den statens mest utsatta och garanterat oskyldiga medborgare (om man ens kan kalla en del av dem "medborgare" eftersom de saknar officiell identitet i sitt hemland) bara för att den naturligtvis borde göra rätt för sig?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Jimmy.L]
2/7/15, 6:12 PM
#124

#123 Genom att EU sätter press på dom med böter och domstol. Kan man få böter för luftföroreningar kan man bötfälla Rumänien för att dom inte uppfyller dom mänskliga rättigheterna för Romerna.

tarantass
2/7/15, 6:16 PM
#125

#124: okej. Det tycker jag också. Om det kan göras på något sätt som inte ger motsatt effekt, som TheresiaW skisserade i #120, och som romerna riskerar hämnd för så fort EU vänder ryggen till igen, utan som tvärtom medvetandegör även övriga rumäner.

Och även då plus kontrollanter, både officiella och från frivilligorganisationer, och att vi under tiden ger dem som måste tigga pengar så att inte de eller deras barn är bortom räddning när allt det andra har lyckats.

För frågan är om det kommer att göra det. I bästa fall kommer det ändå att ta alldeles för lång tid. Bland annat för att socialpolitik inte riktigt är vare sig EU:s eller vår tids grej.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[Jimmy.L]
2/7/15, 6:21 PM
#126

#125 Rumänien tjänar inget på att hämnas på Romerna det slår bara tillbaka på den sittande regeringen. Tyvärr har du rätt i att detta kommer ta tid men ser våra politiker till att pressa saken i Bryssel kommer man tillslut att föra upp detta på EU-möten.

tarantass
2/7/15, 7:13 PM
#127

#126 första meningen: det är frågan om det, i en till stor del antiziganistisk befolkning som har stora egna problem. Och som dessutom behandlar romer illa alldeles oberoende av politikerna.

Så även därför (inte bara för att det andra tar tid) behövs frivilligt hjälparbete under överskådlig tid. Både kort- och långsiktigt, både i Rumänien, i EU och i våra egna städer.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Söderort]
2/11/15, 10:59 AM
#128

Tidigt på onsdagsmorgonen har polisen avhyst ett femtiotal personer som slagit läger på Sergels Torg. – De fick fram till åtta på sig att ta med sig sina saker. Sen kommer trafikkontoret och städar, säger Tove Hägg på Stockholmspolisen till Metro.

http://www.metro.se/stockholm/massavhysning-av-tiggare-pa-sergels-torg/EVHobk!Cr7bl7gDYvNc/

Inkanyezi
2/11/15, 11:37 AM
#129

Det kan nämnas att rumänska tiggare var inte först att slå sig ner på Sergels Torg, utan det var ett fåtal svenska hemlösa i Stockholm som valde platsen till sitt mer eller mindre permanenta läger. Under senare tid har antalet personer på platsen ökat betydligt, och flertalet har då varit hitresta tiggare. Fortfarande var en del av dem som vistades där hemlösa stockholmare. 

Det finns fortfarande, precis som tidigare år, hemlösa stockholmare som sover på olika platser i staden, ofta där det är lite varmare än ute på gatan. Migranterna, de som har rest hit för att tigga, är ett tillskott till våra uteliggare. Redan innan vi fick så många migranter hit, har platser på tillfälliga boenden varit otillräckliga.

Vi har haft liknande situationer tidigare. På tjugo- och trettiotalen ordnade Stockholms Stad tillfälligt boende en del vintrar, bland annat på Kungsholmens brandstation och i ett antal skolor, för att folk som hade kommit till Stockholm inte skulle frysa ihjäl. Många av den tidens migranter kom från andra delar av landet, och däribland förekom också barnfamiljer.

[krysopras]
2/12/15, 4:46 PM
#130

#129

Det är dock en enorm skillnad i det att vi idag betalar till EU och Eu betalar Rumänien till stöd för  rumänska romer.

Per capita betalar svenskar mest av alla EU-medborgare till EU och får minst tillbaka från EU i stöd. 

Vi har alltså redan skänkt en väldig massa pengar till rumänska tiggare.

neasfotografier
2/12/15, 5:32 PM
#131

Jag tänker nu säga min åsikt och vad jag sett med egna ögon och vad många andra i samma stad som mig sett. Och hoppas att jag slipper påhopp.

Jag ger inte pengar till tiggare whatsoever. Dels för att jag har knappt pengar så jag klarar mig själv och dels för att jag stör mig på dem. Går jag på stan eller ens till den lokala affären så sitter det tiggare utanför varje dörr. Man kan inte ens gå någonstans utan att de sitter utanför dörrarna, vissa sitter på knä och har handflatorna ihop som att det är så synd om dem. Det är kanske 1% av alla tiggare i min stad som inte överdramatiserar. Det enda de vill ha är pengar.

Vi har ett köpcentrum och där sitter det en tiggare utanför varje butiksentré. När dagen är slut och alla affärerna stängt så kommer det en minibuss till baksidan av Elgiganten, där tiggarna tar fram sprillans nya smartphones, byter till märkeskläder och skor. Och sen åker därifrån. Det här händer dagligen bakom Elgiganten och det är oerhört många i stan som vet om det.

Vet vissa som försökt att ge dem mat/kläder men då har det flera gånger hänt att de aggressiva och i vissa fall har även tiggare attackerat människor på väg in i affären och siktat på plånböckerna. En gammal dam blev attackerad av en i höstas vet jag.

Det här har jag har sett själv och mina vänner har även sett och blivit utsatt för det.
Därför - ger jag inte en ynka smula till dem.

EDIT:
Hade jag haft råd så hade jag hellre gett pengar till de som spelar musik på sommaren eller lättar upp stämningen lite.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

snigelpiga
2/12/15, 5:39 PM
#132

#131  Jag instämmer helt dina ord.  Har sett liknande saker här vad du berättar.

Annons:
pyromanen
2/12/15, 7:33 PM
#133

Eftersom det handlar om grov diskriminering av flera millioner romer i Rumänien och flera andra länder i Europa så är det ett problem som bara kan lösas på längre sikt på högre (EU)-nivå. Man hjäloer inte något på grundproblemet genom att ge pengar till tiggare. Men för just den individen som sitter just där utanför min Ica just idag, dp gör det ju 10 ke skullnad om jag ger hen 10 kr och hen behöver oengaena och blir glad och tacksam. (De som finns här i krokarna är inte mer organiserade än att de är släkt och vänner som delas om fordon)

tarantass
2/13/15, 1:30 AM
#135

#131: vad är ett "påhopp" i sammanhanget? Är det påhopp att säga att jag tvivlar på att det du skriver är representativt, även om allt du skriver är sant och rätt uppfattat av dig? Är det påhopp att säga att jag känner igen element från skrönor om romer, fattiga torgförsäljare och "original" som har snurrat runt bland folk i hela mitt liv? Är det påhopp att säga att jag sätter frågetecken för "sprillans nya" mobiler, att de kan ha köpts eller fåtts begagnade från några av de många som byter mobiler som de byter skjortor, eller att det kanske vore oklokt även av en hederlig tiggare att vara klädd i sin nyaste omgång kläder när hen tigger? 

---

---

Jag hoppas inte det, för det är tre uppriktiga reflexioner jag gör.

---

---

Jag vet många människor som är engagerade i det här och som säger helt andra saker än vad du gör. Så, som sagt, även om du har sett alldeles rätt är jag helt säker på att det inte är representativt. Det finns skurkar i alla branscher, men tiggeri är helt enkelt inte lukrativt. De som på vissa håll "säljer" tiggarplatser åt hederliga tiggare är inga storfräsare själva, och de tiggare som utsätts för dem behöver fortfarande mat och pengar till sin familj.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

OlgaMaria
2/13/15, 11:10 AM
#136

Begagnat-värde på en iphone 4 är 200 kronor. Och det går nog att få tag på begagnade smartphones billigare än så också. Att ha en telefon är otroligt viktigt för dem och går nog före många andra nödvändigheter. Sen är det inte lätt från ett litet avstånd att avgöra vad som är en "sprillans" ny smartphone. Man kan nog få för sig att en äldre begagnad smartphone ser sprillans ut från ett litet avstånd.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

neasfotografier
2/13/15, 11:16 AM
#137

#135 och #136
Nu har ju jag och vänner till mig sett att vissa av de kommer med oöppnade kartonger med smartphones och då är det ju klart att man antar att de är helt nya?
Har hänt att jag sett dem när jag stått och tankat 30-50 meter ifrån baksidan på Elgiganten där de byter om dagligen.
Och det är ligor i min stad, det har polisen bekräftat. Sen tillhör inte alla ligor, men det finns garanterat där jag bor.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2/13/15, 11:22 AM
#139

#137 Tror du på det där?

De sover på gatan i kylan, de sitter på gatan, de är helt utlämnade…Inte får de så mycket i sina muggar att det räcker till att leva gott…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
neasfotografier
2/13/15, 11:26 AM
#140

#138 och #139
Har inte sagt att någon ska tro på det jag säger. Men jag tror garanterat på vad jag har sett och vad mina vänner upplevt tillsammans med mig.
Jag tror knappast att jag går runt och ljuger för mig själv angående vad jag har sett.
Tänker också dra mig ur diskussionen nu då jag sagt mitt och lagt min åsikt, vilket var mitt enda syfte.
Sen får alla andra tro vad de vill.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Magi-cat
2/13/15, 12:30 PM
#141

#140 Det beror ju alldeles på vad man tar fasta på. Om någon sett (eller känner någon som känner någon som sett) någon enstaka gå omkring med en mobil som ser sprillans ny ut och drar slutsatser av det?

Eller om man reagerar på alla de som sover under broar i kölden och försöker värma varandra, som fryser utanför affärerna osv…

Vilken är huvudsidan?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
2/13/15, 12:46 PM
#142

Intressant att vissa här vet bättre vad neasfotografier har upplevt än hon själv vet, bara för att det inte stämmer överens med deras verklighetsbild.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Denna kommentar har tagits bort.
Mysan59
2/13/15, 12:57 PM
#144

Jag har inte läst alla inlägg, eftersom det är så många.

MEN en sak som jag undrar över: Säg att jag går runt i centrum och går förbi tre tiggare på olika ställen. Om jag ger den ena pengar, så kommer jag ha svårt att inte ge dom andra två och det kan ju funka om man har jobb, men som a-lös och sjukskriven så finns det inte så gott om pengar att strö  omkring sig, hur synd jag än tycker om dom.

Nu kan jag iofs inte ge några pengar, eftersom jag nästan aldrig ha några kontanter på mig, men jag köper hellre situation Stockholm eller skänker pengar till nån organisation som hjälper fattiga i såna fall.

För hur det än är, så vet man inte om det är organiserade ligor och/eller folk som verkligen svälter. Just dom jag går förbi alltså.

Jag mår dåligt av att se dessa sitta i kylan, men som sagt, har inte så det räcker själv, så ännu mindre kunna skänka till andra.

Zyperior
2/13/15, 12:58 PM
#145

#143 Misstro hur mycket du vill. Kunde inte bry mig mindre.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Inkanyezi
2/13/15, 1:29 PM
#146

#145 Om du upplever det som att du inte bryr dig, varför besvarar du i så fall inlägget, och varför begär du bevis för åsikter som redovisas?

Det är någonting som inte rimmar helt och hållet där.

Annons:
Zyperior
2/13/15, 1:36 PM
#147

Jag kunde inte bry mig mindre betyder inte att man inte bryr sig alls. Hade jag inte brytt mig alls hade jag, mycket riktigt, inte svarat. Något du får bevis för efter ditt nästa inlägg om det berör samma fråga.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
2/13/15, 1:42 PM
#148

Skärpning nu i tråden!

[krysopras]
2/13/15, 4:06 PM
#149

Alla de som har sett något som visar att tiggarna inte enbart lever på småslantar i McDonaldsmuggar har antingen sett fel, sett något som inte är representativt,utan bara en tillfällighet eller så har vi inbillat oss att vi sett nåt som inte egentligen har hänt.  

Sverige borde nog satsa på synundersökningar för hela folket, väldigt många av oss tycks ju knappt ha ledsyn ens. Det låter som ett gigantiskt folkhälsoproblem. Att vi klarar av att köra bil, arbeta, åka och handla?  Vi måtte ha världens högsta trafikdödlighet eftersom de flesta av oss antingen inte kan se eller inte kan tolka det som utspelar sig rakt framför näsan på oss.

tarantass
2/13/15, 4:15 PM
#150

#149: massor av människor har också sett annat än att tiggare i själva verket tar splitternya mobiler ur kartonger, kör omkring i dyra bilar och så vidare. Det är också lätt att misstolka sådant. Det är lätt att se om man känner man till litet av de rykten som har gått i alla århundraden. Det kan gälla skänkta mobiler, bilarna kan vara billigare än de ser ut men välhållna. Vissa grupper romer sätter en ära i sina bilar, men det är inte säkert att det är samma familjer som tigger och det kan vara bilar som också är helt nödvändiga som transportmedel.

Men, som jag skrev: till och med om neasfotografier både såg och tolkade alldeles rätt vet jag många fler som har sett nöd och misär, både i Sverige och i Rumänien, än som har sett vad som kan vara bedrägeri. Och då är det också rejält med nöd och misär jag talar om. Rakt framför näsorna på sig. Därav sluter jag mig till att nöd och misär är vanligare. 

Är det svårt att förstå på något vis?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zyperior
2/13/15, 4:32 PM
#151

#150 Om det är lätt att misstolka kan din tolkning vara fel också eller? Med de argumenten är det väl mer angeläget att skänka pengar till organisationer som tar hand om fler och fullt förståeligt att man inte vill skänka pengar till någon som till synes agerar oärligt?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

tarantass
2/13/15, 4:51 PM
#152

#151: det är väldigt svårt att tänka sig att folk övernattar utomhus och olagligt i den svenska vintern natt efter natt bara för att blåsa folk. Det är väldigt svårt att tänka sig att folk, som har först försökt få jobb och därefter tiggt i Sverige, hemma i Rumänien raggar upp främlingar i dåligt skick att spela deras föräldrar och barn och tillfälligt hyr ett eländigt ruckel i en by av eländiga ruckel bara för att blåsa svenskar som kommer dit för att undersöka läget och/eller fösöka hjälpa. Eller blåsa dem av sina egna landsmän som har samma avsikter, vad det beträffar. Det är ännu svårare att tänka sig att detta sätts i system av många personer.

Din andra punkt har både jag och andra svarat på många gånger. Jag är less på att behöva upprepa självklarheten att det ena inte utesluter det andra och att man utifrån vanlig människokännedom kan anta att av dem som engagerar sig för dessa människor i Sverige är det nog fler som också engagerar sig för hjälp på plats än vad det är av dem som inte engagerar sig för dem i Sverige.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zyperior
2/13/15, 5:03 PM
#153

Hur ska du ha det? Är det lätt att misstolka eller inte? Du verkar ganska säker på att din tolkning stämmer. För om jag skulle se tiggare byta kläder, använda sig av moderna mobiltelefoner och köra förhållandevis fina bilar så skulle jag inte va så pigg på att skänka pengar och har full förståelse om någon annan som upplevt det samma inte heller är det. Även om det är en misstolkning. Jag menar att det är inte fel att ge pengar till tiggare men det är inte heller fel att inte göra det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
tarantass
2/13/15, 5:12 PM
#154

#153: jag har talat om hur "jag ska ha det". Tycker du att det jag räknade upp är lätt att misstolka är du välkommen att tala om konkret hur, precis som jag har gjort om det neasfotografier skrev. Jag har inte sagt något bestämt om det hon sade sig ha sett och jag har inte sagt att jag kan det. Det innebär inte att det inte kan, eller ska, diskuteras.

En anledning till att sådant här är viktigt att reda ut är just precis vår allmänna övertro på just det man själv har upplevt och undertro på det andra har upplevt (anekdotisk evidens och liknande). Även i fall där det är många fler som har upplevt något helt annat än man själv. En annan anledning är vår allmänna tendens att blanda ihop vad vi ser med en viss tolkning av det – en tolkning som ofta inte alls är den enda möjliga.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zyperior
2/13/15, 5:24 PM
#155

Jag har aldrig påstått att det är lätt att misstolka, det är du som har gjort det. Men du verkar inte konsekvent i den meningen. Så länge det är din tolkning är det ok, men andras så är det troligtvis feltolkat.
Det du har upplevt är säkerligen belägg för att ge pengar till tiggare. Andra upplevelser kan vara belägg för att inte göra det. För mig är egentligen andras upplevelser oviktiga i detta sammanhang. Mina egna upplevelser är det som avgör.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

tarantass
2/13/15, 5:31 PM
#156

Inte konsekvent? Du kan ju komma med konkreta invändningar mot mina konkreta beskrivningar, precis som jag gjorde med neasfotografiers. Därefter kan du kanske bedöma det. Och "troligtvis feltolkat" är något du lägger i min mun.

Det är en avsevärd skillnad mellan att tycka som man tycker utifrån var man ser de starkaste sakskälen och att tycka som man tycker bara för att man tycker så mycket bättre än alla andra.

Visst, det är många som gör som du och bara går efter sina egna upplevelser. Det har ni naturligtvis rätt att göra, men andra kan ju också se stora möjligheter att växa genom att försöka gå vidare från en sådan hållning. Man kan också se det som att vidga sitt erfarenhetsfält.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zyperior
2/13/15, 5:53 PM
#157

Så du syftar inte på att det neasfoto upplevt är feltolkningar när du säger att det är lätt att misstolka mobiler, bilar och klädbyten med mera? Om inte så ber jag om ursäkt för missförståndet.

Om jag upplever något så är det per automatik inte falskt för att någon annan upplevt motsatsen, inte ens om väldigt många upplever motsatsen. Finns andra sätt att vidga sitt erfarenhetsfält än att köpa det folk säger till en.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

tarantass
2/13/15, 5:56 PM
#158

Som jag påpekande för några inlägg sedan, jag har aldrig påstått att neasfotografiers berättelse "per automatik är falsk". Jag har inte heller pläderat för att "köpa det folk säger till en". Snarare har jag pläderat för motsatsen – men också för en kritisk hållning till vad man själv tror sig se. Det kanske klarnar om du läser alltsammans en gång till.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Tant Grön
2/13/15, 5:59 PM
#159

Här som jag bor finns en större secondhand. Dit får tiggarna komma och hämta kläder när dom behöver. Såklart dom väljer snygga kläder, vem skulle inte gjort det? Har också hört att någon låter en del bo i  hens sommarstuga, och någon från en frikyrka ordnat husvagnsboende för några. Kanske dom också hämtar upp dom  i bil? Troligen för långt att promenera.  Titta på deras händer, så svullna och förfrusna, de har farit illa i många år. Missunna dom inte några kronor av vårt överflöd.

[JenniN]
2/13/15, 6:00 PM
#160

136# Men jag tvivlar starkt på att om man verkligen sover på gatan varje kväll att man ens skulle lägga 200 på en telefon, det kan räcka till både täcken, kuddar och varma jackor eller liknande.

Annons:
tarantass
2/13/15, 6:11 PM
#161

#159: tack. Jag glömde i hastigheten dem som inte är fattiga romer men som hjälper dem.

#160: Utan mobil kan man inte hålla kontakt med sina barn och föräldrar därhemma. Som samhället är inrättat numera är det mobilen man kommunicerar med. Telefonkiosker är snart borta helt och med brev får man inte fram viktiga meddelanden i tid. Och även om båda de sakerna skulle ha funkat hade de säkert lätt blivit dyrare i längden.

(Även detta har påpekats förut, men kanske i annan tråd.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Tant Grön
2/13/15, 6:17 PM
#162

Man vet ju inte heller om de har varsin mobil. Kan ju vara så att flera delar på en som de fått, kanske via kyrkan? Själv har jag bara sett att de har billiga enkla mobiler.

[JenniN]
2/13/15, 6:29 PM
#163

Ni som stenhårt tror att dessa personer sover utomhus, har ni sett dem på kvällarna sova utomhus? 
Det har aldrig jag, jag har bara sett de som senare åker hem i bilar, eller minibussar.

Magi-cat
2/13/15, 6:38 PM
#164

Tror du de tar bilen till hotellet, eller? :-)

Stor grupp sover under en bro:

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/fullt-pa-tiggarnas-harbarge-manga-sover-utomhus-7532658.aspx

En familj på tio personer sover utomhus i Gävle:

http://www.lokalanyheter.se/gavle-kommun-ingen-hjalp-till-tiggare-som-sover-utomhus/

Under vindskydd och presenningar:

http://www.jonkopingsposten.se/artikel/36144/tiggarna-sover-fortfarande-ute

Det var ett litet axplock.

Såg också på TV hur en grupp sovit på Sergels torg i Stockholm men sedan blev avvisade därifrån, till något bättre får man hoppas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2/13/15, 6:40 PM
#165

Jag hoppas att dom slipper sova utomhus. Önskar att alla människor hade tak över huvudet. Såg förra året att någon byggt en hydda av grenar och plastskynken. Tänkte då att någon tiggare kanske sov där.

[JenniN]
2/13/15, 7:04 PM
#166

Nej men jag anser att det är stor skillnad på att vara hemlös och uteliggare. 
Inget utav det är okej och båda sakerna måste göras något åt. Men uteliggarnas situation måste tas tag i först.

pyromanen
2/13/15, 8:44 PM
#167

Jag tycker det är intressant (på ett sorgligt sätt) att många fler verkar vara arga över att en tiggare kanske har en I-phone och kanske lurar mig på 10 kr än det faktum att dom allra rikaste lurar vår gemensamma välfärdsstat på milliarder genom att gömma pengarna på bankar utomlands. … medans jag snällt betalar skatt.

Annons:
Zyperior
2/13/15, 8:50 PM
#168

#167 Problemet är väl att det ena syns tydligt, det andra sker bakom kulisserna. Skulle de rika stå och plocka pengarna direkt ur våra fickor hade smockan inte låtit vänta på sig.
Sen är ju problemet med tiggarna ett förhållandevis "lättlöst" problem i jämförelse.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

tarantass
2/13/15, 9:28 PM
#169

#168: det är inte det enda problemet. Ett annat är att det är så många som lägger allt krut på att sätta åt tiggare, flyktingar, muslimer och andra utsatta fast de vet att det ligger till så som pyromanen sade (och jag tidigare i tråden).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

mrsmrs
2/14/15, 6:47 PM
#170

se en människa som sitter och fryser på gatan utan ett hem att spendera den kommande natten i, och känns sedan efter i hjärtat om det känns bäst ge bort eller spara på mynten i fickan.

[krysopras]
2/16/15, 12:54 PM
#171

#170

Mynten i fickan? Några sketna MYNT? Du har väl i af nån hundralapp, kanske två.?Du hade kanske tänkt köpa lite chips och läsk, lite nötter och kanske nåt gott pålägg till frukostmackorna. Hur har du bara mage att unna dig den sortens onödigt skräp  när det finns människor som sover ute??? När du har betalt hyra och el och en rejäl paket havregryn, så bör väl för tusan resten av din lön/pension gå till tiggarna?

[Hayabusa]
2/16/15, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#172

En osynlig person i nöd?

Åsa S
2/16/15, 3:01 PM
#173

Alla tiggare är inte likadana vare sig de är Rumäner , Bulgarer eller Svenskar eller har annan nationalitet. Det finns säkert några som lurar folk som inte alls är fattiga men andra tiggare gör det inte och de tror jag är i majoritet. Min svärmor blev rånad på sin sprillans nya  mobil av rumäner i Stockholm här i veckan men inte skriver jag här om hur alla tiggare rånar äldre människor, för inte tror jag alla gör det.

snigelpiga
2/16/15, 3:04 PM
#174

Hm ett tag sedan ringde en man på dörrklockor här var jag bor.  Han sålde teckningar och visade ett handskriven lapp med nästan samma text på svenska som i bilden ovan.

Annons:
mrsmrs
2/16/15, 3:11 PM
#175

#174 sorgligt, men inte så förvånande… så tragiskt många människor som lever under oacceptabla förhållanden.

Åsa S
2/16/15, 3:13 PM
#176

Alla tiggare har snarlika texter de har sjuka barn/släktingar etc. kvar i hemlandet och de behöver pengar för att kunna ge dem vård. Mannen som sitter här vid vår pendeltågsstation har en lapp som förklarar att han är från Bulgarien och har 3 barn som alla har leukemi. Vad är oddsen för det?

mrsmrs
2/16/15, 3:16 PM
#177

Snälla någon. Vem fan åker över havet för att sitta i kylan i ett främmande land där förbipasserande inte ens möter ens blick? Svar: någon som inte har något val. Denna misstänksamhet ni hyser skulle kunna användas som energi för något så mycket mer kontruktivt.

Magi-cat
2/16/15, 3:16 PM
#178

Spelar det egentligen någon roll om lapparna ser likartade ut? Jag tycker inte det. De har samma desperata behov av att försöka klara sig och sina familjer och ser inget annat val än denna osäkra tillvaro -  att tigga ute i snålblåsten.

Att de skriver av varandras lappar när de inte kan språket är inte det minsta konstigt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mrsmrs
2/16/15, 3:25 PM
#179

Att på riktigt börja ens fokusera på vad det står för ord på en kartongbit, utan att SE människan känns så otroligt avstängt.

[JenniN]
2/16/15, 4:24 PM
#180

171# Fast du kan inte bestämma vad andra ska lägga sin lön på.

mrsmrs
2/16/15, 4:26 PM
#181

#180 tror #171 försöker göra sig lite lustig genom ironi

Annons:
[JenniN]
2/16/15, 4:28 PM
#182

180# Aha. Dock finns det faktiskt människor som tänker just så, att folk borde skänka allt de kan och leva fattigt själva. 
Vad som är rätt och inte är upp till någon annan att avgöra.

Mia-45
2/16/15, 4:30 PM
#183

#174 
Här kom det en utländsk kvinna i somrars med en likadan lapp och sålde teckningar som hon hade i en Netto-kasse. Kan sätta mitt liv på att det var samma text. Hon hade helt sonika traskat in i trädgården och kom till baksidan av huset där syrran och jag satt. 
Hon blev körd på grinden!

mrsmrs
2/16/15, 4:32 PM
#184

#183 vad försöker du säga med det??

Mia-45
2/16/15, 4:34 PM
#185

#184 Precis det jag skrev…att jag är ganska säker att de kör med samma text många utav de. Att alla kanske inte har 4 barn och en fru om är väldigt sjuk och ska opereras. 
För om alla skulle ha det så vore det ganska otroligt. 

Det gör väl inget om de skriver av varandra texter..men det blir ju fel…

mrsmrs
2/16/15, 4:35 PM
#186

#185 om de inte har "4 barn och en fru som är väldigt sjuk och ska opereras" - varför tror du då att de kommer hit?

Mia-45
2/16/15, 4:36 PM
#187

#186 Krig och fattigdom. ALLA kan inte ha 4 barn och en fru som är sjuk. 
De kanske hade kunnat skriva fler lappar med lite olika text på…så hade man kanske inte reagerat så på det att de kör med samma text. 
I och för sej spelar väl det egentligen inte nån roll. Man ger om man vill ge och ger inte om man inte vill. Oavsett anledning.

mrsmrs
2/16/15, 4:44 PM
#188

#186 och att en människa är på flykt från krig och fattigdom berättigar alltså inte att denne går från dörr till dörr och säljer teckningar för att få ihop tillräckligt med pengar till mat och ett husrum vars standard är tusen gånger lägre än genomsnittssvenskens?

Vad skulle en själv gjort om en var i ett främmande land, med ett främmande språk?  Köpt en dator och tagit en onlinekurs i svenska för att kunna skriva en lapp som förklarar den ekonomiska och sociala situationen en befinner sig i i sitt hemland?  Och med tanke på att de som kommer till sverige och hamnar på gatan för att tigga, faktisker gör det som en sista utväg - så är det inte helt orimligt de lever i extremt svåra situationer med exempelvis ett ansvar att kunna betala för vård för sjuka släktingar. (Tänk på alla i din egen omgivning, hur många har under det senaste året besökt en läkare minst en, men kanske flera, gånger? Tänk dig att leva under extremt svåra förhållanden, i ett land utan fri sjukvård, tänk dig hur varje liten åkomma som förblir obehandlad bara växer sig större. Min släkt skulle fan va dödssjuk hela bunten om de aldrig i sitt liv hade fått någon vård)

Annons:
vallhund
2/16/15, 4:44 PM
#189

#187

Du kan ju erbjuda dem att skriva en text som beskriver deras egna korrekta situation. Gärna över en kopp kaffe som du bjuder på.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

mrsmrs
2/16/15, 4:48 PM
#190

#189 ❤️✨

snigelpiga
2/16/15, 4:49 PM
#191

#187 Någon måste ha skrivit lappen/lappar åt dem i Sverige.  Tex mannen som var här med sin lapp kunde inte en enda ord svenska.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
snigelpiga
2/16/15, 5:21 PM
#194

#192 och #193   Tack, men till er har inte jag sagt någonting.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Jimmy.L]
2/16/15, 5:32 PM
#196

Kom igen nu lite högre nivå på inläggen här, i stället för att bara skriva "jag håller med" finns det en gilla knapp!

[Hayabusa]
2/16/15, 10:21 PM
#197

#179 "…utan att SE människan…". Exakt, det var precis det jag gjorde - såg ingen människa. "Någon" hade satt en bit kartong med text och hakat fast en glasburk men någon människa syntes inte till. Har jag aldrig sett förut, blev något förvånad.

Inkanyezi
2/16/15, 10:28 PM
#198

Nu tar ju även tiggare emellanåt en rast, och då kan man lämna grejerna kvar och så att säga "hålla platsen". Det är inte ovanligt alls. Det finns en människa där större delen av tiden, och personen som har markerat den där platsen är inte långt bort.

[Hayabusa]
2/16/15, 10:39 PM
#199

#198 Inte vet jag, jag har aldrig sett det förut.

tarantass
2/16/15, 11:14 PM
#200

#196: nu var det inte det som var något av de borttagna inläggens huvudpoäng. Själv gav jag en hänvisning till ett svar som redan hade getts i tråden och som kanske kunde ha varit av intresse för den frågande eller någon som läste frågan.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

mrsmrs
2/17/15, 12:21 PM
#201

#197 med att "SE" människan menar jag självklart att se på tiggaren som en människa, som någon som kunde varit du och jag, någon som känner och lever och som gör sitt allra bästa av sin fullständigt miserabla livssituation

[Hayabusa]
2/17/15, 12:31 PM
#202

#201 Jo, jag förstod vad du menade. Fast i just detta fall blev det en märklig upplevelse, åtminstone för mig.

Annons:
[krysopras]
2/19/15, 9:48 AM
#203

#188

Världen är full av nöd. Sverige kan inte betala för att alla människor ska få fri sjukvård, hur desperat än dessa människor behöver sjukvård.. Sjukvården går redan på knäna, 8 av de största sjukhusen i landen är i stabsläge. Vi kan inte ge vård åt våra egna medborgare, cancerpatienter får vänta på operationer. 

Inom EU har vi fri rörlighet under förutsättning att man kan försörja sig själv. Man kan inte resa från ett EU-land till ett annat för att utnyttja den sociala välfärden i det EU-land man reser till. Icke-svenskar som arbetar i Sverige skall ha intyg på att deras arbetsgivare betalar sociala försäkringar åt dem. Om Sverige ska försörja alla fattiga i EU så rasar systemet ihop. Någon måste alltid betala.

Magi-cat
2/19/15, 10:17 AM
#204

Man kan inte göra allt men alla kan göra något.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[ludden]
2/19/15, 11:24 AM
#205

Jag ger inga tiggare pengar om dom inte är svenskar som behöver till natthärbärget.

Inkanyezi
2/19/15, 11:25 AM
#206

#205 Eller till en flaska vin eller ett par öl?

[ludden]
2/19/15, 11:29 AM
#207

#206 Och romerna som kommer hit är kriminella?

Magi-cat
2/19/15, 11:33 AM
#208

#207 Hur vet du det? Står det stämplat i pannan?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[ludden]
2/19/15, 11:36 AM
#209

#208 Och står det stämplat i pannan att svenska tiggare köper vin och öl för pengarna? Jag gjorde en jämförelse när han skrev att dom skulle köpa alkohol för pengarna.

Annons:
[krysopras]
2/19/15, 11:42 AM
#210

#204 Sveriges befolkning ökade med mer än 100 000 pers förra året, av vilka en bråkdel kan försörja sig själv ens delvis. Så jag tycker nog att vi gör lite mer än "något".

Inkanyezi
2/19/15, 12:17 PM
#211

#209 Oj, jag tänkte mig det som ironi, både mitt och ditt inlägg. Det är inte alltid lätt att förstå när man inte har tonfall och minspel.

Och nej, inte tror jag att alla som tigger gör det för att köpa sprit, men när jag ger till någon som tigger, tänker jag mig att personen tigger för att det finns ett behov, och jag har inget skäl att fundera över vad pengarna används till efter att jag har skänkt bort dem. Jag ger inte bort pengar "öronmärkta".

Det har hänt att jag har givit mer än lite småpengar. En dag på Hornsgatan kom det fram en välklädd snubbe som angrep den tiggande damen verbalt. Jag bad honom uppträda mer värdigt, och han sade till mig att de här som sitter på gatan och tigger är rumänsk maffia, och att man inte ska ge pengar till dem. Rent demonstrativt plockade jag då upp en 20€-sedel och gav till damen som satt där.

Men jag är en relativt fattig pensionär, så jag har inte väldigt mycket att avvara numera. Jag måste "vända på slantarna", som man brukar säga.

Och om man ska gå till rubrikens fråga, om du ska ge eller inte, så är det helt upp till dig. Jag kan tänka mig att avvara lite, och jag är helt övertygad om att den som sätter sig på gatan i ur och skur för att tigga, kanske inte har så mycket annat att välja på, men vi behöver ju alla mat, och jag tycker nog att det är viktigt att de här personerna får så att de kan överleva.

[julatopp7018]
2/19/15, 12:54 PM
#212

Vad är det för dumheter vissa håller på med att rösta bort inlägg som inte strider mot reglerna?

Mysan59
2/19/15, 1:47 PM
#213

#212 Det verkar som vissa gör det så fort nånting inte passar dom. Helt idiotiskt och jäkligt onödigt.

Denna kommentar har tagits bort.
[krysopras]
2/19/15, 3:49 PM
#215

#181

Jag försökte verkligen inte göra mig lustig. Det finns ingenting lustigt i det här alls. Jag menar allvar. Vill du hjälpa är det  mer än lite fickskrammel som ska till. #170 ville låta påskina att elaka människor behåller sina småslantar i fickan medan goda och generösa människor ger bort lite växelmynt när de konfronteras med fruktansvärt mänskligt lidande på gatan. Det är ju helt absurt.

tarantass
2/19/15, 4:14 PM
#216

#215 Men det är ju inte svart eller vitt. Här lika litet som på de flesta andra håll. Många bäckar små, men det förutsätter att det finns bäckar åtminstone. Och man kan väl inte på fullt allvar mena att de som avstår litet av sin bekvämlighet är sämre än de lika rika som inte avstår något alls.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[krysopras]
2/19/15, 4:25 PM
#217

Jag tycker att man gör saken värre när man ger bort småslantar. Det permanentar deras fattigdom. Förr i tiden  i Sverige var vi lika fattiga. For vi iväg och tiggde då eller hur kommer det sig att vi inte har samma misär här idag?

tarantass
2/19/15, 4:27 PM
#218

Då får du gärna utreda exakt hur det permanentar deras fattigdom. Både jag (som i #70) och andra har försökt förklara varför det inte gör det i (om jag inte missminner mig) både den här och andra trådar i ämnet. Jag har aldrig sett någon bemöta våra argument.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[NeferNefer]
2/19/15, 4:30 PM
#219

#217: Ja, svenskarna utvandrade. Det är knappast ett okänt faktum. Många fick säkert tigga för att klara sitt eget och familjens liv innan de kunde komma på fötter eller gå under. Det här kan du enkelt googla på själv. Du får en länk av mig att börja med.

http://www.utvandrarnashus.se/kunskapsbanken-13048.asp

Magi-cat
2/19/15, 4:39 PM
#220

Tiggeri fanns naturligtvis förr också. Det var i och med tilltagande socialt välstånd  det försvann.

Och visstja, folk utvandrade…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2/19/15, 4:44 PM
#221

#220: i och med utvandring, tilltagande socialt välstånd och tilltagande socialpolitik. I länder med tilltagande välstånd men för litet socialpolitik, som USA, har tiggeriet aldrig haft paus. Rumänien har varken välstånd eller bra socialpolitik. Eller juste syn på romer.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Denna kommentar har tagits bort.
[JenniN]
2/19/15, 5:06 PM
#223

Ni som planerar att bara skriva att ni håller med en viss skrivare kan istället trycka på gillaknappen så blir det högre standard på inläggen och tråden fylls inte ut lika snabbt! 
Tack! :)

Annons:
Magi-cat
2/19/15, 5:07 PM
#224

Av historieprof Dick Harrison:

http://www.popularhistoria.se/da-nu/2014/10/valfarden-gjorde-tiggeriforbud-overflodigt/

" Nej, det enda som har fungerat och som verkligen krossade tiggeriet, det var välfärdssamhällets framväxt. Folkhemsbygget."

http://www.expressen.se/kvallsposten/valstand-utrotade-svenskt-tiggeri/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2/19/15, 8:29 PM
#225

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[julatopp7018]
2/25/15, 9:30 PM
#226

Jag ger heller inga pengar till tiggare. I stället skänker jag till hjälporganisationer

ElisabethB
2/26/15, 11:41 AM
#227

Att ge till hjälporganisationer är ett bra sätt att hjälpa så många som möjligt.

Jag brukar göra så att när jag är ute på stan så plockar jag upp pantburkar när jag går omkring. Eftersom jag vet vilka av tiggarna som letar pantburkar i soptunnor och på andra platser så brukar jag ge burkarna till de. Då kan även jag som måste vända på slantarna hjälpa en annan människa som behöver de pengarna bättre än jag själv.

Sen brukar jag le och säga hej till tiggarna, det är ju trotts allt en människa som sitter där. Det ger visserligen ingen mat, men då har man hälsat på personen precis som man hälsar på folk man möter i övrigt.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[krysopras]
3/6/15, 1:17 PM
#228

Ni som ger småpengar till tiggare måste förstå att ni bidrar till uppkomsten av kåkstäder i Sverige. Det finns ingen chans att de tior ni ger räcker till ordentliga bostäder åt tiggarna.  De bor i tältläger utan vatten och avlopp, men de måste kissa och bajsa. De måste göra sig av med sopor. De har ingen el, så de använder öppen eld. 

Antingen får vi ta det på oss att sörja för de här människornas sanitära behov, och då handlar det inte om en tjugelapp här och där. Eller så bör vi inte ge pengar alls, eftersom tiggarna då kommer att ge sig av. Förhoppningsvis till sina egna länder, för det är där som de måste försöka få förändringar till stånd. Vad vi i Sverige tycker om Rumäniens politik gentemot landets romska befolkning har ju helt klart ingen som helst inverkan på rumänska beslutsfattare.

tarantass
3/6/15, 3:19 PM
#229

#228: det där har jag (#70 med mera) och kanske andra redan kommenterat och du har inte svarat på hur det hänger ihop istället utan upprepar bara samma sak. Upprepning är inget argument.

Hur ska till exempel en pariagrupp som det är skadligt för en rumänsk politikers karriär att försöka hjälpa påverka de rumänska politikerna när inte EU kan det (eller vill ta i hårt nog)? 

Vad ska de leva på under tiden därhemma när det är för sin grundläggande försörjnings skull de far utomlands?

#226: det är bra, men i bland annat #68 har jag också kommenterat den där tesen att kort- och långsiktiga lösningar skulle utesluta varandra.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[krysopras]
3/6/15, 3:50 PM
#230

#229

Jag tycker inte att det är en moralisk fråga alls, jag tycker att det är en väldigt praktisk fråga. Vi kan ge småpengar och skapa kåkstäder med alla de problem som kåkstäder för med sig, eller ge rejält med pengar (via skatten) så att kommunerna kan skaffa riktiga bostäder med el, vatten, avlopp och sophantering åt dessa människor. Alternativet är att inte ge något alls. 

Varje tia vi slänger i en tiggares kopp ger upphov till mångdubbelt större samhälleliga kostnader. Någon ska ta hand om bajset och soporna. Bajset hamnar på allmän plats, som t ex i Malmö där bl a  en skatebana förvandlats till toa. Soporna hamnar ofta i våra skogar (vilket man ser på mängden telefonkortsfordral i såna sopsamlingar). Brandkårsutryckningar är inte gratis, men behövs eftersom rutinmässigt användande av öppen eld  för matlagning, värme och ljus förr eller senare leder till bränder.

Annons:
vallhund
3/6/15, 3:52 PM
#231

Hittade denna intressanta artikel på ett annat forum där vi diskuterar problemet:

http://www.skovdenyheter.se/artikel/161766/tv-svenskarna-gor-barnen-till-tiggare

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tarantass
3/6/15, 3:53 PM
#232

#230: moralisk? Vad jag säger är att det är praktisk fråga, medan du utgår från abstraktioner som att vissa människor inte behöver mat eller skolgång åt sina barn.

Våra sanitära problem kostar ingenting i sammanhanget. Kan lösas i en handvändning om den politiska viljan finns.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
3/6/15, 3:57 PM
#233

#230 Du vänder på saken på det konstigaste vis. Det är inte medkänsla och givmildhet som skapar kåkstäder, fattigdom och elände. Problemet med de här människornas fattigdom och hur de blir behandlade finns redan och har funnits hur länge som helst. Det är först nu när det kommer inpå oss som vissa blir angelägna att "hjälpa på plats" som om det vore en motsättning till att hjälpa AKUT.

Som medborgare i EU har de rätt att uppehålla sig här i tre månader, vare sig du ogillar att se dem eller inte. 

Prova att se människorna, inte bara bajset!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[krysopras]
3/6/15, 4:02 PM
#234

#232

Ja, om du betalar så kan man fixa bostäder och skolgång åt dessa tiggare. Det kostar lite mer än fickskrammel, bara. Och du får räkna med att fler som behöver kommer hit för att också få del av den svenska välfärden. Tycker du själv det är ok att folk ska bo i tältläger och skita ute och tigga på gatorna för att få mat och skolgång till barnen? Det låter onekligen så. 

Du verkar tillhöra dem som tror att pengar uppstår genom att man trycker på en knapp i Stockholm. Jag kan avslöja att det inte förhåller sig så. Nån ska betala, och det är vi skattebetalare. Om tillräckligt många skattebetalare vill det, så blir det ju så.

tarantass
3/6/15, 4:17 PM
#235

#234: ja, jag betalar gärna skatt till anständiga villkor åt våra hemlösa oavsett ursprung. Och till verksam fördomsfri hjälp på plats. Vi har till exempel den absurda och, vad jag har hört, internationellt sett anmärkningsvärda ordningen att folk som är arbetsföra betalar lägre skatt än folk som inte är arbetsföra och därför redan har det knaprare. Så i jobbskatteavdragen finns en oanständighet man direkt kan åtgärda och få pengar frigjorda på köpet. Som ett exempel bara. 

Sedan har vi ju det jag sade i #63. Alltså: varför lägger du så mycket krut på att sparka på redan utsatta som du inte kan få mer pressade än de redan är, när du uppenbarligen har krut att avvara?

Och som Magi-cat påpekar i #233: välkommen till verkligheten. Föreställ dig då hur mycket ännu värre de har det i Rumänien och hur länge de har haft det så.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[krysopras]
3/6/15, 4:46 PM
#236

Poängen med jobbskatteavdragen är att folk ska känna sig motiverade att jobba. Om folk inte har lust att betala skatt, så blir det inga pengar till någon. Lusten att betala skatt kan avta rejält t ex om det lönar sig bättre eller lika bra att inte jobba alls utan istället leva på samhället. Det är den sorgliga verkligheten. Välfärden är skattefinansierad, någon måste betala skatt för att det ska gå ihop. Tråkigt nog är det bara från dem som redan har lite som du kan ta, för de har inget att sätta emot. Därför drabbas sjuka, pensionärer och andra svaga grupper, genom högre skatter och försämringar i t ex sjukvård och äldrevård. Omoraliskt, givetvis. Men även moral måste finansieras. 

Jag sparkar sannerligen inte på tiggare. Jag önskar bara att folk ska förstå vilket åtagande det faktiskt handlar om. Det går inte att skaffa sig en dräglig tillvaro genom att folk kastar åt en lite  fickskrammel. 

Att se människan betyder i realiteten att även se hennes bajs.

tarantass
3/6/15, 4:52 PM
#237

Jo, du sparkar på tiggare, även om du inte menar det. Se #232 för sättet du gör det på.

Samma sak med sjuka och arbetslösa. Att överhuvudtaget använda jargongen om att det "lönar sig" att vara sjuk eller arbetslös är att sparka på dem. Jag lovar dig, du är en väldigt ovanlig människa om du skulle vilja byta.

Men ja, vi har numera ett samhällsklimat där man ska sköta sig själv och skita i andra och där man inte ser någon vits med samhällsfred och ser grupper som socialt och ekonomiskt befinner sig nedanför ens egen som parasiter. Där oförståelse är något som odlas och man tar för givet att man kan banka på folk hur mycket som helst utan någon risk för sin egen säkerhet eller att samhället går sönder. 

Den stämningen har åstadkommits till mycket stor del medvetet med politiska medel, men det finns också större motståndsfickor än vad som brukar synas på sådana här sajter. Så när du nu uppenbarligen har krut att skjuta med, varför inte skjuta ditåt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[krysopras]
3/6/15, 5:04 PM
#238

#237

Jag tänker absolut inte låta dig bestämma vem jag sparkar på eller ej.

Samhällsklimatet vi har är en följd av hur det faktiskt ser ut idag Förr var det norm att man arbetade heltid, idag är situationen annorlunda. Vi har väldigt många människor som inte får chansen att arbeta  eller som  inte förmår arbeta. Då måste man för att bevara resterna av vår välfärd försöka motivera de människor som kan och vill arbeta att fortsätta jobba och betala skatt. Jag är medveten om att jobbskatteavdraget är gravt underfinansierat och jag vet mycket väl att borgarna gjorde sitt absolut bästa för att förslösa våra allmänna tillgångar på vidrigheter som nyetableringslotsar. Jag röstade mot dem i förra valet, om jag ska vara uppriktig. 

Min syn på människor är helt irrelevant även om jag förstås skulle önska att alla människor hade bra liv. Jag är djupt medveten om att ekonomisk misär tar fram det allra sämsta hos människor. Men det räcker inte att önska, man måste betala. Välvilja blir ingen mätt och ren och frisk av.

Magi-cat
3/6/15, 5:06 PM
#239

#238 Det börjar där, i din sista mening. Utan välvilja blir samhället kallt och hårt.

Vi har en naturlig fallenhet för att vilja hjälpa. Den ska man underhålla.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
3/6/15, 5:21 PM
#240

#238: till Magi-cats utmärkta svar vill jag lägga att Sverige inte längre befinner sig i välfärdseliten, även om vi själva tror det. Och jobbskatteavdraget lär som sagt vara rätt unikt. Så uppenbarligen finns det andra sätt att behålla folks arbetsvilja.

Det kanske också är så att människan, förutom naturlig altruism, också har en naturlig arbetsvilja? Tvärt emot vårt västerländska axiom om människans naturliga egoism, lättja och parasitism. Studier av både "ursprungsfolk", barn och andra primater tyder på det.

Och i så fall kanske morötter är bättre redskap än piskor. (Då menat på mer grundläggande plan än till morötter förklädda piskor som jobbskatteavdraget.)

(Jag tror säkert att du önskar alla människor ett bra liv och tog inte för givet att du hade röstat borgerligt. Vill inte heller "bestämma" vad du sparkar på utan kommenterade bara vad jag såg.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
3/7/15, 3:32 AM
#241

#231: problematiskt. Olika personer säger olika saker. Olika personer fungerar också på olika sätt. Det gäller både romer, folk som vill hjälpa och folk som uttalar sig (vare sig de hör till någon av de två kategorierna eller någon annan).

Det finns säkert en tillvänjning till tiggeri hos vissa personer. Vore konstigt annars, det skulle säkert också några av den här trådens motståndare mot att ge tiggare pengar drabbas av i motsvarande situation. Det är en av de försvarsstrategier man som människa kan ta till för att överleva i en så här extrem, utlämnad och förnedrande situation.

Men det finns också andra strategier, och vilken man själv väljer kan faktiskt bli en överraskning även för en själv den dag man hamnar i en sådan situation. Sådant har vi exempel på också från andra extrema lägen, som till exempel det naziockuperade Norge.

Å andra sidan räcker det inte att en rumän verkar välvillig mot romerna för att man ska kunna sluta sig till att det hen säger är mer sant än det en svensk kan säga. Förutom att det hänger på person och vilka man råkar ha mött, som jag redan har nämnt, finns det också en tradition av välvilligt förmynderi mot sådana här grupper, precis som det har funnits hos oss (förutom, på båda håll, traditionerna av illvilligt förmynderi alltså), från gammaldags missionärer mot de "stackars hedningarna" de ville frälsa och så vidare.

Det finns alltså ingen väg runt att ta in massor med källor och helst engagera sig personligen, om man verkligen vill få en uppfattning om hur det ligger till med det här.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[ludden]
3/8/15, 1:34 PM
[Carpinus]
3/29/15, 8:13 AM
#243

"Josif Calin är själv rom och ansvarig för romska frågor inom distriktet Buzau med totalt 180 000 invånare. Han budskap är glasklart:

– Ge inte tiggarna pengar, det permanentar bara situationen. Jag accepterar inte tiggeri. Det är bättre folk stannar hemma så vi kan förbättra situationen här, säger han."

Skånska Dagbladet.

Magi-cat
3/29/15, 8:40 AM
#244

Intressant artikel. 

Om det citatet nedan speglar en inställning hos mer än en, kan jag förstå att man hellre sitter och fryser och tigger utanför en affär i Sverige:

" ”Problemet är att familjerna skaffar tio barn och inte jobbar. Jag har inte något emot zigenare om de jobbar, gör de inte det kan man lika gärna skjuta dem,”"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Emo
3/29/15, 8:43 AM
#245

Citat från en artikel i Norra Skåne:

"Josif Calin är själv rom och ansvarig för romska frågor inom distriktet Buzau med totalt 180 000 invånare.
Han budskap är glasklart: "

http://www.nsk.se/article/20150328/HASSLEHOLM/150329379/-/ge-inte-tiggarna-nagra-pengar-

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

vallhund
3/29/15, 9:45 AM
#246

🤮

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Jimmy.L]
3/29/15, 9:57 AM
#247

#245 Finns ju delar av det han säger som är mindre bra att man endast satsar 15.000 Euro på mat och lärare till romerna är på tok för lite. Även att man inte satsar tillräckligt på EU-bidragen till romerna och ser till att dom får vatten, avlopp och utbildning.

white lady
3/29/15, 10:29 AM
#248

Har inte läst alla inlägg, men min spontana känsla i detta. Vad vill Romerna själva ?Tycker det börjar likna resorna till Ullared. Hur många av de som befinner sig i Sverige ( tiggarna )  vill skapa sig ett nytt liv här. Med allt vad det innebär ?  

Ja jag skänker till SK.

Bra länkar Carpinus

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Carpinus]
3/29/15, 10:32 AM
#249

#248 Tack! 🙂

Tant Grön
3/29/15, 12:55 PM
#250

Så här skriver Läkarmissionen:

Ny insats ska hjälpa EU-migranter att återvända hem- för gott!

Läkarmissonen och vår partner Liv och Ljus i Bukarest kommer nu under våren att inleda en ny hjälpinsats, genom vilken EU-migranter från Rumänien erbjuds möjlighet att återvända hem från Sverige och få hjälp att bygga upp en fungerande tillvaro på den ort som de kommer ifrån. Insatsen ska göras i nära samarbete med nationella och lokala myndigheter i Rumänien. "De enkäter som vi har gjort bland rumänska EU-migranter i Stockholm, visar att många av dem helst vill åka hem igen- om de bara kan få hjälp och stöd att få till en fungerande tillvaro för familjen och skolgång för barnen", berättar Florin Ianocici, som är mångårig ledare för Liv och Ljus arbete i Rumänien."Nyckeln till om vi skall lyckas, ligger i att vi får igång konkreta insatser tillsammans med lokala myndigheter, på de orter dit de återvänder", tillägger han.

Hoppas verkligen att det löser sig för dom.

[Carpinus]
4/18/15, 6:27 PM
#251

Den nationelle samordnaren för EU-migranter ger personligen inga pengar till tiggare. Istället skänker han pengar till hjälporganisationer som arbetar övergripande för bättre förhållanden för dessa utsatta människor. Eftersom han bedömer att det är den bästa hjälpen så är det svårt att tycka att någon annan behöver känna ett samvetstvång till att skänka en slant på gatan. Men stöttningen av hjälporganisationerna är säkert både angelägen och välkommen!

"Han har fått ett tufft jobb, Martin Valfridsson. Sedan 29:e januari är han nationell samordnare för arbetet med utsatta EU-migranter. På ett år ska han hitta gångbara vägar för kommuner, landsting och myndigheter i mötet med tiggarna."---
"Martin Valfridsson är en 44-årig jurist från Stockholm med en bakgrund som rådman, rättsråd i EU och statssekreterare åt tidigare justitieminister Beatrice Ask. Han känner stark medkänsla med tiggaren men några pengar ger han inte.
– Jag brukar titta människorna i ögonen och säga hej, och även om det är tragiskt för den enskilde så skänker jag hellre pengar till organisationer som jobbar med de strukturella problemen som drivit dessa människor till sådan fattigdom att de sitter på gatorna här med en pappmugg framför sig." 

http://www.nwt.se/sverige-varlden/2015/04/18/utsedd-att-losa-tiggarfragan

Annons:
vallhund
4/18/15, 7:08 PM
#252

#251

Ungefär som jag gör. Jag tar ögonkontakt o hälsar på vägen in i mataffären, på vägen ut ger jag ibland schampo, tvål, matig smörgås eller en banan.

Jag blir generad av tacksamheten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ElisabethB
4/18/15, 7:22 PM
#253

Kan nämna att tiggare vid sjukhus ger jag inga pengar, eftersom jag inte tycker man ska uppmuntra folk att tigga där man arbetar med sjukvård.

Vid mataffärer är det en sak, men sjukhus och vårdcentraler är det en annan sak.

Är man sjuk ska man inte behöva känna att man "måste" ge tiggarna pengar. Har börjat gå ut bakvägen för att slippa det.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Aniara14
4/19/15, 1:05 AM
#254

Katastrofläkaren Johan von Schreeb, en av grundarna av svenska Läkare utan gränser, Årets Svensk m m, blev tillfrågad om han ger pengar till tiggare eller ej i första SR Söndagsintervjun 18 januari i år, och motiverade sitt svar på ett vettigt och förnuftigt sätt, tycker jag. Det inslaget börjar vid ca 32 min 20 sek in i programmet.

Filosofiska rummet tog också upp detta ämne den 22 mars. Där tycker jag att Per Bauhns hållning var den mest rimliga och konstruktiva.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Jimmy.L]
4/30/15, 7:13 AM
#255

Ur Aktuellt igår ansåg en familj att man inte ska ge tiggare pengar i stället ge mat.

Magi-cat
4/30/15, 7:16 AM
#256

Många frågor, många åsikter…

Jag undrar hur TS ställer sig? Har du fått någonting till din frågeställning?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: