Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 2550 ggr
Zepp
2015-06-18 18:47

Studie om tiggare slår hål på myter

Studie om tiggare slår hål på myter

Rumänska tiggare i Stockholm, Oslo och Köpenhamn är mycket fattiga, och ingen annan tjänar på vad de samlar in. I Stockholm drar de in minst pengar och sover oftare utomhus, visar en stor studie.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/studie-om-tiggare-slar-hal-pa-myter/

Inget nytt under solen således, förutom att Stockholmare förefaller vara ett besvärligt och trångsynt folk?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-06-18 18:49
#1

Trångsynta tror jag inte Stockholmare är snarare att man lessnat på hur vissa tiggare beter sig.

[Sabina]
2015-06-18 18:50
#2

Ja inte förvånande alls, vem hade egentligen velat byta plats med tiggarna frivilligt?

[VSK]
2015-06-18 18:53
#3

#0

Vart kan man ladda ned material från denna sk studie?

Den där studien är lika trovärdig som att ställa frågan till mördare om denne är skyldig, och 99% säger nej.

Tant Grön
2015-06-18 18:53
#4

#1 Beter sig Stockholmstiggarna annorlunda än i övriga Sverige? Här där jag bor sitter dom bara och tigger, är väldigt ödmjuka och stör ingen. Har inte heller sett att dom betett sig annorlunda på andra platser som jag varit på.

Zepp
2015-06-18 18:58
#5

Nu tycker jag det mest intressanta är varför det är så besvärligt att vara tiggare i Stockholm?

Jag hävdar inte att Stockholmare är annorlundare än övriga EU-medborgare.. utan det var mest en tanke?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-06-18 19:01
#6

#5

Så du tycker alla i EU är besvärliga och trångsynta?

Annons:
[Jimmy.L]
2015-06-18 19:04
#7

#4 

Människobajs i Kista Tiggarna bajsar i hissar

situationsthlm tiggare hotar hemlösa

Även läst problem i Jönköping, Göteborg. även bråk mellan tiggare förekommer ofta.

[[Boris Sager]]
2015-06-18 19:04
#8

Jag har samma uppfattning som du, #4. Stackars manniskor! Vi skulle likaval kunnat vara fodda i Rumanien eller Bulgarien.

Zepp
2015-06-18 19:07
#9

Mnjae..det var väl besvärligare att vara tiggare i Stockholm vad jag förstod?

Såå, frågan var då lite provokativt om Stockholmare var annorlunda.. än jämförda städer?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tant Grön
2015-06-18 19:08
#10

#8 Ja vi får vara innerligt tacksamma att vi är födda här. Fy för att behöva sitta och tigga hela dagarna i ur och skur.

Sommarek
2015-06-18 19:08
#11

#3 Vart kan man ladda ned material från denna sk studie?

Den där studien är lika trovärdig som att ställa frågan till mördare om denne är skyldig, och 99% säger nej.

Du har alltså inte sett materialet, men menar ändå att studien är oseriös?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Himmelsblå
2015-06-18 19:09
#12

Det är fler som delar på kakan i Stockholm då Köpenhamn och stora delar av Norge har infört förbud på tiggeri. Ergo, alla samlas i Sverige för att tigga.

Det är märkligt att inte danska tiggeriförbudet nämnts tycker ni inte?

[VSK]
2015-06-18 19:15
#13

#11

Har du sett materialet?

Annons:
Zepp
2015-06-18 19:16
#14

Du nämnde det ju nu.. fast tiggarna i Köpenhemn tjänade mer!

Så.. du får utveckla det ytterligare.. helst länk till riksdagsbeslut!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sommarek
2015-06-18 19:21
#15

#11 Nej, och har därför inte heller någon åsikt om den.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Zepp
2015-06-18 19:31
#16

Har heller ingen åsikt om studien.. tänkte mest att artikeln var väl så lämpad för den här siten!

Så låt diskutionens vågor gå höga.. fråmst om hur det är att vara en del av EU.. vilka konsekvenser det får.. och hur det egentligen står till i unionen!

Vi i EU har en hel del problem.. det tror jag ingen förnekar?

Hur löser vi dessa?

Ja.. iomed inträdet i unionen så är romska tiggare en del av våra bekymmer!

En för alla, alla för en, vad vill vi med EU?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[HelwardMann]
2015-06-18 19:35
#17

#4 Där jag bor (inte Stockholm), kommer de ofta in bland borden och "antastar" gästerna på mat- och fikaställen. Framförallt på ställen med öppen planlösning, t.ex. mitt i varuhus, men jag har råkat ut för det även på ställen som har en egen dörr, då mest under lunchrusning, när personalen inte har möjlighet att kolla in varje person som kliver in genom dörren.

[VSK]
2015-06-18 19:50
#18

#15

Om man går ut i kvällsblaskan om en studie så måste man kunna presentera några resultat.

Tex, hur gamla är tiggarna i snitt, kön, hur länge har de varit här, hur många timmar per dag tigger de osv. De vet ju inte ens hur många tiggare det finns. Så hur skulle man kunna kalla detta för en studie som är värd att ta på allvar?

De går på vad tiggare säger och inget annat. Det var lite därför jag skrev som jag skrev i #3

Här säger DN.se (som vi inte får veta vilken studie det handlar om) att ALLA tiggare… Jag tror inte jag behöver förklara mer.

Denna kommentar har tagits bort.
[Jimmy.L]
2015-06-18 20:06
#20

Jag vill påminna om att inte klistra in en hel artikel i ett inlägg. Ta ett citat i stället.

Annons:
Zepp
2015-06-18 20:12
#21

Artikeln var så kort att jag gjorde ett undantag!☺️

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Himmelsblå
2015-06-18 20:17
#22

"Du nämnde det ju nu.. fast tiggarna i Köpenhemn tjänade mer!

Så.. du får utveckla det ytterligare.. helst länk till riksdagsbeslut!"

Det är väl inte jag som skall utveckla något. Det borde varit en viktig bas i undersökningen då det rimligen påverkar tiggarnas inkomst. Jag gissar att där är fler tiggare i Sverige, ergo lägre intjäning då fler delar på kakan.

Vad tror du själv? Skulle ett tiggeriförbud i Sverige påverka tiggarnas situ8ation?

[Jimmy.L]
2015-06-18 20:17
#23

2015-06-18 20:00#19 av: Zepp

Nej, tiggeriet är inte organiserat

Det har gått mer än två år sedan DN:s Josefine Hökerberg och Roger Thuresson publicerade sina prisbelönta reportage om tiggarna i Stockholm. De visade i text och bild den enorma fattigdom som de romska tiggarna levde under i Rumänien. Det är denna fattigdom som är drivkraften att tigga, inte några slavdrivare som tvingar dem att sitta i gathörnen.

http://www.dn.se/nyheter/nej-tiggeriet-ar-inte-organiserat/

Såå.. vad gör vi åt fattigdomen som dessa människor lever under!

De är EU-medborgare så de är oxå vårt problem!

En för alla, alla för en!

[sanna70]
2015-06-18 20:22
#24

Oavsett om det är organiserat eller ej (jag tror att det förekommer bägge delar)så är det ingen framtid för någon. Hjälp på plats vore väl bättre, att genom diverse hjälporganisationer se till att dem får hjälp med boende, utbildning mm i sina hemländer, med sina familjer nära .

Zepp
2015-06-18 20:37
#25

#24

Det tror jag alla är överens om?

Om det skulle förekomma kriminellt utnyttjande så är det ett polisiärt problem av hög dignitet.. men allvarligt talat så tror jag mer på det med prostitution.. inte på tiggeri!

Men själva tankegodset är trots allt från min sida.. hur hanterar vi de problem vi har inom Unionen?

Tiggeriet på våra gator är bara ett tecken på de problemen.. inte så mycket ett problem i sig.. iomed att det förefaller vara frivilligt/i brist på annan försörjning!

Problemet som vi har är att alla EU-medborgare.. och andra som behöver stöd har rätt till detta från den kommun de vistas i.

Tänker då främst på barnen som inte får gå i skola!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-06-18 20:50
#26

Zepp, har Rumänien börjat ta emot EU-bidragen som de blivit erbjudna för att hjälpa alla tiggare eller hur är det? Menar alltså 100% av bidragen och inte 20% som de endast accepterat (6.4 miljarder av 32 miljarder Skr).

Om inte, så finns nog lösningen där.

Zepp
2015-06-18 21:00
#27

Låter lite som vi med EU bidragen till jordbruket som vi inte tar emot?

Dvs man skall pynta minst lika mycket själv.

Och då är Rumänien rätt mycket fattigare än vad vi är.

Man kanske skall ställa andra krav på fattigare länder?

Fast,, det är som inom vårt land.. om resten av landet inte sköter sig och tar hand om sina medborgare lär Stockholm till slut få ta hand om alla problem.

Såå om alla flyttar till Stockholm så lär alla problem bli lösta?

Grejen är att Rumäniens problem numera är våra problem.. man kan inte bara välja fördelarna av Unionen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
2015-06-18 21:03
#28

#27

Jag trodde faktiskt du kände till detta. 🤔

Och enligt mig så är det mesta negativt med EU. Skulle det vara omröstning idag så skulle majoriteten tycka som jag, men det är en annan femma.

Googla på det jag skrev om 20% om du vill fördjupa dig lite.

[sanna70]
2015-06-18 21:11
#29

Jag säger som innan, dem borde få den hjälpen som dem behöver på hemmaplan genom hjälporganisationer till att böja med. Sedan kunde man även sätta press på Rumänien så att dem lägger biståndspengarna på rätt ställe. 

Vad det gäller tiggare i Sverige och deras barn så känner jag inte till en enda kommun i nuläget som inte har blivit tvingat till besparingar i barn och omsorg och deras resurser räcker inte till på långa vägar, även dem nyanlända har stora problem med att få den skolhjälp som dem har rätt till.  

Några ex:

http://karvling.com/2015/05/03/socialdemokraterna-vill-spara-p-skolan/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6046453

http://www.vn.se/article/nissaforsskolan-ater-hotad/

http://www.321an.se/are/hallen/2014/are-vill-skara-i-hallenbygdens-barnomsorg

http://stockholmsbloggen.se/socialdemokraternas-besparing-hotar-skolan/

https://rsgoteborg.wordpress.com/2015/05/05/majorna-reser-sig-pa-nytt-mot-besparingar-pa-skolan/

http://www.direktpress.se/goteborg/Sydvast/Nyheter/Besparingar-i-skolorna-far-hard-kritik-fran-flera-hall/

http://ttela.se/nyheter/vanersborg/1.3856702-besparingar-hotar-skolan

Zepp
2015-06-18 21:20
#30

Att man har väldiga problem i Rumänien är jag medveten om ja!

Att de är bland de fattigaste i EU vet jag oxå!

Att de inte har råd att lägga hur stor del av sin statsbudget som helst på att lösa dessa problem är oxå väl känt.

Och prexis som i Sverige så är inte alla invånare villiga att höja skatterna!

Men.. det stora problemet är att det saknas arbetstillfällen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sanna70]
2015-06-18 21:29
#31

Vi tillhör ju dem länder som betalar mest skatt i världen! Det handlar inte bara om att suga skattebetalare på pengar , man måste använda dessa på rätt sätt.

I Sverige har vi omvänd Robin Hood retorik, "ta från dem fattiga" 

Landets kommuner går på knäna och det finns fortfarande folk som pratar om "Det rika Sverige"

[VSK]
2015-06-18 21:54
#32

#30

Det handlar inte om ha råd när det gäller att ta emot bidrag. EU hade 32 miljarder Skr i bidrag till Rumänien, men Rumänien tog endast emot 20% av dessa. Det är där skon klämmer, inget annat.

Zepp
2015-06-18 22:01
#33

För att EU:s strukturfonder ska kunna uppfylla sitt syfte krävs att:

• Det finns en politisk vilja att genomföra en satsning.

• Det finns pengar till en delfinansiering av satsningen. Stöd från EU-fonderna kräver en egen insats på 10–30 procent. För Rumänien och Bulgarien sänkte dock EU den insatsen till 5 procent 2012 på grund av den låga användningen av fonderna.

• Det finns en kompetent och effektiv offentlig förvaltning som sköter det komplicerade regelverket kring ansökningar till och utbetalningar från EU:s fonder.

När det handlar om satsningar på romer i Rumänien fungerar ingenting av det ovanstående, enligt organisationerna European Roma rights centre och European policy Roma coalition. I stället finns det flera tydliga hinder.

Den politiska viljan att satsa på romer saknas. Tvärtom vet kommunpolitiker att de riskerar en valförlust om skattemedel används till att delfinansiera en satsning på romer.

Samtidigt är romska organisationer och kommuner så resursfattiga att de sällan har råd att med­finansiera projekt eller ligga ut med pengar i väntan på återbetalning från EU:s fonder. Och myndig­heter i Rumänien är enligt forskare vid Romanian academic society så pass outvecklade och korrupta att ansökningsprocesser som skulle ha tagit veckor i stället har tagit år.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-fastnar-eus-miljarder-till-romerna/

Som sagt vad.. vi har problem i delar av vår Union!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-06-18 22:08
#34

#33

Jag pratar 2014.

Annons:
Zepp
2015-06-19 17:27
#35

Jag har ingen ytterligare information om hur väl Rumäniens byråkrati/statsapparat fungerar, ej heller om hur utsatta grupper i det landet har möjlighet att delfinansiera EUs satsningar?

Jag har inga direkta problem med att anta att Rumäniens integration inom EU kommer att fortskrida.. och att deras romer så småningom kommer att få det åtminstone betydligt bättre!

Inte så helt säker på att alla inom EU kommer att få åtnjuta samma höga levnadsstandard som vi har i Sverige, däremot.. och jag tror inte heller att det är syftet!

Sådant handlar till stora delar om hur resten av staten/samhället sköts.. och om man kan ta tillvara varje lands komperativa fördelar och om fördelningspolitiken är något så när sjysst!

Under tiden.. och ju mer man drar på att lösa problematiken så kommer våra städer att fyllas av tiggare!

Det är en av fördelarna med EU!

Dvs utblottade EU-medborgare har möjlighet att söka sig till ett annat land för att där i mån av möjlighet försöka få sig en försörjning.. även om det bara handlar om tiggeri!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
2016-11-01 09:22
#36

#0 "Tills relativt nyligen avfärdades det som myter att människor far illa och att det förekommer alltifrån människohandel till utnyttjande, prostitution och häleri i den utsatta grupp människor som det handlar om. Det betyder givetvis inte att alla tiggare är offer för samvetslösa mellanhänder; enligt polisens rapport från 2015 reser de flesta hit frivilligt och saknar koppling till kriminalitet. Men de mörka inslagen tycks öka över tid. Det finns med andra ord många skäl att ifrågasätta regeringens passiva linje."---

I förra veckan presenterades utredningen om människohandel som ska göra det svårare att utnyttja tiggare. Bland annat föreslås att det ska bli brottsligt att ta betalt för "tiggarplatser" liksom att kräva hutlöst betalt för transporter, kost och logi och sedan pressa personer att tigga tills skulden är reglerad. Det är ett steg i rätt riktning. Men dessa brott kommer att vara ytterligt svårbevisade, eftersom ingen av de inblandade parterna har något intresse av att kontakta polisen. En sådan kriminalisering löser heller inte problemen med illegala bosättningar, nedskräpning med mera.

Det krävs nytänk i tiggerifrågan. Lär av andra städer och länder, och utvärdera olika vägar att gå framåt. För det är inte bara stockholmarna som vill se en förändring."

http://www.expressen.se/ledare/majoriteten-har-ratt-om-tiggeriet/

Zepp
2016-11-01 20:39
#37

Mm.. det vore enklare om vi förbjöd fattigdom i hela EU!

Dvs alla bör ha minst 12500 per månad att röra sig med efter skatt!

#36

Har du blivit miljöpartist.. och anammat medborgarlön?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
2016-11-01 22:40
#38

#37 Nej, jag återger bara vad en ledarskribent skriver.

Men, och det här är väldigt intressant, vad har hänt från påståendet i din trådstart om "undersökningen som slår hål på myterna om tiggarna" till ledaren här i #36 som talar om dessa avfärdandens felaktighet?

Ja, det klarnar om man går till den här tråden i samma ämne och skrollar ner till #6. Då har det bara förflutet kort tid från det att "den stora undersökningen" publicerats och den avslöjats som en partsinlaga framlagd för att användas i Almedalen. Det var i grund och botten en enkät, ingen vetenskaplig undersökning, och de deltagande tiggarna hade fått betalt för sin medverkan.

Det som hade återgivits som fakta var citat från en insändare som en direktor vid Stockholms stadsmission hade skrivit, och hut hade förmodligen gått hem om inte Håkan Boström på GP hade avslöjat hur det förhöll sig. Men vid det laget var Almedalsveckan överspelad, de som hade lagt ut "undersökningen" hade fått fram sitt budskap och journalisterna och de andra minglarna hade åkt hem och tagit med sig "undersökningens" resultat. 

Därför levde de länge i tron att det var myter att tiggare utnyttjades av landsmän, och bubblan sprack väl inte på allvar förrän polisen lade fram fakta och det skedde rättegångar mot huvudmän i några av härvorna. Mer om detta på nedanstående länkar.

http://politik.ifokus.se/discussions/565f0e91ce12c46d4c008a5e-ny-rapport-tiggare-utnyttjas-av-kriminella

http://politik.ifokus.se/discussions/56693bce8e0e747f61000602-100-tals-barn-offer-for-manniskohandel-i-sverige?4d71244cb9cb4621410460ce-1-vard-och-omsorg

Zepp
2016-11-01 22:58
#39

Eh.. förmodligen funkar inte länken för jag kom till en helt annan artikel?

" Det betyder givetvis inte att alla tiggare är offer för samvetslösa mellanhänder; enligt polisens rapport från 2015 reser de flesta hit frivilligt och saknar koppling till kriminalitet. "

Altså.. för att sen gå vidare.. fattiga utsatta personer är alltid i risk för att utsättas för brottslighet/utnyttjas.. frestas att bli brottslingar själva!

Det är väl egentligen det som hela frågan handlar om.. inte om att förbjuda tiggeri!

Dvs hur utrotar vi fattigdom i hela EU!

Meen, det vore klart, slapp vi se fattiga tiggare på våra gator så slapp vi lida samvetsnöd.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
2016-11-02 07:30
#40

#39 "Eh"…länken fungerar i alla fall här.

Många här har påpekat att hjälp på plats är mer effektiv, och EU ger väl tilltagna anslag till detta. Att de pengarna inte används på ett effektivt sätt är det svårt att känna någon samvetsnöd för, däremot frustration. De pengarna är avsedda att bidra till att "utrota fattigdom i hela EU".

Kanske är det bättre för vår "samvetsnöd" att hålla tiggarna kvar på våra gator, även om det man skänker riskerar att hamna i bossars och mellanhänders fickor?  Möjligen känns det bättre att lägga en slant i en mugg än att sätta in en summa till en hjälporganisation, även om det säkert finns de som gör bådadera.

Agafia
2016-11-02 09:55
#41

Handlarna tar ju bort kontant betalning mer och mer ,så till slut blir det bara kortbetalning som gäller = inga slantar…..

Annons:
[Hayabusa]
2016-11-02 10:02
#42

#41 Swish..?

Agafia
2016-11-02 10:05
#43

😂

Upp till toppen
Annons: