Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Invandring och integration

Skilda badtider

2015-08-03 12:00 #0 av: pysseltigern

Tycker att Sara skriver bra synpunkter i denna artikel:
http://www.svt.se/opinion/article3146674.svt
Kommer man hit så får man ta det som vi har det. Eller kan vi förvänta oss att få igenom våra seder och bruk om vi skulle flytta till något land där dessa seder och bruk?

Anmäl
2015-08-03 12:18 #1 av: Hayabusa

Svårlöst kulturkrock, anser jag. Står dock i bjärt kontrast till det här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18775169.ab

Personligen anser jag att det är ett typisk exempel på den kollision som sker mellan "gammelsvenskar" (som typiskt är sekulära) och "nysvenskar" (som typiskt är religiösa/djupt troende). Hur löser vi det? Ingen aning.

Anmäl
2015-08-03 12:23 #2 av: Halvdansken

Jag är aningen kluven här. Jag håller i princip med, men jag kan lova att det tittas och glos på badhusen. Jag har själv aldrig gillat att gå dit, just på grund av att män ohämmat kollar in en. På senare tid har det ju också förekommit sexuella trakasserier , men då är det unga pojkar som inte vet hut.
Så det kan faktiskt vara skönt att ibland slippa (vissa) män.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-08-03 12:33 #3 av: KPD

När jag som barn lärde mig simma på Sturebadet i Stockholm på 1960-talet, var det skilda dagar för kvinnor och män. Bara något decennium tidigare hade de flesta skolor blivit samskolor.

Det är alltså inte enbart muslimskt att separera könen; det har i hög grad förekommit i den kristna världen också. Ändå är jag mycket tveksam till att nu införa skilda badtider för kvinnor och män. Det går inte ihop att samtidigt minska en religions inflytande över samhället och öka en annans.

Den kommunala förvaltningen bör fullt ut vara sekulär. Om ett privatägt bad skulle införa separata badtider, är det dess ensak. (Då menar jag ett som är finansierat med enskilda medel, inte något som drivs av en entreprenör.)

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2015-08-03 13:32 #4 av: sanna70

Jag tycker att det är helt fel att ha män och kvinnor åtskilda, nog lever vi väl i ett civiliserat samhälle? Om det finns män som inte kan uppföra sig så vore det bättre att badvakter ser till att dem åker ut. 

Sanningen är snarare att det hela är påföljd av starkt religiösa  som enligt sin religion kan inte göra dittan och dattan och frågan är hur ska dem anpassa sig till det moderna samhället och denna tidsåldern om man hela tiden skickar dem bakåt. .  Tycker mest synd om kvinnorna som inte får bada överhuvudtaget i männens sällskap, eller får gå ut utan en man. . Ja, det finns många exempel på kvinnoförtryck och jag har svårt att förstå att folk vill främja detta i stället för att motverka det. .  Här kan kvinnorna göra precis som dem vill, dem har rätt att välja själva. Vore det inte bättre att lyfta upp deras rättigheter i stället? 

Anmäl
2015-08-04 13:22 #5 av: sanna70

"En uppdelning av kvinnor och män, som i fallet med skilda badtider i simhallar, är ett bevis på islamisters makt och förmåga att driva igenom gamla regelverk i det nya landet.

Det som ser ut som en enkel lösning på ett praktiskt problem är i själva verket en kapitulation för det förtryck som vi en gång flydde ifrån.

Ett förtryck som utövas av både manliga och kvinnliga islamister."

http://www.svt.se/opinion/article3146674.svt

Anmäl
2015-08-05 06:30 #6 av: kamera0710

DN-kolumnisten Lena Andersson hade sina tankar i detta ämne för några år sedan:

"Det är emellertid inte alls svårt att leva sig in i hur saudierna och deras meningsfränder tänker när kvinnor måste skyla hela sin kropp, när män och kvinnor inte får vara i samma rum om de inte är släkt, har olika avdelningar och ingångar på restauranger med vägg emellan, går i olika undervisning, får följa professorns föreläsning och sonens examensfirande via tv-skärm i ett annat rum.

Det är bara att tänka på en simhalls omklädningsrum i Sverige. Där finns identiska idéer om avskildhet och att bara bli sedd av samma kön. När arbeten ska utföras skickar simhallen helst en kvinna till damernas och en man till herrarnas. Motsatsen uppfattas inte sällan som besvärande och något man inte borde behöva utstå, åtminstone hos damerna. Det andra könets rum blir lite spännande av att man så sällan ser nakna främlingar av motsatt kön.

Saudiern förklarar sin uppdelning av samhället och kvinnans beslöjning med kroppslig integritet och säkerhetsskäl. Kvinnan är inte säker om hon inte täcker sig helt, mannen kommer att antasta henne. Precis så motiveras enkönade duschrum. Saudiern har bara flyttat nakenheten en nivå. I vanliga kläder är kvinnan naken och måste sätta på sig ytterligare ett lager för att inte vara naken. Men inställningen till denna nakenhet är densamma som här."

Kanske något att fundera på.

http://www.dn.se/ledare/signerat/duschrummets-sexism/

Anmäl
2015-08-05 07:44 #7 av: Magi-cat

Kvinnosim har blivit mycket populärt. Det är ett framsteg och något positivt för kvinnor att få möjlighet att lära sig simma och att delta i bad.

Många, inte bara av religiösa skäl, välkomnar den möjligheten. Det handlar inte alls bara om "islamisters makt"!

Jag tycker det är bra att det finns om behov finns, och man kan pröva det.

Läs om kvinnosim här:

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/kvinnor-som-vill-simma-7056137.aspx

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2015-08-05 08:02 #8 av: Jimmy.L

Ser inga problem i detta, tyvärr finns det män som inte kan bete sig i badhus så jag förstår att kvinnor tröttnar och vill kunna bada utan att män håller på.

Anmäl
2015-08-05 08:39 #9 av: Emo

#8 Visst är det så och mycket värre har det blivit. Varför är det nog inte lämpligt att skriva.

Lösningen på problemet borde väl vara att se till att problemmakarna inte får fortsätta ställa till det. Det är väl fel väg att gå när man anser att offren ska gå undan och ge förövarna fritt fram.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel 
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2015-08-05 08:44 #10 av: Jimmy.L

#9 Självklart ska det inte vara så heller. Helt klart ett problem som badhusen borde bli bättre på, tyvärr speglar det hur det ser ut i dagens samhälle problemen flyttar in i badhusen.

Anmäl
2015-08-05 08:52 #11 av: Emo

Det är ett bra exempel på hur ändrade förhållanden på olika ställen och olika sätt i vårt moderna samhälle gjort att människor som har fullt fungerande självbevarelsedrift kombinerad med negativa erfarenheter av vissa nu kallas rasister. Ordet rasist har därigenom av många uppfattats som ett beröm i stället för vad det betydde förr.

Anmäl
2015-08-05 09:00 #12 av: [Carpinus]

Som utvecklingen just nu är så är det nog inte bara kvinnor av muslimsk tro som kommer att höra till målgruppen för den här produkten...

Män och kvinnor har badat tillsammans i generationer i Sverige. Det har förekommit fluktare och påträngande uppträdande även tidigare, men det verkar som om objektifieringen av kvinnorna blivit mer ogenerad nu i simhallar och på badplatser. Skadar kanske inte att först tar reda på varför stirrandet ökar, och vilka det är som stirrar mest.

En på nätet förekommande islamsk källa skriver: "Det bör noteras att den nuvarande västerländska civilisationen rör sig mot de vanor som utövades av de förislamiska araberna under tiden av okunskap och de väver in sig i filosofier som rättfärdigar nakenhet som ett bra fenomen." Att bada gemensamt i baddräkt är alltså förkastligt och ett sätt att "rättfärdiga nakenhet", enligt den synen hos i Sverige verkande fundamentalistiska krafter.

Vidare: "Men den heliga Koranen säger ”… lägg band på sin sinnlighet…”, både från korruption och blickar gentemot andra. Skylandet av de privata delarna är obligatoriskt i Islam..."--- Och med "privata delar" avses därmed hud som väl enbart översexualiserade män tidigare sett som något upphetsande i vårt samhälle. Sanningen är nog att dessa på kvinnan placerade "privata delar" inte är hennes egendom, utan hennes mans.

Nyss bedrevs det kampanj för kvinnornas rätt att bada toppless, nu talas det på allvar om skilda badtider för män och kvinnor, även i sekulariserade kretsar. Vilka krafter är man på väg att gå till mötes då? Delade badtider för män och kvinnor skulle innebära de fundamentalistiska krafternas största seger hittills i Sverige. Sedan kan väl lämpligen nästa steg bli att göra sedlighetspoliserna på gator och torg till kommunala tjänstemän.

För övrigt: hur löser man situationen på utebad? Skall bad i det fria undantas från allemansrätten, och skall badplatser undantas från offentlig plats och inhägnas för att skilda badtider skall kunna införas?

Anmäl
2015-08-05 09:05 #13 av: mwetterstrand

I en sekulär stat ska skattemedel inte användas för att betala religiösa undantag, det tycker jag  är riktigt och bra. Vill man av dessa skäl inte bada med män så tycker jag det är bra att kommuner möjliggör detta, men användarna ska betala vad det kostar, det ska m.a.o. inte vara subventionerat eller inskränka på normala öppettider för allmänheten.

Anmäl
2015-08-05 09:11 #14 av: Emo

#13 För att göra det bättre för skötsamt folk bör de, som inte kan uppföra sig normalt, avlägsnas från ställen där alla ska kunna vistas.
Bättre lösning på problem än att offer ska betala med egna pengar för det skydd, som alla borde kunna få i ett rättssamhälle.

Detta gäller angående alla, som tidigare kunnat vistas på sådana ställen men som numera känner obehag av att en viss kategori inte kan uppföra sig.

Citat från inlägg i #6: "Kvinnan är inte säker om hon inte täcker sig helt, mannen kommer att antasta henne" 

Anmäl
2015-08-05 10:25 #15 av: sanna70

Jag har svårt att förstå var problemet ligger? Männen som inte kan uppföra sig civiliserat ska köras ut, detta kan lätt åtgärdas genom fler vakter på badhus. Kvinnor ska kunna känna sig trygga även om det finns män på platsen!

Vad blir nästa steg? Våldtäkterna ökar lavinartat, ska alla kvinnor gå täckta från topp till tå för att vissa män inte kan stilla sig? Ska kvinnor inte kunna gå ut utan en man för att dem kan råka illa ut? Var tog pratet om jämställdhet vägen?  Vart är samhället på väg. .?  

Anmäl
2015-08-05 17:34 #16 av: Zyperior

Detta har inget med kvinnofrid att göra. Tidstypiskt har det givna religiösa anknytningar. Därav är det snarare kvinnoförtryck som ligger bakom.

Hade det varit av just kvinnofridsskäl hade jag haft mer förståelse, men att motivera kvinnoförtryck med kvinnofrid är ganska ruttet.

Tecken på hur islamiseringen sniglar sig in över Sverige.

Hoppas innerligt att SD tar makten vid nästa val så att vi slipper fortsatt destruktiv utveckling som detta.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Anmäl
2015-08-08 06:53 #17 av: [Carpinus]

#5 "Hon påminner om det intoleranta i att låta muslimska kvinnor leva så som många – felaktigt – tror att de ”alltid” har gjort: under hijaber, burkor och i könsseparerade utrymmen när de befinner sig utanför hemmet. Men också i Iran, Afghanistan och Egypten kunde kvinnor tidigare klä sig fritt, studera och förvärvsarbeta. Som Sara Mohammed påpekar har det från 70-talet skett en utveckling åt andra hållet, baklänges in i medeltiden.
Den får Sverige inte bidra till. Inte i klassrum, inte i badhus."---

Heidi Avallan, Sydsvenskan

Anmäl
2015-08-08 07:13 #18 av: Magi-cat

Så den frågan bearbetas genom att kvinnor inte får möjlighet att lära sig simma?

De kvinnor som får möjlighet att lära sig simma i särskilda kvinnosim är glada för det! Och det uppskattas även av många andra än muslimer.

Jag har svårt att se något vettigt skäl för hur den här frågan om försök med enskilda badtider för kvinnor kan få de här reaktionerna. 

I vanliga fall ses det som något att uppmuntra med kvinnoaktiviteter, såsom filmläger för tjejer, dataspelsträffar för enbart tjejer, kvinnoyoga etc. Men när det kommer till badande för kvinnor är det plötsligt bräkande tongångar om återgång till medeltiden. Galen  

Konstigt, och obegripligt, om man inte lyckats baka in något antimuslimskt tänk förstås. Eller vi och dom, där dom ska minsann anpassa sig...Vilka dom än är.

Varför inte ge det en chans?

Anmäl
2015-08-08 07:40 #19 av: [Carpinus]

#18 Det behövs inga försök, eftersom det inte  finns något som förhindrar skilda badtider. På vissa orter fungerar det så, andra är på väg att införa det, medan ytterligare andra har haft skilda öppettider men slutat p.g.a. för få besökare.

Man behöver alltså inte oroa sig för att kvinnor och män inte får bada på skilda tider, det beslutet ligger hos kommunala fritidsförvaltningar eller privata badpalatsinnehavare.  Det som bland annat Sara Mohammad med flera oroar sig för, och andra hoppas på, kan ju vara att de i en förlängning ser en lösning där män och kvinnor inte får bada på gemensamma tider.

Anmäl
2015-08-08 08:40 #20 av: Hayabusa

"Stoppa förortens väktarråd", skriver Heidi Avellan på HD/Svd. "Så blev kvinnoförtryck och fundamentalism sommarens stora fråga".

Läs hela texten här:

http://www.hd.se/opinion/heidi-avellan/2015/08/07/stoppa-forortens-vaktarrad/

Anmäl
2015-08-08 08:49 #21 av: Magi-cat

#19 En tänkt "förlängning" är ju något helt annat än denna möjlighet för kvinnor att lära sig simma!

Anmäl
2015-08-08 09:35 #22 av: [Carpinus]

#21 Jo, men det ingår ju i diskussionen som pågår, läs Avalan (#17): "Som Sara Mohammed påpekar har det från 70-talet skett en utveckling åt andra hållet, baklänges in i medeltiden.
Den får Sverige inte bidra till. Inte i klassrum, inte i badhus."--

Anmäl
2015-08-08 09:36 #23 av: Magi-cat

#22 Som ett led i att skydda sig mot medeltiden måste alla bada tillsammans, varje gång?

Anmäl
2015-08-08 09:44 #24 av: Emo

#20 Tack för en bra länk. Hon avslutar så här:

"Men principiellt är det lätt att göra rätt:I Sverige har alla kvinnor och män samma skyldigheter, rättigheter och möjligheter.
Oavsett vad förortens självutnämnda väktarråd tycker."

Tyvärr tror många att det är rasism när man vill ge kvinnor och barn från andra "kulturer" samma rättigheter och möjligheter, som vi kämpat/kämpar för att alla invånare i Sverige ska ha.

Anmäl
2015-08-08 09:59 #25 av: sanna70

Det enda hinder att dem  dem kvinnor lär sig simma är religiös förtryck och den ska inte uppmuntras.  

Anmäl
2015-08-08 10:21 #26 av: [Carpinus]

#22 Tror ingen pläderar för förbud mot skilda badtider. Däremot har de sina fulla rätt att ha invändningar,  påpeka möjliga bakomliggande orsaker och tänkbara konsekvenser.

Det märkliga i den här debatten är att det är få muslimska kvinnor som hörts plädera för de skilda badtiderna, det verkar i vanlig ordning vara andra som för deras talan över deras huvuden.

Inte heller  en intervjuad muslimsk tjej i Östersund som lärde sig simma iförd burkini i Östersunds simhall ställer några krav på segregerade badtider.

Anmäl
2015-08-08 10:32 #27 av: kamera0710

Vad gäller kvinnor som föredrar att ha så kallad burkini på badhus: Bär de den frivilligt ser jag inga bekymmer med detta. Bär de den pga förtryck och tvång ska det bekämpas.

Anmäl
2015-08-08 10:40 #28 av: Magi-cat

#27 Tummen upp

Anmäl
2015-08-08 17:26 #29 av: Zyperior

Ingen bär sådant frivilligt. En del kanske inbillar sig det bara. Men det är långt ifrån samma fria val som du och jag gör när vi tar på oss våra kläder.

Anmäl
2015-08-08 17:31 #30 av: Magi-cat

#29 En del kanske inbillar sig det bara.

Vem avgör det?

Anmäl
2015-08-08 17:37 #31 av: kamera0710

#29 Jag antar att du har någon källa eller undersökning att hänvisa till? Om eller när det handlar om förtryck och tvång ska det självfallet bekämpas.

Anmäl
2015-08-08 17:41 #32 av: kamera0710

#29 Bör vi ha friheten att gå nakna eller i enbart kortkalsonger på stan under varma sommardagar, om vi vill och upplever kläder som förtryck och tvång?

Anmäl
2015-08-08 18:12 #33 av: Zyperior

#30/31 Spelar ingen roll.
De kvinnor som förtrycks medvetet eller omedvetet tänker inte jag lämna vind för våg och efterleva doktriner liknande de kristna vår kultur lämnat för längesen. Tycker ni det är ok att backa i utvecklingen för att vara ett muslimskt patriarkat till lags får det stå för er. Antar att ni är feminister också?

Anmäl
2015-08-08 18:23 #34 av: kamera0710

#33 Och om jag hävdar att du är förtryckt men inte medveten om det, har jag då rätt att ingripa? Vem ska ha befogenheten att avgöra om någon är förtyckt men inte förstår det själv? 

Anmäl
2015-08-08 18:25 #35 av: kamera0710

#33 Du svarade för övrigt aldrig på frågan: Bör den som upplever kläder som förtryck ha rätt att gå naken på stan? 

Anmäl
2015-08-08 20:35 #36 av: typjessica

Jag ser inget problem alls med det. Tycker det är en bra lösning.

Jag har precis kommit hem från en vecka camping liv där det var gemensam toaletter och duschar (duschbås) ärligt talat vet jag inte vad tusan vissa män sysslar med, det harklas och fräser snor i duscharna så det ekar över hela byggnaden, toalettbesöken ska vi inte tala om. Jag är givet medveten om att alla inte beter sig på detta vis men skrämmande många! Äsch skulle gärna gå till simhallen en dag utan karlar var där.

Anmäl
2015-08-08 21:09 #37 av: pysseltigern

#35 Försöka går väl? Risken är väl att den som gör det blir gripen för förargelseväckande beteende?

Anmäl
2015-08-09 11:53 #38 av: Zyperior

Om du anser att jag är förtryckt så är det väl sunt förnuft att ingripa eller?
Åtminstone markera mot förtrycket, inte för det, och jobba för att minimera min utsatthet för det. Det kanske inte är självklart för dig. Du kanske mer än gärna bara sitter och tittar på när folk blir förtryckta?

Att det handlar om förtryck är ganska enkelt avgjort; Har män egna badtider?

Att det inte handlar om fritt val är också ganska enkelt avgjort; Vad tror du händer med många av de kvinnor som väljer att sluta efterleva de dogmer och normer inom muslimsk kultur?

Sen tycker jag det är anmärkningsvärt hur man/ni accepterar kulturellt förtryck mot kvinnor, så länge de är muslimer. Denna acceptans kommer också först och främst från de led som oftar rättfärdigar sig med frasen "människors lika värde".

Anmäl
2015-08-09 12:04 #39 av: Zyperior

#35 Finns det folk som upplever kläder som förtryck? I så fall, på vilka grunder? Är det befogat och byggt på vettiga argument, så visst, har man rätt till att gå naken enligt min åsikt. Har dock väldigt svårt att se några vettiga argument för det.

Anmäl
2015-09-22 10:15 #40 av: [Carpinus]

"Särskilda tider för kvinnor på badhuset i Klippan blev kortlivat. På lördag är sista gången. Intresset beskrivs som stigande och som mest har 14 kvinnor utnyttjat möjligheten."---

"Politikerna i kultur- och fritidsnämnden har med sex röster (M, KD, FP, SD och C) mot fyra (S och MP) satt stopp för en fortsättning.
Centern som bildar majoritet med Socialdemokraterna avgjorde genom att gå emot i denna fråga. Ingela Jönsson (C) tror inte att samarbetet i majoriteten kommer att bli lidande, utan menar att det är sunt bondförnuft som fått råda.
–  Det är ett "stolleprov" att ha särskilda badtider. Vi kan alla bada och är lika i grund och botten."---

HD

Anmäl
2016-05-08 09:07 #41 av: Zyperior

Peter Kadhammar i Aftonbladet idag;

Han hade bjudit in företrädare från MP och S att delta i intervjun, den enda som dök upp va KD:s Yusuf Aydin som säger så här;

"– Det är inte så konstigt att sådana förslag förs fram. Invandrare från Mellanöstern och Nordafrika kommer från utpräglade grupp- och klansamhällen där kontrollen av kvinnor är en viktig del. De kommer till Sverige som är ett av världens mest individualistiska och sekulära samhällen."

"– Vi måste vara tydliga med vad som är självklara normer och rättigheter i Sverige. Jämställdhet. Tolerans och respekt för varandras olikheter. Att man inte tar med sig konflikterna man flytt från hit. Är vi inte tydliga med sådant skapas parallellsamhällen i vårt land."

Peter Kadhammar avslutar artikeln med att bland annat rada upp några typiskt svenska företeelser;
"En Dajmstrut.
Det fina badet.
Den välordnade parken.
Politiska partier som självklart tycker en viss sak och sedan står chockade inför en svängning i opinionen, eller kanske inte ens en svängning utan att vissa saker plötsligt blir fria för diskussion."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article22775878.ab

Sista understrukna meningen är så självklar.
Med vetskapen om att MP varit infiltrerade av islamister undrar jag om ja-sägarna fortfarande tycker separata badtider är ett bra förslag?

Anmäl
2016-05-08 09:44 #42 av: Hayabusa

#41 Intressant text. Tycker personligen att Peter Kadhammar skriver vettiga artiklar. Faktarutan över Botkyrka var tänkvärd - hur ska man/kvinna kunna integrera ett sådant samhälle? Snacka om parallellsamhälle. 

Anmäl
2016-05-08 10:07 #43 av: sponny

#42 Lite OT men jag ber om ursäkt för det.

Ja, det känns som om det redan kan vara kört. Bara ett litet enkelt exempel vad gäller språket. Jag bor utanför en bruksort som hade stor arbetskraftsinvandring på 60- och 70-talet. Och jag jobbar själv på den arbetsplats där de flesta av de som kom då hamnade. Till största delen var det finnar som kom. Men även polacker, jugoslaver och italienare. Och vilka lärde sig bäst svenska?

För några år sedan jobbade jag med en äldre finsk herre som talade vansinnigt dålig svenska. Det var knappt så han kunde göra sig förstådd. Och varför skulle han lära sig bra svenska? Då när han kom pratade arbetskamraterna finska, basen pratade finska, kassörskan  på ICA talade finska, vännerna pratade finska...

Och de som pratar bäst svenska? Som jag upplevt det är det de som hamnade i småbyarna runt bruksorten eller i blandade områden på orten. För där finns chilenare och polacker som pratar klockren svenska.

Anmäl
2016-05-08 10:13 #44 av: 72mm

#26 "Det märkliga i den här debatten är att det är få muslimska kvinnor som hörts plädera för de skilda badtiderna, det verkar i vanlig ordning vara andra som för deras talan över deras huvuden."

#41 "Med vetskapen om att MP varit infiltrerade av islamister undrar jag om ja-sägarna fortfarande tycker separata badtider är ett bra förslag?"

Men så är det ju. Det är bara islamister och förvirrade islam-appologeter som driver de här frågorna. "Vanliga" muslimer som kanske (hemska tanke!) faktiskt vill bli lite friare och mer sekulära/svenska har oftast ingen talan.

Y2W på Flashback: "Ibland undrar man ju om hela MP inte bara är ett konstprojekt för att driva med demokratin.

Anmäl
2016-05-08 10:35 #45 av: Hayabusa

#43 Du har samma fenomen i t ex Malmö. Där finns det område där du absolut inte behöver lära dig svenska eftersom "alla" pratar den invandrades språk redan. Säkerligen väldigt bekvämt och enkelt, men kommer de någonsin in i det svenska samhället? Nej, det gör de inte. 

I den lilla by där jag själv bor hade vi ett flyktingboende i början på 90-talet. Det var människor från Balkan, en del stannade kvar i byn och de pratar idag bra svenska. Det var en brant uppförsbacke i början, men väl "över krönet" så gick det betydligt lättare att kom in i samhället (har jag fått berättat för mig av dem). Språket är A & O för att komma in i samhället, den som anpassar sig bäst har störst möjligheter att lyckas.

Anmäl
2016-05-10 07:06 #46 av: kamera0710

#45 Är det skånska "språket" bättre? Känner en del med nedsatt hörsel som irriterar sig väldigt på exempelvis nyhetsuppläsare som talar detta "språk". Jag förstår dem, de borde lära sig rikssvenska. 

Ta Göran Skytte till exempel, han låter nästan som om han håller på att göra i byxorna när han snackar. Eller "han låt' som han håll' på dyng åt" som vi brukar säga i vissa Norrlandsområden.Skämtar

Anmäl
2016-05-10 11:18 #47 av: hankans91

#46 Återigen får stackars Skåne skit kastat på sig igen. I Skåne bor det 1,4miljoner människor mer än i hela Norrland om det är några som är udda är det Norrlänningar. Åk ut i skogarna i Norrland och hitta en enstöring där ska du se hur fin Svenska de pratar. Norrlänningar är för övrigt fruktansvärt långsamma på att prata. Hellre en Skånsk nyhetuppläsare än en seg Norrlänning som tar så god tid på sig!

Anmäl
2016-05-11 06:08 #48 av: kamera0710

#47 Tycker du Sverker Olofsson (programledaren i Plus) är en långsam norrlänning?

Anmäl
2016-05-11 06:27 #49 av: [Carpinus]

Fascinerande hur en tråd om skilda badtider plötsligt handlar om Sverker Olofssons dialekt. Ett magplask i den röda soptunnan...

Anmäl
2016-05-11 13:01 #50 av: hankans91

#48 Tycker du Johan Glans, David Batra, Måns Zelmerlöw, Susanne Sjögran, Jill Johnson eller Sanna Nielsen att de pratar otydligt? När folkkära musiker som peps Persson och Hasse Andersson sjunger på Skånska förstår inte Svenska folket ett skvatt då? Våran stora idol Zlatan med sin förorts skånska förstår inte svenskarna vad han säger kanske? Så fort du #48 slår på tv:en så är det Skåningar i tv rutan tänk på det!

Anmäl
2016-05-15 20:46 #51 av: Hayabusa

#46 Besvara en situation med en "motfråga" är inte särskilt konstruktivt. Snarare skulle jag beteckna det som trams. 

Vad tycker du själv? Vem tror du har lättast väg in i  det svenska samhället? En individ som behärskar (i tal & skrift) någon av de otaliga svenska dialekter som existerar eller exempelvis japanska eller arabiska?

Men för all del, mig personligen gör det inget om halva Malmö enbart pratar arabiska. Det är ju inte jag som blir lidande av det ut de själv. Dock - har man som målsättning att integreras i det svenska samhället så kan det ju vara en god idé. Eller?

Anmäl
2016-05-16 14:06 #52 av: kamera0710

#51 Trams eller ej, har du någon förståelse för att personer med nedsatt hörsel har svårt att förstå vad en del skåningar säger? Eller att det är samma för många som lärt sig svenska på äldre dagar, som annars förstår rikssvenska ganska bra?

Anmäl
2016-05-16 15:07 #53 av: Hayabusa

#52 Har du någon förståelse för att frågeställningen som tas upp i #43 & #45 inte bygger på temat: "Svenska dialekter" utan på något helt annat?

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Skånska är inte ett språk utan en rad olika dialekter som pratas i det område som en gång kallades Skåneland. Tro det eller ej, men variationen kan vara rätt stor. Ungefär som att det är skillnad mellan Gävle och "Schta´n" eller varför inte Övertorneå?

Anmäl
2016-05-16 20:13 #54 av: hankans91

#52 Trams eller ej, har du någon förståelse för att personer tycker att tiden stannar när en norrlänning pratar?

Anmäl
2016-05-17 06:07 #55 av: kamera0710

#54 Det kan jag förstå, ja.

Anmäl
2016-05-17 06:16 #56 av: [Carpinus]

Jag är inte säker på vad som är kontentan av den här diskussionen - är det så att ni vill ha skilda badtider för norrlänningar och skåningar?

Anmäl
2016-05-17 07:23 #57 av: Hayabusa

#56 Du kan nog minimera "ni" till en enda person som kör sin sedvanliga "taktik" Skämtar

Anmäl
2016-05-17 07:47 #58 av: [Carpinus]

#57 Jo det är väl så, och dessvärre tycks hen ha lyckats i det här fallet - "barnet (=debatten) kastades ut med badvattnet", tror jag...

Anmäl
2016-05-17 07:51 #59 av: Hayabusa

#58 Sant. Dock känner jag att hen blottar sin giv lite väl uppenbart.

Anmäl
2016-05-17 10:36 #60 av: hankans91

#56 Ja det kanske vi skulle göra för enligt #55 råder ju det extrema kommunikationssvårigheter för det främmande "språket Skånskan".

Anmäl
2016-05-17 11:20 #61 av: Hayabusa

#60 Sorry för OT, men jag kan inte hålla mig:

Tänker du på Gustav Fridolin? Skämtar

Anmäl
2016-05-17 19:37 #62 av: hankans91

#61 Ja när det gäller Gustav Fridolin våran utbildningsminster som har ansvar för skolorna där man ska lär sig rikssvenska. Så är det ju konstigt att denna "rikssvensken" Stefan Löven som är uppvuxen i Norrland väljer Gustav Fridolin till posten som utbildningsminster i tanke på att han är uppvuxen i det "främmande landet Skåne".
Men för att binda ihop den avklippta rödtråden så säger jag nej tack till skilda badtider.

Anmäl
2016-05-17 20:04 #63 av: Hayabusa

#62 Instämmer - i princip ska vi inte ha skilda badtider i Sverige.

Anmäl
2016-05-18 06:04 #64 av: kamera0710

#62/#63 Hur ser ni på mitt citerade inlägg i #6 av Lena Andersson? Ska vi behöva ha skilda omklädningsrum på badhusen?

Själv tycker jag att det inte är alldeles lätt att avgöra var gränserna ska dras, men visst har Lena Andersson en poäng.

Anmäl
2016-05-18 07:49 #65 av: Magi-cat

Lena Andersson (citerad i #6) har absolut en poäng eller två.

Frågan om skilda badtider har fått alldeles för stora proportioner på sina håll. Vad det gäller i praktiken är några timmars egentid för kvinnor i vissa badhus. Något som skulle kunna betraktas som positiv särbehandling, vilket i  andra fall anses gott.

Många kvinnor, oavsett var de kommer ifrån, uppskattar kvinnotider på badhus. 

Anmäl
2016-05-18 07:58 #66 av: Hayabusa

#64 Personligen tycker jag att det finns en skillnad mellan att vara 100% naken och att bära badkläder. Dessutom kan, sommartid, skillnaden mellan badkläder och "lätt sommarklädsel" vara väldigt liten. Ska vi dela av stränderna? Ska vi ha en dresscode som gäller i det offentliga rummet? Nej, säger jag. I Sverige har vi jobbat på att få bort fenomen som skilda badtider och den linjen anser jag att vi ska stå fast vid. Visst kan det finnas fog för att tillämpa tillfälliga undantag, men undantagen får inte bli regel.

Anmäl
2016-05-18 08:06 #67 av: Magi-cat

#66 Just det, det är vad du personligen tycker. Någon annan tycker personligen något annat och drar en annan gräns.

Ingen har föreslagit det du tar upp, så låt oss hålla oss till vad det gäller, några timmars egentid för kvinnor i vissa badhus. Varför är det så provocerande?

Anmäl
2016-05-18 08:29 #68 av: Hayabusa

#67 Precis, det är min personliga mening och mitt personliga svar på det som uttrycks i #6 dvs synen på nakenhet "Saudiern har bara flyttat nakenheten en nivå". Frågan handlar mer om "nakenhet" än skilda badtider, vilket förvisso är/kan vara anledningen till önskemålet om skilda badtider.

För mig personligen är frågan inte provocerande. Inte alls. När tjejerna var yngre besökte vi ofta badhus (vintertid), men numera är jag (vi) aldrig där. De "växte ifrån" badhus och själv gillar jag att bada i havet. Jag gillar saltvatten. Jag är uppväxt i område som har en lång tradition av badkultur, det är intressant att se bilder från sekelskiftet och samtidigt fundera över dagens diskussion om skilda badtider. Jag får känslan av att det är mer än badtider som önskas vara åtskilda. 

Anmäl
2016-05-18 08:53 #69 av: Magi-cat

#68 Jag får känslan av att det är mer än badtider som önskas vara åtskilda. 

Och så låter du "känslan" styra din uppfattning och drar ut konsekvenserna till något annat än vad det egentligen gällde?

Frågan hade aldrig fått så stort utrymme om den inte kunnat kopplas till den "känslan", som i sig bottnar i...? (Tänk efter själv.)

Får du samma "känslor" om tjejerna som får egna data- och spelläger på sommaren t.ex? (Troligen inte. Det är ju inte kopplat till något "muslimskt")

Anmäl
2016-05-18 08:56 #70 av: Hayabusa

#69 Jag tror att kommentaren är riktad till mig?

Anmäl
2016-05-18 09:04 #71 av: Magi-cat

#70 Till slut blev det rätt.  Glad

Anmäl
2016-05-18 09:38 #72 av: Hayabusa

#71 Ok. Du frågar om jag låter känslorna ta överhand? Svaret på det är: Nej, det gör jag i regel aldrig. Förvisso kan det vara bra att lyssna på sitt hjärta och följa magkänslan, men jag vill mena att jag kan skilja dem åt också. 

Om du läser min kommentar #1 och avslutande meningen i #66 så kanske du ser att jag inte är det som du antyder i #69. 

Och ja - min mening är att frågan handlar om mer än skilda badtider. Borde det svenska samhället inte då också kunna erbjuda kvinnor tillgång till exempelvis strand & hav utan mäns närvaro? Och varför inte det offentliga rummet? Skolan?

Visst finns det tjejer med muslimsk bakgrund som gillar data- & tv-spel. I min yngsta dotters klass (9:an) går en tjej från Palestina (hon bor på en flyktingförläggning i närheten). För henne var det en omställning att börja i en skola som var mixad (tjejer & killar), men har efterhand sagt att hon upplever det som en fördel. Kontakten med killar blir mer naturlig  och inte så dramatiserad (hennes egna ord). 

Anmäl
2016-05-18 09:57 #73 av: Magi-cat

#72 Frågan om att avsätta ett par timmars badtid gällde inte heller enbart för muslimska kvinnor, utan kvinnor...Det finns fler än de muslimska som uppskattar vad man skulle kunna kalla positiv särbehandling av kvinnor. (Ungefär som i exemplet med dataläger för tjejer.)
Jag tycker man kunde pröva förslaget. Finns det intresse för och behov av det visar det sig ju snart och sedan får man utvärdera. 

Inget av exemplen innebär att en uppdelning av det offentliga rummet måste bli följden. Varför målar du upp det på det sättet, tror du, när det inte alls är det som är frågan? Jag tror du låter fantasin skena iväg.

Anmäl
2016-05-18 10:15 #74 av: Hayabusa

#73 Har jag någonstans nämnt att fråga om badtider INTE berör samtliga kvinnor/tjejer i landet Sverige? Att  frågan skulle vara kopplad till Islam? Nej, det ser jag inte. Däremot ger jag uttryck i #1 att religion KAN vara en del i frågeställningen - pekar dock inte ut någon enskild sådan.

Låter jag fantasin skena iväg? Målar jag upp något som inte finns? Svaret är nej på båda. Det är istället en retorisk fråga som jag anser är en naturlig följdfrågeställning. Faktum är att vi ser den redan idag - segregationen.

Ett annat faktum är att det förra sommaren diskuterades om det inte vore bra med ett avskilt avsnitt enbart för kvinnor på en strand i närheten. OBS! Frågan hade ingen som helst religiös bakgrund. 

I veckan läste jag om en kvinna som störde sig på små barn under flygresor. Hon efterlös flygresor som var barnfria alternativt hade en åldersgräns. (Ingen religion med i den frågeställningen heller).

Och visst kan man ju låta tankar få komma till ytan när man läser om "Synden i Mölle" och samtidigt jämför med debatten om skilda badtider. 

Anmäl
2016-05-18 10:36 #75 av: hankans91

#64 Men svar nej idags läget så är våra kroppar känslomässigt laddade mellan män och kvinnor. Det hade ju blivit ännu mer jämställt om man kunde avskaffat det men idags läget hade det verkligen inte funkat. Men vem vet om flera årtionden framåt kanske.
#73 Men det muslimer vill med skilda badtider är att enligt deras religion är det ett brott om en kvinna visar för mycket av sin kropp så andra män ser det. En religion ska inte få ha en sådan inverkan så samhället anpassar sig efter den och ger vika för denna odemokratiska handling! För börjar vi ha skilda badtider går vi ett steg bakåt i när det gäller jämställdhet.

Anmäl
2016-05-18 11:05 #76 av: Magi-cat

Om vi kallar det för vad det är, Kvinnosim, tror jag inte det rör upp fullt så mycket känslor. 2-3 timmars egentid i veckan för kvinnor i simhallen är ingenting som rör oss ifrån jämställdhet eller till uppdelning av det offentliga rummet.

"Att kvinnosim skulle vara segregerande och diskriminerande håller de inte med om. Enligt Sofia Ek har diskrimineringsombudsmannen (DO) i ett beslut sagt att man kan göra avsteg från likabehandlingsprincipen om det möjliggör för kvinnor, som av olika skäl inte kan delta i vanlig simning, att ändå delta. Då kan syftet med kvinnotider vara berättigat, enligt DO

Fler kommuner, som Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping, har redan en sådan här verksamhet och det är inget konstigt med det, påpekar kvinnorna

"

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/i-ett-modernt-samhalle-ar-kvinnotider-i-simhallen-inte-konstigt-8708687.aspx

"– Kvinnorna blev förvån­ade över debatten som följde­. De vill ju bara lära sig simma. Jag tycker själv att man bara belyste de översta dimension­erna och diskuss­ionen gled så lätt in på ­rasism. På så vis förbisågs också syftet - att de här kvinnorna vill integreras. Att inte kunna simma innebär att de fortfarande känner sig utanför det svenska samhället, säger Sofia Ek."

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/kvinnor-som-vill-simma-7056137.aspx

Anmäl
2016-05-18 11:17 #77 av: Hayabusa

#76 Precis - det är egentligen två olika saker som blandas ihop. Att ha ett "kvinnosim" med inriktning på den grupp du nämner kan inte vara fel. Om samma kvinnor, sedan de lärt sig simma, däremot upplever att de inte kan/tillåts/får/whatever använda badhus/stränder/hav då det är "mixat" - det är då som jag känner (ja, nu är jag där och känner igen) att det är en grogrund för segregation. Det blir en begränsning.

Anmäl
2016-05-18 11:24 #78 av: Magi-cat

#77 . Att ha ett "kvinnosim" med inriktning på den grupp du nämner kan inte vara fel.

Jamen dåså! Tummen upp Då är vi överens så långt. Våg

Anmäl
2016-05-18 11:36 #79 av: Hayabusa

#78 Exakt. Vad skrev jag i #66? Jo:

"Visst kan det finnas fog för att tillämpa tillfälliga undantag, men undantagen får inte bli regel."

Som jag redan tidigare skrivit - rent principiellt så ska vi inte ha skilda badtider i Sverige. Det ska inte behövas. Däremot måste det finnas plats för undantag.

Det verkliga "problemet" är istället (enligt min mening) om det låter så här:

- Oj, vilken kanondag! Ska du följa med till stranden?

- Skulle verkligen vilja, men det går inte...Jag kan inte/får inte

Ett sådant scenario måste vi, anser jag, jobba för att undvika. Tyvärr tror jag att det förekommer, sorgligt nog.

Anmäl
2016-05-18 11:46 #80 av: kamera0710

Som fågelintresserad ska jag snart resa med ornitologiska föreningens resebyrå för andra gången. De har en del "tjejresor" (oftast är det då två resor med samma upplägg där den andra är mixad). Har svårt att se något upprörande med detta, även om jag i något enstaka fall (när det bara varit en enda "tjejresa") beklagat att jag pga "fel kön" inte kunnat följa med. Har dock aldrig fått uppfattningen att det är någon muslimsk indoktrinering av denna resebyrå!

Har på samma sätt svårt att se något upprörande om en bassäng är reserverad för kvinnor några timmar. Jag är väl heller inte direkt upprörd över att vi har skilda omklädningsrum på simhallar, även om jag tycker att Lena Andersson har en poäng.

På vissa håll har de tydligen vissa tider för de som exempelvis vill basta mixat, är detta att utestänga de som föredrar att basta med enbart personer av det egna könet om det sker på en offentlig anläggning?

Anmäl
2016-05-18 11:54 #81 av: Hayabusa

Här hemma har vi en segregerad strand - det är ingen som upprörs över det.

OBS! "food for thought"

PS Då blir det inte mycket "Vögeln" på de resorna Skämtar

(På tyska heter fågel = Vögel )

Anmäl
2016-05-18 15:14 #82 av: kamera0710

#81 Ja, tyska ordet för fågel minns jag sedan jag läste tyska i högstadiet (drygt 30 år sedan). Det mesta har annars fallit i glömska.

Anmäl
2016-05-18 16:35 #83 av: Hayabusa

#82 Det verkar så, ja. 

Anmäl
2016-05-19 16:28 #84 av: 72mm

#73 "Frågan om att avsätta ett par timmars badtid gällde inte heller enbart för muslimska kvinnor, utan kvinnor...Det finns fler än de muslimska som uppskattar vad man skulle kunna kalla positiv särbehandling av kvinnor. (Ungefär som i exemplet med dataläger för tjejer.)"

Till och med du måste ju fatta vilka det är som driver den här frågan, och varför. Du kan omöjligen vara så blind att du inte ser det. Det är implementerad islamism, inget annat. 

Och även om det inte skulle vara det så trodde jag vi levde i ett land som ständigt klappade sig själv på axeln över hur djävla jämställda vi är. Då finns väl inget utrymme för könssegregering och särbehandling? 

Y2W på Flashback: "Ibland undrar man ju om hela MP inte bara är ett konstprojekt för att driva med demokratin.

Anmäl
2016-05-19 17:38 #85 av: JonasDuregard

#84 "Det är implementerad islamism, inget annat."

Vad har du för definition av islamism egentligen? "Allt som uppskattas av någon muslim" eller vad? Glad

Jag kan inte tänka mig någon vettig definition av islamism som inkluderar könssegregerade badtider. 

"Och även om det inte skulle vara det så trodde jag vi levde i ett land som ständigt klappade sig själv på axeln över hur djävla jämställda vi är. Då finns väl inget utrymme för könssegregering och särbehandling?"

Är det din åsikt, eller antar du dina meningsmotståndares åsikter när det passar?

Oavsett, tänk på att badhusen redan har könssegregerade omklädningsrum. Så jag undrar om det verkligen är på de principerna skon klämmer. 

Men jag håller med om att separatistiska badtider är tveksamt (men ganska långt ner på listan över tveksamheter). 

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2016-05-19 18:03 #86 av: 72mm

"Vad har du för definition av islamism egentligen? "

Politisk islam. Viljan att påverka samhället pga religiös övertygelse om etik och moral. Om vad som är sant och falskt. 

Anmäl
2016-05-20 17:03 #87 av: fatcat

Nej det finns ingen tydlig definition i koranen om könssegregerade badtider men däremot finns mycket tydliga instruktioner om hur vida man inte får gå klädd "naken" i badhuset och vistas med motsatta könet utöver någon i familjen. Sådant betraktas som haram och är straffbart i religionen. Därför är det helt okej om en ung pojke sexofredar en yngre tjej på ett badhus, det är liksom inte hans fel. Jag tror för övrigt inte att unga pojkar bryr sig så mycket om religion men det är normerna som de blivit upplärda med. 

Nyanlända behöver mer information om jämställdhet och sexualkunskap.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Medarbetare på brott ifokus

Anmäl
2016-06-16 17:30 #88 av: [Nomen Nescio]

"Personer som definierar sig som "hen" får bada med bar överkropp i simhallar, enligt ett DO-beslut. Hädanefter riskerar badhus att få DO-kritik om de säger åt eller portar personer med bara bröst."---

"Per Holfve, utredare vid DO, välkomnar de ändrade reglerna.
- Det kommer att påverka samhällets syn på könsfrågor i en mer inkluderande riktning, säger han till TT.
Men att tillåta alla att ha bar överkropp i simhallen är inte oproblematiskt, tycker Carina Engström, chef vid Liljeholmsbadet i Stockholm, även om det de få gånger det hänt på badet inte har skapat någon konflikt.
- Det riskerar att kollidera med andra kulturer och religioner. Det finns kvinnor som badar i heltäckande klädsel. Även de som inte har religiös eller annan kulturell bakgrund kan störas av att kvinnor badar med bar överkropp, säger hon."---

"DO:s så kallade tillsynsbeslut är vägledande för hela landet. I praktiken innebär det att badhus riskerar att bli föremål för DO-kritik om personalen säger åt eller avvisar en kvinna för att hon har bara bröst i simhallen."

TT

Återstår då att se om det utmynnar i särskilda badtider även för transgendrar (-gendror).

Anmäl
2016-06-16 17:37 #89 av: Hayabusa

Personligen bryr jag mig inte om folk badar barbröstade eller inte på badhus. Eller bada helt utan kläder, för den delen.

Men, det får mig att tänka på 70-talets badstränder. Då var det väldigt vanligt att kvinnor solade och badade topless, men idag ser man (i princip) det aldrig.

OBS! Kuriosa

Anmäl
2016-06-17 06:11 #90 av: kamera0710

I Årsunda utanför Gävle valde kommunen att låta ett badhus bli centrum för naturister. Är detta att segregera och ge efter för fundamentalister? 

"Protesterna mot föreningen Nakenkulturs begäran om att få starta nakenbad på Strandbaden blev mycket starka. Årsundaborna var rädda för att huspriserna skulle sjunka och att medborgare som av misstag råkade passera nakenbadet skulle ta anstöt.

– Starta gärna ett nakenbad. Men inte här hos oss, var det tydliga besked som gavs vi ett välbesökt stormöte för några veckor sedan.

Lyft för besöksnäringen

Så blir det också. Enligt ett förslag som ska behandlas i kultur- och fritidsnämnden 12 april görs i stället Parkbadet om till naturistanläggning för bad och träning."

http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/sandviken/parkbadet-blir-landets-nya-centrum-for-naturister

Anmäl
2016-11-22 11:34 #91 av: [Nomen Nescio]

"Mehrdad Darvishpour forskar om bland annat genus, etnicitet och hedersproblematik vid Mälardalens Högskola. I det stora perspektivet kallar han separata badtider för ojämställt och ett tecken på en patriarkal samhällsstruktur, där kvinnor inte är en del i samhället på samma villkor som män.

Men han säger att frågan är komplex och att man kan titta på den ur fyra olika aspekter – dels kvinnors rätt till jämställdhet, och dels barnens perspektiv, där unga flickor kanske inte får bada när män är närvarande. Han menar att det kränker barnens rättigheter."---

"Han tycker att i det långa loppet måste samhället markera att när det gäller offentliga platser så är barns och kvinnors rättigheter viktigast. Där får aldrig en uppdelning mellan kvinnor och män, som kan ha en religiös eller kulturell bakgrund, gå först.
Det är skillnad mot det privata – som en ”tjejkväll” på stan.
– Att man har rätt till sin egen övertygelse i den privata sfären är en sak. Men på den allmänna offentliga platsen är det en annan sak."---

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/tecken-pa-patriarkal-samhallsstruktur

Anmäl
2016-12-15 14:39 #92 av: [Nomen Nescio]

"När DO skriver att religion kan berättiga till undantag från lagen skickar det inte bara signaler i frågan om badhus."---

"Att det är bra att kunna simma kan de flesta enas om. För en del kvinnor och flickor kan separerade badtider vara enda chansen att få möjlighet att lära sig det. Är det så farligt att ge dem en dag i veckan för att göra deras liv mindre begränsade? Här är det viktigt att komma ihåg att det inte är det svenska samhället som har begränsat dem genom att inte erbjuda separerade badtider, det är religion och kultur som begränsar dem genom att påbjuda könsseparatism."---

"När DO skriver att religion kan berättiga till undantag från lagen skickar det inte bara signaler i frågan om badhus. Det skickar också signaler om vad man som religiös inte bara kan förvänta sig av det svenska samhället, utan också vad man kan kräva av det. Vi bör aldrig tillåta att religion blir ett frikort som får trumfa svenska lagar och regler, varken i denna fråga eller någon annan."

Aleksandra Boscanin på GP:s ledarsida

Anmäl
2016-12-17 08:19 #93 av: [Nomen Nescio]

#92 "Det är olaglig diskriminering att stänga män ute från badhuset på internationella kvinnodagen, enligt diskrimineringsombudsmannen (DO). "---

TT     

Och hur rimmar det beslutet med det föregående? Det är ju bara att åberopa det utslaget för att upphäva det senare med motivering att det är religiöst motiverat! Känns som ett försök att släta över ett ifrågasatt beslut...

Anmäl
2016-12-17 08:49 #94 av: Magi-cat

Tänk att det blir sånt liv bara för att kvinnor någon gång får en förmån....FunderarNågra timmars egen badtid, vad är väl det att bråka om, egentligen? Yrar

(Tänker lite på det franska beslutet där gubbar i uniform skulle bestämma hur lite kvinnor ska ha på sig på badstranden. Så kan det gå. Alltid ska kvinnor rätta sig. )

Anmäl
2016-12-17 09:02 #95 av: [Nomen Nescio]

#94 Som framgår av #92 är det ett myndighetsutlåtande som i grunden inte avser kön, utan religion. 

Hade det rört sig om att förhindra individer av ett särskilt kön att få tillträde till badhuset hade det varit en annan fråga, där säger DO att det generellt sett är diskriminering med separata tider för män och kvinnor, men tillägger att religion kan utgöra ett undantag från detta.

Frankrike har sin lagstiftning och tolkning av den, och Sverige har sin.

Anmäl
2016-12-17 10:43 #96 av: Zyperior

#94 Ja så kan man resonera om man vill bortse från kvinnoförtrycket inom islam. Helt i enlighet med feminismen.

Vi övriga som vill ha jämställdhet ser hellre att det motverkas.

Anmäl
2017-08-25 16:03 #97 av: Carpinus

Nu kommer vattenkvalitén i simbassängen i Hässleholm att förbättras.

"Alla ska kunna delta i simundervisningen. Därför har Hässleholms kommun köpt in burkinis, enligt Norra Skåne."---

"Vattenkvalitén på badhuset i Hässleholms är, enligt anläggningschen Henrik Samevik, dålig. Därför är det förbjudet med klädsim.
– Många badade i sjalar och kläder och då kommer trettio miljoner bakterier i vattnet ifrån svett, smink, avföring och allt annat som man bär med sig ner i vattnet, påpekar han"---

http://www.expressen.se/kvallsposten/kommun-koper-in-burkinis-till-elever/

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-08-25 16:17 #98 av: Carmarino

För inte så länge sedan så var det inte ens tillåtet att ha kalsonger under badbyxorna. Hur kan det då vara tillåtet att ha kläder på sig när man badar i en simbassäng?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.