Annons:
Etikettarbetsmarknad
Läst 2532 ggr
[Hayabusa]
2/21/16, 7:59 AM

Vägen in?

Helsingborgs Dagblad har gjort några artiklar (fler lär komma) om invandrares väg in i det svenska samhället. Eller rättare sagt - hur verkligheten ser ut för dem, hur svårt det är. Artiklarna är baserade på intervjuer av invandrare i Helsingborg & Malmö. 

 http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2016/02/21/sa-gick-det-for-sfi-klassen/

http://www.hd.se/nyheter/skane/2016/02/21/tretton-timmars-jobb-om-dagen-racker-inte/

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2016/02/18/ni-maste-ge-flyktingarna-jobb-aven-om-det-inte-ar-riktiga-jobb/

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2016/02/18/malet-ar-att-utbilda-sig-till-sjukskoterska/

Annons:
[[eskils_]]
2/21/16, 12:34 PM
#1

#0 Mycket att läsa! Här är några citat ur den första artikeln:

"Statistik från SCB visar att det tar mellan 3 och 7 år för män som kommit till Sverige som flyktingar att få arbete. För kvinnor mellan 9 och 11 år. I Helsingborg och Malmö då? HD har låtit SCB plocka fram siffrorna specifikt för städerna. Bara hälften av de nyanlända i Helsingborg hade ett jobb efter 10 år. I Malmö har det varit ännu svårare - bara 36 procent hade ett arbete efter 10 år."

"I somras dömde Riksrevisionen ut Sveriges etablering av nyanlända. Insatserna är inte "tillräckligt effektiva" skriver de i en rapport efter att ha granskat hela systemet. Den nya etableringsreformen som kom 2010, för att förbättra hanteringen av nyanlända, har inte hjälpt, skriver Riksrevisionen. De brister som fanns före reformen kvarstår. Till exempel skulle den öka chanserna för kvinnor att få jobb, men så har inte skett."

"I en stad som Malmö behöver man knappt lära sig språket. Man klarar sig i affären och på sjukhuset med sitt modersmål, säger Abdallahia Alyahya."

"Flera av dem vi har mött under de senaste veckorna talar också om nyanlända som inte vill jobba och som hellre vill leva på bidrag. – Man kommer inte hit och knackar på dörren och får allt. Den bilden måste man visa för dem som kommer. För det är många som tar det för givet. Du måste vara realistisk, kungens plats är tyvärr upptagen, säger Daniel Pop, civilingenjör från Rumänien som idag bosatt sig i Staffanstorp."

Ja, man måste vara realistisk i politiken, inte naiv. Det inser vanligt folk från andra länder, men inte svenska strutspolitiker tyvärr……

[Hayabusa]
2/21/16, 6:15 PM
#2

#1 Mycket läsning men bra sådan, tycker jag. Artiklarna belyser precis de frågeställningar som många lagt på bordet men som viftats bort av alldeles för många politiker.

[Hayabusa]
2/22/16, 7:53 PM
#3

Intressant program som berör ämnet, SR P1 Studio Ett 22/2-2016. Cirka 1:18:50 in i programmet. 

Hälften i "etableringsuppdraget" saknar gymnasiekompetens, var 10:e utrikes född saknar grundskolekompetens. Genomsnittlig tid i skolgång:

Syrien: 6,6 år

Eritrea: 3,4 år

Afghanistan: 3,2 år

[Hayabusa]
2/22/16, 10:16 PM
[Hayabusa]
7/19/17, 8:27 AM
#5

Stämmer det här, att få nyanlända vill studera - ja, då blir vägen in ännu brantare.

"Nya siffror från Arbetsförmedlingen som gäller början av 2017 visar att bara mellan 3 och 4 procent av de nyanlända med kort utbildning går på vuxenutbildning efter två år med uppehållstillstånd. Det visar nya siffror från arbetsförmedlingen."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6738611

[Carpinus]1
11/10/17, 10:14 AM
#6

"Fack och arbetsgivare är nära en överenskommelse om hur nyanlända lättare ska kunna komma in på arbetsmarknaden.

Enligt förslaget ska nyanlända och långtidsarbetslösa kunna anställas till en låg lön i kombination med ett bidrag från staten direkt till individen, erfar Ekot."---

"Ersättningen ska bestå av en lönedel och ett bidrag från staten som betalas direkt till individen. Detaljerna här är inte klara men enligt Ekots uppgifter ska ersättningen totalt motsvara lägstalöner i Sverige som i många branscher ligger mellan 16 000 och 18 000 kronor i månaden. Både arbetsgivaren och den anställde ska vara skattebefriade."---
SR

Alla sätt att få nyanlända i arbete är förstås vällovligt, speciellt om det gäller riktiga jobb och inte hittepåsysselsättning. Men kan man kalla upp till 18.000 ut skattefritt för "låglön"? Man får alltså ut lika mycket som ingångslönerna i en rad jobb. men skattefritt - något som arbetslösa under en rad av år bara kunnat drömma om.

Här är en fråga på Kommunalarbetaren från i höst: |"Vad har en utbildad undersköterska för avtalsenlig ingångslön? Jag har jobbat sedan 1989 i vården och varit utbildad undersköterska sedan 1999. Jag har alltså 18 års erfarenhet som undersköterska, men en heltidslön på bara 22  750 kronor. Jag tycker detta är en låg lön när jag jämför med en kollega som har 25  550. Vad kan jag göra? Sammanlagt har jag jobbat i vården i 25 år. Är jag då inte värd en högre lön? /Undrande undersköterska."---

https://www.ka.se/vad-ar-ingangslonen-for-underskoterskor

Den här undersyrran får  uppskattningsvis ut 17.300 i månaden efter skatt, efter 18 års arbete i befattningen och 25 års erfarenhet i vården. Man skall upp i runt 24.000 i månaden för att få ut det som nyanlända som mest kommer att kunna hämta ut - utan arbetslivserfarenhet från Sverige.

Lön innan skatt (bruttolön) 24000 kr
Skatt (tabell 33)
- 5774 kr
varav kommunalskatt
(- 3811 kr)
varav landstingsskatt
(- 1963 kr)
Kyrkoavgift
- 202 kr
Begravningsavgift
- 32 kr
Lön efter skatt (nettolön) 17992 kr

Källa lönestatistik.se

Annons:
[Carpinus]1
11/10/17, 10:28 AM
#7

#6 Facket uppmärksammar den uppenbara risken, medan arbetsgivarna givetvis ser fördelarna i samma detalj:

"Flera LO-förbund uppges vara tveksamma. Farhågorna är flera. Att det kan tränga undan anställningar som skulle ha skett ändå och att det kan ge ett tryck nedåt på andras löner. En uppgiftslämnare tror inte att det finns någon efterfrågan på sådana här jobb.

Arbetsgivarsidan står bakom principöverenskommelsen och bland facken bollas frågan nu tillbaka till de enskilda förbunden för förankring."---

SR

Vilken arbetsgivare väljer att anställa en skattepliktig medborgare när man kan få en som är skattebefriad?

[sanna70]
11/10/17, 10:32 AM
#8

Det känns som att Sverige går åt samma tragiska utveckling som dem länder som ekonomiska flyktingar flyr ifrån..

[Hayabusa]
11/10/17, 11:23 AM
#9

Lex skatteflykt?

Dock är jag av uppfattningen att allt som kan få nyanlända in i arbetslivet är lovvärda.

gruvel
11/10/17, 12:19 PM
#10

Skattebetalarkollektivet får då via statens bidrag till de enligt förslaget sålunda nyanställda stå för en del av deras skattefria lön och för den lågavlönade delen av kollektivet (under tydligen 24.000/mån) kan nettoinkomsten jämförelsevis bli något lägre.  Kanske trots viss utbildning och  möjligen större produktivitet i jobbet.  För en god del av dem i de vanligaste yrkena är det en klen deal att ha gamla rötter i landet.

Inför valåret kan säkert staten köpa arbetsgivarnas gunst men går det med fackens?

Regeringen kan  ha uträkningen att nu kan den senare framhålla att det gängse bidragssystemet minskat i omfattning men hur mycket som istället går in i förslagets nyanställningar och behoven där, det hamnar under andra rubriker och kassor, mindre transparenta.  - Undras om inte liknade taktik finns i det nu uppmjukade förslaget att alla som av något skäl inte kan utvisas trots oklara asylskäl , bör få asyl och uppehållstillstånd, de måste försörjas ändå. Regeringen gör elegant en dygd av de nödvändigheter den försatt sig och landet i (OT,  men hur göra i längden  med dem som fortsätter leva dolt och inte samarbetar om att söka lämna landet.  Framtida amnesti blir nog nödvändigt - men vi tar det tids nog i smärre portioner).  Allt här ger även signaler till omvärlden.

[Carpinus]1
1/18/18, 9:47 AM
#11

Aftonbladets Peter Kadhammar fastnade tyvärr delvis i kolumnistträsket, vilket är synd, för när han beger sig på upptäcksfärd i Sverige så gräver han på ett stillsamt sätt fram sanningar på de mest oväntade ställen. Nu har han besökt Filipstad:

"Om jag fick bestämma skulle Jim Frölander och Hannes Fellsman ta över den svenska integrationspolitiken. De är något så befriande som två sakliga, tuffa, osentimentala och extremt kunniga byråkrater. Med hjärta."---

"Jim Frölander kallades nazist på ett seminarium om integrationspolitik i Stockholm. Det var när han sa att de flyktingar som kommer till Sverige inte på långa vägar är så välutbildade som den officiella sanningen gjorde gällande. Men hur ska Sverige få glädje och nytta av alla nya människor om vi låtsas att verkligheten ser ut på ett sätt som inte är stämmer?"---

"En av de stora upptäckterna för Jim Frölander var när han besökte en klass med nyanlända kvinnor från Afghanistan och Somalia. Ingen av dem kunde ens ungefärligt visa var de befann sig i världen. De hade lämnat sina länder. Nu befann de sig i ett nytt med fred och välstånd. Men de visste inte var de befann sig. – Och så talar den officiella politiken om att alla ska ha gymnasiekompetens! säger Frölander. Dessa människor ska först och främst nå upp till förstaklassnivå! Han visar en grafisk bild över kompetensnivåer enligt en tiogradig skala. 1 är förstaklassare. 4 är gymnasiekompetens: miniminivån för inträde på svensk arbetsmarknad. 10 är Nobelprisnivå. Integrationsenheten i Filipstad har lagt till en nivå. Noll. Då handlar det om vuxna analfabeter med andra värderingssystem än de svenska."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6prPR/har-integreras-invandrare--med-tuffa-metoder

[Carpinus]1
1/18/18, 9:52 AM
#12

#11 Mera Kadhammar, mera Filipstad:

"För den som kommer hit från ett land som Somalia kan det vara nog att få fred, tak över huvudet och slippa hungra. – Individerna måste förstå varför de ska jobba trots att de redan har mat och en soffa, säger Hannes Fellsman. Filipstads kommun betalar således inte ut några bidrag utan krav på motprestation. För kvinnor kan det vara något så enkelt som att delta i träning en gång i veckan så att de kommer utanför hemmets väggar. För karlar kan det vara att gå igenom olika tester för att se vad de kan, eller kan lära sig."--

"Verkar det överdrivet nitiskt? Jim Frölander presenterar ytterligare en grafisk bild: * Av de nyanlända i Sverige sedan 2012 har bara sex-sju procent påbörjat gymnasiestudier på Komvux efter tre år. * Bara 30 procent klarar SFI:s krav för att studera på Grundvux – alltså grundskolenivå. * 35 procent av alla kvinnor börjar inte ens på SFI eller avslutar aldrig studierna. De lever i ett parallellt samhälle vid sidan av det svenska. * Bara tio procent av de nyanlända har en examen som är förhållandevis jämförbar med en svensk examen. Det här är siffror som Frölander och Fellsman grävt fram ur officiell statistik för hela Sverige. De ger en annan bild än den att det kommit mängder av akademiker som är redo för svenska arbetsmarknaden."---

"Det är några år sedan Jim Frölander kallades nazist. Nu bjuds han och Hannes Fellsman till seminarier med regeringsledamöter. Statsminister Stefan Löfven har varit på studiebesök i Filipstad. – Vi sa att det svenska systemet hospitaliserar människor, gör dem hjälplösa. Man brukar säga att det är kört för en infödd svensk om han är arbetslös eller sjuk ett år. Man passiviseras, tappar självförtroendet. Hur lätt är det då inte att passivisera någon som kommer från Somalia? säger Frölander. – Integrationsminister Ylva Johansson säger nu att vi ska tala om värderingar. Det har vi gjort i sju år! säger Fellsman."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6prPR/har-integreras-invandrare--med-tuffa-metoder

[Hayabusa]
1/18/18, 9:56 AM
#13

#11 Har för mig att Filipstad varit uppe i en annan, tidigare tråd. En artikel från AB, vill jag minnas. 

För att knyta an till Kadhammars artikel: Där har "interkulturen" något att bita i.

Annons:
[Hayabusa]
3/8/18, 9:30 AM
#14

SR P1 "Tendens", om de nyanlända som står längst bort från jobben.

"Vi står inför en stor utmaning när vi ska slussa in de nyanlända på den svenska arbetsmarknaden. En undersökning från SCB visar att det är de lågutbildade utrikesfödda kvinnorna som har svårast att komma ut i arbete. Och där är Mastora. Hon var över 40 år när hon första gången satte sig i skolbänken.

Undersökningen visar att bara en av tio utrikesfödda kvinnor får arbete efter att ha avslutat arbetsförmedlingens etableringsplan.

På SFI i Umeå driver Josefin Denman projektet "klara-färdiga-gå" som har som mål att hjälpa de som har kort eller ingen utbildning alls ut i arbete.

Aram är en av de som varit med i projektet och för en månad sedan fick han en fast anställning. Även han var analfabet när han kom till Sverige. Nu två år senare kan han läsa, skriva och prata svenska."

[Göstage]
3/8/18, 9:39 AM
#15

#14 "Utmaning" är fortfarande en gångbar politisk synonym…😉

Och som det hette 2015: "Akademiker är ett brett begrepp".

[Hayabusa]
3/8/18, 9:43 AM
#16

# Det är sannerligen en utmaning att ta till sig alla nya begrepp :)

[Göstage]
4/26/18, 8:51 AM
#17

Rektor Hamid Zafar skriver på Expressen debatt om hur den svenska kravlösheten för många nyanlända är en nödutgång som på sikt inte visar sig leda någonstans.

"För några år sedan var jag involverad i en arbetsmarknadspolitisk satsning. Individer som hade varit utanför arbetsmarknaden under lång tid och levde på försörjningsstöd skulle erbjudas enklare arbeten."---

"En kvinna hade levt i Sverige i över 20 år och talade en knagglig svenska. Hon berättade att när hon kom till Sverige hade hon aldrig gått klart SFI. Hon hade avbrutit studierna för att sedan aldrig återgå till dem. Genom att leva på försörjningsstöd hade hon inte ett lika starkt incitament för att återgå till studierna. Inte fanns det heller ett krav på henne att hon skulle fullfölja dem."---

 "De nyanlända uppmuntras till att läsa SFI men dessa omfattas inte av något obligatorium. Många hoppar av och övergår till att leva på försörjningsstöd. Individens prestationskurva dalar och när man levt på försörjningsstöd tillräckligt länge så blir det ännu svårare att hitta motivationen till att lyfta sig."---

"I Sverige har det under många år funnits ett starkt politiskt motstånd mot låglönejobb av rädsla för att det ska skapas en ny ekonomisk underklass. En aspekt som inte tas i beaktande är att de människor som hamnat i kroniskt utanförskap och går på försörjningsstöd skulle kunna ses som den underklass som politikerna vill motverka.

Politikerna måste se över de mekanismer i samhället som gör att de människor som kommit till Sverige för att påbörja ett nytt liv hamnar i utanförskap. En effektiv ingång i samhället fördröjs genom att processen med SFI är utdragen och saknar krav. Försörjningsstödet blir en permanent lösning när alternativ saknas."

  https://www.expressen.se/debatt/valkommen-hit-vi-bjuder-pa-kroniskt-utanforskap/

[Hayabusa]
4/26/18, 9:04 AM
#18

#17 Rapport från verkligheten.

[Göstage]
4/26/18, 9:17 AM
#19

"Att ha mål är väldigt bra", säger Lamia ElBakkour.  Och "svårare" kanske det inte behöver vara?  Vissa hittar vägen in själv, och då blir man bara såå lycklig för deras skull. Och för Sveriges.

https://www.svt.se/opinion/lamia-albakkour-om-jobb-for-nyanlanda-kvinnor

[Hayabusa]
4/26/18, 9:38 AM
#20

#19 Verkligen 👍 Jag gläds med kvinnan i artikeln, önskar att vi hade fler sådana berättelser.

Annons:
Carmarino
4/26/18, 11:24 AM
#21

#17 Det är inget nytt att vi inte kräver resultat av SFI. Redan på 1980-talet var det så. Hade sällskap med en amerikansk kille då, och han gick på SFI på förmiddagarna. Han var väldigt förundrad över att vi inte hade krav på att de som gick där skulle lära sig något. Det var många som gått där i flera år men som ändå inte kunde många ord svenska.

Visst, alla är inte språkbegåvningar, men alla borde kunna lära sig tillräckligt för att åtminstone göra sig någorlunda förstådda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
4/26/18, 11:42 AM
#22

#21 Precis. Träffade en invandrare som var helt paff över att SFI var kostnadsfritt. Dessutom är jag av åsikten att en invandrare bör lära sig det nya språket för SIN egen skull - inte min. Den som anpassar sig bäst har också störst chanser att lyckas i det nya landet/omgivningen.

Carmarino
4/26/18, 11:45 AM
#23

#22 Om jag skulle flytta utomlands så skulle jag verkligen anstränga mig för att lära språket. Annars förstår man ju inte ett dugg av vad som händer runtomkring en. Tycker det är jobbigt bara att semestra i länder där man inte förstår språket. (Inte för att jag gör det längre, men när jag gjorde det en gång i tiden.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
5/9/18, 10:58 AM
#24

"På lite längre sikt så har vi problem", säger Johan Eklund, vd för Entreprenörskapsforum i DI. Tror dessvärre att problemet är mer näraliggande än så.

"Den svenska svagheten på längre sikt handlar om kompetensförsörjning. Jämför man Sverige med andra utvecklade länder så har vi ett betydande problem med hur man sorterar arbetskraften på arbetsmarknaden. Hur får man människor på rätt plats, där de behövs i ekonomin?", säger Johan Eklund."---

https://www.di.se/nyheter/professorn-varnar-for-ny-svensk-kris/

[Göstage]
5/18/18, 2:21 PM
#25

Så skönt när uttrycket "välutbildade nykomlingar" stämmer! 👍

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/valutbildade-finlandare-flyr-till-sverige

[Hayabusa]
5/18/18, 3:54 PM
#26

#25 👍

[Hayabusa]
5/22/18, 12:14 PM
#27

Få nyanlända i jobb efter insats

Över 60 procent av deltagarna i för-
beredande utbildningar för nyanlända
är ännu inskrivna vid Arbets-
förmedlingen efter fyra år.

Det visar en granskning av Riks-
revisionen, som följt upp hur det
gått för dem som deltog i insatsen
under 2011.

Under 2017 deltog drygt 42 000
nyanlända i utbildningarna till en
kostnad av 1,6 miljarder kronor.

Enligt Riksrevisionen saknas till-
räckligt med kunskap gällande
insatsens effektivitet.

Från SVT text

Annons:
[Hayabusa]
7/31/18, 8:22 AM
#28

Arbetslösheten är dubbelt så hög i Malmö som i Sverige. Malmö är jobbmotorn för sydvästra Skåne. Ändå saknar 22 000 Malmöbor arbete. Faktum är att arbetslösheten i Malmö är dubbelt så stor som snittet i Sverige. Sedan förra valet har arbetslösheten minskat i Sverige – men inte i Malmö.

Saxat från Sydsvenska 31/7-2018 (låst artikel)

Carmarino
8/4/18, 1:20 PM
#29

Detbattartikel av Tomasz Striner, Jurist från Malmö:

"Förr imponerades ingen av att man lärde sig svenska snabbt"

_SVT Opinion live från Almedalen hade i år en debatt om amnestin för 9 000 ensamkommande afghaner.
En av deltagarna var Hussein, som tillhör dem som omfattas av amnestin och som enligt egen uppgift varit två och ett halvt år i Sverige.
Debattledaren Petter Ljunggren sa ”Det är oerhört imponerande att du sitter här och debatterar på svenska, helt otroligt”. 
_

_Efter att ha lyssnat på Husseins stakande svenska är jag inte alls lika imponerad.
Istället tänker jag tillbaka på min uppväxt under början av 1970-talet i Rosengård i Malmö. Tänker på alla oss invandrarungar som fanns där och som då varit lika länge i Sverige som Hussein.
Vi som behärskade svenskan mycket bättre än Hussein och som inte kunde urskiljas genom vårt språk från svenskarna själva. 
_

-----

_Så varför är Hussein ett unikum idag? Varför var inte vi som kom för många år sen det? Det är frågor som kan vara värda att ställa sig. 
För egen del ser jag svaret på dessa frågor på Malmös gator.
Jag ser hur den stad jag växt upp i inte längre känns som svensk, åtminstone om man ser svenska språket som en naturlig del av det svenska samhället.
Malmö är nämligen en stad där svenskan på många sätt är satt på undantag. En stad där det finns invånare som bott i årtionden i Sverige men behöver tolk för att göra sig förstådda.
En stad med unga invandrare eller barn till invandrare som talar en rotvälska till svenska som gör att de stämplas som omöjliga för en arbetsgivare att anställa.
_

-----

Att SD konsekvent stått för invandringens problembeskrivning, medan andra partier vägrat att på allvar ta tag i detta, har gett dem den väljarskara de har idag. En väljarskara som inte kommer att låta sig lockas tillbaka till de partier som inte i tid lyssnat på deras rop på krav om att ta tag i problemen med invandring. Sverige kommer därför att vända blad i synen på vad som är svenskhet efter valet. Vad detta resulterar i är det ingen som vet, men säkert är att dagens verklighet kommer att förändras.

https://www.svt.se/opinion/invandring-2


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/13/18, 6:53 AM
#30

Ännu en gång verkar karta och terräng inte stämma överens…

"Utbildningsplikten för nyanlända som regeringen införde vid årsskiftet har fått en trög start. Hittills i år har knappt 5 500 personer bedömts omfattas av utbildningsplikt men endast 90 av dem har påbörjat studier.

Utbildningsplikten innebär att nyanlända som saknar en gymnasieutbildning och som på grund av sina korta utbildning inte bedöms kunna komma i arbete under sin tid i Arbetsförmedlingens etableringsprogram kan anvisas att söka och påbörja studier. Den som inte följer anvisningen kan få sin etableringsersättning indragen."---

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7017072

Emo
8/13/18, 7:32 AM
#31

kan få - inte skall få?

Tänk så mycket som kunde varit annorlunda och skulle varit annorlunda.😇

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa]
8/13/18, 7:49 AM
#32

#30 Det ligger i linje med trådens innehåll - vägen in är brant, lång och svårbemästrad.  Det finns ingen genväg och handpåläggning funkar inte det heller.

[Hayabusa]
8/30/21, 11:41 AM
#33

"Där framkommer att Sverige har 190 000 långtidsarbetslösa, ett av de enskilt största problemen vi har.

Hälften av dessa är födda i länder utanför Europa. Som exempel nämns att människor som flydde Syrienkriget inte har lyckats ta sig in på arbetsmarknaden – hälften är fortfarande inskrivna på Arbetsförmedlingen.

I reportaget säger Mahasen Ali Hussein, 60:

– Alla invandrare bor oftast på ett och samma ställe. De lär sig dåliga saker av varandra och många vill inte ens arbeta eller studera. Politikerna borde ha bättre kontroll. "

https://www.expressen.se/gt/kronikorer/christer-el-mochantaf/det-har-ar-fakta-s-inte-propaganda/

I Brå-rapporten framgick i veckan att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Och i GT:s granskning i dag står att hälften av landets 190 000 långtidsarbetslösa är födda utanför Europa. Förklaringarna till dessa problem är inte svartvita, men första steget mot åtgärder är att prata om dem.
[Jimmy.L]
8/30/21, 11:46 AM
#34

#33: – Alla invandrare bor oftast på ett och samma ställe. De lär sig dåliga saker av varandra och många vill inte ens arbeta eller studera. Politikerna borde ha bättre kontroll. "

Det har vi påpekat i många år, med mindre invandring och följa upp så hade vi sluppit många problem.

Annons:
Pyttelite
8/30/21, 11:55 AM
#35

Sverige borde se hur andra integrerar sina nyanlända.

Tyskland som naturligtvis är ett stort land och där fungerar det säker olika på olika ställen.

Men min uppfattning är att engagemanget att integrera nyanlända är större där än här.

Det är heller inte ovanligt att folk blir tillsagda om de gör fel till skillnad från hur det är i Sverige där ingen vågar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Denna kommentar har tagits bort.
[Jimmy.L]
8/30/21, 12:03 PM
#37

Om vissa låter bli rasistkortet skulle vi få ordning på problemen, tyvärr fattar inte dom det.

Våra Nordiska grannar har lyckas men vänstern i Sverige känner sig kränkta av sanningen..

Pyttelite
8/30/21, 12:06 PM
#38

#37: Vad menar du egentligen när du skriver om rasistkortet?

Våra nordiska grannar har inte haft samma inflöde om det nu spelar in.

Både i Norge och i Danmark anstränger sig medborgarna och integration kan inte bara bestämmas in.

Det gäller att var och en är engagerad om man ska lyckas.

Precis som på jobbet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 8/30/21, 12:07 PM av Pyttelite
[Jimmy.L]
8/30/21, 12:20 PM
#39

#38: I Finland har man begränsad invandring och krav på invandrare!

Samma sak i Norge och Danmark!

I Sverige är man rasist om man vill begränsa och ställa krav!

Pyttelite
8/30/21, 12:29 PM
#40

#39: Njae det är väl så att Sverige har gjort sig kända för att vara humanitärt och vara ekonomisk stark.

Är man det måste alla vara beredda att ”hugga i”.

Det är väl där det brister - att man inte inte lyssnat på befintliga medborgare i kombination med att simmat lugnt i ankdammen.

Att det har skett och kommer att ske folkvandringar är ju ingen nyhet men beredskapen är/har varit dålig.

Sen måste man förstå de som ser flyktingars som drunknar eller dör på annat sätt - att viljan att hjälpa är stor.

Svenskar är trots allt ett givande folk.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 8/30/21, 12:30 PM av Pyttelite
[Hayabusa]
8/30/21, 12:39 PM
#41

*

Annons:
[Jimmy.L]
8/30/21, 12:40 PM
#42

#40:
Vi har minst 100.000 barn med invandrarföräldrar som lever i hedersvåld.

Människor som inte kan svenska.

Utsatta områden..

Gängkriminella.

Klaner.

Bostadsbrist.

Beredskapen är inte dålig för det finns ingen sådan efter som rasistkortet skrämmer människor till tystnad!

Allt jag skriver och även dom som ser vad som sker bemöts med.

Rasistkortet

Rasistkortet

Rasistkortet

Rasistkortet

Pyttelite
8/30/21, 12:45 PM
#43

#42: Det kanske beror på hur ni uttrycker det.

En hel del av det du rabblar upp fanns ju innan.

Tidigare var det finnar och joggar och det vi kallar för wt. Nu är det Muhammed från Afghanistan eller Somalia.

Hedersvåld har vi aldrig förstått oss på i Sverige trots att många svenska kvinnor drabbats av ”svenskt” familje våld.

Klaner har också funnits både inom religösa världar och i andra samhällsbildningar.

Det blir jobbigt att alltid höra att det beror på andra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
8/30/21, 12:51 PM
#44

Sverige har under de senaste 10-20 åren haft en hög invandring där det inte funnits någon egentlig plan på hur dessa människor ska slussas in i samhället på ett vettigt sätt. Särskilt när faktorer som utbildning, kultur, syn på samhället etc. skiljer sig väsentligt från majoritetssamhället. Då blir det som det blev.

[Jimmy.L]
8/30/21, 12:55 PM
#45

#43: Nu gör du det igen, viftar bort problemet.

Det fanns inga gäng tidig 90-tal!

Läs igen

Det fanns inga gäng tidig 90-tal!

Det fanns inga gäng tidig 90-tal!

Fanns inga klaner

Fanns inga klaner

Fanns inga klaner

Så samma trötta motfråga om svenska mäns våld mot kvinnor det är som rasistkortet.

Pyttelite
8/30/21, 2:08 PM
#46

#44: Ja och det är både ”gamla” svenskar och ”nya”-svenskar som drabbas.

Det är en total naivitet och okunskap som rått.

Det är också skillnad på arbetsinvandring och flyktinginvandring.

Flyktingar kommer hit av humanitära skäl och behöver mycket hjälp både avseende utbildning men även ett psykiskt mående.

Det är inte alltid så nyttigt att leva i krigssituationer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
8/30/21, 2:11 PM
#47

#45: Skämtar du med mig!

Gängmentaliteten har funnits mycket länge däremot har våldet trappats upp.

Antingen är du för ung för att komma ihåg vad som hände i Hammarkullen, Lövgärdet, Angered på 90-talet.

Du verkar också glömma alla MC-klubbar som fanns både idag och då.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
8/30/21, 2:13 PM
#48

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gäng som skjuter mot varandra öppet på gatan – skadade och döda. Men har gängkriminaliteten blivit värre de senaste decennierna? ABC har träffat en kille som sitter i fängelse och som lever i den organiserade och kriminella gängmiljön.
Annons:
[Jimmy.L]
8/30/21, 2:20 PM
#49

#47: Fanns inget Södertälje nätverk och 200 gäng som idag.

Fanns inga utsatta områden.

Du fortsätter undvika vad som händer idag-

Kan du svara på varför du medvetet undviker dagens problem?

Pyttelite
8/30/21, 2:27 PM
#50

#49: Näj kan tänka mig det men verkligheten är inte bara den som du lever i - sen tror jag inte på dig men det får jag ta och visa lite senare.

Miljonprogrammet har varit utsatt i hela Sverige - nästan direkt efter att de uppfördes.

Rinkeby, Hageby, Lövgärdet, Tensta Rosengård, Geneta …

Kolla i länken och fundera över var de senaste skjutningarna varit.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Miljonprogrammet


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 8/30/21, 2:42 PM av Pyttelite
[Jimmy.L]
8/30/21, 2:42 PM
#51

#50: Du lyssnar inte, du är så insnöad som dom på Lika Villkor.

Vänsterextremister går inte diskutera med för ni vägrar svara på frågor.

Alltid motfrågor du törs inte svara raka svar!

Nu ignorerar jag dig!

Pyttelite
8/30/21, 2:54 PM
#52

#51: Vad är det för fråga jag inte svarar på och hur vore det om du läste det jag skrev.

Problemet är att din väg är rabiat. Du hatar alla som inte har blå-gula svenska gener sedan generationer.

Du inser inte att en hel del av dom problem vi har idag inte bara har med invandring att göra utan hur vi planerat vårt samhälle.

Det spelar ingen roll om det är i England, Danmark eller USA samhällsplaneringen skett man har alla liknande problem.

Nu är väl USA mycket högerstyrt och saknar vänsterpropaganda och ändå håller Sverige nästan på att gå om brottsligheten där - visserligen en överdrift men ändå.

Din inriktning berömmer Finland (har tydligen glömt finnarna som kom med kniven till Sverige).

Den ser heller inga fördelar med invandring oavsett.

Den typen av samhälle vill inte jag leva i.

Däremot ska kriminaliteten bekämpas oavsett vem det är som bedriver den.

Oavsett om det är äkta svenskar som försnillar pensionspengar eller att det är oäkta svenska som gör pengar på droghandel.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 8/30/21, 2:56 PM av Pyttelite
[Jimmy.L]
8/30/21, 2:57 PM
#53

#52: Där kom rasistkortet. Nu har jag fått nog av dig vänstertattare!

Pyttelite
8/30/21, 2:58 PM
#54

#53: Oj då nu trampade jag dig visst på tårna.

Man kan inte ha en diskussion med någon som blir så förnärmad som du.

Va fan är en vänstertattare för något?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 8/30/21, 2:59 PM av Pyttelite
[Jimmy.L]
8/30/21, 3:01 PM
#55

#54: Vänstertattare är sådan som du som försvarar terrorister och kriminella invandrare.

Annons:
[Hayabusa]
8/30/21, 3:10 PM
#56

#46 Invandring kan vara väldigt bra för en nation, men den kan också skapa problem. Till stor del beror det på VEM som migrerar och då tänker jag inte på specifik etnicitet. Humankapital och förmåga att anpassa sig är A & O. När en relativt stor del av befolkningen befinner sig väldigt långt ifrån en rimlig etablering i samhället så är det en grogrund för problem av olika slag. Själva antalet människor som ska "tas hand om" spelar givetvis också in. Självklart. Ju fler, ju svårare.
Sveriges politiker, ingen nämnd ingen glömd, har haft en naiv inställning typ "Det löser sig nog, ska du se. Det har det ju gjort förr."
Det finns ingen quick-fix för detta men det är inte rasism att tala om ett samhällsproblem.

Pyttelite
8/30/21, 3:10 PM
#57

#55: Nej jag försvarar inte kriminella oavsett om de är äkta svennar som försöker fixa undan sina förmögenheter när det åkt dit eller mörkhåriga gängmedlemmar som pucklar på varandra när det blivit lurade på sina pengar som skulle gått till samma sportbilsmärke dom svennen fixat undan.

Visst är jag resande i jobbet men tattarna skulle inte ens ta i mig i tång för jag ingår inte i deras klan.

Vänsterfolket skulle spy på mig eftersom jag tycker att EU-tiggarna inte ska ha några pengar.

Jag känner mig vilse i pannkakan - ska kanske gråta ut i en strumpa. 😭


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 8/30/21, 3:12 PM av Pyttelite
Pyttelite
8/30/21, 3:11 PM
#58

#56: Jag håller helt med dig!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
8/30/21, 3:18 PM
#59

#57: Sluta upp med där jävla rasistkortet då som du ständigt kommer med och flytta till ett utsatt område och lyssna på oss som bor i dessa områden .

Vi kräver totalstopp för flyktingar.
Hårdare straff och utvisning för kriminella invandrare oavsett om dom är första eller andra generation.

Hade vi fått bestämma hade kriminella suttit på flyg här ifrån för länge sen.

Denna kommentar har tagits bort.
Pyttelite
8/30/21, 3:23 PM
#61

#59: Å du vet vad jag bor - eller vad min verklighet är?

Vilka är vi?

Så det finns ingen fördel med flyktingar?

Då förstår jag att du blir bemött med rött kort - du får väl stå för det då.

Du kan inte förvänta dig att alla ska klappa dig på ryggen när du framför provokativa åsikter som dessutom är rasistiska..


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
8/30/21, 3:27 PM
#62

#61: Lyssna för i helvete!

Detta jag skrev kräver hela Sveriges utsatta områden.

Skötsamma invandrare kräver att kriminella invandrare utvisas.

Annons:
[Jimmy.L]
8/30/21, 3:29 PM
#63

#61:

Mammans ord i Aftonbladet/Expressen utvisa min kriminella son!

Pyttelite
8/30/21, 3:33 PM
#64

#62: Jag läste och du skrev nedan och det stämmer inte med vad du skrev i #62:

Vi kräver totalstopp för flyktingar. Hårdare straff och utvisning för kriminella invandrare oavsett om dom är första eller andra generation.

Majoriteten av invandrare är skötsamma däremot är det en övervikt av de kriminella som är födda Sverige med utländska förälder/ar.

Kriminalitet oavsett bakgrund ska bekämpas.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
8/30/21, 3:35 PM
#65

#64: Dom ska utvisas, kan Danmark kan vi.

Pyttelite
8/30/21, 3:36 PM
#66

#65: Tydligen inte.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: