Annons:
Etikettideologi
Läst 728 ggr
[Carpinus]1
10/16/17, 6:04 PM

Juholts dystopiska vision om det framtida Sverige

Sveriges nytillträdde ambassadör på Island Håkan Juholt intervjuas i en tyvärr prenumerantreserverad artikel i SvD, men TT återger delar av den. Juholt ger en dyster bild av framtiden för demokratin i vårt land, och hans utlåtande har redan väckt reaktioner från väntat håll. Hans chef excellensen Wallström säger att "han lär sig nog"  - hot eller förhoppning, det är frågan…😉

Vad är det då Juholt har sagt? Jo, bland annat detta:

"Hur gammal är din son? Fyra? När han är gammal kommer han inte att leva i en demokrati utan i en teknokrati, eller en diktatur. Det är så in i helvete sorgligt. Jag är ledsen att säga det, men jag är 100 procent säker. Vi håller på att avveckla demokratin".

Juholt utvecklar senare sitt resonemang:

"Jag tror inte att hotet är en diktatur med rullande stridsvagnar på Sergels torg, utan ett expertstyre där vi inte låter landet styras av medborgarnas värderingar. Demokratin glider oss ur händerna. Färre vill bli folkvalda, partierna tonar ned ideologin. Visst, jag ser en risk att det kan bli diktatur på sikt."---

TT

Är Juholt populist eller realist? Dags att skåda i kristallkulan! 🤔

Annons:
_Fisken
10/16/17, 6:22 PM
#1

Demokratin kanske är bara ett steg "ur något" mot nån annan form av styrning. Den styrningen behöver nödvändigtvis inte vara dålig. Beror på vem som skriver programmet!

Halvdansken
10/16/17, 7:44 PM
#2

Jag tror han har rätt,  om inte nånting ändras. Mitt problem (alltså som jag anser) är att media styr mer o mer, och om man inte tycker "som dem" så får man brinna på det mediala häxbålet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kamera0710
10/17/17, 6:21 AM
#3

Länken i #0 fungerar inte för mig.

[Carpinus]1
10/17/17, 8:55 AM
#4

#3 Förlåt, jag återföll till gamla synder! ☺️ Här är den:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/wallstr%C3%B6m-om-juholts-uttalande-han-l%C3%A4r-sig-1.4737730

[Hayabusa]
10/17/17, 9:31 AM
#5

En frågeställning som är svår (rent av omöjlig) att spekulera kring. Många faktorer påverkar och betänker man hur samhället förändrats de senaste 50 åren - hur ser det då ut om 100 år? 

En personlig fundering kring demokrati är att "alla" får vara med och göra sin röst hörd, men det innebär inte att "alla" får besluta. Många gånger delas det upp i 50/50 läger vilket, i princip, ger en "missnöjd halva".

[Göstage]
4/15/18, 8:33 AM
#6

#0 "Demokratin glider oss ur händerna" befarar Juholt, och han kan sägas få stöd i en tänkvärd betraktelse av vårt samhälle som docent Jens Stilhoff Sörensen* gör i en gästkrönika på Det Goda Samhället

"Varje samhälle, också det formellt demokratiska, måste vara på sin vakt mot lögnen, mot hyckleriet och angiveriet. Politisk förändring kan komma långsamt, smygande. Till en början genom små avvikelser, så kallade anomalier till det normala, men dessa kan sen bli alltmer tydliga och vanliga, tills de blir det nya normala."---  

"Stilhoff Sörensen är docent och lektor i freds- och utvecklingsforskning med inriktning mot internationella relationer vid Göteborgs universitet. Han är också seniorforskare vid Institutet för säkerhets- och utvecklingspolitik (ISDP) i Stockholm. JSS är även styrelseledamot i Academic Rights Watch, som bevakar den akademiska friheten i Sverige."

Annons:
Upp till toppen
Annons: