Annons:
Etikettvård-och-omsorg
Läst 1514 ggr
[Göstage]
2018-05-09 07:57

Bör tandvård ingå i högkostnadsskyddet?

_"En ny Sifoundersökning visar att dryga häften av de pensionärer som avstår tandvård gör det av ekonomiska skäl. Det motsvarar 150 000 personer som alltså inte har råd att gå till tandläkaren.
_

- Det är ett jättestort problem, inte bara för pensionärers munhälsa utan för deras hälsa i stort. Allt mer forskning visar på samband mellan munhälsan och en rad allvarliga sjukdomstillstånd, som exempelvis olika hjärt- och kärlsjukdomar, säger Anna Werkelin Ahlin. PRO kräver nu att tandvården ska ingå i sjukvårdens ordinarie högkostnadsskydd. Det skulle betyda att man inte behöver betala högre avgifter än 1 100 kronor per år."---

TT

Så här kan akuttandvård skilja sig för två kategorier i dag:

Asylsökande: "För asylsökande kostar en behandling hos en tandläkare 50 kronor om det är tandvård som inte kan vänta. Behandlingen ska då ske hos Folktandvården eller hos en tandläkare som tillhör en vårdgivare som landstinget slutit avtal med."
https://www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Vard-i-Sverige-om-man-ar-asylsokande/#section-1

Svensk medborgare: "Ibland kan du behöva tandvård fast du inte har råd att betala för den. I så fall kan det finnas olika lösningar som ändå gör att du kan få den tandvård du behöver. Du kan få en avbetalningsplan eller ansöka om ett lån till exempel."
https://www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Om-man-inte-har-rad-med-tandvard/

Bör tandvård ingå i högkostnadsskyddet?

Annons:
[Göstage]
2018-05-09 08:08
#1

En jämförelse: migrationsverket har snart betat av 192.000 asylsökande från åren 2015 och 2016. Alla dessa skulle kunna gå till tandläkaren akut för en femtiolapp, medan 150.000 svenska pensionärer får försöka få lån, vilket för de som saknar säkerhet återstår svindyra telelån med snabba återbetalningskrav.

Aleya
2018-05-09 08:20
#2

Ja absolut bör det ingå i högkostnadsskyddet. För alla. Man ska inte behöva bli pank bara för att man kanske slår av en tand eller av andra skäl måste till tandläkaren.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Hayabusa]
2018-05-09 08:26
#3

Jag kan ju, som många andra, konstatera att det kostar en slant att gå till tandläkaren. Vore givetvis bra om det ingick i högkostnadsskyddet - å andra sidan går inte notan upp i rök, någon måste ta den. Denna "någon" är alla, mer eller mindre.

tlover
2018-05-09 08:30
#4

Jag har det på högkostnadsskyddet och betalar bara 100:- till 200:- /besök beroende på typ (är svensk på alla sätt och vis) något liknade bör även andra ha. Bra tandvård är viktigt för bra hälsa. 

Åtminstånde bör grupperna som får reducerad kostnad utökas för att tex innehålla även pensionärer och/eller fattiga

l'm back

[Hayabusa]
2018-05-09 08:33
#5

#4 Hur går det till?

tlover
2018-05-09 08:36
#6

#5 Det ingår i lss

dvs jag får grönt kort som det kallas eftersom jag har insatser från Habiliteringen.

l'm back

Annons:
[Hayabusa]
2018-05-09 08:41
#7

#6 Ok, då förstår jag. 

Sist betalade jag för undersökning med röntgenbilder plus tandhygienist: 1.500,- SEK.  Säkert inte det billigaste alternativet, men de är duktiga och jag trivs bra med personalen. Jag har råd att betala, men inser att inte alla har det.

[Göstage]
2018-05-09 08:42
#8

#3 Det är förstås ett helt riktigt konstaterande, men det samma gäller ju t.ex.  höftledsoperationer och allt annat inom sjukvården. Där finns det en acceptans om att vi gemensamt står för kostnaden, även om politikerna har olika åsikter om hur mycket det får kosta.

Sedan har vissa kanske slarvat med tandvården och får leva med konsekvenserna av det, men det är ju samma sak med övriga hälsan, t.ex. vid  rökning och alkoholkonsumtion.

(En annan reflektion är att det fortfarande är skillnad mellan beskattning av lön och pension. Där försvinner sannolikt en del av betalningsförmågan hos ett antal äldre.)

[Hayabusa]
2018-05-09 08:54
#9

#8 Så är det. Jag är inte emot en reform, men det innebär antingen ökade intäkter i form av skatt eller omfördelning av UO.

Kan man minska ett UO med 35 miljarder så innebär det c:a 3.500,- SEK per person och år som skulle kunna användas till tandvård.

landsbygdsbo
2018-05-09 09:01
#10

Akut tandvård bör kunna ingå men uppbyggande, då är frågan hur det hela ska finansieras.

Upp till toppen
Annons: