Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 504 ggr
kamera0710
2018-06-17 08:39

Björn Söder och svenskheten än en gång

Björn Söder är igång igen om judarna och svenskheten.

”I sista riksdagsdebatten före valet sa Annie Lööf att SD har en 'obehaglig besatthet av nationens gemenskap'.

Björn Söder, riksdagsledamot för SD och andre vice talman, kommenterade hennes debattinlägg på Centerpartiets Facebooksida:

’Annie Lööf förringar judars och samers ställning i Sverige när hon indirekt hävdar att de är svenskar. Dessa grupper har minoritetsställning i Sverige just för att de inte är svenskar. Skäms Annie Lööf för din rasistiska hållning’, skriver Björn Söder.”

”’Det känns nästan förnedrande att behöva argumentera för min ’svenskhet’, skriver Willy Silberstein, tidigare ordförande för Svenska kommittén mot antisemitism, i en debattartikel. Paulus Kuoljok, ordförande för Sametinget, kallar inlägget för ’provocerande’ i en intervju med SVT.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/P3AR0R/bah-kuhnke-om-sd-toppens-uttalande-fruktansvart

Annons:
[Göstage]
2018-06-17 08:57
#2

Ja, det är märkligt att Söder inte lärde något av debatten i samband med förra valrörelsen, ventilerad i flera trådar här redan då.

Även om jag inte sympatiserar med Söder så kan jag till viss del förstå hans resonemang.  Viljan till fördjupning av den debatten finns dock inte, och det borde han ha fattat. Nu häller han åter tändvätska på den debatt som pyrt sedan förra valrörelsen, jag förmodar att det jublas bland valstrateger i andra partier över gratispoängen.

Ordföranden för Sametinget kallar Söders åsikter för provocerande, samtidigt som man på sameradions hemsida för ett tag sedan kunde läsa: "Max Mackhé är född svensk men flyttar till Jokkmokk och blir förälskad i en del av den samiska kulturen. Han betraktas nu av en del samer som en same, men är han det? Eller kan han bli det? Och kan han som svensk lyckas komma in i Sametingets röstlängd."---

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6846098

"Kan han som svensk komma in i Sametingets röstlängd" - inga protester mot den skrivningen verkar ha inkommit, uppenbarligen finns det en distinktion, men den tillåts bara vara ensidig.

Den samiske folkrättsexperten Mattias Åhrén  förra gången det begav sig, 2014:

"– Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte. Det är därför vi har ett Sameting, rätt till att ha undervisning och utbildning på samiska och det är därför vi har särskilda rättigheter till landområden och naturresurser, säger Mattias Åhrén. Han menar att det i grund och botten är mer farligare argument att säga att samer är svenskar. – Därför att det i leder till assimilering och i slutändan till att den samiska kulturen försvinner, menar Åhren."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Edit.

kamera0710
2018-06-17 09:03
#3

#2  Framför allt borde Söder kanske undvika att uttala sig å andras vägnar. Om en del anser att de personligen inte är en del av "den svenska nationen" är väl inte så mycket att säga något om.

[Hayabusa]
2018-06-17 09:07
#4

Kan man vara svensk medborgare utan att för den skull identifiera sig som "svensk"? Absolut.  Juridiskt sett är personen i fråga svensk men i själ & hjärta något annat.

kamera0710
2018-06-17 09:29
#5

#4 Men det är knappast Björn Söder som ska avgöra vem som ska identifiera som som svensk eller inte.

[Hayabusa]
2018-06-17 09:36
#6

#5 Jag är övertygad om att en majoritet av samerna identifierar sig själv som främst samer och inte svenskar. Med andra ord så ser jag Söders uttalande mer som ett konstaterande. 

Själv är jag mer NV Skåning än svensk (och ser inget konstigt med det). Min granne är svensk medborgare men stolt Bosniak. 

PS Samer lever ju dessutom inte enbart på svensk mark…eller har svenskt medborgarskap.

Annons:
kamera0710
2018-06-17 09:45
#7

#6 Tycker du att Willy Silberstein har missuppfattat vad Söder vill säga?

[Hayabusa]
2018-06-17 09:51
#8

#7 Eftersom  Silberstein äger sina egna uppfattningar/upplevelser av Söders uttalande så tycker jag inget om det. Jag varken tycker eller dömer (vad det gäller Silbersteins reaktion).

Upp till toppen
Annons: