Annons:
Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 812 ggr
[Göstage]
2018-07-24 10:17

Påverkar skogsbränderna valutgången?

"Skogsbränderna kan innebära slutet för regeringen. Det menar statsvetaren Lina M Eriksson, som forskat kring de politiska effekterna av stormen Gudrun 2005."---

"Eriksson är statsvetare vid Uppsala universitet och expert på krishantering under naturkatastrofer. I sin avhandling kommer hon fram till att Socialdemokraterna backade minst 3,8 procentenheter inför valet 2006, till följd av Gudrun och tsunamin. Hon tror att bakslaget efter sommarens skogsbränder kan bli stort för regeringen. – Ja, absolut, visst kan det bli så. Det är vetenskapligt bevisat att det här har effekt, säger Lina M Eriksson."---

https://www.expressen.se/nyheter/experten-branderna-kan-falla-regeringen/

Tror du att skogsbränderna kommer att påverka valutgången?

Annons:
[Göstage]
2018-07-24 10:19
#1

Möjligen bland hittills osäkra väljare, de övriga ändrar nog inte uppfattning.

Stallmima
2018-07-24 10:30
#2

Du borde sätta en -Vill bara läsa "röstning"  då vissa kanske inte har någon åsikt i detta ämne

[VSK]
2018-07-24 10:39
#3

Jag valde ja, absolut. Tycker det vore konstigt annars. Men det beror ju lite på hur pass ärligt informationen kommer ut till den stora massan gällande de brister nuvarande regering stått för. 

Stefan Löfven har ju själv sagt att han inte bryr sig om den kritik han fått gällande detta. Om inte det påverkar valresultatet, ja då vet jag inte vad som skulle kunna påverka ett valresultat.

[Göstage]
2018-07-24 11:19
#4

#2 Nej, jag har slutat med det. Med så få antal svarande som är i undersökningarna på iFokus så händer det att det alternativet får majoritet. Har man ingen åsikt så är man kanske inte så intresserad av frågan?

[Göstage]
2018-07-24 11:25
#5

Nästa opinionsundersökning kanske  ger en fingervisning vartåt det lutar?

[VSK]
2018-07-24 11:27
#6

#5

Absolut så tror jag så.

Annons:
Martin
2018-07-24 13:20
#7

Det beror helt på vad man lägger i påverkar skulle jag säga. Jag tror inte att det kommer vara detta som avgör frågan, absolut inte. EU-kritiska partier kommer ju t.ex. inte att tappa allt stöd  osv bara för att vi insett att vi är beroende av civilförsvarsarbetet i EU. Däremot så lär ju Morgan Johansson ha sagt något om att varje stat måste bygga upp egen kapacitet när man hade besök i våras av någon som var ute och raggade för gemensam räddningsstyrka. Det får han/S väl ta och fundera över hur de vill ha det, för man kan ju inte båda äta kakan och behålla den såvitt jag vet (jag har försökt många gånger). 

Däremot kan det ju mycket väl bli en valfråga, och då kan det såklart i viss mån - liksom alla andra frågor - påverka till viss del:
- Vad är glesbygden värda? Vem prioriterar eller bryr sig om dem?
- Hur vill man från politikers håll hantera sådant här framöver? Skall t.ex. Sverige ha brandflyg? Skall man göra en ordentlig genomgång, en gång för alla och låta den kosta pengar och därefter jobba i de riktningar den rekommenderar oavsett vad det är för riktningar och vad det kostar? 
- Skall man titta på utredningen från 2012 igen om t.ex. Försvarsmakten skall ha ett ansvar för alla statliga helikoptrar?

Jag vet inte vad svaren är, jag vet inte vad som är bäst.

Det jag vet är att det nog inte riktigt fungerar som det gör idag utan man bör nog ta ett helhetsgrepp för såvitt jag förstår går vi mot klimatändringar som kommer att göra den här typen av somrar mer vanliga.

mvh Martin

[VSK]
2018-07-24 13:30
#8

Symbolik.

Jag sprättar upp taket på mitt tält medan det spöregnar och säger, vilken jävla tur att jag hade ett paraply med mig.

micki78
2018-07-24 14:18
#9

Ja, absolut! svarade jag.  Det hoppas jag att det gör.

sponny
2018-07-24 14:52
#10

Jag svarade Ja, absolut eftersom det är det jag hoppas. Särskilt med tanke på att det bara finns tre (!) partiledare som är oskyldiga till situationen vi ser nu. Jag hoppas att det kommer att kosta dem andra.

Ledarsidorna - Alla visste om bristerna i Civilförsvaret

Utöver dagens regering, Löfven, har tre av fyra av Alliansens partiledare en bakgrund som ministrar under den aktuella perioden som resulterat i dagens situation och därmed i allra högsta grad medverkande och medansvariga för alla de beslut som fattats. Och inte fattats. Av dagens åtta (nio om vi räknar bägge språkrören) partiledare klarar sig endast Ebba Busch Thor, KD, Jimmie Åkesson, SD, samt Jonas Sjöstedt, V, sig undan ett eventuellt ansvarsutkrävande i framtiden. Ingen av dessa har haft en ministerpost under den tid beslut fattades och ickebeslut togs. Övriga partiledare har varit eller är ministrar under aktuell period.

Martin
2018-07-24 15:17
#11

Fast man måste rimligen se till mer än partiledarna tänker jag, även om inte partiledarna har suttit i regering då så kanske deras partipolitik har gått på ena eller andra hållet och det är ju det man måste titta på kan jag tycka.

mvh Martin

[Göstage]
2018-07-25 21:46
#12

Nu kom en opinionsundersökning om osäkra väljare, men observera att den gjordes 7-17 juni, alltså innan de stora bränderna bröt ut. De osäkra väljarna är nog en ännu mer osäker faktor nu för Socialdemokraterna att hoppas på.

"Socialdemokraterna kan vara på väg mot ett rekordlågt valresultat. Det visar en mätning från DN/Ipsos, som undersökt om osäkra väljare allvarligt överväger ett annat parti än sitt förstahandsval. Även om S lyckas locka alla väljare som i dag allvarligt överväger partiet (?) når de bara upp till 26 procent."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/socialdemokraterna-riskerar-rekordlagt-valresultat/

Känns som den här undersökningen blivit inaktuell redan när den publiceras.

Dioramabyggare
2018-07-26 04:16
#13

Ja, det är jag övertygad om.

Annons:
[Göstage]
2018-07-26 07:38
#14

SVT/Novus julimätning visar inga stora förändringar. Vänsterpartiet och MP ökar en procent, Socialdemokraterna och SD minskar 0,8, Moderaterna -0,2.

Miljöpartiet kan vara de som initialt fått fler väljare efter bränderna. Sannolikt kommer de att driva klimatfrågan hårt i den återstående valrörelsen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-valjarbarometer-mp-nar-hogsta-nivan-sen-2016

[VSK]
2018-07-26 07:48
#15

#14

Vilket säger hur naiva MP´s väljare är. Men det är väl ingen nyhet iofs.

MP har varit aktiv i två regeringar nu och ingenting, absolut ingenting har de gjort för att stärka svensk beredskap. Om man tror att lösningen på alla problem är skatter så skulle Sverige vara 100 % problemfritt idag.

Man har höjt skatterna med ~373 miljarder kronor under denna mandatperiod men ändå finns det inte pengar ens för att ge 2500 deltidsbrandmän bättre villkor 🤪

Synd att MP ökar för jag hade hoppats detta skadliga parti skulle falla ur riksdagsspärren.

[Göstage]
2018-07-26 07:52
#16

Ja, dessvärre får vi nog räkna med MP i Riksdagen även nästa mandatperiod.

Centerpartiet har backat 0,5 procent. Det hade knappast skett på den tiden då partiet var starka i skogslänen, men nu är det ju ett Stureplansparti.

Edit.

[VSK]
2018-07-26 07:58
#17

😭

[VSK]
2018-07-26 08:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Man får hålla hoppet uppe genom att kika på den här statistiken istället. ☝️

[VSK]
2018-07-26 08:20
#19

Lars Bern tycker till. 

Miljöpartipolitiken leder till skenande utsläpp av växthusgaser.

https://anthropocene.live/2018/07/22/miljopartipolitiken-leder-till-skenande-utslapp-av-vaxthusgaser/

[Göstage]
2018-08-06 10:14
#20

#5 Aftonbladet om senaste väljarbarometern från Inzio:

"Väljarbarometern gjordes under perioden 25 juli – 2 augusti. Den rekordheta sommaren med många skogsbränder under juli månad kan ha gynnat regeringen. Försvar är en fråga som blivit viktigare för väljarna. De två viktigaste är fortfarande sjukvård följt av flyktingar och invandring.

– En sån här kris som det har varit i sommar torde gynna den sittande regeringen med Socialdemokraterna, och även Miljöpartiet. De har ingen stor uppgång, men för ett år sedan ,låg MP på 2,6 procent, jämfört med 4,8 procent i denna mätningen", säger Karin Nelson, analyschef på Inizio.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kajmoB/sd-tappar-i-ny-matning--rysare-mellan-blocken

Önsketänkande?

Annons:
[VSK]
2018-08-06 12:40
#21

#20

Säger det igen. Finns med på världskartan att dessa nuffror stämmer. Man försöker få osäkra väljare att gå tillbaka till sitt gamla parti då det nu är på "rätt" sida om 4%-spärren.

[Göstage]
2018-08-15 16:18
#22

Alldeles nyss var frågan om skogsbränderna kommer att påverka valutgången, nu är det "kommer bilbränderna att påverka valutgången?" Göra en ny undersökning - nej, det orkar jag inte, men någon kanske har åsikter i alla fall?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/expert-bilbränderna-kan-påverka-valrörelsen-1.7675489

[Göstage]
2018-08-16 09:38
#23

Miljöpartiet kan få det kämpigt att hålla klimatfrågan vid liv, denna regniga sensommar:

"Miljöpartiet ökade i förra väljarbarometern den 26 juli. Också i andra opinionsundersökningar har Miljöpartiet fått ökat stöd den senaste tiden, vilket är fullt logiskt med tanke på att klimatdebatten tagit ny fart efter den heta sommaren.

Men i SVT/Novus senaste väljarbarometer faller Miljöpartiet nu tillbaka något och landar på 5,2 procent. Om partiets uppgång har brutits är dock för tidigt att dra några säkra slutsatser om. Den frågan kan besvaras först med nästa väljarbarometer."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-matningen-skapar-oro-inom-moderaterna

[VSK]
2018-08-16 10:01
#24

#23

Lugn å fin nu. MP hittar på nån annan lögn skall du se.

[Göstage]
2018-08-16 10:29
#25

#24 Fast det är nog mest de redan frälsta som lyssnar i längden. Partiet har ju haft fyra år på sig att föra ut sitt budskap, istället har de ägnat sig åt andra ämnen. Att de nu gör en slutansträngning sista månaden fram till val tror jag inte väljarna går på.

[VSK]
2018-08-16 12:16
#26

#25

MP var med även i den förra regeringen så fyra år vid regeringsmakten räcker ju inte.

[Göstage]
2018-08-16 12:25
#27

#26 Nej, inte ingick de väl i Alliansen? 🤔(Däremot gjorde de en  uppgörelse om migrationsfrågor med den borgerliga regeringen  2011.)

Annons:
[VSK]
2018-08-16 12:36
#28

#27

De fick makt 2011 som du säger. Detta då Reinfeldt hatar SD. Uttryckte mig fel, och du har rätt. Inte för att det påverkar politiken till det bättre.

[Göstage]
2018-09-10 10:59
#29

#0 MP (4,3%) verkar inte ha fått någon boost i valet av hettan och skogsbränderna i somras. Kanske en liten fingervisning om att partiet numera förknippas med annat än miljön, och att klimatpaniken från i somras har tonats ned i takt med sensommarsvalkan och regnet.

Det blev knappast något som lades regeringen till last i valet heller, vad det verkar.

[[eskils_]]
2018-09-10 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag röstade på "Möjligen något" och tänkte då att S-MP-regeringen skulle bli missgynnade i valet av att bli avslöjade med sin dåliga brandberedskap. Det kanske de blev också.

Tycker den här bilden är rätt talande:

[Göstage]
2018-09-10 11:36
#31

#30 😃

Draken
2018-09-10 11:49
#32

Jag röstade Möjligen något. Jag är helt enkelt för osäker för att  kunna uttala mig mer säkert i frågan 😊

#30 😃 Mycket talande bild 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: