Invandring och integration

Utvisning utan effekt

2015-10-29 17:44 #0 av: [helga21]

Bara var tionde person som utvisas åker från Sverige. De andra 9 är kvar. Migrationsverket tar inte någon i förvar inför utvisningen.

"Och att bara var tionde av människorna som ska tvångsutvisas från Sverige har lämnat landet kan inte vara bra för något, för någon."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/kerstinweigl/article21670352.ab

Ministern säger att det går att öka återvändandet med 15-29 %

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21667973.ab

Anmäl
2015-11-10 09:14 #1 av: [Carpinus]

Egentligen är det ingen idé att utvisa någon, eftersom det inte är några problem att ta sig tillbaka in i landet igen och leva bland alla andra som uppehåller sig här utan att söka asyl. Den enda olägenheten är att det kostar lite ta sig tillbaka hit - utresan bjuder ju staten på.

Anmäl
2015-11-10 09:35 #2 av: Fillifjonkan60

Det hade jag faktiskt ingen aning om och det låter ju befängt som mycket annat som händer i landet nu för tiden.

"Ja, herrarna blir hjältar, medans folket det blir dömt
Och vi som ser hur allt går till får veta att vi drömt"

Björn Afzelius - En kungens man

Anmäl
2015-11-10 12:21 #3 av: gruvel

Säpo och polisen har påpekat att bortåt tiotal länder inte alls eller svårligen kan fås att ta emot återvändare som vägrar (Irak, Libyen, Syrien, Somalia, Libanon, Pakistan, Eritrea,).  Är det idé lägga stora polisresurser på detta då?

Anmäl
2016-01-18 19:37 #4 av: [Carpinus]

Hur pass effektivt är ett utvisningsbeslut? Enligt danska Ekstrabladet uppger Lisbeth Jessen, vicepolisinspektör i NEC,  Rispolitiets Nationella Efterforskningscenter, att 40% av de kriminella som utvisas från Danmark återvänder efter kort tid. Orsakerna till att de återvänder är olika, men en är förnyad brottslighet.

Ekstrabladet skriver vidare: "Det er imidlertid ikke kun Danmark, som har problemet. Også et land som Tyskland har fokus på udviste kriminelle, der krydser grænsen, og derfor mener forskeren, at det er et problem, som er relevant at tage op på europæisk plan.

- Hvis man eksempelvis kommer fra yderkanten af det rumænske samfund, er det måske ikke så skræmmende at sidde i et dansk fængsel, så på EU-niveau er det centralt at få nogle forhandlinger om afsoning i hjemlandet, siger Gerd Battrup."

Enligt danska åklagarväsendet dömdes 303 kriminella förra året för att ha brutit mot utvisningsdomar, under de senaste fem åren är det 1571 som dömts för detta. Verkställighet av utvisning har inte kunnat göras för 150 personer på grund av politiska hinder.

Motsvarande antal är sannolikt betydligt högre i Sverige.

Ovanstående gäller alltså kriminella utlänningar i Danmark, vad gäller icke lagförda personer som uppehåller sig illegalt i landet var det 33.000 år 2013.

Anmäl
2016-01-21 17:21 #5 av: [Carpinus]

"Mannen är nu åtalad för stöld, försök till misshandel och brott mot utlänningslagen. Enligt förundersökningsprotokollet utvisades mannen från Sverige sommaren 2014 med förbud att återvända inom fem år. Mannen ska dock senast i november i fjol ha dömts för stöld och utvisades då ur landet på nytt, uppger Smålandsposten.

25-åringen säger i förhör att han kom till Sverige med färja dagen innan, med avsikt att träffa sin flickvän, men bara var på transitresa.

Nu kräver åklagaren att återreseförbudet bestäms till tio år eftersom mannen återkommit, rapporterar Smålandsposten."---

Kvällsposten

Anmäl
2016-01-21 19:21 #6 av: Taxelina1

Dom får väl kortare straff också?

Anmäl
2016-01-23 12:01 #7 av: [Carpinus]

"Tunnelbanemannen" hör också till återbesökarna.

"Efter att ha varit i såväl Norge, Danmark, Grekland och Tyskland kom mannen till Sverige 2013 och sökte asyl. Eftersom han tidigare varit i Norge blev det ett så kallat ”Dublinärende”, och mannen uppmanades att söka asyl i Norge, säger källan.

21-åringen placerades i Migrationsverkets förvar i Märsta i väntan på utvisning till Norge. Där särades han vid flera tillfällen från de andra på grund av sitt våldsamma beteende.

– Han var våldsam och ska ha uppviglat de andra till våld och rymning, säger källan.

I oktober 2013 utvisades han till Norge. Tre månader senare var han tillbaka i Sverige."

Aftonbladet

Och här har han varit sedan dess. Polisen har sett att det finns ett utvisningsärende på mannen och skjutsat honom åter till förvaret. Man frågar sig givetvis varför han har fått fortsätta att gå fritt här i 27 månader som om inget hänt. Är en avbruten utvisning inget annat än en anteckning i marginalen? 

Anmäl
2016-01-23 18:15 #8 av: ElisabethB

Jag tycker att man ska vara i asylboende under asylprövningen och gärna ha en fotboja eller motsvarande anordning, så att myndigheterna kan spåra en om man skulle rymma. Om man avviker från det "godkända området" i mer än t.ex. en vecka så får kan myndigheterna hämta en.

Då hittar man även folk som smiter från ett utvisningsbeslut.

Om man avviker från det "godkända området" så anser jag att man inte har för avsikt att söka asyl och då ska man även ut ur landet..

Anmäl
2016-01-23 18:34 #9 av: [Daisy-Moa-Elsa]

Får du inte din asylsökan godkänd, givetvis skall alla förmåner dras in. Det finns en andlening till att någon inte får sin asylsökan godkänd. Troligen för det finns någon med större behov.

Anmäl
2016-01-23 19:04 #10 av: Lubsan

Fast det är ju helt befängt att man ska sätta en fotboja på en person som inte har begått ett brott? Det känns som en enorm kränkning? Skulle rekommendera er att se dokumentären "Förvaret" . http://www.svtplay.se/video/4880998/forvaret/forvaret-6
Människor som inte begått någon brott överhuvudtaget sitter som i ett fängelse här i Sverige  väntan på ett beslut om dom får stanna eller inte. Hemsk men väldigt bra dokumentär.

Anmäl
2016-01-23 19:19 #11 av: [Carpinus]

#10 Jag såg programmet när det gick på TV, och det var ingen positiv upplevelse. Fast de som sitter i förvar är vad jag förstår de som har utvisning nära förestående.

I december var det 14.000 som fått avvisningsföreläggande som man inte var de befinner sig, plus 8000 befintliga. Regeringen har utlovat att snabba på avvisningsprocessen, och det är nog nödvändigt! Det kan knappast vara till gagn för någon att låta människor sitta i väntan på verkställighet eller att sådana som  inte har fullgoda skäl att stanna  går under jorden och lever i ett skuggsamhälle.

P.S. Elektronisk fotboja (eller motsvarande) kan användas även mot ostraffade personer - jag tror att det förekommer inom bland annat äldrevården för att åldringar inte skall försvinna ut från boendena. En liknande kontroll, om än inte helt likvärdig, är GPS-tjänster som Lociloci, där man kan ha koll på var ens barn befinner sig.

Men jag förordar inte elektronisk fotboja på avvisningsväntande av flera skäl - ett av dem är att det varken finns tekniska eller personella resurser att följa upp var 22.000> människor befinner sig. 

Anmäl
2016-01-23 19:23 #12 av: [Daisy-Moa-Elsa]

# 10 håller med dig att inge skall behöva bära fotboja om inget brott begåtts. Dock ställer jag frågan till battre vetande om svensk lag, är det ett brott att stanna I Sverige om din asylsökan avslagits?

Anmäl
2016-01-23 19:34 #13 av: Lubsan

Om man inte kommer ifrån ett land i EU antar jag att man behöver något sorts visum, t.ex turistvisum eller arbetsvisum osv. Men om man har sökt asyl och sedan får avslag så är det nog ett brott att stanna här.  Det är dock mina antaganden och inte någonting jag vet med säkerhet. :)
Jag har dock full förståelse för folk som gömmer sig när dom blivit nekade asyl här i Sverige. Jag är av tron och åsikten att ingen väljer att riskera sitt liv, lämna allt man äger och har för att man vill lura svenska staten på lite bidragspengar . Jag tror att en betydande majoritet av alla som kommer hit har ett fullt giltigt asylskäl, sedan att migrationsverket bara går efter regler och riktlinjer och inte gör individuella bedömningar gör att folk tyvärr hamnar mitt emellan ibland. Alla passar inte in i samma mall, och då gör det tyvärr att folk som är runda istället för fyrkantiga inte får plats.

Anmäl
2016-01-23 19:49 #14 av: [Daisy-Moa-Elsa]

# 13 så vart går gränsen eller vem avgör att ditt brott mot svensk lag är bättre än mitt? Ibland måste lagen vara fyrkantig och inte flexibel. Bara för du blivit nekad asyl i Sverige innebär inte att du riskerar ditt liv, tro du alla som söker asyl flyr för sina liv?

Anmäl
2016-01-23 20:08 #15 av: Lubsan

Som jag skrev så tror jag att en betydande MAJORITET flyr för sina liv. Det är inte samma som alla. Du är välkommen att ha vilken åsikt du vill, precis som jag framförde min :) Jag har inte gjort nått påhopp mot dig eller nekat dig en åsikt, det enda jag gjorde var att säga vad jag tycker. Sen om du väljer att fundera på det och hålla med mig eller tycka jag har helt åt helvete fel, det är helt upp till dig och jag respekterar vad du än beslutar dig för, nu lutade det väl emot det sistnämda, vilket är helt okej.

Anmäl
2016-01-23 20:15 #16 av: [Carpinus]

#7 "Enligt en utredning som Migrationsverket gjort är den misstänkte algerier, uppger Ekrem Güngör. Mannen har sökt asyl i Sverige, men fått avslag och ska nu utvisas till Danmark.

-Han riskerar fängelse, men kommer att utvisas från Sverige om han döms här, säger Güngör.

I oktober 2013 utvisades han till Norge, men tre månader senare var han tillbaka i Sverige. Enligt Aftonbladet har han tidigare varit misstänkt för hot mot tjänsteman, våldsamt motstånd och olaga intrång."---

TT

Återstår att se hur länge han stannar i Danmark...

Anmäl
2016-01-23 20:55 #17 av: [Daisy-Moa-Elsa]

# 15 jag antar ditt svar är riktat mot mig. Jag tar inget inlägg från dig som påhopp på mig jag bara önska vore lite mer öppna over problematiken I Sverige

Sen får du jättegärna stå för dina val likväl som jag står för mina

Anmäl
2016-02-02 12:18 #18 av: [Carpinus]

"Regeringen vill att fler som får avslag på sin asylansökan verkligen lämnar landet. På onsdag ska Migrationsverket och polisen lämna in en plan för hur det ska bli möjligt. Planen ska byggas på och bli mer konkret under året när myndigheterna ökar sitt samarbete på ett nytt och inte tidigare prövat sätt."---

"-Enligt vad TT erfar är en av de viktigaste åtgärderna i planen att satsa mer på att tidigt i asylprocessen slå fast en persons identitet.
Det faktum att Migrationsverket ska börja sortera asylärenden mer noga redan från början, utifrån sannolikhet för avslag och bifall, bedöms vara en hjälp i arbetet. När det till exempel gäller personer som kommer från länder som få eller inga får asyl från ska arbetet omgående riktas in på att få fram handlingar som det sedan går att resa med när personen får avslag."--

Expressen

"När det till exempel gäller personer som kommer från länder som få eller inga får asyl från ska arbetet omgående riktas in på att få fram handlingar som det sedan går att resa med när personen får avslag." Märkligt att det inte ingått i rutinerna från början, istället för att lägga ytterligare tid på det när utredningen är klar...

Se även "Många som skall avvisas försvunna" och "Övergår asylsökandet i ockupation?"

Anmäl
2016-02-02 15:20 #19 av: Hayabusa

Olle Lönnaeus skriver om hur regeringen vill bli av med "de icke önskvärda":

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2016/02/03/olle-lonnaeus-sveriges-forhandlar-bort-de-icke-onskvarda/

Anmäl
2016-02-02 15:52 #20 av: [Carpinus]

Ja, som vi också har konstaterat: är något inte vårt problem så gör vi det till det.

http://politik.ifokus.se/discussions/56a4d2678e0e744213000ceb-gatubarnen-slar-ordningsvakter#5

Anmäl
2016-02-03 22:32 #21 av: eskils

#18 Här är förslaget.

"Migrationsverket, Polisen och Kriminalvården har fått i uppdrag av regeringen att effektivisera arbetet kring personer som ska återvända efter avslag på sina asylansökningar. Nu har Migrationsverket tillsammans med de andra myndigheterna tagit fram en plan för försöksverksamhet på området.

– Målet är att korta tiden som de asylsökande som fått avslag vistas i Sverige, säger Sverker Spaak, processägare på Migrationsverket."

Anmäl
2016-02-03 22:55 #22 av: [Carpinus]

#21 Det är bra att man samlat sig till en intentionsförklaring. Återstår att omsätta den i praktiken...

Att försöka snabba upp avvisningarna talade man om redan 2008. Så här rapporterade SR då:
"Regeringen vill snabba på utvisningen av asylsökande som fått avslag.
I Örebro län finns idag flera hundra asylsökande som fått avslag på sin asylansökan.
Jessica Ahrdenberg, handläggare på Migrationsverket i Örebro län välkomnar regeringen krav på snabbare utvisningar."---

Då sa Polisen så här:
"- Vi har egentligen inte så stora resurser för att aktivt enbart leta efter människor som medvetet håller sig undan, säger Torbjörn Carlson som är Örebropolisens informationschef.
Ni prioriterar inte det?
- Nej, och det är ungefär som att leta efter en nål i en höstack."

Nu, 2016, sägs det så här: "en annan åtgärd som polisen nu ska prova på försök, rör personer som inte samarbetar till att resa hem, och som står under så kallad uppsikt, och därmed måste anmäla sig hos polisen. Enligt Per Löwenberg är det idag ett stort problem att många avviker."---

Men vad gör Polisen när personer som skall anmäla sig inte infinner sig? De kan ha gått under jorden, flyttat någon annanstans eller bara struntar i att anmäla sig. Har man resurser idag för att söka efter de tiotusentals som avviker, när man inte hade möjlighet att  söka efter bråkdelen så många tidigare?

Hur länge dröjer det innan vi återigen hör samma budskap från polisen -  "Vi har egentligen inte så stora resurser för att aktivt enbart leta efter människor som medvetet håller sig undan"?

Anmäl
2016-02-03 23:03 #23 av: [Carpinus]

#5 "Då 25-åringen, trots de tidigare domarna, utan synbara problem kunnat ta sig tillbaks till Sverige ville åklagaren denna gång skärpa mannens återreseförbud till att gälla de närmaste tio år. Tingsrätten i Växjö ansåg dock att fem års återreseförbud var tillräckligt, enligt Smålandsposten."---

Kvällsposten

Fem eller tio års återreseförbud, vad spelar det för roll? I praktiken är det ju "inga synbara problem" i fortsättningen heller att ta sig tillbaka hit...

Anmäl
2016-02-09 16:22 #24 av: gruvel

Enligt Cornucopia 7/2 kl 14:27 stoppar polisens NOA-avdelning utvisning av afghaner då landet inte tar emot. Personer har fått flygas åter till Sverige av NTE (transportenhet). Ygemans projekt 80.000 ut orealistiskt? Scenario: många som kan ta sig till Sverige kan i praktiken räkna med att bli här, med eller utan PUT, då alternativ saknas.

En idé är att Sverige betalar för att få landet ta emot avvisade. Om en rad länder (Irak, Libyen, Syrien, Somalia, Afghanistan m.fl.) är lite smarta då, kan de dolt subventionera resan till Sverige för asylanter in spe och få betalt för att ta dem åter. Så rullar det på... . Ett tips bara för deras information.

Är det länder som får bistånd kan Sverige kvitta vägran återta personer mot indraget bistånd. Vilken effekt det nu hava kan.

Anmäl
2016-03-05 14:51 #25 av: [Carpinus]

"Polisen i Norrland tvingas släppa personer som ska in på förvar. Alternativet är att köra fram och tillbaka till Gävle i 25 timmar.
– Det är ett stort problem. Vi får inte ihop det, säger Marcus Nilsson, chef på gränspolisen region nord.

Personer som väntar på utvisning kan tas i förvar, till exempel för att utreda personens rätt att vara i Sverige eller personens identitet. Migrationsverket ansvarar för förvaren och har lokaler på fem orter, Åstorp, Kållered, Flen, Märsta och Gävle. Norr om Gävle finns inga lokaler.
– Vi täcker 52 procent av Sveriges yta och rår inte över var Migrationsverket upphandlar sina anläggningsboenden, säger Marcus Nilsson, chef på gränspolisen region nord."---

Aftonbladet

Anmäl
2016-03-05 14:58 #26 av: landsbygdsbo

En lagändring måste till så att kommuner o landstig befrias från försörjningsansvar omedelbart efter att utvisningsbeslutet är taget.

Ta bort preskriptionstiden för utvisningsbeslut. Det ska inte gå att 4 år senare komma in med en ny asylföfrågan, det gamla beslutet ska gälla.

Fingeravtryck o DNA ska registreras vid varje asylansökan.

För barnfamiljer kan boende ordnas i väntan på avvisning.

Långt utanför centrum......

Anmäl
2016-03-12 14:07 #27 av: [Carpinus]

"Alla de tre flyktingpojkarna fälldes även i hovrätten för grov våldtäkt på en 15-årig pojke utanför Trelleborg i höstas.
De döms till sluten ungdomsvård och ska även betala sitt offer 200 000 kronor."---

Ystads tingsrätt dömde i slutet av december de båda aktiva gärningsmännen till vardera tio månaders sluten ungdomsvård medan den tredje fick åtta månader. De ska tillsammans betala 200 000 kronor i skadestånd till sitt offer.
"Hovrätten gjorde på fredagen precis samma bedömning.
Den 15-årige pojken bor nu i ett fosterhem där han har gott stöd och känner sig trygg, enligt målsägarbiträdet advokat Jörgen Malmunger.
– Han är väldigt lättad över att det här har fått ett slut. Men han är inte nöjd med påföljden och förstår inte det svenska rättssystemet, säger Malmunger.
Advokaten är kritisk till att inte åklagaren yrkat på utvisning för de tre nu dömda ungdomarna.
– Normalt leder en sådan här dom till utvisning på livstid. Det har jag påpekat för åklagaren utan att få något svar, säger Jörgen Malmunger.
– Rätten kan inte döma till utvisning när inte åklagaren gjort ett sådant yrkande. Men Migrationsverket får automatiskt del av domen och jag tror inte att de här pojkarna kommer att få uppehållstillstånd i Sverige."

Kvällsposten

Anmäl
2016-03-12 15:23 #28 av: landsbygdsbo

För att eller på grund av svårigheterna att verkställa så borde då insläppet regleras av dem som lämnar.

Har 25 000 fått negativt besked och bara 15 000 lämnar landet ja då tar vi bara emot 15 000 nästa säsong.....

Anmäl
2016-03-12 20:54 #29 av: [Daisy-Moa-Elsa]

# 27 Måste säga att jag inte förstår att lagbrott som detta inte automatiskt leder till utvisning. Kan bara djupt beklaga för offret att hans utövare kommer så lindrigt undan.

Vore intressant att höra varför åklagaren inte yrkade på utvisning,  varför gulla med våldsmän?

Anmäl
2016-03-18 13:16 #30 av: eskils

#12 Fotboja är väl en bra idé att använda på de personer som får avslag på sin asylansökan och vägrar lämna landet, om det fungerar praktiskt. Lätt då att hitta dem och skicka ut dem.

Morgan J föreslår nu att fotboja ska kunna användas på män som hotar kvinnor:

"Regeringen tillsätter en utredning för att undersöka förutsättningarna att använda fotboja vid kontaktförbud. Det kan sannerligen behövas.
Det är ett välkommet initiativ. Ett 15-tal kvinnor dödas årligen av män de har eller haft en nära relation till. Många fler lever i en välgrundad fruktan."

DN

#29 Ja, varför gulla med våldsmän? Rättsamhället måste vara den starkare parten.

Anmäl
2016-03-31 07:51 #31 av: [Carpinus]

"Först vid det femte åtalet yrkade en åklagare på att Mohamed Belkaid skulle utvisas ur landet.
Hur många chanser ska en karl få när han mer förstör än bidrar med något till sitt nya land? Under sina år i Sverige, han var gift med en 15 år äldre svensk kvinna, hade han aldrig någon officiell inkomst.
Han satt visser­ligen i två bolags­styrelser men det var ingen merit eftersom det ena bolaget plundrades på sin kassa.
Mohamed Belkaids sjaskiga historia vore knappt värd en notis om han inte för 15 dagar sedan skjutits ihjäl av belgisk polis under jakt på terrorister."---

"Jag talar med tre erfarna­ domare som har olika bilder av hur rätts­väsendet kan agera. En säger att domaren inte själv kan besluta om utvisning; åklagaren måste yrka på det straffet. En annan säger att domstolen självständigt kan ta upp frågan om utvisning. Den tredje, rådman Staffan Wahlqvist, numera­ pensionär, säger att det inte blir utvisning om brottslingen bara döms till böter.
Wahlqvist dömde Belkaid den femte och sista gången. Han var åtalad för grov stöld och brott mot kniv­lagen men bevisningen räckte bara till att fälla honom för kniven, ansåg Wahlqvist. Böter.
Medan jag väntar i telefon slår han i lagboken.
– Jo, man får utvisa om personen döms för ett brott som kan leda till fängelse. Så formellt sett är det möjligt att utvisa på grund av brott mot knivlagen.

Formellt?
– Vi är ganska snälla generellt sett jämfört med andra länder.
En annan domare säger:
– En praxis har utvecklats därför att vi är ett hyggligt land. Vi utvisar inte för småbrott."---

Peter Kadhammar i Aftonbladet

Anmäl
2016-03-31 08:25 #32 av: Bermudas

"– En praxis har utvecklats därför att vi är ett hyggligt land. Vi utvisar inte för småbrott."---
ja vi svenskar kan slå oss för bröstet för att vi lyckats bli världsmästare i mesighet, naivitet och fullkomlig dörrmattementalitet! Yippie för oss!
Vi måste värna brottslingar som självklart ska tillåtas stanna här, utnyttja systemet och erodera landet inifrån allt annat vore inhumant!

Anmäl
2016-03-31 08:36 #33 av: Bermudas

#31 igen
Att dessa människor fullkomliga arrogans och respektlöshet mot värdlandet drabbar svenskar är tydligen inget vi ska bry oss om, för självutplånande människor har ett inbyggt självskadebeteende och klarar inte av att sätta gränser.
Den självutplånande människans behov av att vara snäll är patologiskt.
Hon/ han kan därför inte ens uppfatta ett reeelt hot utan väljer att stoppa huvudet i sanden och därmed utsätter hon/ han sina egna barn för fara.

Anmäl
2016-03-31 08:45 #34 av: [Carpinus]

Skulle gärna vilja vara en liten mus i ett hörn i fikarummet på Aftonbladet för att lyssna när Kadhammar och Cantwell ses första gången efter ovanstående krönika. Misstänker att den inte fallit i god jord i Sanningens palats...

Anmäl
2016-03-31 09:07 #35 av: Bermudas

#34 haha nä det har den nog inte.

Anmäl
2016-03-31 12:59 #36 av: eskils

En liten glad nyhet kan vi väl vara värda:

"Gränspolisen rustar nu för nästa stora utmaning: att leta upp de personer som fått avslag och få dem att lämna landet.

Omkring 100 personer ska ingå i den styrka som nu ska påbörja arbetet med de inre utlänningskontrollerna.

Arbetet innebär en stor utmaning för polisen, påpekar han. Utöver rekrytering av ny personal behöver polisen ha fler lokaler och ny utrustning, exempelvis fordon. Han befarar att det kommer att talas om att "polisen jagar flyktingar", men hoppas på förståelse från allmänheten.

Enligt Michael Mattsson kommer det finnas mellan 15 000 och 17 000 personer som gränspolisen kommer att få i uppdrag att verkställa för avvisning vid årets slut. Det skulle i så fall innebära en fyrdubblad ökning jämfört med årsskiftet då cirka 4000 ärenden fanns.

Nu vill gränspolisen bli mer "träffsäkra" i sin kontroller, bland annat genom att besöka arbetsplatser där man misstänker att svart arbetskraft används och genom att kontrollera människors umgänge."

SVT Skåne

Tror polisen kommer att få rätt stor förståelse från allmänheten...

Anmäl
2016-04-01 15:14 #37 av: Aleya

Det är då lustigt. Migrationsverket är ju ändå en del av staten, och verkar då missköta sitt uppdrag som bara den. Hade ett "vanligt" företag inte uppfyllt det dom lovat så hade dom gått i kk fortare än dom hade hunnit säga hjälp. Men ne, Migrationsverket får göra lite hur dom vill tydligen. Helt sjukt.

Tycker att det borde bli mer kontroller på att staten och dess myndigheter gör det som ska.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2016-04-23 17:10 #38 av: Taxelina1

Och eftersom dom ska utvisas och inte gör det...anses dom som papperslösa då?

OM det är så, så får dom sjuk och tandvård för endast 50 kr. Har jag fel?

Anmäl
2016-07-11 07:44 #39 av: [Nomen Nescio]

"Justitieombudsmannen anser inte att polisen får använda tvång mot personer som ska utvisas, om de inte är satta i förvar. Nu har polisen dragit samma slutsats. Det innebär att det kommer att bli mycket svårt att tvångsutvisa barnfamiljer.
– Det blir omöjligt i vissa fall. Inte bara krångligt, det blir omöjligt. Vi får inte använda tvång för att köra en barnfamilj som inte vill utvisas till flygplatsen, säger Marianne Paulsson, beslutsfattare vid gränspolisen i Västra Götaland och Halland."---

Enligt Örjan Johansson, rättssakkunnig på Justitiedepartementet, undersöks nu om lagen behöver göras om.
– Nu håller vi på departementet på att analysera vad det här får för konsekvenser."---

"Om slutsatsen blir att det behövs en ny lag så kan det ta tid innan den är på plats – uppåt två år, enligt Örjan Johansson.
– Jag föreställer mig någon gång i mitten på 2018 kanske. Men det är bara spekulationer utifrån hur lång tid lagstiftning brukar ta, säger han."

SR

Anmäl
2016-07-20 18:17 #40 av: gruvel

Migrationsminister Morgan Johansson ser enligt SVT Nyheter 14/7 det betänkliga i att JO funnit lagstöd för att enbart personer i förvar kan utvisas med tvångsmedel,  inte minst barnfamiljer blir ogörligt. Som enskild är det ok tycka men som minister kan det ligga nära försök till ministerstyre, då har man åtm. indirekt makt som kan ha betydelse för i detta fall ämbetsperson, som inte tolkar på önskat sätt. Man får gå vägen ändra på lagar i vederbörlig ordning.

Anmäl
2016-07-27 20:57 #41 av: [Nomen Nescio]

"Polisen brukar klara av cirka en tredjedel av de av- och utvisningsärenden man får ta över från Migrationsverket. Det skulle innebära att cirka 40.000 ärenden förblir ouppklarade fram till och med år 2020 visar en sammanställning som SVT har gjort. Även om polisen hoppas klara av en större andel framåt kommer antalet personer som befinner sig i landet utan tillstånd att öka markant."---

"Ingen vet idag hur många personer som vistas i Sverige utan tillstånd. I en rapport från riksdagens utredningstjänst från juni i år framgår att det gjorts olika uppskattningar och att dessa varierar mellan á 10.000 och 50.000."---

SVT

Anmäl
2016-07-27 21:56 #42 av: [helga21]

# 41 Såg detta också på nyheterna.

Anmäl
2016-07-28 16:03 #43 av: eskils

#25 Ett problem är att det behövs fler platser, t ex i Norrland, att låsa in de asylsökande som fått avslag och som vägrar lämna landet frivilligt.

”Regeringen har aviserat flera åtgärder för att möta ökningen av antalet avvisningar och utvisningar. I maj gav man Migrationsverket i uppdrag att till den 1 oktober ta fram 100 nya förvarsplatser.

I dag finns 257 ordinarie förvarsplatser och ytterligare 76 beredskapsplatser. Dessa används av polis inför avvisningar och utvisningar med tvång.

Nu står det dock klart att Migrationsverket inte kommer att klara av uppdraget från regeringen. Det beror på att Kirsebergsanstalten i Malmö, som enligt planen var tänkt att omvandlas till förvar, visat sig alltför kostsam att rusta upp. (...)

I nuläget blir vissa utvisningar svåra att genomföra eftersom det inte finns något förvar norr om Gävle."

SvD

Anmäl
2016-07-28 16:10 #44 av: [Nomen Nescio]

#43 Ja, om polisen i norra Sverige skall köra en person till Gävle så tar det 25 timmar (#25).

Anmäl
2016-07-28 16:34 #45 av: eskils

Det är ju bra i alla fall att man nu har börjat låsa in dem som ska utvisas/avvisas tills det är dags för transport. Det skedde tydligen inte i höstas, enligt #0.

Anmäl
2016-07-30 07:52 #46 av: [Nomen Nescio]

"Migrationsverket räknade tidigare i år med att upp till 46 000 asylsökande inte kommer att följa sina avvisningsbeslut och avvika fram till 2019. De kommer att vara med och skapa en parallell samhällsstruktur med omfattande svartjobb och en del av dem kommer bli polisärenden som ändå inte hinner bli föremål för utvisning då polisens resurser är begränsade.

Region Skåne kan inte ta ett utökat ansvar för människor som fått avvisningsbeslut eller EU-migranter vars hemländer, likt Rumänien och Bulgarien, inte tar ansvar för de minoriteter som sökt sig hit. Saknar man asylskäl saknar man också skyddsskäl. Och då ska människor inte uppmuntras av rödgröna politiker att stanna kvar."---

Csaba Bene Perlenberg i KvP

Anmäl
2016-08-02 20:06 #47 av: Taxelina1

#46 Och dessa blir papperslösa som vi kommer betala läkar/tandvård för, vilket vi själva har råd till eller inte.

Anmäl
2016-08-03 09:38 #48 av: ElisabethB

Indirekt försörjer vi dessvärre dessa människor, antingen genom skatten, ett utbrett tiggeri eller att svenskar går miste om arbeten eftersom papperslösa är billigare arbetskraft som inte ställer krav på arbetsgivaren.

Och precis som Taxelina1 skriver betalar vi deras läkar och tandläkarvård, vilket är en dyr historia och jag tvivlar på att vi svenskar någonsin kommer få samma förmåner som de har idag i Sverige.

Anmäl
2016-11-19 09:34 #49 av: [Nomen Nescio]

"Två bröder lämnar utpressade småföretagare, krossade butiksfönster och ett uppgivet kommunalråd efter sig.
I tio år har de undgått fängelse och i stället lyckats ta makten över Ronneby centrum."---

"Alla tre i familjen - bröderna och deras mamma - har under tio års tid fått nej på flera asylansökningar och andra ansökningar om uppehållstillstånd i Sverige. Storebror har till och med ett tvåårigt återreseförbud förutom ett aktivt utvisningsbeslut. Var bodde bröderna innan? Varför har de flyttat? Hur får de pengar när ingen av dem har arbetstillstånd?"---

"Mamman är precis kallad till ett nytt möte med Migrationsverket, men hon är lugn. Även storebror tror hon på något sätt ändå kan få stanna trots att alla hans möjligheter till överklagan är förbrukade och att han har ett tvåårigt återreseförbud som börjar gälla när utvisningen är verkställd. Det har gått tio år, och många beslut varav samtliga har varit avslag, sedan familjens första asylansökan. Ersättningen från Migrationsverket är stoppad för storebror men betalas fortfarande ut till mamma och lillebror eftersom deras senast inlämnade överklaganden fortfarande är under behandling."---

http://www.expressen.se/nyheter/hot-vald-utpressning--vardag-i-smastaden/

Anmäl
2016-11-19 09:51 #50 av: [Nomen Nescio]

#49 "I kommunhuset i Ronneby söker oroliga småföretagare ständigt upp kommunalrådet Roger Fredriksson (M) personligen. Från de samtalen känner han väl till bröderna och har inga problem med att prata om dem.

– Hade man tagit i det här redan när de fick sitt utvisningsbeslut hade vi inte varit här i dag. Nu är det svårt att vrida klockan tillbaka. Och jag förstår inte varför - för vi hade ingen flyktingkris i Sverige när de fick sina utvisningsbeslut. Något är fel i myndighetssverige, säger Roger Fredriksson."---

"En butiksägare i Ronneby scrollar fram en bild. Lokalbefolkningen skickar regelbundet bilder för att hjälpa småföretagare att ha koll. Därför har han känt igen bröderna i butiken när kläder försvunnit. Han har frågat polisen varför bröderna inte utvisas efter alla brott de dömts och misstänkts för.

– De har inget land, svarar polisen då.

Medborgare i okänt land, står det i alla domar. I storebrors första dom heter det till och med "Medborgare i Statslös". Palestinier som levt hela sina liv i andra arabiska stater utan att ha blivit medborgare är en följetong i migrationspolitiken. I brödernas fall är det Libanon de lämnat. De har haft giltiga libanesiska inresedokument, så kallade laissez-passer, tills de gick ut för tre år sedan."---

http://www.expressen.se/nyheter/hot-vald-utpressning--vardag-i-smastaden/

Anmäl
2016-11-19 12:10 #51 av: Hayabusa

#50 Fullkomligt galet.

Anmäl
2016-11-19 12:17 #52 av: [Nomen Nescio]

Libanon tar inte emot det här klientelet, däremot beviljar de en som är  dömd för trippelmord i Sverige  libanesiskt medborgarskap och vägrar att lämna ut honom.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/libanon-vagrar-lamna-ut-domd-trippelmordare

Anmäl
2016-11-19 12:25 #53 av: Hayabusa

#52 Jösses...

Anmäl
2016-11-19 20:00 #54 av: [helga21]

Så går det till här i Blekinge Arg

Anmäl
2016-11-20 07:14 #55 av: Martin

Jag hittar inte det någonstans nu, men jag tror inte att det är ett brott att vistas i Sverige även om man är utvisad. Inte mer än att man då är här "illegalt", och skall utvisas igen dvs.

Ungefär som att rymma från fängelse, inget som är brottsligt eller påverkar ditt straff. (den tiden man är på rymmen får man dock inte avräkna sig från sitt straff, och i teorin skulle man kunna få sitta längre än sina två tredjedelar pga "misskötsel" men man får alltså inte ett hårdare straff eller liknande om man rymmer). 

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2016-11-20 09:18 #56 av: [Nomen Nescio]

#55 Diskussionen gäller kanske mer bristen på verkställande av utvisningar än rätten att som utvisad vistas här. Men såvitt jag förstår det är det ett straffbart brott att vistas här som utvisad, under förutsättning att man överträder verkställt återvändandeförbud. Om brottet inte är ringa kan påföljden bli fängelse eller böter.

(Detta är dock inte tillämpbart i Ronnebyfallet, eftersom utvisningarna dels inte verkställts, dels att dessa inte kan genomföras i brist på mottagarland, alt. av humanitära skäl.)

"Utlänningslagen 2005:716 §2

2 § Till fängelse i högst ett år eller, om brottet är ringa, till böter döms en utlänning som uppsåtligen uppehåller sig i Sverige fastän han eller hon enligt ett verkställt beslut om utvisning enligt 8 kap. 8 § eller motsvarande beslut enligt äldre lag inte har haft rätt att återvända hit. Bestämmelserna i första stycket gäller inte om utlänningen har flytt hit av skäl som avses i 4 kap. 1, 2 eller 2 a §. I ringa fall ska åtal för brott enligt första stycket inte väckas annat än om det är motiverat från allmän synpunkt. "---

Anmäl
2016-12-16 13:43 #57 av: [Nomen Nescio]

#49 #50 "Den senaste månaden har Ronneby kommun har identifierat åtta kärnindivider med en längre svans av springpojkar. Tillsammans utför de utpressning, rån, narkotikaförsäljning, stölder, misshandel, hot och skadegörelse – men också ett sorts psykande av småföretagande och nyanlända genom att oinbjudet flytta in i okändas lägenhet, beställa mat på restauranger utan att betala eller blockera vägen för pensionärer på cykel. De tillhör inte något etablerat gäng utan är en kompiskrets som sett chansen att växa sig starka i Ronneby.

"Den 19 november skrev Kvällsposten om två bröder utan svenskt uppehållstillstånd som tillhör gängets kärna. Ett stort antal medier spred nyheten. I helgen sattes storebrodern, efter sju år med utvisningsbeslut, i förvar. Tidigare har det ansetts råda verkställningshinder. Annika Stenberg hävdar med eftertryck att polisens plötsliga framgångar i arbetet mot utpressarna inte hänger ihop med att medier uppmärksammat fallet.

– Vi har helt enkelt för lite poliser i Sverige. Vi har en befolkningstillväxt, vi har en brottsutveckling som vi inte är dimensionerade för, vi har i södra Sverige en gränskontroll som tar mycket resurser och dessutom vet ni hur situationen i Malmö ser ut i dagarna."---

KvP

Anmäl
2016-12-16 14:44 #58 av: Bermudas

#57 en maffia har alltså etablerat sig och terroriserar folk.
Härligt.

Anmäl
2016-12-16 15:32 #59 av: [helga21]

Den terrorisera folk som har affärer och är av utländsk härkomst.

Anmäl
2016-12-16 18:03 #60 av: gruvel

Per Gudmundsson i SvD är lite aktuell ibland  genom att han snokar upp saker som korrekta journalister ogärna skulle ta i,  just nu om stress på MIV i somras för att under bästa semestertid maxa  fort antalet beviljade asylprövningar innan ny reglerna trädde i kraft. - Men till trådens ämne: I ung. början av 2015 fick han av SÄPO uppgifter om att för åren 2013 och 2014 inkom vardera året ca 40-45 starkt terroristmisstänkta personer. I SydSvD hade stått att säkerhetspolisen hade koll på läget. Fint, då tror man gärna att personerna utvisades rätt snart efter vederbörlig kontroll. Men P G fann ut att i samtliga fall förlåg olika verkställighetshinder. Vore intressant veta hur det gick sedan. Finns de kvar under uppsikt? Det drar betydande resurser isf. Kanske sekretessbelagt ärende nu.

Anmäl
2016-12-23 11:51 #61 av: gruvel

#60   Fick väl lite vatten på kvarnen och på Gudmundssons idag, i GP står att  enligt Migrationsverket finns rekordmånga potentiella säkerhetshot, varav för många gäller ovisshet om de alls kan utvisas. Säpo talar inte om hur många. Har man heller ingen rätt veta vad det kostar framöver ifall de behöver bevakas under kanske åratal?

Anmäl
2017-01-04 13:52 #62 av: [Nomen Nescio]

#49 "För andra gången har en 26-årig man lyckats rymma från Migrationsverkets förvar i Åstorp. Han är en av ledarna för det gäng som pressat företagare i Ronneby på pengar, skriver Kvällsposten.

Han satt i förvaret i väntan på utvisning, men lyckades den 30 december rymma tillsammans med ytterligare en man på förvaret. Någon från utsidan hjälpte till med rep och stege. Mannen satt i samma förvar för att utvisas 2013, men lyckades även då att rymma."---

TT

Anmäl
2017-01-10 09:20 #63 av: [Nomen Nescio]

"Tre av fyra som dömts till utvisning har släppts på fri fot efter avtjänat straff. Av 190 utvisningsdömda är 51 helt försvunna och polisen har ingen aning om var de finns. Personer som efter att ha begått grova brott dömts till utvisning från Sverige kan finnas kvar i landet under lång tid efter avtjänat straff."---

"Om det exempelvis pågår en väpnad konflikt i hemlandet eller landet helt enkelt vägrar att ta emot medborgare som begått brott kan det vara svårt att verkställa utvisningen. I de fallen måste den svenska polisen släppa utvisningsdömda fria."---

"Siffror som Uppdrag granskning tagit fram visar att nästan 75 procent av de som är utvisningsdömda släpps på fri fot efter avtjänat straff. En del av dem hålls under så kallad uppsikt, vilket innebär att de tvingas anmäla sig hos polisen med jämna mellanrum. Men alla gör inte det.

I slutet av september 2016 hade polisen registrerat 51 av de utvisningsdömda som avvikna och efterlysta som försvunna personer. Polisen har helt enkelt ingen aning om var de finns. Men Patrik Engström tycker inte att siffran är alarmerande."---

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/domda-till-utvisning-slapps-fria-i-sverige-1

Anmäl
2017-01-10 09:26 #64 av: [Nomen Nescio]

"Det finns länder som är mer eller mindre omöjliga att utvisa dömda brottslingar till."---

"Ett exempel på ett land som för tillfället inte kan verkställa beslut om utvisning är Syrien, som på grund av den pågående konflikten i landet har verkställningsstopp. Andra länder som Somalia, Iran, Etiopien och Eritrea tar inte emot personer som utvisas med tvång och kräver alltid att inresan sker frivilligt."----

http://www.svt.se/ug/svart-att-utvisa-till-vissa-lander

Utvisningsdömda personer och medborgarskap, källa Migrationsverket/SVT.

1. Rumänien, 583

2. Polen, 378

3. Litauen, 370

4. Georgien, 288

5. Okänt, 220

6. Marocko, 189

7. Serbien, 181

8. Vitryssland, 173

9. Algeriet, 146

10. Ryssland, 128

(mellan 2010 och 2 november 2016)

Anmäl
2017-01-11 07:28 #65 av: [Nomen Nescio]

"Kader Bencheref, 31, dömdes 2007 till fängelse och utvisning för att ha försökt våldta fyra kvinnor i Sundsvall på en timme. Efter avtjänat straff skulle han utvisas till Marocko - men hemlandet vill inte ta emot honom. Nu har han suttit i förvar i åtta år - och kostat skattebetalarna 16 miljoner kronor, rapporterar SVT:s "Uppdrag granskning"."---

Expressen

UG på SVT1 kl. 20.00 ikväll.

Anmäl
2017-01-11 07:34 #66 av: Hayabusa

#65 Lönsamt Kräks

Anmäl
2017-01-11 11:01 #67 av: eskils

#65 Om ett land vägrar ta tillbaka sina kriminella medborgare borde man kräva att de åtminstone betalar för dem. Skicka notan på 16 miljoner kronor till Marocko!

Alternativt forslar man förövarna till deras hemland och ställer av dem på flygplatsen.

Svenska skattebetalare kan inte ta livslångt ansvar för alla människor som någonsin satt sin fot här i landet! Det ansvaret har 1) personerna själva, 2) deras hemländer.

Anmäl
2017-01-11 11:13 #68 av: [Nomen Nescio]

#67 Eftersom flera länder drabbas av Marockos nycker vore kanske ett EU-beslut om handelssanktioner mot Marocko det bästa. Fast tyvärr sätter sig nog Frankrike emot det, och dessutom: "varje gång som EU överväger ett Marocko-ovänligt beslut kan den marockanska regimen hota med att ”släppa igenom” flyktingar, cannabis eller terrorister."---

Anmäl
2017-01-11 11:42 #69 av: Agafia

Kan inte Sverige kontra med att inte bli en fristad för Marockanska medborgare , helt enkelt porta dom , inte bevilja asyl ? Ibland blir jag så trött på all idioti i världen 🙄

Anmäl
2017-02-02 12:20 #70 av: [Nomen Nescio]

En torped som blivit utvisad på livstid två (!) gånger återvänder gång på gång till Sverige. Hans advokat Leif Silbersky kallar det en tragisk situation - för torpeden. De människor som känner sig i fara och som torpeden misshandlat, hotat och försökt dräpa plus deras anhöriga uttrycker inte advokaten något medlidande för...

Källa.

Anmäl
2017-02-02 14:34 #71 av: Hayabusa

Dags för en protestlista?

Anmäl
2017-02-17 11:46 #72 av: gruvel

I flera media står att man räknar med att 49.000 gått under jord och stannat dolt i landet efter detta år. Då är förmodligen mörkertalet betydande och ökande sedan många år. Är det lagligt att hjälpa personer utan uppehållstillstånd att vistas kvar? Kan tänkas det finns  medborgare eller släktingar/klanmedlemmar som hjälper dem med motiv som att  de inte ska utnyttjas i svartjobb eller bli kriminella.

Tippar att det inte är så långt till den dag då riksdag och regering måste ge alla som infunnit/infinner sig i landet permanent uppehållstillstånd vare sig sakskäl finns eller inte. Då kan Migrationsverket sparas in.

Anmäl
2017-03-03 13:13 #73 av: eskils

"Lås in dem som inte samarbetar, är en av de drastiska metoder som EU-kommissionen nu uppmanar till för att få EU-länderna att skynda på utskickandet av dem som fått avslag på sina asylansökningar eller inte ens försökt att söka asyl överhuvudtaget.

– År 2015 genomfördes bara 36 procent av besluten om återsändande. Vi behöver inga nya regler utan bättre implementering av de gamla, säger Dimitris Avramopoulos på en presskonferens i Bryssel."

SVT

Låter som en vettig idé! Undrar om svenska regeringen törs följa uppmaningen från EU. Fridolin vill väl hellre att vi släpper in ytterligare 49.000 lycksökare, ligister och lögnaktiga... Ledsen

Anmäl
2017-03-07 21:54 #74 av: gruvel

#73  Idag står på nyheterna i GP att polisen oroas för att allt fler stannar kvar i Sverige trots avslag på asylansökan. Skuggsamhällen - skuggtillvaro ökar oroväckande.  Polisen hinner inte med alla  inre kontroller.

Har väl inte missuppfattat nåt när tror att det är regeringens med vidhängande krafters avsikt/dolda agenda att i princip alla som vill stanna för gott i landet utan skäl får göra det men man tar besluten i  gångbara smärre portioner. Man påräknar så fler väljare framöver. - Alla utspel i skärpande riktning är mest signalpolitik och spel för gallerierna.

Är Sverige udda såtillvida att man tar lätt på hur många och vilka som befinner sig i landet permanent utan någon typ av visum eller PUT? Men kanske är det så i fler länder.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.