Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Invandring och integration

Afghan vs Arab

2016-12-23 10:18 #0 av: Hayabusa

Under torsdagen (22.12.2016) blossade ett stort bråk upp på Knut Hahnsskolan i Ronneby. 100-150 personer brakade samman i ett bråk som bottnar i tidigare konflikter mellan Afghaner och Syrianer.

"Kommunstyrelsens ordförande Roger Fredriksson bekräftar det skolchefen säger. Han säger att det är grupperingar av afghanska och arabiska elever som har rykt ihop. Efter bråket stängdes fritidsgården och polispatruller skickades till ett Hvb-hem, eftersom det fanns misstankar om att bråket skulle fortsätta där.

Exakt vad motsättningarna grundar sig i, vet han inte. Men spänningar har funnits mellan grupperna sedan en lång tid tillbaka.

– Vi har försökt att hålla inne flera av de afghanska ungdomarna på ett hvb-hem i dag. En grupp unga syrier tog sig dit och muckade gräl. Polisen rubricerar det som hatbrott. Konfliktytan är mellan afghaner och araber. Den är nationell, den kan du hitta i alla städer i dag tror jag. Sedan vad som utlöst det, det vet inte jag, säger Fredriksson som kallar beteendet "fullständig oacceptabelt"."

http://www.expressen.se/kvallsposten/braket-konflikt-mellan-olika-etniska-grupper/

Anmäl
2016-12-23 10:21 #1 av: Fridaaaa

Roger borde avsatts för länge sedan. Usch för honom inom politik alltså!

Varit mycket bråk på den skolan och även Snäckeback som också var inblandat i detta.  Men ingen vill se problemet och så slutar det såhär, tyvärr.

Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2016-12-23 10:25 #2 av: Hayabusa

#1 Det är alltså Roger Fredriksson som är anledningen till bråket? Vad är problemet ingen vill se?

Anmäl
2016-12-23 10:42 #3 av: Fridaaaa

#2 Nej det sa jag inte, eller hur? Vet inte vad du fick det ifrån.
Det har varit väldigt mycket tjafs och bråk på båda skolorna i många år, men ingen försöker göra något direkt åt problemet. Politikerna "ser" inte problemet, eller vad man ska säga.  Vet de som har gått på skolorna och varit problem i många år som bara blivit värre och värre.

Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2016-12-23 10:56 #4 av: Hayabusa

#3 Eftersom du skriver att Roger borde avsatts för länge sedan - så frågade jag dig varför. Jag känner inte till Roger och hans politik, så du får gärna utveckla.

Ok, vad är problemets kärna? Läser man artikeln så får jag intrycket av att det är Afghaner som bråkar med Syrianer - och vice versa. Men varför? De gillar inte varandra, helt enkelt? Eller finns det andra orsaker? Lösning?

Anmäl
2016-12-23 11:24 #5 av: Fridaaaa

#4 Lösning kan självklart inte jag svara på. Men underligger andra problem än bara det som var just där. Mycket som ligger och "gror".

Tja vad ska man säga, han är väl som många andra politiker: lever i sin egna bubbla och ser inte verkligheten helt enkelt.  Han säger mycket men gör minimalt. Precis som många andra politiker.

Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2016-12-23 11:41 #6 av: Hayabusa

#5 Nej, att hitta lösningar är nog lättare sagt än gjort. Är dessa bråk & konfrontationer ett utslag av mulitkulturella motsättningar? 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.