Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 926 ggr
Ida
0

Vänstern tappar och Kd under spärren

Enligt Demoskops senaste mätning som gjorts på uppdrag av TV4 och Expressen tappar både Vänstern och Kd under mars månad.

Även Moderaterna och Miljöpartiet tappar något, medan Socialdemokraterna och Folkpartiet ökar marginellt jämfört med i februari. Största ökningen står Centerpartiet för, som går från 4,7 till 5,9 procentenheter enligt väljarbarometern.

Demoskop - mars M 31,0 (-0,6)
Fp 9,3 (+0,2)
C 5,9 (+1,2)
Kd 3,6 (-0,4)
Mp 5,1 (-0,4)
S 36,4 (+0,1)
V 4,5 (-2,7)

länk till artikeln

Oskar
0

Ja för mig låter det finfint. Kd och V är nog de två partier jag sympatiserar minst med.

Oskar

Ida
0

Som många andra då, med andra ord ;)

AndersE
0

På text-TV igår var någon nyhet där kd stod för enda statistiskt säkerställda uppgången…?

Man ska nog ta dessa undersökningar med en STOR nypa…

Anne
0

Japp, Temo har helt andra siffror än Demoskop. I den går KD upp till 6,4.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=533486&previousRenderType=6

Ida
0

Ja, man kan ju undra hur de mäter, med tanke på att de får så pass olika resultat… En skillnad på över 2% är ganska mycket.

Desto mer intressant inför valet då :)

charlie
0

Underligt att partiet med avskaffad ränta och medborgarlöner, MP klara sig..

---

Kaj
0

Som redan sagt. kan vi verkligen ställa några insikter i vad de olika mätningsinstituten ger? Det ena ger Aliansen ett försprång på 6 % ett annat ger vänstern ett försprång på 3%. Det ena ger Moderaterna 25 % och sossarna 35% och ett annat ger i samma mätning (med en vekcas mellanrum) moderaterna 31% och sossarna 29%

suck ….

Ida
0

Antingen är det svårt att få fram ett representativt urval av den svenska röstberättigade befolkningen eller så är folk extremt splittrade i sina åsikter…

AndersE
0

Jag har alltid misstrott opinionsmätarna när de säger att de får ett fullgott statistiskt underlag om svenska folkets åsikt genom att intervjua 1000 människor.

Jag tycker aldrig jag blir motbevisad…

En plötslig och total omsvängning skulle instituten nog fånga - men inte de små svängningar som är intresanta.

Oskar
0

Är ju viktigt hur de formulerar frågan också. Bara en liten skillnad i uppläget kan ju ge olika svar. Det är ju tex skillnad på om man frågar vilket parti någon skulle rösta på om det var val idag och frågan om vad man kommer att rösta på på valdagen.

Oskar

Ida
0

Det ligger nog en del i det du säger Oskar, konstigt nog. Jag tror också att många röstar "efter humör" och att det är ganska stora skillnader mellan vad man kan tänka sig just nu och vad man senare väljer när det blir dags att lägga valsedeln i lådan.

Det känns som att det är just detta som utnyttjas under valkampanjerna, för det är de som framställs som bäst just runt valet som har störst chans att vinna - uppenbarligen.

Inlägget är låst för nya kommentarer