Avtalsskrivning?
Jag vet, det hör väl kanske inte till politik, men jag hittade verkligen ingen bättre grupp och jag vet att många som hänger här inne sitter på en hel del kunskap! Så jag hoppas att ni kan hjälpa mig ändå!
Min granne ska flytta (bor i villa) och han har sedan flera månader tillbaka godkänt att vi ska få sätta upp ett staket mot hans tomt. Nu har vi bestämt att vi ska skriva ett avtal med honom så att inte våra nya grannar sätter sig på tvären när vi nästa år eller ev nästnästa år börjar bygga staketet. Jag har pratat med byggnadsnämnden, men det staket vi planerat för behöver man inte bygglov för så hennes råd var att skriva ett avtal med grannen i stället.
Frågan är nu då, HUR skriver vi. Ska man skriva något sista påbörjnings datum eller ska vi bara skriva att han godkänner bygget?

Gör en ritning på vad ni tänker göra, låt grannen skriva på att han godkänner utförandet på ritningen (glöm inte datum) är det flera ägare så ska alla skriva på.
Så har vi gjort med våra grannar.
Be också grannen lämna en kopia till mäklaren.

Ska vi inte skriva något sista datum osv?

#2 det kan ni ju så klart det viktiga är att dom skriver på ritningen och att ni är överens, sen för gravfridens skull så prata med era nya grannar ändå, dom kan ju ha någon synpunkt eller bra idé att bidra med.

#3 Ja vi kommer självklart att prata med dom och diskutera detta. Pappret är mer för att skydda oss OM det är en knäppskalle som vill bråka som köper huset.
Det sitter ju ett äldre staket där nu, han som bor där nu verkar vilja att vi sätter vårt nya staket på hans stolpar. Men dom är ju bar 80-90cm höga :-/

#4 det låter som ni ska dela på kostnaden och bygga det ihop, ett nytt rätt staket skulle kunna höja värdet på hans hus lite.

Han som bor där nu vill inte betala något. Men kanske kommande köpare. Det är något vi ska prata med dom som köper det om.
Om det finns ett befintlig staket så ska det inte vara några problem. Problemet kan uppstå då fastigheten byter ägare för det är inte giltiligt då er f.d granne har skrivit under om denne inte äger fastigheten när ni bygger staketet. Sen är frågarn hur högt staketet ska vara, det kan vara en fråga för bygglov och hur mycket det kommer att skymma den kommande grannen. Jag säger skynda att bygga.

Det befintliga staketet står på grannens tomt och är inget vi kan göra något åt. Bygglov behöver vi som sagt inte men byggnadsnämnden sa att vi ska skaffa ett papper som nuvarande ägaren skrivit på där han ger oss rätten att bygga. Varför skulle inte det gälla?
Om den nuvarande ägaren säger att ni kan bygga men denne inte äger fastigheten så gäller det inte. Jag tror att det finns en gräns på 2 år för vad som är gällande då det gäller fast egendom.
Mina grannar vilel sätta upp ett plank på deras sida men det var närmare än 4,5 m från min tomt så de fick be om tillåttelse men de behövde inte bygglov. Men i vissa fall kan det krävas ifall det är så att utsikten från grannens hus blir skymd. Exmepelvis om grannen har utsikt mot vatten, hav eller sjö alltså.

När vi skrivit på skickade tomtägaren in papperna till kommunen, nu har vi varken sålt eller flyttar men i ett av fallen fick dom använda 20 cm av vår mark till en pol…..det är ju helt vansinnigt om köparen kan riva upp det hela och säljaren måste informera köparen om kontraktet annars kan den råka illa ut.
# 10 Men ni bor väl kvar? Då så kan ni interiva upp kontraktet ni ingått och en eventuell köpare av ert hus får stå ut med att deras tomt använd av grannen.
Men ifall man ska bygga ett staket inne på grannens tomt när det är en ny granne så behöver man ha dennes medgivande inte den f.d ägarens om du förstår skillnaden.
De har inte tänkt sätta upp staketet medan den nuvarande grannen finns där om jag förstått saken rätt.

Det finns regler om det där med staket. Är det nåt speciellt högt ni vill ha ellr så? Eftersom det ska skrivas avtal om det.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nu tar vi om det då. Vi behöver INTE bygglov för det staket vi ska bygga men efter som staketet ska stå mindre än 4,70m från gränsen måste grannen ge sitt godkännande att vi bygger staketet oavsett hur det ser ut eller hur högt det är enligt byggnadsnämnden i vår kommun.
#9 Menar du att avtal som är skrivna mellan två grannar inte gäller om den ene flyttar? Märkligt är väl då om byggnadsnämnden säger att vi SKA skriva ett avtal som ändå inte gäller då. Vet du vart jag kan läsa om detta någonstans?
Vi ska inte bygga på grannens tomt utan vår egen.
Här kan du läsa mera. Det jag menar är att även om den nuvarande grannen ger tillstånd att uppföra ett staket men den granne inte äger fastigheten när ni ska uppföra det så kan de nya grannarna säga nej. Det blir någon form av sevitut ifall den gamla grannens medgivande gäller. Dessutom så måste också den granne som säljer fastigheten tala om att så är fallet. Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mera.

#14 Tack! Men jag får nog ringa någon som kan hjälpa mig för det var väldigt mycket att leta igenom på den sidan. En fråga bara, servitut krävs väl bara om vi vill utnyttja grannens tomt?
# 15 Servitut innebär utnyttjande av någon annans tomt, det står som en av rubrikerna om du letar lite längre ned i texten. Vad jag förstått så ska stolparna stå på er grannes tomt det var därför som jag hänvisade till det.

#16 Grannen har frågat om vi ska använda hans stolpar, men dom är för korta. Dessutom så funderar jag på var som händer om dom nya ägarna vill ta ner sitt staket om vi satt vårt staket på hans mark. Även om vi skulle bygga det NU när han fortfarande bor där, så blir det ju på dom nya grannarnas mark sen. Kan dom bara ta ner vårt staket då?
Som det är nu så planerar vi att sätta staketet på vår mark.
# 17 Det kan jag inte svara på men om ni sätter det på er tomt så ska ni klara er. Men ni behöver tillstånd från fastighetsägaren.

Hatar cancer och älskar vårlökar.
# 19 Tack för hjälpen det är vad jag försökt att säga. Servitut går att få men det utgör en belastning för den andra tomten

Staketet ska såklart sitta på er mark eller i tomtgräns.

Grannen hade visning igår och det kom inte en enda och med tanke på att han inte förnyat sig något sen huset byggdes så tror jag att han får svårt att sälja det då han vägrar gå ner en krona i pris. Så vem vet, han bor kanske kvar när vi börjar bygga näsa år :-)