Politik iFokus

Politik

Etikett: kungahuset-kungligheter
Läst 3543 ggr
[Jimmy.L]
0

Kungen 40 år som statschef

Slottet slår upp sina portar för allmänheten på söndag för att fira kungens 40 år som statschef. Firandet kommer att gå i dansens tecken till världens alla rytmer och dansstilar, såsom bugg, tango, salsa, dansband, shottis, wienerwals, trummor och mycket mer.

http://www.metro.se/noje/kungen-bjuder-upp-till-dans-pa-slottet/EVHmil!PlrKJiAelft4s/

kamera0710
5

Jag hoppas att vi snart slipper den kvarleva från det förgångna som kungahuset utgör.

[julatopp7018]
3

#1 Varför det? Kungahuset gör mycket PR. Sen är dom en del av vår historia. En president skulle kosta lika mycket som kungahuset och kostanden för slotten skulle inte ändras.

[Mustangcab]
2

Kungahuset har ingen makt så varför ska man göra sig av med något som fungerar. Att ha en kung eller drottning som statschef slår betydligt högre än att han en president som byts ut var 4:e år för ett litet land som Sverige.

Laddar...
5

#1 Instämmer! Massor med tokigheter. För att få vara kung måste han vara av den evangeliska tron! För att ta ett exempel.

Thaeri
0

#3, vi skulle kunna gå tillbaks till medeltidens valkungadöme dock😉

Demokratiskt vald monark, på livstid.

[Mustangcab]
0

# 5 Även denna kungaätt är vald. Det var förvisso Gustav Vasa som införde arvet inom kungligheter men det höll inte riktigt så Karl-Johan var fakstiskt vald. Iställerför att ondgöra er över kungligheter och att dessa finns. Lägg fram ett förslag som vi kan ha istället. Det krävs ett gediget arbete för detta då det ska ändras på en grundlag. Sen ska du dessutom har 75 % av riksdagens ledamöter med i dig två riksdagar med mellanliggande val. Själv är jag i princip emot ärftliga ämbeten men så länge det finns större orättvisor att bekämpa så tänker jag då inte lägga ned någon energi på att störta kungahuset eller konstitionen.

Thaeri
3

#6, turerna kring hur Jean-Baptiste Bernadotte blev kronprins var lite märkliga, plus att det krävdes att Karl XIII adopterade honom för att det skulle gälla rent lagmässigt om jag minns rätt.

Och även om ätten är "vald" så är inte nuvarande monarken det utan han har ärvt sitt ämbete till 100 %.

[Mustangcab]
0

# 7 Och du har fortfarande inget förslag på hur du ska störta monarkin och vad  den ska ersättas med?

olaka
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Monty Python visar hur de ska tas:

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Mustangcab]
0

Åååhhh Monty Python, det var länge sen jag såg dem😃

Thaeri
2

#8, måste man ha ett konkret förslag för att problematisera och väcka tankar?

Och jag hade ju ett: att vi byter tillbaks till valkungadöme och väljer monark på livstid. Eller ja, till pension borde funka bäst.

olaka
2

Om Knugen mest klipper band borde man kunna ersätta honom med en representationsminsister kort och gott, varför måste man ha en president?

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Mustangcab]
1

# 11  Frågan är redan väckt sen länge, det är ingen nyhet att de finns de som inte anser att vi ska ha en kung eller vara ett kungdöme, ex Republikanska klubben. Problemet är att det inte finns en kvalificerad majoritet av riksdagens ledamöter. Det är vad du så ifall ska arbteta för.

# 12 Läs lite grundlag. Det är en statschef vi talar om. Tycker du inte att vi behöver ha någon sådan? Sen gör han lite mer  än att klippa ett och annat band och resten av kungahuset också. Kungen är inte ensam att utföra dessa plikter.

olaka
2

#13 Talmannen är ju no. 2, kan man inte bara putta upp hen ett pinnhål? Vad gör de mer?

[julatopp7018]
2

#14 Hur mycket turister lockar talmannen till Sverige? Kungafamiljen ger Sverige väldigt mycket god PR. Även vi tar bort kungahuset kommer det att kosta nästan lika mycket för underhåll av slotten. Eller vill du riva dom med?

olaka
2

#15 Antalet turister som åker till Sverige för att se knugen tror jag är överskattat, men jag kan ha fel. Tänkte att PRen skulle skötas av represenationsministern, det kunde ju gå till kändisar som skulle dra folk. Abba, Björn Borg och Zlatan kan dela på det! Enligt Wikipedia går ca 60 milj till skötsel av slotten och ytterligare 50 miljoner till apanage, så kostnaden skulle väl halveras iaf. Slotten kunde ju bli bättre utnyttjade turistfällor om det inte bodde en massa Bernadotter som man var tvungen att ta hänsyn till hela tiden. Ärligt tycker jag inte att det är den mest brinnande frågan just nu, men det är lite konstigt att vi har ett ämbete som ärvs och andra saker runt i kring det som att de som innehar ämbetet måste tillhöra en viss religion.

[julatopp7018]
2

#16 Du bor inte i Stockholm va? Högvakten drar mellan 1000-3000 människor varje dag under högsommaren det står 20 tal turistbussar där varje dag på sommaren och på vintern drygt hälften. Livrustkammaren hade förra året 262 199 besökare. Man ligger på ca 800 000 besökare vid slottet varje år. Enligt denna blogg är kungahuset värderat till 5 miljarder kr.

Zlatan och Björn Borg eller Abba kommer aldrig att ställa upp som PR nissar för Svenskt näringsliv som Kungahuset gör inte för dom pengarna.

Kungahuset drar in miljarder till stadskassan.

[Mustangcab]
1

# 14 Talmmanen har fullt upp med riksdagen det finns dessutom 3 talmän till så de har nog att göra där.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Talman

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_riksdags_talman

http://www.riksdagen.se/sv/Start/Press-startsida/Pressbilder/Talman-och-vice-talman/

Här kan du läsa lite mer om vad Kungahuset sysslar med.

http://www.kungahuset.se/

[Mustangcab]
3

# 16 En öppnare redovisning om var pengarna går tycker jag vi borde få.

olaka
2

#17 Högvakten kan väl hänga där utan en kung, han är väl inte där ändå? Det är ju en sak att de som turistar i Stockholm, något helt att säga att de skulle besöka Stockholm för att kungen bor där. Det kanske inte går att komma ifrån en statschef trots allt, men ju mer arbetsuppgifter som ges en person som inte står under demokratisk kontroll, desto större demokratiskt problem tycker jag att vi har.

[Mustangcab]
1

# 20 Statchefen arbetsuppgifter står inom demokratiskt kontroll. Han gör vad han blir tillsagd att göra och resten av kunghuset också. Är det statsbesök så ska den kommande statschefern träffa vår kung och  drottning precis som när Obama med fru var här.

Något ligger väl i hans eget intresse men det mesta styr riksdagen över.

Och som jag sagt när allting annat fungerar prickfritt så ska jag gärna hjälpa till att byta grundlag. Till dess så får vi/ni stå ut med kungahuset.

olaka
2

#21 Jag hade inte tänkt att göra statskupp(möjligen forma en värmländs utbrytarrepublik) men jag ogillar tanken på att en viss del av makten ligger hos nån som ärver ämbetet.

[Mustangcab]
1

# 22 Du vet väl att prins Carl-Filip är Hertig av Värmland så du måste fråga honom först om han vill bil president😃

olaka
0

#23 The horror!