Som man bäddar...
Göran Persson och Anitra Steen riskerar nu åtal för brott mot arbetsmiljölagen. De misstänks inte ha följt de föreskrifter som finns för att skydda arbetare från olyckor vid bygget av deras nya herrgård i Sörmland.
Dan Holmquist vid Arbetsmiljöverket säger till TT:
- Arbetet är av den omfattningen att en förhandsanmälan om bygget borde ha lämnats in innan arbetet påbörjades. Det har inte skett. Dessutom saknades en arbetsmiljöplan och det är den största bristen, säger tillsynsdirektör.
Som man bäddar får man ligga… :)
Mvh // Staffan

Man förblir mållös..
Husprojekt har ju en tendens att bli större än vad man från början tänkt sig. Lite oväntat att Arbetsmiljöverket blev inblandat dock…
Mycket skumt. Om du byggde om din villa skulle du då riskera åtal för att byggherren inte följde gällande lagar. Nej, men nu är det inte du utan Göran och Anitra och då måste någon göra ett politiskt utspel och anmäla paret till arbetsmiljöverket. Givetvis blir det friade, men dömda genom politiskt färgade journalister som skrivit om en anmälan som någon skickat in
#3 Kanske för att det sticker folk lite i ögonen att "arbetarklassens" företrädare bygger miljonprojekt… Särskilt som han själv har uttalat sig om högerpartiernas ledares ägor.

"arbetarklassen" finns inte längre om du tänker på att sossarna är deras riddare med lans, snarare så rider de på den gamla tron och utnyttjar arbetslösa (inte arbetarklass..vill jag påstå) genom att bli tryggade i makten genom deras röster…genom att själva bli utnyttjade (rättare sagt vi och våra skatte pengar..)
-Hård? javisst men det blir man om man tröttnat..
#5 Instämmer. "Arbetarklassen" är ett förlegat begrepp och ett "arbetarparti" bör fokusera på de som arbetar.
Numera heter det arbetarpartiet för att man beskattar arbete MYCKET hårdare än man beskattar kapital…
#3 Nu är der väl så att göran Persson själv är byggherre i detta fallet. Hans bror utför bygget på entreprenad och kommer också att vara skyldig till brott mot arbetsmiljöföreskrifterna.
Jag tror att det är svårt för de som inte är helt insatta i hur byggbranchen fungerar att förstå de olika parternas uppgifter och skyldigheter. Jag tro inte att det finns någon annan branch som är så reglerad och styrd som byggbranchen är. Det är möjligt att jag har fel men vad jag vet så är byggbranchen den enda branch där jag måste fråga facket om lov för att få handla en tjänst från en leverantör.

Jag är inte ett dugg förvånad. Vad kan man vänta sig av Göran Persson. Han som tror att han är förmer än alla andra. Lilla frun nickar väl och håller med i allt. Sorgligt.
Jo, låter vi bygga till eller om så är vi "byggherrar". Och nästan ingen av oss vet riktigt vad det innebär - så vi anlitar en byggmästare och räknar med att han ser till att det blir rätt gjort.
Har GP gjort fel så gissar jag att vi alla skulle gjort samma fel i samma situation. Förmodligen är det hans "brorsa" som gjort felet.
Hade jag varit GP hade jag varit helnöjd med denna affär. En skitsak som drar uppmärksamheten från hans verkliga problem…
(Fast som Skogskatten är inne på i #4 - all publicitet om "godsägare Persson" är kanske dålig publicitet…)

#10 Instämmer helt, vi kunde inte vara mer överäns