Tysk valrysare inledd
Klockan åtta inleddes valet till den tyska förbundsdagen när de drygt 80 000 vallokalerna runt om i landet slog upp portarna. Vad som först såg ut att bli en promenadseger för Angela Merkel och CDU har de senaste veckorna utvecklat sig till en rysare med oklar utgång.
Frågan är vem som Merkel ska regera i hop med för att hon sitter kvar är då klart.
Hon får troligen söka sig sammarbete med någon ur Socialdemokraterna enligt det jag har läst. Liberalerna ser ut att ramla ur. Får se vad det får för konsekvenser för den tyska politiken sämre eller bättre?
Jag har dålig koll på det politiska läget i Tyskland så jag får förlita mig på media.
Från DN; Kristdemokraterna är valets segrare och Angela Merkel gör sitt bästa val efter att ha varit kansler i åtta år. Nu måste hon antingen regera med Socialdemokraterna eller De gröna. Liberala FDP åker ur förbundsdagen och nybildade Alternativ för Tyskland kommer inte in. Så slutade det tyska valet 2013.
Har inget emot Merkel men hade varit lite roligare med ombyte? 8 år vid makten är väl ändå ganska länge..
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law