Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1436 ggr
JonteL
0

Behöver lite hjälp

Hejsan!

Jag ska senare i veckan iväg på studiebesök på Riksdagen, där vi bla ska träffa en riksdagsledamot.

Och vi har fått uppgiften att komma på frågor till denna person, kritiska frågor. (kommer ej ihåg namnet, dock är han moderat).

Och har kommit på ett par som jag tänkte fråga och "ställa han mot väggen". T ex om budgeten för skolan, Fas 3 m.fl

Men en fråga som jag gärna skulle vilja veta mer om är moderaterna syn på sjukförsäkringen/utförsäkringen.

Jag vet t ex att extremt sjuka människor (Cancersjuka tex) måste arbeta även fast dom har intyg från läkare och liknade.

Men varför? Vad är moderaternas syn på detta? 

Om ni har några andra kritiska frågor, som man kan debattera med han, så skriv dom gärna också! 

Mvh

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

[Mustangcab]
2

Fråga varför de vill låna till att sänka skatterna? Dvs  jobbskatteavdrag nr 5? Det gynnar de som arbtetar men ingen annan förutom att det håller inflationen i schack, men det vi ingen.

[KosmosBill]
2

Fråga hur de ser på naturskyddsföreningens anklagelser tidigare i veckan att regeringen inte bryr sig om Östersjön och miljön överhuvudtaget.

Fråga om de ser något samband mellan gifter och kemikalier i maten och den alarmerande ökningen av sjukdomar.

Enl. cancerfonden så får 1 av 3 cancer idag.

Alla möjliga sjukdomar ökar idag….diabetes, demens, autism….etc. etc.

[Mustangcab]
3

# 2 Ursäkta men vilka sjukdomar har ökat? Du måste pecisera dig för att det ska gå och ställa en fråga.

fatcat
2

Jag tippar att moderata riksdagsledamöter får såna frågor kontinuerligt angående utförsäkring och Fas3. Du kommer få väldigt bra inlärda svar tillbaka att det finns många människor i samhället med arbetsförmåga och att sossarna förtidspensionerade folk på löpande band. Riksdagsledamoten kommer ta upp några punkter där dem lyckats få in folk på arbetsmarknaden och antagligen lär han/hon nämna att det ska löna sig att arbeta.

När du sedan tar upp cancersjuka så lär riksdagsledamoten snabbt ducka med att FK granskar varje beslut och bedömer om någon har arbetskapacitet. Fråga då vad moderaterna anser är etiskt rätt.

Ta upp frågor angående skattesänkningen, ska pensionärer få det sämre? Vad för satsningar gör man inom vården? Har sjuka fått det bättre under tiden moderaterna haft makten? Har tidigare skattesänkningar visat sig effektiva på arbetsmarknaden? Tex den sänkta restaurangmomsen.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
4

Fråga varför man gör vinst på sjukförsäkringen (det är en försäkring alla betalar till) men tvingar cancersjuka jobba?

bandi43
2

De borde väl inte undgått någon att de styrande varken bryr sig om de sjuka och vården till dom som de gamla som jobbat hela sitt liv och de få år som är kvar ska sitta med oron om det finns tid att ev byta en blöja eller ska de få sitta kvar i skiten som tyvärr alltför mycket av svenska folket,bara för att spela och leka inte lite rikt utan långt ifrån alla rimliga gränser.Och de skrattar när de kan skattesänka för göra sin redan snuskigt rika börs rikare och ingen säger eller försöker göra något?? Vi har program som arga doktorn och där ser man hur allt är uppbyggt,att de styrande kommer oavsett vad undan.Och vad görs?INGET!!! Jag skäms över det en gång vackra land.Inget är perfekt och för gammal för att önska det men detta,fy f..

JonteL
0

Tack för riktigt bra tips allihopa! :)

#5 Kan du utveckla lite, låter som en riktigt bra fråga! Men skulle behöva ett lite mer detaljerat svar. Har försökt sökt på det själv, men det kommer bara upp ett hav med för lite detaljerad svar eller överkorrekta politiska svar! 

Så om du kan förklara lite mer om detta, skulle det vara super! :)

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

[Mustangcab]
1

Här kan du läsa mera om sjukvårsdförsäkringen. Man får in mer pengar än vad man betalar ut.

http://www.regeringen.se/sb/d/14957/a/146540

bandi43
0

Man behöver inte vara geni tycker jag att för att locka personer vars enda syfte i livet enbart är att plocka på sig så mycket pengar möjligt skulle lockas in någon sektor som inte drar in tillräckligt med just pengar!!Sjukvård är knappast något undantag!!

[Calle64]
0

#9 Så folk som vill ha mycket pengar lockas in i branscher där det inte finns några? Låter ju inte klokt tycker jag!