Politik iFokus

Politik

Etikett: kyrkan-religion-och-politik
Läst 1350 ggr
[postmortum91]
2

Jä*la kyrktorn

Jag tänkte att folk har på senaste tiden blivit riktigt förbannade på glassbilen. Den plingar i tid och otid både på vardagar och helger verkar det som. Folk har till och med försökt att stämma glassbilen, och en herre skar även sönder hjulen på glassbilen. Personligen förstår jag inte vad folk har emot glassbilen, men visst om man vill ha lugn och ro så är det kanske inte så konstigt att störa sig på melodin.
En grej jag har börjat störa mig på mer och mer, vilket jag hoppas att jag inte är ensam om. Det är dessa bedrövliga kyrktorn, jag bor nära ett och dessa ringer också i tid och otid. Det är inte alls lika många kristna nu som för 50 år sedan som uppskattade oljudet av kyrkans klockor, plus att nu är vi så många i Sverige ursprungssvenskar eller nysvenskar som inte alls är kristna och som vill liksom gubben som hatar glassbilen, ha lite lugn och ro. 

Folk vill inte ha en minaret som skriker ut bönerop varje dag, men det är säkert många som inte heller vill ha ett kyrktorn som plingar hela tiden heller. Varför kan man inte tysta ner kyrktornen? De kan få stå kvar, men inte längre användas. Om Sverige utvecklas i allt annat, varför inte utveckla det, vem säger att hela Sveriges befolkning ska orka med klockringning?

Kom inte med kommentarer som: flytta där ifrån då om det är så jobbigt. Det är inget bra argument.

Mooniq
2

Tja, jag gick ur svenska kyrkan för 24 år sen, och bor tillräckligt långt borta för att inte irritera mig på kyrkringningen - men tycker ändå att du har en poäng. Jag hade blivit galen om det hade byggts en minaret där jag bor.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Imasy
2

Glassbil(sf*n)en åker på vår gata vid 21-tiden och tutar och väcker barnen. Lagomt till de precis somnat och man själv varit nära ett sammanbrott.

1. Vem springer ut och köper glass vid den tiden?

2. Man vill trycka upp tutan i avgasröret på bilen.

Kyrkklockan låter betydligt trevligare. Dessutom så förknippar jag den med antingen med glädje eller sorg, något som vi troligen alla kan relatera till.

Men en minaret hade jag dock blivit galen på att höra.

[postmortum91]
0

#1 Ja, jag menar lika mycket som folk irriterar sig på minareter - det hade jag också gjort. Så irriterar sig folk över kyrktornen.

[Mustangcab]
0

Själv gick jag ur 1977 då Gertner var biskop i Göteborg och jag också bodde där. Här bor jag så  att jag ser kyrktornet när det är vinter. Mne ringer gör de när det är begravning samt helgmålsringning kl 18.00 på lördgar och är jag då inomhus så hör jag det inte. Det är mer än vad jag kan säga om glassbilen för den går genom märg och ben och hörs både när den är här och på intilliggande områden.

Så nära en moské med böneutrop bor jag inte att jag hör detta.

Imasy
2

Så kyrkklockorna ringer flera gånger om dagen hos dig?

[postmortum91]
0

#2 Ja, men nu satte jag mig in i att folk kan bli irriterade på glassbilar, som du nu blir även om jag själv inte blir det. Men då måste ju du och alla andra som tycker om kyrktornens pling sätta er in i oss som inte tycker det är så rockigt att lyssna på pling plong. Vi måste ju förstå varandra, du gillar inte glassbilar, och jag gillar definitivt inte kyrktornen. Glassbilen förknippar jag med gläjde, men inte kyrkan. Och du förknippar kyrkan med glädje men inte glassbilen. Vi tystar ner både glassbilen och kyrktornen.

Kan inte någon försöka stämma svenska kyrkan för oväsen? Hade ju säkert inte blivit något av det, tyvärr.

[postmortum91]
0

#5 Vissa dagar gör det de, beror ju på vilken dag det är såklart. Men kyrkfan (ursäkta svordommen) ringer ju tidigt på morgonen ibland, typ 7 på en söndag. Och som sagt, vissa dagar ringer den många gånger.
Idag ringde den och det kändes som den aldrig skulle sluta, var liksom rädd att den hade gått isönder. Den ringer ju olika länge, men idag var det megalänge.

Imasy
2

Jo, det finns mycket som låter illa. Bilar, skrik från skolor, kyrkklockor, minareter, glassbilar, den där varningssignalen som testas varenda måndag i varje ny månad, krogar, raggarbilar som bränner däck osv osv osv.

Det finns massor av saker som låter illa, men man kan ju flytta ut i skogen om man inte tål ljud tycker jag 😃 Alla stör vi oss på något.

[Mustangcab]
2

Men kyrkklockor ringer inte kl 21 på kvällen utan kl 18.00 på lördagarna och vid bergravningar  samt står kvar på samma ställe. Dessutom så är det klockor inte något som någon står och skriker på arabiska eller vilket språk det nu är.

[Mustangcab]
0

Måste säga till församlingens försvar att vid den tiden ringer de aldrig här.

[postmortum91]
1

#8 Ja, du kan ju flytta med mig isåfall, så slipper du glassbilen.

Om vi istället ska tänka på VARFÖR klockan ringer så kanske det inte är så självklart längre. Det är en religiös symbol som man tvingar även okristna att lyssna vid, det är ju egentligen precis samma som en minaret. Jag är inte muslim därför vill jag inte höra en minaret som är en muslimsk "symbol". De som är muslimer kan få ha en minaretkanal på radio och spela in själv om de vill lyssna på böneutropen, och en kristen kan ha sin radiokanal med kyrkklockor. Just att det har en religiös mening har betydelse för mig, och säkert många andra. Ska vi ha kyrktorn så ska vi ha minareter, ska vi inte ha minareter så ska vi inte ha kyrktorn, precis samma anledning och princip

[Mustangcab]
1

Inne i stan ringer kyrkklockorna på Fredrikskyrkan vid 12.00 varje dag. De spelar en melodi och det är väldigt uppskattat. Men där så många andra ljud så det har ingen betydelse.

Imasy
2

Det finns massor av ljud som jag stör mig på utöver glassbilen, men jag känner att det är väl inget som det måste bli några tidningsrubriker av direkt, och jag har förmågan att släppa det och välja att höra det eller inte, och behöver således inte flytta ut i skogen 😃

Skillnaden mellan en minaret och ett kyrktorn är väl ändå lite olika? En minaret ropar ju ut en bön, medans kyrkklockan även var en varningssignal för fara och brand, utöver att den ringde in till gudstjänst. Den fungerade även som en klocka för de boende i socknen.

[postmortum91]
1

#13 Fast nu pratar vi ju om dagens anledning till kyrkoklockorna, inte förr i tiden. Nu ringer de inte vid fara eller brand, så förstår inte varför du tar med det, det är rätt orelevant faktiskt. Nu har den samma betydelse som en minaret: religiös

[julatopp7018]
0

När Syrianska gick upp i allsvenskan spelade dom i kyrkklockorna här i över 2 timmar, lika så när dom vann mot Assyriska i superettan.

Imasy
1

Ja så var det förr, men jag ville påpeka att den inte enbart har varit av religiösa skäl som en minaret har. 

Och när klockorna ringer på en begravning så kallas det för själaringning och ringer för den avlidne. Ser det mer som att hedra den som inte längre finns bland oss än något religiöst med det.

Klockringningen regleras av kulturminneslagen och miljöbalken, och jag hittade en artikel som skrev följande;

_Miljööverdomstolen beslutade 2002 att gränsen för klockringningens ljudnivåer nattetid (22.00-07.00) skulle begränsas till 35 dB(A) inomhus i sovrummet hos permanentboende vid en kyrka. Utöver det finns i dagsläget inga andra gränser utan kulturminneslagen gäller och skyddar den här delen av vårt auditiva kulturarv.
_

Så låter det så himla illa vid dig kanske man ska mäta klockans decibell?

Thaeri
2

Jag tycker att det är sjukt att det ska kallas kulturarv när det handlar om religiösa grejer bara för att den religionen (och just en viss inriktning av sagda religion, med ett byte mitt på så att säga) råkat ha haft monopol ett tag. För det monopolet var knappast frivilligt från folkets sida.

Och ja, begravningar i kyrkan är precis lika mycket religiösa som begravningar i moskén eller buddhisttemplet.

//äktsvensk (om man räknar mitt tornedalsfinska arv som svenskt då, men jag talar både rikssvenska och genuin västgötska, men ingen finska) icke-religiös som liksom TS tröttnat på att bli påtvingade en religion i traditionens namn.

På tal om moskéer förresten, de som ansökt om tillstånd för böneutrop har gjort detta enbart för den traditionella gemensamma fredagsbönen, vilken absolut sker på dagen.

Inte några "högst 35 dB mitt i natten" här inte, och efter 07.00 gäller ju inte ens den begränsningen för kyrkor, utan det står fritt fram för kyrkorna att väcka nattarbetare (som till och med kan vara praktiserande kristna och medlemmar av Svenska kyrkan, men ändå ogilla oljudet) i traditionens namn.

Edit: och jag har just tillbringat ett par timmar med att argumentera mot andra ateister varför vi bör bevara kyrkobyggnader. Ja, kristendomen är en stor del av vår historia, frivillig eller ej, och ja, vi bör bevara byggnader som påminner om denna. Men steget mellan detta och att ringa i de där förbaskade klockorna i tid och otid – oavsett orsak – är fruktansvärt långt!

vallhund
0

Tyska kyrkan i Gamla stan slog varje kvart dygnet runt när jag bodde där.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[postmortum91]
0

Jag tycker också det här med kulturarv är löjligt. Vi kan som sagt ha kvar kyrktornet, men det ska inte plinga. För det är som #17 säger, begravningar är också religiösa. Jag tror inte direkt den döda bryr sig om man plingar på deras begravning eller ej, om de inte var djupt troende vill säga. Det finns ju kyrkor lite varstans, varför bara inte tysta ner kyrktornen som ligger i ett samhälle och ha kvar oljudet i tornen som ligger såppas långt bort att ingen behöver höra? Jag vet flera av dem som säkert ingen ens hör förutom de i kyrkan när de plingar. Men allmänheten ska inte behöva bli väckta för att man ska plinga ner en gud som jag inte ens tror på.

Imasy
2

Jag är heller inte troende kristen, men med det resonemanget så undrar jag; om jag inte har bil själv, ska jag då tvingas höra andras bilar och andras in deras giftiga gaser?

[postmortum91]
0

#20 Fast det är ju skillnad, konstigt att folk inte ser det. Kyrkan är statligt (?) och även religiöst. En bättre jämförelse kunde vara om ett företag skrek ut reklamkampanjer i en hög microfon, då det inte är privatpersoner utan aktörer som gör detta. Kyrkan är en stor aktör, även glassbilen kan man räkna som en aktör. Därför ser jag inte kopplingen som du gör, mellan privatpersoner och stora aktörer som har en större roll i samhället, dessutom en religiös roll. Då borde vi som jag sagt även ha en minaret. Men det vill jag inte, för det räcker med oväsen som det är med det dumma kyrktornet.

Varför ska det vara så svårt att förstå sig på andra?

Imasy
2

Kyrkan är inte statlig.

Jag har full förståelse för att du tycker kyrkklockorna låter illa, men jag tycker inte att du riktigt visar andra den hänsynen du själv kräver att andra ska visa dig.

Och exemplet du tar upp existerar ju redan. Reklam möts du av vart du än vänder ansiktet, även om den inte skriks ut från ett torn.

[postmortum91]
1

#22 Hur visar jag inte hänsyn? Jag förstår dig och andra som ogillar glassbilen, inte står jag och predikar till dig om varför vi ska ha kvar den och att "varför störa sig på en bil som bara kommer en gång i veckan som gör barnen glada, det är väl bara att lägga barnen igen när de vaknat av bilen" Jag köper att du inte gillar att glassbilen stör dig och din familj, så visa hänsyn till mitt störningsmoment eller hitta på något bättre.

Imasy
1

Ja jag tycker glassbilen är störande, men därmed aldrig sagt att jag vill förbjuda dess existens.

Du ogillar kyrktornen och vill förbjuda dess existens.

Ser du skillnaden?

[postmortum91]
0

#24 Kyrktornen får fortsätta att existera. Det är ljudet som ska tystas.

Imasy
1

ok, vi tar det igen;

Jag tycker glassbilens truddelutt är jättestörande, men därmed aldrig sagt att dess existens ska utrotas.

Du ogillar att kyrkklockorna ringer, du vill att de ska hålla tyst.

Ser du skillnaden?

Jag anser även att det är en stor skillnad på glassbilen, som är kommersiell, och kyrkan (och dess plingande klockor) som är religiös.

[Mustangcab]
0

# 25 Kyrkan gör en hel del gott också medan glassbilen samlar in profit.

Imasy
0

Precis, ytterligare en aspekt på vad kyrkan gör. Och idag är väl kyrkan mer aktuell än någonsin med den höga arbetslösheten mm. De ger väl bort både kläder, leksaker, biljetter, mat mm mm. 

Och detta får man väl ta del av oavsett om man är troende eller ens medlem i kyrkan? Jag är ju döpt och har inte gått ur Svenska kyrkan, även fast jag inte är troende. Är mer kvar av praktiska skäl.

olaka
2

Glassbilen gör väl också gott? Glass är gott!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Mustangcab]
0

# 29 Men de tar betalt och stoppar pengarna i sin egen ficka.

Imasy
0

Så länge de inte ger bort glassen gratis räknas det inte 😃

olaka
1

Sant. Men hellre fattig och mätt på glass än hjärntvättad.

(Hoppas jag slipper lägga in gul gubbe för att signalera nån form av ironi…)

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Imasy
0

Då får du nog gå hungrig då jag inte tror de skänker bort glass 😉

vallhund
0

Avlatsbrev var/är inte heller gratis.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Mustangcab]
0

# 34 Det förutsätter att du är katolik och ska genom skärselden. Jag är inte troende så jag bryr mig inte😂

Imasy
0

Oj, något här i livet man får gratis alltså 😃

Thaeri
2

Jämförelsen med bilar är löjlig, samhället skulle inte funka utan dem, och många människor har inget val utan måste ha bil om de ska kunna ta sig till och från arbetet alls eller åtminstone inom rimlig tid.

Kyrkklockor behöver inte ringa klocka sju på morgonen eller tio på förmiddagen eller nattetid, det finns inte en enda person i hela världen som skulle förlora jobbet eller råka illa ut på annat sätt för att de inte gjorde det. (Utom folk som ha som jobb att ringa i klockan på de ställen sånt fortfarande förekommer då, men det gör det inte i Sverige.)

Skulle de däremot hålla sig mellan säg fyra på eftermiddagen och sju på kvällen tror jag inte en människa skulle klaga, för det är såpass sent att nattarbetarna har vaknat samtidigt som det är såpass tidigt att de som börjar tidigt inte gått och lagt sig än.

Men i tid och otid i traditionens namn? Nej.

Och glassbilen kan gott låta bli att plinga såpass sent som nio också.

[postmortum91]
1

Det är ju fortfarande skillnad på kyrkan och kyrktorn. Kyrkan gör gott, men inte kyrktornet. Kyrktornet har inte vad jag vet hjälp någon att få jobb, gett någon fattig pengar, välsignat i guds namn. Däremot har kyrktornet väckt mig och stört mig i 22 år.

Själva glassbilen gör ju inget dumt, det är ju melodin som är dum, samma med kyrktornets plingande

[postmortum91]
1

#37 Bra där!

[Mustangcab]
0

# 38 Då anser jag att du ska flytta om det stört dig i 22 år för det skulle jag ha gjort.😃

Imasy
0

Jag är väl medveten om hur vårt samhälle skulle se ut om vi inte hade bilar. Nu var det inte det som var poängen om bilens vara eller inte vara, utan ljudet som bilarna gör. Jag tolkar det som att TS vill att "alla" ska anpassa sig efter hens vilja, men är inte beredd på att offra något själv för andras önskemål. 

Och nej, klockan behöver verkligen inte ringa mitt i natten, det håller jag med om.

Men jisses, om du stört dig på detta i 22 år, så undrar ju jag vad du har gjort åt det? Om det är ett sådant stort problem att du inte fått sova på så länge, har du då frågat kyrkan om de kan sluta plinga nattetid? Har du varit i kontakt med kommunen om detta problem? Vad sa de då?

[postmortum91]
0

#41 Du plingar mellan 7 och 22 så det räknas inte som nattetid. Jag funderar på att kontakta kommunen faktiskt, men är rätt säker på att jag skulle bli utskrattad eller nått liknande.

Imasy
0

Även om inte klockan är mitt i natten när den är 22:00 så kan jag ändå tycka att det är sent och vid den tiden sover ju faktiskt en del.

Jag hade först tagit kontakt med den pastorsexpeditionen som har hand om den kyrkan, och får man inget gehör där kanske det är dags för kommunen att göra en ljudmätning?

Man kanske kan förklara att det stör sömnen och fråga om de kan låta bli den vid 22 iallafall? Man kan ju bara få två svar 🙂