Politik iFokus

Politik

Etikett: 15-politiska-partier
Läst 1307 ggr
zzTCM
0

Sundbyberg åter rött

Sundbyberg "Sumpan" min barndomsstad är åter röd. Två stycken politiker överger moderaterna för att istället bli socialdemokrater.

Efter ett 87 årigt långt socialdemokratiskt styre i Sundbyberg så varade det blåa styret inte mer än ett år.

http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_16601354.asp

Är det riktigt att under en mandatperiod "byta sida" eller är det ett svek mot väljarna?

Vad tycker ni?

//Lisbeth

WiktZac
0

Lite snabbt utan att vara insatt så handlar det väl om ifall de driver samma frågor, man röstar ju på en politik snarare än ett parti - hoppas jag… ;o)

//Zac

WiktZac
0

Det har startats en namninsamling i protest mot de två, länk.

//Zac

zzTCM
0

# 1 He,he det kan inte vara en så väldigt stor skillnad på partierna… om man gör en sådan helomvändning som från m till s… ;):)

zzTCM
0

# 2 Ja det här blir kalabalik….

WiktZac
0

Min erfarenhet är att det är betydligt lättare att hitta samarbetsformer på kommunal nivå, än på riksdagsnivå. Det var väl t o m någon kommun där M+V samregerat en längre tid? Snacka om lila röra… ;o)

Det är inte lätt att omsätta stora, svepande ideologier på vardagsnivå i små kommuner, därav de mjuka gränserna. 

//Zac

zzTCM
0

De avhoppade säger att det är "ett skepp utan kapten". Det kanske förhoppningsvis kan bli ett samarbete över blockgränserna nu i Sundbyberg. Väljarna var ju missnöjda annars hade bytet inte skett. Det förstår man också med tanke på folks reaktioner och namninsamlingarna. Å andra sidan är en del glada på SVT intervjuade man en före detta moderat en kvinna som sa att hon ångrar att hon röstat på m. Så en del är nog väldigt glada och en del väldigt arga. Tur att jag flyttat därifrån…:)

AndersE
0

Som väljare hade jag nog varit f-d. Vi har inget starkt inslag av personval i Sverige. För de flesta väljare gäller att man väljer ett parti, och att detta parti utser personer.

Att som väljare då upptäcka att två personer lurar systemet och väljarna hade gjort mig f-d. Att partier får majoritet trots att väljarna röstat annorlunda tycker jag är stötande.

Sedan har jag inte satt mig in i detta fall. Frågan om en politiker ska vara trogen sina egna värderingar eller partiets när dessa inte går ihop är svår att svara säkert på…

zeretki
0

Oj! Det var…intressant. Undrar vad som händer nu?? Borde man inte göra omval isåfall??

charlie
0

#6 Har (S)VT någonsin lyckats intervjua någon som varit en nöjd borgare? ;)

---

blombuketten
0

#9. Jadå, det har jag både sett och hört på SVT :).

WiktZac
0

Det tycktes vara en ödmjuk och ganska klok (ev f d) opposition i Sundbyberg i alla fall:

_"Helene Hellmark Knutsson (s) säger att hon nu inte direkt tänker skapa en röd-grön majoritet och sedan köra över den borgerliga minoriteten.

–Jag tror att det Sundbyberg behöver är en bredare lösning, inte att låsa in sig i blockpolitiken. Hitta ett samarbete över blockgränserna. Jag har ingen aning idagsläget, det är lite upp till varje parti att ta ställning till det nya läget."_

//Zac

zzTCM
0

# 11 Hörde på nyheterna SVT;):) att moderaterna nu flirtar med miljöpartiet:) Mp har inte tagit ställning för vilka de ska stödja ännu. Det är kanske därför Helene Hellmark Knutsson inte KAN skapa en röd-grön majoritet…. 

# 7 Jag hade också varit f-d:) bra förkortning!!

# 8 Ja omval kanske vore något så får man ju se vad alla Sundbybergare tycker och inte bara de som skriver på protestlistor nu.

# 9 Jadå! Reinfeldt efter valet t.ex. Nu var det länge sedan man såg till honom. Men jag undrar om det är SVT:s fel? Var är människan?;)

precis
0

#1 man kan undra om det senaste valet verkligen var ett val på politik? :) ;) Det var ungefär lika många som var missnöjda och ångrade sig med "Nya arbetarpartiet" som det var efter omröstningarna om EU och euron.
Det är ingen unik sak att hoppa över partigränserna. Det har gjorts ett flertal gånger. Bidrar bara till ökad förvirring över blockbildningarna och politikerförakt. Jag hoppas att inte folk blir helt apatiska och slutar rösta helt.

WiktZac
0

Fast nog ökar också blockpolitiken förvirring och trötthet? Att rösta på ett parti innebär i praktiken att man röstar för hela blockets politik…

//Zac