Yttrandefrihet var det ja
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18043303.ab
Menar inte att det är okej på något sätt att vara rasist men come on…
Demokrati?
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
huh?
#1 Sist jag kollade har vi det.
Det är väldigt tråkigt och väldigt illa att människor gör sådant här för en politisk uppfattning (om det var det som det var, men jag antar det).
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Nej jag skrev så, så att alla butthurts som menar att alla i SD är rasister inte skulle börja hata. Tvivlar att han/hon är rasist eftersom jag gärna också vill se källa på det och inte bara anta.
Edit: #3 Såg det med nu.
Nja, Expressen skriver inte på rak arm ifall SD-politikern hyser främlingsfientliga åsikter men uttalanden som att "beväpna etniska svenskar" är hästvägar ifrån ett demokratiskt tänkande. Spelar dock ingen roll, våldslösningar är fel.
Undrar hur ofta sånt här förekommer i dem övriga partierna?
Vi får väl avvakta och se om det var politiskt motiverat. Oavsett det så är det naturligtvis fel.
Vad vi ser här är ett direkt resultat av Expressens uthängningar och även något som kritikerna (däribland jag själv) varnade för. Att vänsterextrema grupper åsiktsregistrerar och kartlägger motståndare kan bara leda till en sak, nämligen attentat av detta slag. Jag är dock förvånad att det gick så fort efter Expressens artiklar till det första terrorattentatet kom.
#8 Jag tror mer att det är svar på Kärrtorp. Men okej. Namnen finns redan ute, har funnits ute, och tar 3½ sekund att få tag i. Alltså är det en ej passande ekvation.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Vad menar du "har funnits ute"? Att denne Dahlberg har skrivit under pseudonym på internet är knappast något som tagit 3,5 sekund att få tag i före våldsvänsterns och Expressens uthängningar.
Våldsvänstern? Är det rätta takterna som kommer fram nu, håller man inte på SD så är man extrem, osvensk rent av?
#10 Faktiskt så är det extremt enkelt att spåra var i från kommenterar kommer. Det är väldigt olagligt, ja, men enkelt.
-Stephen Hawking
#9 Svar på Kärrtorp? Det var inte Sverigedemokrater som gjorde det som hände där.
May the spirit of the wolf guide me in life.
#13 Nej, men extremister från båda sidor var där. Och extremister är de enda som gör så pass extrema saker.
-Stephen Hawking
#14 Det håller jag med om.
May the spirit of the wolf guide me in life.
Finner det högst osannolikt att detta är kopplat till kärrtorpsdemonstrationen. Svårt att spekulera i vilka som ligger bakom dörrbomben då gärningsmännen inte lämnade några politiska budskap.
Av vad jag förstår är det typ en smällare, mer än en bomb.
-Stephen Hawking
Ännu mer osannolikt då en smällare knappast "spränger" bort delar av dörrens insida så att det flyger 4 meter framåt.😎
Media använder ordet sprängladdning och inte smällare. Av vilket material vet jag inte.
Knallskott (militära) är ju ganska kraftiga, sprängkraften är inte stor de för mer oljud. Sådana som användes i Kärrtorp. Luckans fjädrar är ju inte jättekraftiga
Ja, det är förmodligen något mellanstort. En blandning av "smällare" och större sprängladdning kanske.
Så Magnuz menar alltså att man inte borde avslöjat att en folkvald politiker vill beväpna alla "etniska svenskar"?
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#21 På bekostnad av civila så säger väl det sig själv. Sättet det avslöjades på var inte lagligt heller?
På bekostnad av civila så säger väl det sig själv.
Nej, jag är inte konsekvensneutralitetsfundamentalist(36 bokstäver!) men i det här fallet tycker jag det är självklart åt andra hållet. Alternativet är att vi som medborgare förs bakom ljuset om vad en folkvald politiker gör i hemlighet, hur ska vi kunna göra ett informerat val om vilka politiker som företräder oss om vi undanhålls information. I detta fall var det en extrem situation, gubben uppmuntrar ju praktiskt taget till raskrig!
Sättet det avslöjades på var inte lagligt heller?
Irrelevant, betyder det att du konsekvent fördömer Snowdens avslöjanden eller Wikileaks?
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#23 Du måste väl ändå hålla med om att det borde ha avslöjats med en annan taktik?
Nejdå det gör jag inte. Är inte så väldigt insatt i detalj om de händelserna men som jag förstår det så bestod wikileaks av offentliga handlingar? I vilket fall så är olagligt ändå olagligt av en anledning.
Nja, jag tycker det är okej som journalistisk metod om det finns en anvarig utgivare och man lyder under pressetiska regler.(Nåt som hatsajterna som granskats aldrig skulle göra)
Under andra avslöjningsvågen förekom ju individer som knappast kan anses ha en maktposition och då är outandet MYCKET mer problematisk tycker jag…
Men detta gäller alltså publiceringsbesluten, att använda hacking som grävande journalist ser jag inte som mer problematisk än dolda mikrofoner och wallraffande. DVS inte okej i alla fall, men vid extrema situationer.
Själva iden med Wikileaks är att publicera hemligt material som visselblåsare(olagligen) lämnat ut.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#25 Vi får väl vara överens om att vi är oense. Kan tycka det hade varit bättre isåfall att med gömda micar eller liknande avslöja dessa SD politiker istället för att röja identiteten på så många civila som även dem tar skada av det hela.
Lite som man gjorde med vissa ur sjuklövern 2002…