SD och M
År 2006 fick vi borgerligt styre här i kommunen. Dåvarande kommunalrådet som var f.d M-riksdagsledamot tog kontakt med SD för att få en majoritet men blev tagen i örat av Reinfeldt. Sen dess har ingen kontakt företagits mella dessa partier påstår M i varje fall.
Nu har skitet träffat fläkten då det visar sig att nuvarande M-kommunalrådet haft åtskillig kontakt med SD för att få deras stöd. Ett år fick de nämligen styra med en S-budget😃Nu är det full strid inom M här och det har spridit sig till distriktet och varför har inte Reinfeldt tagit detta kommunalråd i örat? Kanske för att han sitter i samma sits själv efter riksdagsvalet?
Hur många tror ni inte agerar på samma sätt? Hur länge tror ni att man stänga ute 10% av väljarna?
Det som har hänt i t ex Danmark, Norge, och Nederländerna och andra länder kanske inte händer i Sverige. I ovan nämnda länder har inte de högerpopulistiska partierna nazistiska kopplingar, vilket sd har (inte som helhet i partiet idag, men i deras historia och hos massvis av förtroendevalda). Det blir svårt för Reinfeldt att slingra sig ur frågor som rör ett samarbete med sd och deras nazistiska kopplingar.
För övrigt är samarbete med sd en omöjlighet då de inte förstår innebörden i begreppet "samarbete". Antingen lyder man dem eller så är man deras fiende (med benämningen "pk"). Det ligger i den fascistiska logiken.
Man kan nog stänga ute 10% lika länge som 25%. Varför ska 90% följa vad 10% vill?
# 2 Frågan är varför man kan stänga ute just dessa väljare. Man brukar inom kommunpolitiken måna om breda lösningar. SD har inga särskilda frågar där de skiljer sig markant från övriga borgerliga partier inom kommunen.
#3 Breda lösningar blir ju svårt med ett parti som står så långt ifrån varandra i invandringsfrågorna. M har ju störst motstånd mot SD på den frågan, så mycket mer har ju inte SD att komma med. Att friåkare på andra partier i frågor som inte engagerar är ju inte en bred lösning. Låter mer som de behöver hjälp i komplicerade frågor, man kan ju inte säga nej till allt. Ibland måste man ta konsekvenser av sitt handlande. Dels tror jag en hel del lokalpolitiker är bakbundna av offerkoftan, hur blir det om de måste ta beslut? Dels tror jag de flesta av deras politiker inte klarar kommunalpolitik, inte för att andra är så bra, men de är ovana i SD. Det är till slut en fråga om prioriteringar, även om man stoppar asylmottagning så hjälper inte det den kommunala budgeten, tvärtom faktiskt. Arbetstillfällen, hyror, skolor kommer att drabbas, hur ska man lösa det? Dessa frågor kräver också breda lösningar, något kanske några få inom SD skulle klara, men inte många, inte ens högst upp i partitoppen. Åkesson har ju själv sökt samarbete, eller rättare sagt vill tvinga till samarbete, partiets 25 års firande, bred samverkan sker ju på bred basis, i te bara att ett parti ställer villkor.
# 4 Du blandar möjligtvis inte ihop M och MP? M står inte så långt från SD och sen är det inte så många invandringsfrågor på den kommunala menyn. SD har 8 av 75 mandat i denna kommunen och är inne på sin andnra mandatperiod och de är inte mer ovana än andra partier. Varför tror du att övriga partier i kommunen är så villiag att ta emot flyktingar? Det är de då inte. Det som stör M är att SD tar röster ifrån dem.
Vilka är alla dessa förtroendevalda i SD med kopplingar till nazism? Kan du namnge tre så blir jag imponerad men det borde ju inte vara så svårt då du säger att det finns "massvis".
Se expressens granskning!
Naturligtvis är det olika i olika kommuner, de två vi har här har ingen koll. Kommuner tar in för att få pengar från migrationsverket, fylla klasser, arbetstillfällen och uthyrda lägenheter. Att det är fel är en annan sak, om det nu är det.
Jag frågade inte dig.
#9 Moget!
Svaret är detsamma, även om det kommer från mig, som du från början vände dig till: Se Expressens granskning!
Jag antar att du kommer att svara med att journalisterna på Expressen bara har hittat på för att de är pk:are och bara vill djävlas med sd, eller något i den stilen. Men: om du kan komma med argument för att dessa personer endast är en liten minoritet i SD, kommer jag att ta till mig vad du skriver och sluta klaga över nazism i sd - Det lovar jag!
Tyvärr tror jag att du kommer att misslyckas.
Du förstår väl att du inte bara kan hänvisa till "Expressens granskning"? Du måste namnge exakt vilka SD-medlemmar du menar och vad de gjort som tyder på "nazistiska kopplingar". Att skriva puckade saker är knappast samma sak som att vara nazist förstår du.
Sedan när det gäller anonyma kommentarer, om man blir utesluten för att ha skrivit något klandervärt så visar det ju på motsatsen, att SD inte alls står bakom detta.
Alltså, hur du än vrider och vänder på detta så har du fel.
Undrar när man behöver namnge, exakt, vilka hatvänstern är, exakt.
#13 Naej, gör inte det. Det blir så pinsamt! Senaste försöket var ju Samson Wiklund med tolkningskälla verklighetsallergikerna på hatsajten Avpixlat.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.