Politik iFokus

Politik

Etikettoff-topic
Läst 798 ggr
Ketang
0

Styrelse?

Jag hittar inget forum för min fråga så jag hoppas att ni kan det här med styrelser! Jag är suppleant i en förening som den senaste tiden har haft sina möten helt utan att ens informera mig om att det är möten. Till saken hör att varken ordföranden eller sekreteraren har koll på hur en styrelse fungerar (inte jag heller) så dom gör lite som dom vill. Nu säger dom att jag inte har någon rätt att vara med på möten om inte någon är sjuk och jag måste hoppa in för den…

Jag har googlat men hittar ingen information om detta. Men det låter lite skumt i mina öron att jag inte ska få vara med om inte ordförande, sekreterare eller kassör (detta är styrelsen enligt dom) är borta vid ett möte…

ElLobo
0

Vad står det i föreningens stadgar? Oftast får suppleanterna vara med på mötena, men utan rösträtt om alla ledamöter är närvarande. I andra föreningar kallas suppleanterna enbart om någon av de ordinarie meddelat förhinder. Men som sagt, det beror på vad som står i föreningsstadgarna.

Ketang
0

Ja, det är väl det som är en del av problemet. Stadgarna är kopierade rakt av från en annan förening och ingen verkar ha koll på vad som står i dom. Vi har pratat om att dom ska upp på hemsidan, men inget har hänt på flera år… Årsmöten osv hålls lite när som och protokoll osv är det inte så noga med. Katastrof och jag ger snart upp och skiter i det för det är ingen som lyssnar ändå. Medlemmarna droppar av en efter en…

ElLobo
3

Om stadgarna är godkända på föreningens årsmöte så är det stadgarna som gäller, oavsett vad ordförande eller andra tycker. Och i stadgarna står (oavsett vilken förening stadgarna är tagna från) när årsmötet ska hållas, när kallelse till årsmöte och styrelsemöte ska skickas ut, hur styrelsen ser ut och andra för föreningen viktiga saker. Om dessa saker inte följs är det åtminstone revisorernas uppgift att påpeka detta för styrelsen och få den att åtgärda problemet. Och kom ihåg att sker det några oegentligheter så är det styrelsen gemensamt som är skyldiga och kan hållas ansvariga, inte enbart de eller de enskilda personerna. Alltså även du, om det vill sig illa.

Ketang
0

Vet du var jag kan hitta bra information om detta på nätet? Har googlat men hittar intedet jag söker.

ElLobo
0

Skatteverket har en del information, men annars finns många länkar via en sökning på Google.

Emo
2

Om inte föreningen har lagt ut sina stadgar på nätet, hittar du dem inte på nätet.

Som invald i styrelsen även om du är suppleant, ska du naturligtvis, du liksom alla andra medlemmar i föreningen, ha tillgång till stadgarna.

Du måste läsa stadgarna, så du vet vad som gäller.

Vad är det för en förening, som inte låter medlemmarna ha tillgång till de viktiga stadgarna? Det verkar inte seriöst.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Mustangcab]
1

Nej det förefaller vara minst sagt ljusskyggt🤔

På länken nedan finner du en del om ideell förening,

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideell_f%C3%B6rening

Ketang
0

Tack! Det är en fotoklubb det gäller.

Ang google så har jag provat att söka på en massa olika saker, men det mesta som kommer upp är om styrelser i aktiebolag osv. Är det så olika hur en styrelse fungerar? Det enda jag verkligen vill veta egentligen är om jag som suppleant har rätt att vara närvarande vid alla möten eller inte. För enligt vår sekreterare så består styrelsen av ordförande, sekreterare och kassör. Det är BARA dom som ska vara med på styrelsemöten om inte något om ex tävlingar ska tas upp för då bjuds tävlingsansvarig in osv…

ElLobo
1

Som sagt så beror det på vad som står i stadgarna och vad som eventuellt har bestämts av styrelsen eller årsmötet. Och stadgarna är ju något som alla i din förening ska ha möjlighet att ta del av. Däremot är det nog bara ett fåtal som har stadgarna utlagda på nätet.

Men som jag skrev tidigare så är det olika i olika föreningar. I en del föreningar får suppleanterna vara med på mötena, i andra föreningar kallas suppleanterna enbart om någon av de ordinarie meddelat förhinder.

Ketang
1

Tack! Jag mejlade vår ordförande och bad honom skicka stadgarna via mejl!