Stoppa könsstympningen!
"I södra Mali driver Erikshjälpen ett framgångsrikt informationsarbete om riskerna med och konsekvenserna av könsstympning." källa tv.nu
Imorgon i SVT 1 kl 18.15
# 1 Att könsstympa kvinnor menar du?
Ja det handlar om flickor och jag betvivlar att det sker i Sverige.
# 5 Hur ska du ha det?
Nä, i Sverige så är det nog bara lagligt hos pojkar. Kvinnor könsstymps dock lagligt relativt ofta runt om i världen, däribland Sverige.
Men läs vad du skriver. Att det är lagligt i Sverige!!!!
Nej könsstympning på flickor i Sverige är INTE lagligt. Illa nog att det är det med omskärelse på pojkar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvinnlig_k%C3%B6nsstympning
Detta är kvinnlig könsstympning.
# 12 För mig framgick det inte. Det var därför jag frågade dig om igen.

#12. Var nånstans står det att det är lagligt med kvinnlig könsstympming?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Varför dåligt med omskärelse? Är själv det..
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
#14 Är detta en olaglig verksamhet? http://www.ak.se/sv/blygdlappsoperation/ #15 Det är dåligt att små pojkar får sin förhud stympad utan medgivande. Det dåligt att flickor och kvinnor får stora delar av vulva stympade och ev. igensydd.

#16. Det är ju inte omskärelse i kulturell/religiös mening. Det är en frivillig kosmetisk operation. Kan man väl knappast jämföra.

#18. Som det står först i wikipediartikeln, "Kvinnlig könsstympning, också kallat kvinnlig omskärelse, innebär borttagande av hela eller delar av de yttre kvinnliga könsorganen, det vill säga klitoris, inre blygdläppar och yttre blygdläppar."
Det är lite skillnad på det, och operationen du länkade till.
"Operera bort del av kön = stympning av kön = könsstympning."
Att du försöker omdefiniera vad det pratas om här håller inte.

#18. Min man fick opererat bort lite på ögonlocken, skulle du kalla det för "ögonstympning"? Det är ju nåt man gör för att man har ett problem, samma som med den operationen du länkade till.

#21. Nej, det gör det inte.
"Många kvinnor störs av oregelbundenheter i blygdläpparnas utseende. Vanligast är alltför stora inre blygdläppar. Om de hänger långt nedanför de yttre kan de utsättas för skador på grund av skav. De kan också ge ett estetiskt mindre tilltalande intryck. Det kan man åtgärda genom att minska storleken på de inre blygdläpparnas storlek."
Jämför det med
"innebär borttagande av hela eller delar av de yttre kvinnliga könsorganen, det vill säga klitoris, inre blygdläppar och yttre blygdläppar."
Jösses vilket trollande, synd att en sån allvarlig fråga fjantades bort med medvetna missförstånd och trams.
Här är länken till dokumentären på SVT Play:
http://www.svtplay.se/video/1680391/stoppa-konsstympningen
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

#23. Ser du seriöst ingen skillnad?

Kvinnor som opererar bort delar av sina blygdläppar är myndiga. Det görs inte under sanitära förhållanden som inte är godtagbara dvs med et slött rakblad av någon gammal gumma som har det som tradition på inte ens könsmogna flickor.

Håller med olaka - tig ihjäl trollandet i denna tråden.
Jag tror inte RobinEh trollar, faktiskt. Jag tror RobinEh helt enkelt inte förmår att förstå skillnaden mellan könsstympning (som utförs på grund av ignoranta seder) och korrigering (som utförs på medicinsk eller estetisk anledning).
Det finns ett citat som passar väl in i detta.
- "Do not attribute to malice, that which is adequately explained by stupidity." - R.J. Hanlon

Åh, jag som brukar handla på Erikshjälpen, känns skönt att pengarna går till något så viktigt 🙂
# 32 Du har fel det är inte könsstympning om det sker på en som är myndig.

RobinEH. Om du vill så kan du ju läsa på lite vad UNICEF, Amnesty och andra organisationer skriver om det hela 🙂
"Vad är könsstympning?
Beteckningen "kvinnlig könsstympning" rymmer flera olika former av ingrepp. I vissa fall skärs delar av blygdläpparna eller klitoris bort. En annan variant är att klitoris prickas med ett vasst eller spetsigt föremål. Den grövsta formen av könsstympning är så kallad infibulation, vilket innebär att både klitoris och de inre och yttre blygdläpparna avlägsnas. Huden sys sedan ihop och kvar lämnas endast en millimeterstor öppning, där urin och menstruationsblod ska passera."
" Ingreppet görs oftast utan bedövning av barnmorskor eller barberare, som använder saxar, rakblad eller krossat glas."
Läs mer på http://unicef.se/fakta/kvinnlig-konsstympning
Amnesty skriver
"Varje dag blir tusentals flickor stympade. Liksom tortyr innebär kvinnlig könsstympning avsiktligt vållande av svår smärta och lidande.
Dess följder kan vara livshotande. De flesta som överlever måste stå ut med fysiska och mentala ärr under resten av livet. Regeringar i de länder där kvinnlig könsstympning förekommer har gjort föga eller intet för att effektivt stoppa denna sedvänja. Stater är inte bara ansvariga för vad personer och andra aktörer gör på uppdrag av staten utan även för vad individer, grupper och institutioner gör inom en stat som kränker de mänskliga rättigheterna. "
Läs mer http://www.amnesty.se/vad-gor-vi/kvinnors-rattigheter/kvinnlig-konsstympning/

# 37 Det är det som är problemet.🤔

Ja, det här var en snurrig tråd.
Jag gissar att man blandar ihop begreppen "intimkirurgi" och könsstympning.
Det ena är något som utförs på barn/vuxna mot deras vilja och det andra är ändå något man gör helt frivilligt och dessutom betalar för själv.
/Maria
Det är här problemet ligger. Jag hävdar att åldern vid utförande av ingrepp eller huruvida ingreppet sker frivilligt eller inte förhindrar definitionen "könsstympning". Oavsett ålder eller medgivande så stympas väl könsorganet?
Skulle lätt kunna ge litet pengar till Erikshjälpen om den började agera mot könsstympning i Sverige först och främst.
Från UNICEFs beskrivning som Mitralis tog fram i #35
"En annan variant är att klitoris prickas med ett vasst eller spetsigt föremål."
Jag har aldrig hört talas om denna formen. Vad är syftet/konsekvenserna av det? Blir det en varaktig förändring? Jag tänker mig att det bara läker ihop. Någon som vet?
De andra formerna ger ju bestående men.

Förmodligen hindra att kvinnor ska känna njutning,en barbarisk metod som inte kan förklaras förnuftigt. Känner de inte njutning blir det ointresserade av sex, och trogna sina män.

#52 Du har nog rätt, jag undrar om det är effektivt dock. Just "pricknings-metoden" alltså. Men det kanske inte spelar nån roll. Barbariskt är det iaf :(
Inväntar med spänning en mansplanation om att det minsann är samma sak som en Prins Albert.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
😂
#50 Det ska vara den version som är mildare än manlig stympning. Den är förbjuden, vilket inte manlig tvångsstympning är i Sverige.