Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 819 ggr
[Calle64]
1

Bostadsmarknaden

Ny tråd som tar över från en annan. http://politik.ifokus.se/discussions/52931063ce12c45734000ea4-svenskar-missgynnade-pa-arbetsmarknaden?discussions-1 Calle64; nu blandar du ihop två olika frågor. Att omvandla hyresrätter till bostadsrätter är jag emot, det inskränker många människors möjligheter. Däremot skuldsättning, för människor med redan låga tillgångar och inkomster är inte lösningen. Att människor redan nu har problem med sina lån borde tydligt påvisa detta. Den dagen värdet på fastigheterna sjunker så kommer det att bli kraftiga problem med detta höga belånande. Vänliga hälsningar Moa

[Calle64]
0

Uttrycker mig otydligt, sorry. Det jag menar är att när hyresrätter omvandlas till bostadsrätter så blir det svårt för unga att köpa dessa. Tillgången minskar för hyresrätter och hyror höjs. Sedan har vi ju Boverket som reglerar hyror uppåt, till vad de kallar marknadshyror. Tyvärr kan jag bara hänvisa till vad jag själv hört av fastighetsägare som fick ett brev där lägenheter han hade skulle ligga på 4 800 ungefär, de var på 72kvm. Om de låg inom 20% marginal, Behövde han inte göra något. Nu låg de under den gränsen och han skrev den egentliga hyran, ca 3 800. Då fick han brev om att han borde höja hyran till marknadsnivå. När han då beskrev skicket och att hyresgästerna skötte en del av underhållet gav de sig till slut. Kan förstå om man är orolig för höga skulder, men det blir ju ett ekorrhjul, ju dyrare lägenhet, desto mer behöver man låna. Ju mindre tillgång, desto högre priser. På något sätt bör denna trend brytas. Många av de som köpt nyproducerade lägenheter har kunnat lagt en hög insats sen de sålt sina hus dyrt. Köpte mitt hus för 750 000 för snart 20 år sedan, idag får jag nog utan problem någonstans mellan 1,7 och 2 miljoner. Problemet är ju bara att om jag säljer så får jag betala lika mycket för en lägenhet med högre månadskostnad. Om jag nu inte lyckas få en lhyreslägenhet i ett hyfsat område. Tyvärr är det svårt även i Karlstad.

fatcat
0

Karlstad? Värmlänning Calle? :) Instämmer att allmännyttan krymper, privatiseringar och utförsäljning av kommunala hyresrätter ökar. Dagens ungdomar utsätts för generationsdiskriminering genom misslyckandet av invandringspolitiken som direkt påverkar arbetsmarknaden. Konsekvenserna är hårade konkurrens bland arbetslösa och svårare för unga att finna bostäder.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
0
olaka
1

Bokriskommitéen? Oväntat att en sån sammanställning av människor föreslår avregleringar och att man ska "ändra" besittningsskyddet…. NOT. Extremt högervridet beställningsjobb. Men det ligger väl i linje med vad man har gjort tidigare, fria hyror på andrahandslägenheter etc istället för att bygga bostäder.

Men det är klart, om man kanske riskerar att förlora en miljon på att trycket på existerande lägenheter minskar så kanske det sitter långt inne att fatta såna beslut.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.