Trafikverket
Något är väldigt fel i Sverige, skolan och nu järnvägen fungerar uppenbarligen inte. Istället för att försöka åtgärda felen så diskuterar man runt själva problemet på toppnivå. Inte ens akuta problem åtgärdas, fixa problemen istället för att skriva rapporter om dem. Kan det vara så mycket svårare? Dessutom har man fått miljarder för just detta. Avreglerat eller ej så är det våra skattepengar man leker med. Hälla skattepengar i ett svart hål när vi lånar pengar för att genomföra skattesänkningar för de som redan har det bra ställt, otroligt! http://www.dn.se/nyheter/sverige/tagtrubbel-vantar-i-vinter-trots-massiv-kritik/
Åtgärdsrapporter är ett gissel i många branscher då de ofta nyttjas för att "hålla sin egen rygg fri". Att någon som arbetar dagligen med något anser att det är ett problem är inte samma sak som att den investeringsansvarige som då måste välja bort något annat gör det… Inte heller arbetet med budget på central nivå att riksdagen beslutat att tåg och banarbete får kosta XX kr, det är beroende av så pass många aspekter.
Undrar hur många arbetstimmar som ägnas åt att hålla ryggen fri kontra lösa problem inom Trafikverket. Det är ju inte ovanligt att skylla på omorganisation i sådana organisationer.
Det är så himla tragiskt, jag varannan-veckapendlar och på vintrarna måste jag ta bilen istället. Det skulle inte funka med "livspusslet" att bli en halv arbetsdag sen åt nåt håll. Så jäkla synd, jag gillar att åka tåg och det är ju både billigare och mer miljövänligt.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Ett problem, som också gäller vården och skolan, är att det inte längre är organisationen som är till för verksamheten, utan verksamheten som är till för organisationen. "Åtgärdsrapporter" skrivs för att hålla den egna ryggen fri, som du var inne på Moa, istället för att klargöra vad som skall göras för verksamheten. Problemet är ju att åtgärdsrapporterna inte används för folk hinner inte läsa dem. Anledningen till att folk inte hinner läsa åtgärdsrapporterna är att de har fullt upp med att skriva åtgärdsrapporter.
På detta sätt fungerade det inte förr (utan att vilja ha fram en "det-var-bättre-förr"-retorik), utan då fanns en underförstådd uppfattning i organisationen om att man var till för verksamheten, t ex att få tågen att gå i tid (inte minst: säkerhet på spåren).
Tänk om inriktningen på alla offentliga inrättningar vore att utgå från vad man kan hjälpa till med. Jag skulle vilja höra "Hej, vad kan jag hjälpa dig med?", tänk att få ett sådant svar när man ringer/besöker FK, AF eller vilken myndighet som helst. Inte; vilken handledare har du? Eller du har nu plats 98 i kön. Eller höjdaren jag råka ut för på SJ automatsvar, vi kan ej ta emot ditt samtal, telefonkön är för lång! Nej kön är inte för lång, ni har för få som tar emot samtal. Skulle faktiskt vara ett bättre bemötande att säga att man har för få som tar emot samtalen. Men de skriver jäkligt bra rapporter om problemen i växeln!
Ett ständigt återkommande argument är att "vi har för lite resurser". Detta framförs ofta i interna sammanhang i offentlig sektor (förmodligen också privat), men inte gentemot brukaren. Är själv offentliganställd och har faktiskt börjat säga detta även till brukaren, då jag anser att det är en rättighet för hen att få veta.
På ett lite djupare plan är nog inte sanningen att man saknar resurser. Sanningen är att resurserna används felaktigt; till att skriva rapporter, t ex.
Felet är ju att det idag sitter fler på kontoret på trafikverket än vad som jobbar på spåren det säger ju det mesta om hur man fördelar jobbet på trafikverket. Sparka istället massa chefer och anställ folk som kan jobba med att laga spåren.
#7 Ja, så ser det ut inom t ex vården också. Sedan 30 år tillbaka (minst) har man ersatt sjukvårdsperonal med personalvetare och ekonomer. Ett (komiskt, men inte speciellt roligt) problem är att man, på många håll inom offentlig verksamhet (kanske även privat) anställer administrativ personal för att administrera uppsägningen av annan administrativ personal…
Man borde ha gjort något åt spåren för över 10 år sen, ingen regering har velat satsa på att modifiera och rusta upp järnvägen. Måste till en satsing inte bara på nya banor utan även upprustning av befintliga.
Det verkar som att politikerna inte tycker det lönar sig att vara långsiktig - "Det är ju inte jag som sitter vid makten om 10 år" - resonemang.
7,7 miljarder borde räcka till de mest akuta problemen, speciellt i Stockholm eftersom det påverkar tågen i nästan hela Sverige. Nu får man ju 9 miljarder extra i år frågan är om de används administrativt eller till underhåll.
997; det handlar om att medborgarna är för korkade för att se långsiktiga satsningar som vi ännu inte sett resultatet av. Det finns en anledning att det sker en stor satsning mot vård och skola under valåren, ofta en före och en efter valet. Det är på det sättet som politiker blir valda och får behålla sina mandat. Alliansen har gjort flera sådana saker, exempelvis sålt ut tidigare statliga bolag i syfte att förbättra statsfinanserna.
Däremot accepterar jag inte att ni ser ner på administration och ledning, detta är ofta lika fundamentala delar som den "operativa kärnan" för att få en verksamhet att fungera. Börjar man plocka i stödverksamheterna så drabbas snabbt både verksamheten som sådan och medarbetarna i den "operativa kärnan". Eller anser ni att undersköterskor och vägarbetare skall lägga tid på att lära sig kontera och kunna tre datasystem? Eller är det bättre att de får ägna sig åt det som de är bra på och för stöd med övriga uppgifter som faktiskt även de är fundamentala…
#12 Det är inte det som är problemet, problemet är när ryggen fri konceptet blir viktigare än handling. För mycket administration drabbar underhållet av järnvägen, ingen påstår att all administration gör det. Det är väl ett allmänt problem att till exempel läkare bara ägnar en bråkdel av sin tid till att möta patienter. Mycket av tiden går till administration. Saker som borde ha förenklat administration verkar istället ha ökat på bördan. Jag tänker på datahantering, journalskrivande och dylikt som innan datorn gjorde sitt intåg borde ha tagit längre tid. Bara att hämta en patientjournal till exempel. Man har ju rapporter om felen längs järnvägen men inte reparerat felen.
#12 Hur har du tänkt dig att få järnvägen att rulla utan att man har personal på backen som underhåller barnvallen. Personalen på kontoren gör ingen nytta när underhållet är eftersatt på spåren.
#12 Moa, jag ser inte ner på administrativ personal och jag tror inte att någon annan i den här tråden gör det heller. Vad jag själv ser är att ju mer administrativ personal man anställer desto mer administration blir det, vilket gör att man måste anställa ännu mer administrativ personal. Detta beror inte på personerna, utan systemet. Oftast handlar det om att den administrativa personalen inte själva kan påverka sin egen verksamhet (t ex datasystem), vilket får effekten att de sitter med 3< datasystem som icke-administrativ personal måste lära sig för att administrationen skall fungera. Jag utgår från egen erfarenhet, men vet inte hur vanligt detta är.
Jimmy.L; och utan personal på kontoren får de som arbetar på vallen ingen lön, tror du att de hade fortsatt att gå dit? Arbetar utan försäkringar som dem på kontoret administrerar? Tagit ansvaret och besluten för det som skall göras? Eller anser du att varje vallarbetare skall göra vad som faller dem själva in och inte vara samkoordinerade?
Det låter som om du missar en viktig nyckel…
Ministern fick erfara problemen.
Moa- Du är nog för ung för att minnas Banverket som fanns förr då hade man mer folk som jobbade med spåren än personal på kontoret det gick utmärkt och då fanns det inga datorer som idag finns utmärkta löneprogram till datorer idag som gör det enkelt att betala ut löner. Utan banarbetare ute så stannar trafiken sen kan du ha hur många du vill på kontor men rälsen blir inte lagade för det.
Är ni för unga allihop för att minnas att SJ skötte både trafiken och banorna.
"År 1988 beslutades att låta banavdelningen bryta sig ut ur SJ och bilda en självständig myndighet," wikipedia
#19 Ja Banverket ingick i SJ koncernen, men hade som nu egna chefer och personal.
#19 "Är ni för unga allihop för att minnas att SJ skötte både trafiken och banorna."
Du har väl ingen aning om hur gamla vi är?
Jimmy.L; det krävs människor även när det finns datorer. Det är du som verkar sakna insikt i hur verksamheter bedrivs, inte jag. Läs vad jag har skrivit, har jag någonstans skrivit ett det ej krävs en "operativ kärna"? Nej, jag har skrivit att bägge delar behövs och ej skall negligeras…
Du har fel Moa- jag känner många "rallare" som jobbar med järnvägen idag och dom säger samma sak dom behöver inte så många på kontoren som det är nu. Ska järnvägen kunna rulla behöver man anställa många många fler som kan underhålla spåren.
Jimmy.L; ja, för "rallarna" ute på spåren har full koll på hur det ser ut på kontoret, vad lagen kräver, vad allmänheten kräver och hur det fungerar i verkligheten? Jag tror att de vet lika lite som de på kontoret vet hur man faktiskt lägger en järnväg på ett korrekt sätt.
# 21 Jag refererade till sajtvärdens inlägg i # 18. Själv är jag 60 år.
Ja Moa- vi säjer väl så du har som vanligt läst men saknar helt erfarenhet.
Jimmy.L; eller så arbetar jag administrativt och sett hur mycket som ibland krävs? =P Dessutom väl insatt i att de som arbetar operativt inte alltid ser den delen. Men lev du i din värld och ta bort alla som arbetar administrativt och med stödverksamheterna, ta bort ledningen och se vad som händer… Det skulle vara ett ganska spännande experiment… ;)
Moa- Eller så kan du lyssna på dom som arbetar dagligen med rälsen och facken som har slagit larm flera gånger. Eller fakta som att många tåg har spårat ur trots att man på kontoret hos Trafikverket känt till dåliga räls.
Hur stor olycka tycker du krävs innan man lyssnar på rallarna där ute som ser hur det står till med spåren?
Trafikverket startar utredningar på utredningar är det lösningen tycker du?
Jimmy.L; men det är ju inte det vi diskuterar…
Det är dina naiva uttalanden som är diskussionen, inte huruvida vi skall satsa mer på att renovera spåren.
Moment 22!
Vi kan inte göra något för administrationen är för stor så man inte har råd med underhåll. Så istället för att reparera så tillsätts utredningar. Det kräver så mycket resurser så det blir ännu mindre över till reparation.
Moa- Det finns ingen anledning att ha så mycket folk på Trafikverkets kontor när det är på spåren det behövs folk. Tcker du att en allvarligare olycka ska behövas innan man ser till att det finns mer folk som kan underhålla banvallen kan du svara på det? Trasiga saker lagas inte av den som sitter på kontor om du inte visste det.
Vad hade hänt tror du om det var ett godståg med farligt gods som hade spårat ur i tunneln under Södermalm innan jul?
Dom på trafikverket känner till att spåren är dåliga vid olycksplatsen redan i somras slog man larm inget hände trots arbetarna larmade ledningen.
Jimmy.L; som sagt, du borde se helheten. Det är inte heller en placeringsfråga, människorna har olika kompetens. Du borde lära dig att inse att helheten är det viktiga och att det inte går att plocka ut en enskild del.
Moa- Jag tänker på säkerheten när man säger att det kan bli en allvarlig olycka och Trafikverket struntar i att fixa felen. Hur kan man som arbetsledare eller ansvarig vid kontoret strunta i att någon kan dö?
#30 Håller med dig, det blir för mycket utredningar istället för handling.
En nackdel är dessa privatiseringar som resulterar i nedskärningar. Har systrar som arbetar inom SL för Roslagsbanan, båda berättar om sämre arbetsvillkor och servicearbeten.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Jimmy.L; men det är ju inte det som är frågan. Du lyckas konsekvent undvika ämnet… Jag har aldrig sagt det att inte skall ske underhåll. Du missar och förnekar däremot hela tiden vikten av helheten, vilket jag aldrig kommer att förstå.
Moa- Hur kan du försvara en myndighet som struntar i säkerheten för 100.000 -tal sresenärer? Vad hade hänt om det X2000 tåg som passerade mellan Huddinge och Stuvsta hade spårat ur. Du sitter och försvarar en myndighet som leker med människors liv med att strunta i att laga rälsen.
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.6696596-en-tidsfraga-innan-nasta-olycka
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5620318
Uppenbarligen har ökad administration inte givit positiv effekt. Det kan vi väl alla vara överens om? Eller?
Jimmy.L; återigen, ämnet. Läs tråden igen och återkom med något konstruktivt.
Moa- Du vill inte läsa eller ta del av larmen.
Att rapporterade fel på rälsen inte åtgärdas förrän en olycka har skett, bekräftas av fackföreningen Seko.
LÄS länken
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ursparningar-djupt-olyckliga/
Jimmy.L; men det är ju inte det som vi har diskuterat. Jag lägger ned. Jag anser fortfarande att du bör läsa tråden och fundera över helheten.
Ämnet är Trafikverket Moa-?
Aktuell tråd igen, http://www.svt.se/nyheter/sverige/for-lite-pengar-anvands-till-jarnvagen
Alla bara skyller på varandra.