Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1179 ggr
AndersE
0

Promenad I-landsproblem?

Jag läste denna insändare - länk (HD) - där det bl.a. står:

"Jag bad om busskort till mina två gymnasie elver, som är väldigt skoltrötta, men fick svaret att det är en sex kilometers gräns för gymnasie elever, de ska gå fram och tillbaks!"

Jag blir lite förb-d när jag läser sådant. Ska staten och kommunen verkligen sköta allt?

• Var finns det personliga ansvaret?
  • Vem tvingar att gå? Cykla! Eller skjutsa själv dina ungar!
  • Vem har tvingat dig att välja den bostaden?

Jag hoppas verkligen vi kan få se samhället utvecklas lite mer mot att människor vill och kan lösa sina egna problem!

Vad tycker du?

CarlS
0

Min dotter fick cykla under många år då vi bodde precis innanför 6kmgränsen. Men det gjorde hon så gärna…Bussarna körde ändå en så lång omväg hitan och ditan så hon kom snabbare fram med cyklen!

Sedan tillhör hon den där hurtiga kategorin till skillnad från hennes far! :)

Men jag håller med. Det blir väldans orättvist och ibland rent lustigt. En annan flicka bodde bara några hus bort men hon kunde åka buss…:)

//CarlS, Sajtvärd för svensknatur.ifokus.se

blombuketten
0

Om jag förstår dig rätt nu så blir du aningens irriterad över att det gnälls över att man ska gå 1,2 mil om dagen till sin skola?

Vi har exakt det avståndet till skolan för våra två barn. De har skolskjuts, än så länge, då de ju inte börjat gymnasiet ännu. Har vi tur så får de skjuts även därefter, då den skolan ligger ännu längre bort.

Jag anser det inte som gnäll om man vill ha skolskjuts till barnen om man bor en bit bort från skolan. ALLA kan inte bo granne med skolorna, särskilt inte då skolor som funnits i närheten läggs ner, vilket inte är så ovanligt nu för tiden. Förr i tiden fick barnen gå långa vägar till skolan, men det fick alla andra också. Tiden var sådan. Inget vi kan jämföra med i dag. Jag skull själv inte vilja att mina barn traskade på den tungt trafikerade väg som de måste för att ta sig dit. Går an på sommaren då det finns en slags trottoar brevid. Den finns inte framskottad på vintern och det skulle innebära att barnen traskar farligt nära alla bilar som kommer körandes fort. Halt är det och……..nä, det är ingen bra ideé.

Ja, vi föräldrar kan ta ansvar och köra våra barn till skolan. Det har jag gjort också. Fast deras tider passar inte alls med mina arbetstider då jag börjar väldigt tidigt. Bussbarnen får ändå ofta ganska långa dagar, då bussarna går en tid och även om barnen slutar tidigt så får de sitta och invänta bussen. Kan ibland röra sig om 1½ timme, i alla fall för de mindre barnen. De större, som har olika tider varje dag då de slutar, kan få ännu längre väntan. Jag har emellanåt åkt från jobbet och kört hem mina barn, vilket heller inte känns bra då det blir på arbetstid s a s.

Ska man tänka som så att alla som har skolbarn inte ska kunna bo 6 km från skolan, för då får de gå, så skulle man ju avfolka byarna runtom samhällena ännu mer än det redan är. Då skulle bara äldre kunna bo en bit bort från själva samhället. Fördelen med just skolskjutsar är ju att man kan bo kvar där man bor, även efter att barnen börjat skolan. Arbetstillfällena är ju inte så stora heller i de mindre samhällena så det är bara att jobba där det finns något. Jag kan inte välja ett arbete med överensstämmande tider med barnens skola. Varken jag eller min sambo kan det. Han åker dessutom åt helt fel håll på morgonen och börjar antingen 5.45 eller 13.45, då han jobbar skift. Blir lång skoldag om han skulle skjutsa.

Ja, jag anser att man kan kräva en hel del av kommunen och staten då det hela tiden ska sparas på allting så att t ex varenda byskola läggs ner och barnen tvingas gå i skolor som ligger en bra bit från hemmet. Det ska baske mig inte vara så att vi som har barn och bor lite avsides ska behöva flytta in till staden för att barnen ska ha en rimlig gångväg till skolan. Jag anser inte att 6 km är en rimlig väg. Särkilt inte på vintern. Själv skulle jag aldrig vilja traska 6 km till jobbet och 6 km hem varenda dag, i ur och skur, även om de gjorde så förr i tiden.

Tänk bara på hur det är i glesbygden. Ta Härjedalen t ex, där de större barnen (högstadie och uppåt) går i Sveg. Alla som bor utanför Sveg måste ju skjutsas till skolan. De har inget val. De kan ju t o m bo 5-7 mil från skolan. Detta p g a alla besparingar. Ska alla dessa familjer tvingas flytta in till Sveg? Vem ska försörja dem?

CarlS
0

Frågan är väl var man ska gränsen? Är 6 km en realistisk gräns?

Det tycker inte jag. Men jag vet ärligt talat inte var gränsen skulle dras någon stans. Borde i alla fall vara betydligt kortare…

"Ropen skalla: Skolskjuts åt alla"?? Låter inte heller realistiskt..
Eller…?

//CarlS, Sajtvärd för svensknatur.ifokus.se

AndersE
0

#2 Tack för en lång och innehållsrik kommentar.

Jag tror att jag mest retade mig på tonen i brevet. Jag kan hålla med om att 6km är långt för små barn, men det handlade om gymnaiseungdomar…

Gränsen måste ju ändå dras någonstans och jag tycker faktiskt inte att 6km är någon orimlig sträcka att transportera sig på. Med cykel kan det väl inte ta mer än 20 minuter.

Och om alla våra behov ska lösas av kommunen och finansieras via skattesedeln så kommer vi aldrig att kunna sänka skatter och ge människor frihet och initiativ.

CarlS
0

Men om man har 5,9 km då? Ska då den gymnasieungdomen cykla i ur och skur medan den andre som har 6,1 km kan sitta och mysa i bussen? :) Är det frihet?:)

Nej, släpp bussarna fria. Låt det bli gratis att åka buss. Tänk så många som skulle sätta bilen och vilka miljöbesparingar vi skulle göra! Och så många nya arbetstillfällen som skulle skapas.

AndersE
0

#5 CarlS:

• Du tycker att det är OK att dina skattepengar går till bussresor för den som har 100 meter till skolan?
  • Och du menar att staten/kommunen skulle ge alla människor gratis bussresor hela tiden?
  • Även de där resorna som görs med en person?

Har jag misssuppfattat dig får du gärna förklara!

blombuketten
0

Har inga som helst problem med att betala skatt till t ex skolskjuts, skolmat och annat sådant. Det innebär inte att "alla våra problem ska lösas av staten eller kommunen". Bor man som jag så kan jag garantera att vi är tvungna att lösa problem och klara upp en hel del saker. 

#6. Lite hårddraget det där med 100 till skolan. Har man en sån liten bit att gå så bor man i samhället där skolan finns och då kan man gå. Har man 6 km så bor man utanför samhället och då är det en lång bit att gå. Klart man kan cykla……..på senvåren, sommaren och förhösten. Vintern är det svårare. Då kan det vara riktigt kallt om det vill sig. Dessutom en massa snömodd och halt. Inget kul läge att cykla i, särskilt inte på en hårt trafikerad väg. Det måste ju vara rimligt och gränsen sättas där det är ok att gå oavsett väder. Dessutom så går ju bussarna oftast samma väg. D v s att de som åker buss och bor 6,1 km åker samma väg som de som tvingas gå som bor 5,9 km från skolan. Bussen kör alltså förbi dessa elever.  

På mina barns skola är det också så att de får ett busskort som gäller för hela terminen. När de har skollov gäller inte kortet. Tappar de bort kortet så får de inget nytt utan då får föräldrarna betala. Min ena dotter och några av hennes skolkompisar blev bestulna på sina kort och det var ingen billig historia. Den enda trösten var att de som stal busskorten inte heller hade någon nytta av dem, då det tydligen går att spärra dessa kort.

För oss är det dessutom billigare att ta bilen än bussen, vilket är lite konstigt med tanke på att man ska ge sitt bidrag till bättre miljö. Och ja, jag tycker bussen ska gå även om det emellanåt bara sitter en enda passagerare på den. Den passageraren och andra kanske inte har bil. De kanske är gamla och vill ta sig till samhället. Det har jag märkt att en del gör för de har en del krämpor och kan inte längre köra bil. Ska de också behöva flytta in till staden? Man kan, med en sådan tanke, lika gärna klappa igen alla byar och låta alla flytta in till staden och så är det bara att hoppas på att det finns bostäder till oss alla.

Hur skulle mindre skatt kunna göra mig till en friare människa? Vill man att vi ska fixa upp allting själva så kanske det skulle vara en bra ideé om man fick ha någonting kvar ute i byarna. Allting koncentreras ju till städerna och större samhällen. Man måste ta sig dit för att gå i skolan, arbeta, handla, köpa bensin, gå på biblioteket, läkaren, tandläkaren, ja allting. Här där jag bor finns ingenting kvar. Fast har man redan tagit bort allting annat så kan ju bussarna försvinna också och ungarna ta sig till skolan bäst det går. Eller så får man flytta in till staden och leva ett friare liv än vad jag och familjen kan göra ute på landet i grönskan. Här har jag alltså lite svårt att se vilken frihet den valmöjligheten ger, alltså att tvingas bo i staden för att barnen ska ha nära till skolan så att de inte kostar en massa skattepengar p g a skolskjuts.

Vi kan hårdra även här. Hur ska vi göra med alla gamla som är ofärdiga och faktiskt kostar en hel del……….skattepengar? Tar de inte heller ansvar för sina liv? Om vi sänker skatten, får de också ett friare liv? Tänk bara på alla de gamla som bor i byarna och som får hjälp. Vad ska vi göra med dem? Jag som  jobbar i vården spenderar en hel del tid med att köra runt i byarna för att bistå de gamla och sjuka. Det kan ju inte vara en billig historia.

Föresten så, tjatar jag, har jag bott i ett land där skola och skjuts kostade pengar. Min äldsta son gick i skola där och jag kan garantera att det var svårt att få pengarna att räcka till när det var dags att betala terminsavgiften inklusive skolskjuts. De eventuella skattepengar jag får i min plånbok kommer att ätas upp och mer därtill. Det gör inte oss rikare om nu någon skulle tro det. Till detta kom också att ingen lunch ingick utan man skickade med maten i en matlåda samt betalade för skoluniform och diverse böcker. Inte alls billigt. Den enorma friheten och valmöjligheten är till för de som pengar har, vi andra………tja, vi får jobba häcken av oss så att vi får in pengarna och då gäller det ju att det finns tillräckligt med jobb åt oss alla. Gärna lite extra så vi kan ta på oss mer jobb.

AndersE
0

#7 Det blir nästan för långt att svara på…

• Mina 100 m var mest ett sätt att visa att gränsen måste ju dra någonstans, och var man än drar den hamnar några på var sin sida.
  • Jag gillar pragmatiska lösningar. Om bussen passerar borde man få hoppa på. Gräsndragningen är ju till för att man inte ska behöva starta upp för stort antal linjer.
  • Visst kan bussen gå tom ibland. Min poäng var att dessa som vurmar för gratisbussar och gratistunnelbanor ofta bor där det finns gott om sådant. De som bor i glesbygd har ofta varken dyr eller gratis buss. Dvs, de som vill ha gratis bussar tycker att storstadsbor ska resa gratis - vi andra får betala våra resor själva.
  • Mindre skatt gör dig till en friare människa. Man kan ju tänka sig att öka skatten och förse alla människor med gratis bil av märke Volovo, med standardfärgad inredning och statligt godkänd bilstereo. Om jag får behålla mina skattepengar och själv tillgodose mina behov kan jag välja själv vilka behov jag tillgodoser och hur.
  • Jag tycker skatt ska (förenklat) gå till två saker - dels till gemensamma saker, polis, försvar, vård och skola - dels till att ta om hand om de som har det svårt, gamla och sjuka. jag förstår inte varför staten ska subventionera sådant som friska människor med arbete kan betala själva. (Och ja, jag inser att det här var ett extremt förenklat resonemang…)
vanessa
0

Jag kan hålla med dig. Inte direkt om bussarna, men inställningen många gånger. Att man förväntar sig att stat/kommun/landsting ska hjälpa till med både stort och smått. När det många gånger går att ordna själv om man har viljan.

Jag tycker att människors egen vilja har nedvärderas till den grad att viljan försvunnit. Det utlovade skyddsnätet är inte så skyddande, och man hamnar mellan maskorna och blir alldeles förvirrad.

Men insåg nu, att jag är alldeles för trött för att diskutera på ett vettigt sätt. Dags att säga godnatt :-). Godnatt! /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Sandra76
0

Det där är en svår fråga.

Jag hade själv en bit att gå under en tid när jag var liten, men det var ändå i staden.

Nu bor vi på landet ca 5 km från skolan. Inga gatlysen, dålig väg, tung trafik vid en viss del..och bara uppförsbacke;)..annars inte så långt.

Nu när min 6 åring ska börja F1 tänker jag inte släppa iväg han själv på denna väg ett par år framöver.

Här får barnen börja cykla till skolan i 2:an eller 3:an(överens med skola)

Så det beror lite hur vägen ser ut oxå tycker jag.

För egen del så har vi inte rätt till skolskjuts hur eller hur då vi valde den skola som ligger närmast och där vi båda jobbar i närheten. Sonen skulle ha gått i en mindreskola i kommunen i den församling vi tillhör. Men vi bor mycket närmare en annan skola så vi valde den. Men då har vi inte rätt till skolskjuts..

AndersE
0

#10 Det där är en svår fråga. V arför ska barnen bara få åka skolskjuts då de väljer en annan skola än den någon tjänsteman valt?

Å andra sidan - är det rimligt att bygga upp ett skolskjutsnät som ska tillgodose varje enskilt behov?

Jag landar nog ganska mycket i detta med att människor får ta konsekvenser - av sina val. Val av skola, bostad, arbete m.m.

När jag var tonåring segelflög jag. Fältet låg en bit utanför den lilla byn då det byggdes någon gång på 50-talet. På 70-talet byggdes villabebyggelse alldeles intill fältet. Jag vet att flygklubben lade stora resurser på att informera om sin verksamhet, men naturligtvis drabbades flygverksamheten av stora restriktioner så småningom.

Människor vill inte ta konsekvenserna av sina val. Man väljer en bostad där det bullrar - och kräver sen att kommunen ska ta bort bullret.

Och man väljer en bostad långt från skolan - och kräver att kommunen ska lösa problemet.

zeretki
0

Jag håller med att stat och kommun inte ska sköta allt. Vi måste lära oss att ta ansvar för oss själva mer! Samtidigt behöver vi få valfrihet också!

Sen är det som med de flesta regler i Sverige. Man måste ha flexibilitet. Man måste kanske avgöra från fall till fall? För 5,9 km är nästan lika långt som 6 km. :) Och det är ju väääääldigt fånigt…

Sandra76
0

Jag menar precis som #12 man får se från fall till fall.

Jag menade inget med vårat personliga val av skola, det var en parentes bara.

Vi visste innan att vi inte skulle få skolskjuts om vi valde den närmare skolan. Vi har inga problem med att inte ha skolskjuts med den situation vi lever med idag. Sambon börjar vid kl 8 och jobbar nära skolan.

blombuketten
0

Tja, nu är det ju inte alltid så att man väljer att bo långt från skolan, eller hur? Som jag skrivit ovan så stängs mindre skolor och har så gjort länge och då  är det inte längre fråga om val utan en förändring och jag kan inte se att man ska vara tvungen att då flytta in till staden där skolan finns. Vi har ju skolplikt. Tycker inte att det går att jämföra med att man väljer att bo i närheten av en flygplats och sen börjar gnälla. Finns redan flygplatsen så vet man ju om det och då bör man inse att här kan det bli bullrigt.

Man bör kunna ha den valmöjligheten att kunna bo utanför staden utan att man för den skull ska bli anklagad för att leva på stat och kommun. Mina erfarenheter av att vara uppväxt och bosatt i en stad (Stockholm) och sen bosatt i mindre städer och numer på landet, är att landsbygden kräver mindre av stat och kommun än stadens invånare. Folk är tvungna att klara upp en mängd saker som är en självklarhet inne i staden. Att ha en bra bit att gå till en busshållsplats där bussen kommer två gånger om dagen är helt ok, medan man i staden har mängder av bussar som kanske går en gång i kvarten, sen finns tunnelbana, spårvagn eller pendeltåg. Vi kan inte välja så. Vi måste planera hur vi ska göra. Hur vi ska få det att passa med tider och annat.

När jag bodde i Härjedalen, i Sveg fick jag åka ca 36 mil med buss när jag skulle till sjukhuset för en enkel undersökning på en kvart. Jodå, så var det. Sjukhuset ligger i Östersund. Närmaste BB fanns i Mora, en nätt liten resa på ca 13 mil på dålig, kurvig och smal väg.Båda mina döttrar är födda då jag bodde i Sveg, så jag vet hur lång den resan känns. Kan jämföras med att min äldste son är född på Huddinge sjukhus dit jag hade gångavstånd. Vem, som bor närmare en större stad, skulle gå med på en sådan sak utan att knorra? Härjedalingarna knorrar sällan, inte jag heller.

#8. Ja, jag vet. Har en aaaaaaningens svårt att fatta mig kort Skrattande. Ibland skulle jag behöva någon som bad mig hålla Hemlis.

AndersE
0

#14 Nej, du ska absolut inte hålla tyst när du har så mycket värdefullt att bidra med, och gör det på ett så bra sätt.

Jag tycker det "gnälls" mer i storstad än på landsbygd. När stockholmarna klagar på sina tunnelbanebiljetter har jag svårt att vara riktigt lugn…

precis
0

jag tycker det borde satsas på mycket mer och helst gratis kollektivtrafik, över hela landet… (så slipper man älta såna småproblem som skolskjuts till lata 14isar)
det funkar mycket bra i de få kommuner som har infört gratisresor för alla. (mindre trafik m bara föraren i bilarna, fler lediga p-platser i tätorten m.m.)

AndersE
0

#16 Gratis kolektivtrafik överallt är ju naturligtvis en omöjlighet, så vad du föreslår är alltså gratis resor i storstäder och på de vanligaste resvägarna.

Vi andra får vara med och subventionera de resorna, plus att vi får betala våra egna resor själva.

CarlS
0

Ingenting är omöjligt Anders, det tar bara lite längre tid! Cool

Vilka kommuner är det precis? Skulle vara intressant att följa upp…

AndersE
0

#18 Det enklaste sättet att ge "gratis" kollektivtrafik till alla är ju att upprätta en enda linje på 200 m i centrum…

Dvs, det är lögn att påstå att det är "gratis för alla". För det första betalar vi alla genom vår skatt, för det andra är det bara gratis för den som har det resebehov som man behagar tillfredsställa.

Om man kan få folk att åka kollektivt istället för bil så finns det oftast många fördelar - inte minst för miljön. Men man måste samtidigt komma ihåg att det innebär att några får subventionerade resor som andra betalar…

CarlS
0

En för alla, alla för en!

AndersE
0

#20 Och vad menar du med det? Menar du att Norrlandsbilisten med jobb på annan ort (som aldrig någonsin kommer att erbjudas kollektiv trafik) ska få sin bil och bensin betald av staten?

zzTCM
0

Något som är mycket märkligt är att det inte finns skatteavdrag som gynnar cyklande. Det är helt galet att man får dra av på skatten om man cyklar på ett gym, men inte när man cyklar till jobbet. Så de som har råd med gymkort och bil gynnas?:) De kan ta bilen dit och trampa på lite. Men de som cyklar för att de inte har råd med bil eller värnar om miljön de ska inte få göra skatteavdrag. För visst är väl gymkort avdragsgillt om inte jag är helt ute och cyklar:)

Men det ska vara "morötter och inte piskor" inom miljöpolitiken så det blir väl ingen förändring.

Konstigt inom arbetsmarknadspolitiken säger de tvärtom.

Nu menar jag inte att ungar eller ungdomar ska behöva cykla till skolan på tungt trafikerade vägar. Det är självklart att de ska ha gratis skolskjuts anser jag. De ska inte behöva utsättas för fara och det även om det inte är så långt till skolan. Vi ska värna om glesbygden och underlätta för de som bor där med utbyggd kollektivtrafik. Alla kan inte trängas i Stockholm.

AndersE
0

#22 Jag har aldrig hört talas om att gymkort skulle vara avdragsgillt.

Vad skulle man få dra av? Som bilist får du ju inte dra av kostnaden för själva bilen, bara driftskostnaden. Som bilist får du dessutom bara dra av den kostnad som överstiger 7.000 och bara om det saknas alternativ.

Menar du att du skulle få dra av driftskostnader överstigande 7.000 om året, under förutsättning att du sparar in 2 timmars restid varje dag. Ja, det vore rättvist!

Sara
0

Eftersom grundskolan är obligatorisk så tycker jag det är statens ansvar att se till att barn och ungdomar kommer fram och tillbaka till skolan så tryggt och lätt som möjligt.

Vad gäller gymnasieungdomar så kan det ju diskuteras eftersom gymnasiumet inte är obligatoriskt men ändå nödvändigt för att komma någon vart idag. Dessutom tycker jag att får en del elever busskort så borde alla få det. Rättvist tycker jag.

Sen så borde busskortet kanske regleras så de bara gäller 2 resor per dag och enbart på skoldagar om det inte är så redan.

Sara

AndersE
0

#24 Du tycker alltså att man har rätt att få busstransport om man bor 200 meter till skolan?

Var är rättvisan i att alla får lika - utan hänsyn till behov? Menar du då också att om jag får en operation betald så ska alla genomlida samma operation? Eller om jag blir arbetslös och får stöd - så ska även de med arbete få samma pengar?

CarlS
0

Du har fyra barn. Antar att du får barnbidrag för dem? Eller?

Det får väl de som inte har några barn eller som inte kan få några vara med och hjälpa till med via skatten också.

Det är det som kallas solidaritet Anders….

zzTCM
0

# 23 Gymkort är avdragsgillt för arbetsgivaren om de anställda vill ha det.

Så arbetsgivarna tjänar på att de anställda vill cykla på gym:) Miljön skulle tjäna på att de vill cykla till jobbet. Kanske något för arbetsgivarna att tänka på när de pratar friskvård med sina anställda.

Vad är det för fel på skatteavdrag som gynnar cyklande ska vi inte värna om miljön?

CarlS
0

Tycker skatteavdrag för cyklande är en jättefin tanke zzTCM!

AndersE
0

#25 Javisst! Vi har många bidrag - efter behov!

Men du ser alltså inga problem i att människor med samma behov gynnas olika? Att storstadsregionerna ska njuta av gratis resande och glesbygden betala andras resande via skattsedeln, och sitt eget via plånboken? Är det din solidaritet Carl?

#27 Det är ju en viss skillnad… Ska du göra den jämförelsen så borde du kräva att arbetsgivaren hade rätt att ge bort cyklar - och få dra av kostnaden.

#27 och #28 Jag har ju också sagt att skatteavdrag för cyklande är OK. Vad tycker ni om mitt förslag i #23. Eller om ni har en annan variant så kan ni väl redogöra för den? Vad ska man få dra av för?

zzTCM
0

# 29 För att man värnar om miljön var naturligtvis tanken. Man kan inte räkna allt i pengar.

AndersE
0

#30 Jovisst - men lite mer konkret…? En summa per år i schablonbidrag? Hur mycket? Eller kopplat till några faktiska utlägg? Vilka?

zzTCM
0

# 31 Det vet väl inte jag vilken summa. Jag är inte politiker. För att man värnar om miljön sa jag är det svårt att förstå. Det är väl konkret om något.

AndersE
0

#32 Om det bara är principen så tycker du alltså att ett årligt avdrag om 10:- är tillräckligt?

Om någon ska kunna ta ställning till ett förslag så måste det ju ha något innehåll!

Det normala är ju att man får dra av faktiska kostnader. I fallet med cykeln tror jag dessa skulle vara ytterst små. Så skulle ditt förslag ha någon som helst effekt trodde jag du hade någon annan tanke.

Sara
0

# 24 Om det finns en hållplats mellan hemmet och skolan så javisst. Här i Alingsås finns det iaf inte hållplatser med 200 m mellanrum. Sen så tror jag faktiskt inte att folk åker buss endast 200 m.

Dina andra jämförelser tycker jag är ganska dumma med självklara svar.

Sara

AndersE
0

#34 Du säger ju att ALLA skolbarn ska ha rätt till skolbuss. Vill du ändra det till rätten att åka bara gäller om det finns en hållplats?

Så om man bor 8 km bort, men det saknas hållplats - då får man gå?

zzTCM
0

# 33  Nu blir det bara dumt. Du tjatar om självklara saker hur länge som helst. Andra saker låtsas du inte se alls? Igen, för miljöns skull allt kan inte räknas i pengar. Det handlar alltså inte om faktiska kostnader. Du kan ju se det lite som en morot är det inte så alliansen brukar säga när det gäller miljöpolitik.

AndersE
0

#36 jag tycker också det är dumt, men tolkar dig som att ditt förslag gäller att alla ska få göra ett avdrag på 10:- om året - för miljöns skull. Eftersom inte allt handlar om pengar och det handlar inte om faktiska kostnader…

CarlS
0

Vi som inte har barn som vi får bidrag för ser ju till att du får bidrag till dina barn via skatten eller hur?

Tycker även att glesbygdens folks ska njuta av gratis resande förstås…:)

blombuketten
0

Nja, att få åka gratis är kanske att ta i en aning. Även om det är för miljöns skull. Däremot skulle det inte vara så dumt om kostnaden blir mindre när man väljer kollektivtrafiken. Det är inte alltid så idag, tyvärr. Som jag redan nämnt så kostar det mer för oss att ta bussen än bilen, vilket jag har svårt att förstå. Själv skulle jag gladligen åka buss till och från jobbet om det för det första fanns bussar att tillgå inom rimliga tider. För det andra om det var billigare.

Glesbygdens folk får överhuvudtaget inte njuta av kollektivtrafik. Den finns knappt. Glesbygdsbefolkningen har miltals att åka och bussar är en lyxvara. Där är man bunden till bilen s a s.

AndersE
0

#39 Precis! (Tur att någon här tänker innan man tycker…)

Det gäller att hitta balansen. Kostnaden för kollektivtrafik ska vara så låg att de som har möjlighet väljer det före bilen, men den ska inte vara så låg att man i onödan ger subventioner.

Sen kommer det ju aldrig bli möjligt att erbjuda kollektivtrafik åt alla. Jag har t.ex en kombination av bostad och jobb som gör att jag ofta kör själv, men vi är några som samåker då det går. Såväl ur miljö- som andra aspekter är faktiskt personbilen bäst för de transporterna. Det vore löjligt att ordna en busslinje för mig.

Det kommer alltid att vara lättare att ordna effektiva och kollektiva transporter i och kring/mellan storstäder. Det betyder ju inte att de ska vara gratis. (Dessutom är inget gratis - det handlar bara om vem som betalar, och på vilket sätt.)

Sara
0

# 35 Har jag sagt att det bara gäller där det finns hållplatser? I städerna (där de korta avstånden brukar finnans) brukar skolbarnen åka med de vanliga bussarna och de stannar väl ändå på hållplatserna, så har det varit för mig och min bror iaf.

Sara

AndersE
0

#41 Du sa:

#24 "Dessutom tycker jag att får en del elever busskort så borde alla få det." Du skrev ALLA - det borde betyda att även den som har 200m till skolan ska få busskort?

#34 "Om det finns en hållplats mellan hemmet och skolan" Nu tillkom plötsligt ett villkor, att man får busskort bara om det finns en hållplats mellan hemmet och skolan.

Om jag missupppfattat - vad menar du egentligen? Ska alla få busskort, eller bara dem med hållplats, eller vad?

AndersE
0

Av de många argumenten och åsikterna ovan är det egentligen bara ett som har gett mig en ny syn på detta.

Det togs upp först i #2 av blombuketten, men har upprepats av andra. Nämligen att avstånd inte är den enda faktorn.

Jag har förståelse för att en kommun måste sätta en gräns någonstans. Två saker ska balanseras:

1. Det finns ett behov av skolskjuts för att göra skolgång möjlig för alla
  2. Kommunen ska vara sparsam med skattemedlen, och inte subventionera i onödan

Den kompromissen ger tydligen 6km för gymnasiebarn. Troligen ganska rimligt i många fall. MEN!

Naturligvis måste man ta hänsyn till hur vägen ser ut. Finns det gång och cykelväg eller behöver man gå på landsväg?

För mig blir slutsatsen att 6km bara kan vara en riktlinje. Det borde finnas möjligheter att göra en prövning.

Dessutom skulle man kunna tänka sig att erbjuda skjuts på längre sträckor vinterid, åtminstone unde den tid det är snö.

Så jag har alltså kommit längre i mitt ställningstagande sedan #0. Tack för hjälpen!

blombuketten
0

#43. Ja, ungefär så som du skriver tänker jag också. Riktlinjer måste finnas, självklart, med viss flexibilitet. Helt riktigt.

AndersE
0

#44 Jag kom faktiskt på en sak till som gjort intryck på mig! (Man går och funderar och upptäcker att någon tanke bitit sig fast…)

Jag tror det var du som framfört det också. Nämligen när kommunen lägger ner en skola. I det fallet kan jag också tycka att den familjen gjort ett val med hänsyn till olika omständigheter (skolans placering). Om sedan kommunen väljer att rasera dessa förutsättningar (lägga ner en skola) borde man - åtminstone under en period - ta särskilda hänsyn till de barn som drabbats av skolnedläggningen.

Sara
0

# 42 Jag menar att alla som behöver skall få busskort oavsätt avstånd.

Naturligtvis finns det många krav involverade. Ex: Man får fortfarande ta sig till närmsta busshållplats om man inte bor ut i storskogen där inga busslinjer gå. Där måste bussar/taxi sättas in.

Eftersom skolorna oftast ligger i byarna/städerna så finns det oxå busshållplatser. Bor man så det är närmare att gå än det finns en hållplats så kan det ju diskuteras.

Sara

AndersE
0

#46 Vad menar du med "behöver"? Eller ska var och en få avgöra det själv?

Vad menas med att bo i storskogen? Vilka ska inte behöva ta sig till närmsta hållplats - utan istället få taxi?

Tolkar jag din sista mening rätt som att, om man har längre till en hållplats än till skolan så har man rätt till skolbuss? Om man bor så att man saknar storskog, har sju km till skolan, men åtta km till närmsta hållplats får man alltså ingen skolbuss?

Sara
0

# 47 Ibland tror jag att du inte vill förstå vad man menar.

Sara

AndersE
0

#48 Ibland tror jag att du inte själv förstår vad du föreslår… ;-)

Dvs, jag har väldigt svårt att tro att du verkligen skulle tycka att alla ska ha rätt att få skolskjuts anordnad oavsett avståndet till skolan.

Menar du möjligen att alla skolbarn skulle ha gratis busskort. En fråga som i så fall inte har direkt koppling till skolskjutsfrågan, eftersom det inte är säkert det finns busslinjer överallt.

Sara
0

# 49 Jag har faktiskt skrivit busskort, inte skolskjuts men har man ett busskort och det går bussar så är det väl en skolskjuts?!

Sara

AndersE
0

#50 Fast strängen handlade om rätten att få skolskjuts om man bor 6 km från skolan - inte om gratis busskort till elever.

Gratis busskort har man nämligen ingen glädje av om där inte går någon buss. Rätt till skolskjuts däremot gör att det anordnas buss.

Sara
0

Många får sin skolsjuts genom vanliga bussar och då genom gatis busskort där av mitt resonemang. Går det inte bussar där så ska de få skjuts på annat sätt. Bor de så nära som 200 m så bor de antagligen centralt och då går det oftast bussar. Naturligtvis finns det alltid undantag!

Sara

AndersE
0

#52 Javisst kan skolskjutsbehovet tillgodoses av "vanliga bussar".

Men detta handlar som sagt om rätten till skolskjuts. Vidhåller du att kommunen ska vara tvungen att anordna skolskjuts oavsett avstånd till skolan?

CarlS
0

"(Tur att någon här tänker innan man tycker…)"

Antar att det var riktat till mig! :)

Men det gör inget. Många gånger har du visat i dina inlägg att du tycker innan du tänker du med så jag tar det med en klackspark.

Självklart kommer det aldrig att bli helt gratis att åka kollektivt med buss i hela landet. Det var bara ett ironiskt utspel av mig som du inte förstod.
Men det är inte fel att sträva efter det. Det är ungefär som att sikta mot stjärnorna. Man når inte till dem men kanske man når till månen..om du förstår vad jag menar…:)

AndersE
0

#54 Fast jag förstår inte varför man ska sträva efter gratis kollektivtrafik?

Inte ens ur miljösynpunkt…

Alla resor är negativa för miljön - alltså bör man inte inbilla folk att det är gratis att resa.

Och ur rättvisesynpunkt är det ännu värre. Du bor ju visserligen i en välmående, hyfsat tätbefolkad del av landet så du får kanske dina gratis resor. Men bara någon mil öster om dig bor människor som aldrig får del av den förmånen. Varför ska det vara så? Jag vill gärna ha ett argument - och ska du skoja och ironisera så tala gärna om det - fast svara hellre på riktigt.

CarlS
0

Självklart ska man sträva efter att utöka kollektivtrafiken så mycket det bara går. Speciellt ur miljösynpunkt! Och det är ett argument som håller i alla väder.

Så jag ska tala om när jag skojar? Skojar du nu?

Lite skoj får du väl tåla. Du behöver inte vara så allvarlig alltid…:)

AndersE
0

#56 Du menar på fullt allvar att miljön gynnas av att det rullar så många bussar som möjligt på vägarna (och tåg på spåren..).

Hur tänker du då?

CarlS
0

Ja, det är ju en enkel matematik. Då blir det mindre bilar som spruta ut avgaser på vägarna…

Hur tänker du?

AndersE
0

#58 Hur kan det bli mindre avgaser av att det kör omkring bussar som ingen vill åka med?

• Om ingen vill åka mellan A och B, och man ordnar en busslinje med 10 turer om dagen. Hur mycket miljövinst gör man då?
  • Om jag och min kompis kör till jobbet som enda resande till jobbet - fram och till baka varje vardag - med en bil som drar 0.6 l / mil, och du ordnar en busslinje som går 7 turer dagligen och drar 2 l / mil. Hur mycket miljövinst gör du då?

Skojar du nu igen? I alla väder?

blombuketten
0

Hm, finns det inte bussar som går på annat än bensin? Har för mig att det finns något försök på rapsolja. Nu är jag inte säker att det var just rapsolja, så skratta inte åt mig Skrattande.

AndersE
0

#60 Är bussar som går på rapsolja helt fria från miljöpåverkan?

blombuketten
0

Ingen aning. Det skulle jag inte tro, de är nog bara "vänligare" mot miljön än bussar som går på bensin. De luktar ganska illa och osar rätt mycket. Jag har sett dem i Sandviken (tror jag det var).

Sara
0

# 52 Det här vidhåller jag: Rätten till skolskjuts skall finnas utanför tätorterna. Inom tätorterna skall barnen/ungomarna har rätt till busskort.

Går det inga bussar (eller annan kollektivtrafik) i tätorterna kan beslut tas av rektor i de fall där det ansöks om skolskjuts.

Hur detta ska fixas har jag inga planer på och tänker inga göra heller för det är endast min åsikt jag framför och ingen åtgärdsplan som skall upp för beslut.

Sara

AndersE
0

Wikipedia:

"En tätort är ett tättbebyggt område med minst tvåhundra invånare och där avståndet mellan husen är mindre än tvåhundra meter. Tätortsindelningen är fullständigt oberoende av den administrativa indelningen. En tätort kan således ligga i flera kommuner och t o m i flera län. Tätortsindelningen i Sverige ses över vart femte år."

Det är alltså fullt möjligt (t.o.m mycket vanligt) att bo i en tätort utan skola och utan kollektivtrafik till skolan. Dessa barn har alltså ingen rätt till skolkjuts enligt ditt förslag, utan ska ansöka hos rektorn?

Vilka kriterier skall rektorn följa då han avgör alla dessa ansökningar?

Och varför ska barn som bor i tätort få busskort, men inte de andra?

Karmatarerskanise
0

Alla borde få busskort eller skolbuss då det gynnar naturen och de som får dem.

(har inte läst allt utan svarar på de senaste)

AndersE
0

#65 Jag tycker alla som bor i villa skulle få gratis fjärrvärme då det gynnar naturen och de som får dem.

(Jag har läst vad strängen handlar om, men det behöver ju inte hindra mig att också skriva något ogenomtänkt som inte har med ämnet att göra …)

;-)

Karmatarerskanise
0

Men att få barn att komma till skolan är ganska viktigt. Och ibland kan ett busskort göra så mkt.

AndersE
0

#67 Jo, vi diskuterar rätten till skolskjuts, och vilka kriterier som kan gälla för den rätten.

Jag har tidigare i strängen redogjort för varker jag tycker gratis kollektivtrafik för alla är fel.

Karmatarerskanise
0

OKey. Men då hoppar jag. Har inte ork att läsa genom 66st inlägg :) Nästa gång får jag vara med från början.

Sara
0

Med busskort menar jag inte fria resor var som helst utan endast fram och tillbaka till skolan. 2 resor och sen så tjuter kortet när det stämplas. Varför skulle det vara orättvist?

Går det inte någon buss inom eller förbi tätorten så är det antagligen korta avstånd.

Tyckte jag gjorde klart i förra inlägget att jag inte har gjort någon plan för hur det ska gå till.

Sara

AndersE
0

#70 Problemet är väl snarare att om det inte går någon buss så är det långa avstånd…

Dvs, de som har det allra största behovet av särskilt anordnad skolkskjuts är de som har de längsta avstånden - där det saknas kollektivtrafik.

AnneN
0

Då jag gick i skolan så hade jag all rätt att åka buss och skolan stod för busskortet men jag valde ändå att cykla till skolan om det inte snöade eller spöregnade. Skolungdomar dör inte av lite motion!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

blombuketten
0

Nu måste jag bara hämta tillbaka den här tråden igen……..för nu har det hänt. Körde barnen till skolan i morse. Busskorten får de i skolan. Min ena dotter som börjar i sexan fick sitt, mitt andra barn som börjar sjuan fick inget. VI BOR 100 METER FÖR NÄRA SKOLAN. Fick åka från jobbet och hämta henne. Jag började nästan skratta, för jag kom ju självklart att tänka på den här tråden. Det blev lite komiskt.

Ja ja, inte för att det gör så mycket, vi får ju köpa månadskort istället och det går ju det med. Funderade ett tag på att flytta huset 100 m, men gav upp den tanken, kändes som att det skulle bli lite överdrivet Skrattande.

AndersE
0

#73 Jo, det är ju klassiskt med gränsdragning. Var man än sätter den så hamnar någon strax utanför/innanför.

Jag har haft elever som bott långt bort. De begärde ofta att få sluta liiite tidigare på fredageftermiddagen för att hinna med tåget eller flyget. Så vi sa - OK, ni slutar tolv så hinner alla hem!

Vad händer? "Om jag får gå tio i tolv så hinner jag med ett tidigare tåg och kommer hem flera timmar tidigare…

:-)

blombuketten
0

#74. Ja, så typiskt. Hur man än gör så blir det i alla fall inte riktigt bra :). Det är ju som du säger, en gränsdragning och den måste ju dras någonstans så det är bara att finna sig i det. Månadskortet är f ö inte så dyrt heller så det stör.