Schweiz nobbar invandringen
Som ni säkert redan läst har Schweiziska folket nobbat EU:s krav på fri rörlighet. Västerländska ledare var snabba med att fördöma nederlaget som endast gynnar fåtalet människor.
- Reinfeldt: "De försöker plocka russin ur kakan".
Massmediernas ledarskribenter menar att Schweizarnas val endast gynnar högerextrema makter. Frågan är om vi kan ställa sådana ultimatum på länder som inte tillhör EU? Ungefär som att säga: "Antar ni inte den fria rörligheten så blir det inget samarbete".
Vart nånstans leder denna Europeiska överstatlighet?
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Sist men inte minst, är hela det Schweiziska folket falukorvsfascister nu? Förmodligen enligt många journalister.. Men utomlands är detta normalt, invandringen är ingen självklarhet i flera delar av världen.
😴🌛😴
Frågan är vad EU bör göra, strafftullar för att trycka på?
Det finns djupa främlingsfientliga strömningar i Schweiz utan tvekan, så här såg en valaffisch ut för ett par år sedan:
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Så här skulle Schweiziska fotbollslandslaget se ut utan immigration(källa)…
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

#0 "Frågan är om vi kan ställa sådana ultimatum på länder som inte tillhör EU? Ungefär som att säga: "Antar ni inte den fria rörligheten så blir det inget samarbete"."
Det ingår i definitionen av samarbete att båda parter ska vara överens om parametrarna, annars blir det som du säger inget samarbete.
Man kan så klart kalla det ett ultimatum, men ordet tappar kanske sin innebörd lite om man ska se ALLA samarbeten och överenskommelser som ställda ultimatum.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Detta är en väldigt konstig omröstning då man allaredan har ett samarbete med EU för det gäller invånare i EU. De behöver EU-medborgare som skattekraft, arbetslösheten ligger kring 3%.
Om det hade varit personer utanför EU så hade jag haft förståelse för omröstningen.
#6 Alla samarbeten är väl inte ultimatum? Immigrationsbeslutet har skapat ramskri bland flertalet europeiska politiker vilket resulterat i att de pratar om sanktioner riktade mot Schweiz.
Tänker dock inte ta ställning huruvida detta beslut är rätt eller fel. Landet tillåter väl redan arbetskraftsinvandring men befolkningen är skeptisk till den fria rörligheten inom EU. Denna rörlighet kommer ju med både ökad kriminalitet och trafficking.

#8 "Alla samarbeten är väl inte ultimatum?"
Alla överenskommelser ställer något slags krav på de ingående parterna. Om de kraven inte upplevs så bryter sammarbetet ihop. Det är väl precis det som det handlar om här. Det var du som kallade det ett ultimatum.
Schweiz är icke-medlemmar i Europeiska unionen. Att tvinga deras invånare till samma krav som inom unionen förefaller inte demokratiskt.
Ingen tvingar dem till något, men handelsparters förbehåller sig alltid rätten att stipulera villkor för partnerskapet.

#11 "Schweiz är icke-medlemmar i Europeiska unionen. Att tvinga deras invånare till samma krav som inom unionen förefaller inte demokratiskt."
Vad menar du med tvinga?
Att säga till någon "Jag ger dig X endast om du ger mig Y" är inte precis samma sak som att tvinga dem att ge dig Y eller hur?
När man ingår ett avtal med någon så "tvingas" man följa det, i bemärkelsen att om man inte följer det så behöver inte heller den andra parten följa sina åtaganden. Är det begreppet så svårt att förstå? 🤔
#13 Menade ju inte "tvinga" i ordalag utan i bemärkelsen. Schweizarna folkomröstade mot fria rörligheten och nu hotar västerländska politiker med sanktioner. Hur demokratiskt är egentligen det?
Då kan vi ju lika gärna gå med i Nato.. 😎
Inte blev det ramskri mot Sverige när vi folkomröstade angående Eurovalutan?
#14 Dom har ju avtal med EU sen tidigare om nu dom bryter mot avtalen så måste ju EU markera.
"Schweiz, precis som flera andra länder, har skrivit på avtal med EU på flera områden trots att de står utanför unionen. Enligt statsministern är fri rörlighet en av grunderna på EU:s inre marknad."
Bryta ett avtal kan bli dyrt för dom.
#16 Avtalen måste väl också vara förenliga med folket? Tänk om EU tvingar oss att använda Eurovalutan, hur skulle det verka?
Men ett avtal är ett avtal bryter man mot det så kommer inte motparten at bara titta på. Gissar att Schweiz ekonomiskt kommer förlora om dom genomför detta med att deras export och import blir drabbad av höga straff tullavgifter.
Så Schweizarna hade alltså tecknat avtal med EU specifikt om fri rörlighet? 🤔
Hur kommer det sig att Sverige i sådana fall folkomröstade om eurovalutan? Borde inte det också bryta avtal?
#19 Ja? Handelsavtal och rörlighet för medborgare är vanligt att man har avtal mellan olika länder.
Jag tycker att Europeiska unionen skall respektera demokratiska folkomröstningar. Att "tvinga" länder till införandet av lagar skapar bara större motsättningar. Dessutom är det viktigt med folkligt stöd.

#20 "Avtalen måste väl också vara förenliga med folket?"
Nej?
Folkomröstningar i ett land påverkar inte vilka villkor andra länder har rätt att sätta upp i sina avtal. Det vore mer odemokratiskt om alla andra länder tvingades ta hänsyn till folkomröstningar i Schweiz när de bestämmer sin utrikespolitik. Kort sagt: Folkomröstningar i Schweiz har ingen inverkan på hur beslut fattas i EU.
Hur tänker du egentligen? 🙂
Du förstår väl att varje land bestämmer över sig självt och att en folkomröstning i ett land bara påverkar det landets politik, inte alla andras? 🤔
"Hur kommer det sig att Sverige i sådana fall folkomröstade om eurovalutan? Borde inte det också bryta avtal?"
Vilket avtal?
EU kunde så klart bestämma "Om ni inte går med i EMU så får ni inte vara med i EU", och i så fall skulle vi behöva bestämma om vi vill gå ur eller gå med i båda.
Det vore ju tråkigt för Sverige kanske, men jag kan inte se att det vore odemokratiskt.
#22 EU tvingar inte Schweiz att följa avtalet. Bryter Schweiz avtalet finns det ju inget avtal mellan EU och Schweiz då kan man ta ut så mycket straffavgifter man vill i tullavgifter det är helt lagligt. Norge tar stora tullavgifter på mat som importeras.
#23 För det första menar jag att utomstående medlemsländer har rätten till att själva folkomrösta införanden av EU-lagar, även om handelsavtal finns (är också så konstitutioner fungerar).
"Kort sagt: Folkomröstningar i Schweiz har ingen inverkan på hur beslut fattas i EU."
Påstår jag inte heller?
"Du förstår väl att varje land bestämmer över sig självt och att en folkomröstning i ett land bara påverkar det landets politik, inte alla andras?"
Vi diskuterar väl samma saker? Har inte påstått något av det du säger.
"Vilket avtal?"
Handelsavtal med EU kanske?🙂
Du anser alltså att EU skall vara auktoritär? Länder som bedriver handelsavtal med Europeiska unionen måste införa lagar och västerländsk politik?

#25 Men du tycker ändå att det är "odemokratiskt" av EU att göra en sak, för att Schweiz har haft en folkomröstning? Kan du förklara på vilket sätt vi kan förvänta oss att EU ska ta hänsyn till Schweiziska folkomröstningar?
"Du anser alltså att EU skall vara auktoritär? Länder som bedriver handelsavtal med Europeiska unionen måste införa lagar och västerländsk politik?"
Jag har inte sagt något i närheten av det. Jag har inte ens sagt om jag tycker det är bra eller dåligt med det vi diskuterar i tråden. Jag har bara sagt att din beskrivning av EUs agerande som odemokratiskt är nonsens. Att du har fel betyder inte att jag tycker EU eller någonting med EU är bra eller att jag vill att EU ska vara på något visst sätt. Förstår du det?
"Handelsavtal med EU kanske?"
Om Sverige skulle ha skrivit på ett handelsavtal med EU där det står att vi måste gå med i EMU vore det ju skandal, men det vore knappast EU som handlat fel i så fall utan vem som nu höll i pennan på Svenska sidan. Förstår du det resonemanget?
Men något sådant avtal finns ju inte så din liknelse faller ganska platt.
Jag anser att EU skall respektera demokratiska folkomröstningar. Schweiz är inte medlemmar i unionen och har därför ingen skyldighet att införa lagar endast för ett handelsavtal?
Ber om ursäkt för misstolkningen av dina åsikter angående EU.
"Om Sverige skulle ha skrivit på ett handelsavtal med EU där det står att vi måste gå med i EMU vore det ju skandal"
Precis, och min fråga är: Har Schweiz tecknat ett handelsavtal där de måste införa fri rörlighet?
Schweiz är dessutom ett välmående och rikt land. Europeiska unionen vinner ingenting på att försöka driva landet till införandet av den fria rörligheten mot folkets vilja. Istället kanske EU förlorar viktiga handelsavtal eftersom vi inte accepterar ett nej.
Dagen kommer säkert när Schweizarna är i behov av utökad handel och arbetskraft.
Dom är som alla andra länder beroende av export och import. Ett sämre avtal med EU gynnar inte dom.
…Och sämre avtal med Schweiz gynnar inte heller EU. Tror inte ekonomiska sanktioner påverkar landet nämnvärt mycket.
Tänk om Ryssarna bedrivit samma maktspel och hotat stoppa gasförsörjningen till Europa om vi inte inför vissa lagar. När började handelsavtalen betyda samma sak som att slava för nationer eller unioner?

"Har Schweiz tecknat ett handelsavtal där de måste införa fri rörlighet?"
Kort svar: ja.
Långt svar: De har genom en lång rad bilaterala avtal med EU fått tillgång till större delen av det som kallas den inre marknaden. De fyra hörnstenarna i den marknaden är fri rörlighet för varor, personer, tjänster och kapital.
Här finns en färsk uppsats som verkar handla om alla avtalen: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/34114/1/gupea_2077_34114_1.pdf
Referenserna där borde vara bra om du verkligen vill djupdyka i det här ämnet. Men annars är kanske det korta svaret godtagbart.
"Istället kanske EU förlorar viktiga handelsavtal eftersom vi inte accepterar ett nej."
Kanske.
Är det din helt egna analys? För ärligt talat verkar du inte ha stenkoll på de här grejerna.
Analytiker verkar mena att utfallet av omröstningen potentiellt är dåligt både för Schweiz och för EU, men att det inte nödvändigtvis leder någonstans. Vi får väl se hur Schweiz regering agerar.
Det är Schweiz som är i behov av arbetskraft det är därför som jag inte förstår varför man har en folkomröstning om en överenskommelse som alla redan finns.

#31 "Tänk om Ryssarna bedrivit samma maktspel och hotat stoppa gasförsörjningen till Europa om vi inte inför vissa lagar."
Ja, eller så vänder man på det och säger "tänk om EU skulle tvinga Ryssland att sälja deras gas fast de inte vill det". Förklara gärna hur det skulle gå till utan att kränka Rysslands suveränitet.
Om Ryssland till exempel skulle kräva att EU i gengäld exporterar något annat vore det väl inte helt orimligt?
Situationen här är ju följande: Om Schweiz vill ha fri rörlighet för kapital och tjänster så måste de även gå med på fri rörlighet för personer. Kan du förklara vad det omoraliska med ett sådant krav är?
"När betyder handelsavtal samma sak som att vara slav till nationer eller unioner?"
Det är en intressant fråga även om just det här är ett väldigt dåligt exempel.
Många schweiziska företag är dessutom beroende av välutbildade tyskar och fransmän. I exempelvis läkemedelsjätten Roche är hälften av alla anställda inom forskningsdelen invandrare. Fyra av tio nya företag i Schweiz skapas också av utlänningar, enligt affärsgruppen Orell Fuessli Wirtschaftsinformation.
Det finns också en fara att Bryssels svarar med att strypa schweizarnas tillgång till den europeiska marknaden, vilket vore ett hårt slag. Idag går hälften av all schweizisk export till EU-marknaden.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/schweizarna-nobbar-eu-invandring_8974020.svd
Dom är beroende av EU.
#32 Och EU har inte varit delaktiga i Schweizarnas inre marknad? Länken visar ett examensarbete om Schweizisk integration, ger inget övertygande svar om länders skyldighet till att vara lydstater åt EU men berättar mycket om den pågående handeln.
Måste erkänna, har inte stenkoll på handelsavtalen. Min argumentation baseras i förstahand inte på vad avtalens kontexter består av men nämligen nyhetsflödet där det politiska maktspelet finns.
#35 Vad har den Schweiziska arbetskraftsinvandringen med fria rörligheten o göra?
Är ju det röstningen handlade om läs länken.
#34 Har absolut ingenting mot den fria rörligheten, kommer förmodligen att gynna Schweizarna. MEN, tycker inte EU ska uppträda auktoritärt. Vi bör inte "tvinga" länder till lagändringar. Denna utveckling måste tillåtas växa fram, inom folket.
#38 Va, men Schweiz har redan en fungerande arbetskraftsinvandring? Förklara..
(Läste artikeln nu).
Svd menar att Schweizarna ska införa "fri rörlighet" eftersom de har en bra arbetskraftsinvandring som bidrar till samhället. Och, det vanliga argumentet som hörts sen begynnelsen, "En större del av befolkningen går i pension".
Är dock två skilda begrepp, fria rörligheten förordar obevakad invandring med förmodligen ökad kriminalitet och mycket annat. Schweiz toppar redan listan i Europa över länder med lyckad arbetskraftsinvandring, varför ska dem då införa okontrollerad invandring?
Läste du artikeln? Man är starkt beroende av EU invandringen som är idag det säger även regeringen i Schweiz som beklagar röstningen en begränsad invandring kan skada deras ekonomi.

#36 "Länken visar ett examensarbete om Schweizisk integration, ger inget övertygande svar om länders skyldighet till att vara lydstater åt EU men berättar mycket om den pågående handeln."
Det var inte heller frågan jag besvarade. Jag bad dig dessutom kolla referenserna, själva uppsatsen kanske också är bra, det vet jag inte.
#39 "Har absolut ingenting mot den fria rörligheten, kommer förmodligen att gynna Schweizarna. MEN, tycker inte att EU ska uppträda auktoritärt. Vi skall inte "tvinga" länder till lagändringar. Denna utveckling måste tillåtas växa fram, inom folket."
OK, så om EU ska förhandla ett avtal med någon nation, hur tycker du att processen ska gå till? Ska man avstå helt från att ställa krav på den man sluter avtal med? Kan det verkligen kallas "förhandling" eller "avtal" då?
Att EU ska vara snälla mot alla länder och ge de det de vill ha utan krav på motprestation tycker jag låter väldigt vackert, men jag vet inte om det är realistiskt.
En konkret fråga: Tycker du att alla länder ska få oreserverad tillgång till den inre marknaden? Om inte, varför har just Schweiz en självklar rättighet?
#42 EU ska givetvis ställa krav på länder som ingår i handelsavtalen men vi kan inte förvänta oss att länder ska anta nya lagförslag som finns skrivna i Europeiska konstitutionen, inte av icke-medlemmar.
Anser inte att Schweiz har särrättigheter till den inre marknaden men EU är ju också vinnare av Schweiziska handeln.
Visst, är väl egentligen naturligt att unioner och stormakter styr och ställer krav på mindre länder som ingår i handelsavtalen. Ryssarna har exempelvis en väldigt god hållhake på Ukraina genom deras gasavtal.
Men Schweiz klarar sig inte utan sin omvärld omvärlden klarar sig utan Schwheiz😃
Schweiz har tydligen ett avtal med EU om fri rörlighet sedan 2007. Varje år invandrar cirka 80 000 Européer.
Då gör ju de ett avtalsbrott, klart man måste omförhandla då.
Förmodligen..
# 46 Det är vad jag försökt säga.
Visste inte att du syftade på den fria rörligheten, ber om ursäkt! 😐