Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 581 ggr
Magi-cat
1

Dålig metod - dåliga resultat

Det heter att de svenska elevernas mattekunskaper "halkar efter" med internationella mått mätt.

Är orsaken en kass metod att lära ut matte?

Skriftlig huvudräkning där varje talsort räknas för sig infördes på 1990-talet.
Märkligt nog infördes denna metod utan ordentlig vetenskaplig förankring! Eleverna användes alltså som försökskaniner. Resultatet visar att idén var lovvärd, men inte bra i mattekunskaper mätt.

Men de som lär sig, lär sig bra, säger en förespråkare:

"Använder man skriftlig huvudräkning blir man duktig i matematik, säger matematikläraren Birgitta Rockström i programmet."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/raknemetod-bakom-samre-matteresultat

Någon som har åsikter om matteinlärning, metoden i fråga och matteresultat i övrigt?
Passar en metod för alla eller är det bättre att individualisera undervisningen?
Är det rätt mot eleverna med fullskaliga experiment utan vetenskaplig grund?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2

#0 Jag kunde önska att aritmetikövningarna skulle lämna plats åt lite mer "riktig" matematik. Men det hela beror kanske lite på vad matematikundervisningen ska ha för syfte.

Helt spontant tycker jag metdoden med att räkna med mellanled verkar vettig. Det var ungefär det jag hamnade i när jag hade lite improviserad matematikundervisning med min dotter här om dagen (hon är sex år). 

Men givetvis måste metoden utvärderas innan den tillämpas, och löpande efter det.

Oavsett dess pedagogiska värde så tvivlar jag på att det är en avgörande faktor för efterhalkningen.

"Passar en metod för alla eller är det bättre att individualisera undervisningen?"

En metod som bygger på hög grad av individuell anpassning är också en metod. Att prata om individuell anpassning är meningslöst om man inte beskriver metoden man använder för anpassning. Förhoppningsvis  finns det en metod för att individualisera som passar alla 🙂.

Att bara improvisera är antagligen den sämsta metoden.

Magi-cat
1

#1 Oavsett dess pedagogiska värde så tvivlar jag på att det är en avgörande faktor för efterhalkningen.

Det gör jag också, tvivlar. De "dåliga resultaten" har resulterat i diverse panikreaktioner där man skyller på än det ena än det andra. Visst är metoden viktig, men det kan inte vara hela orsaken.
Poängen är snarare att man sjösätter en metod utan vetenskaplig pedagogisk förankring! Hur är det möjligt i detta vetenskapligt välförankrade land?

En metod som bygger på hög grad av individuell anpassning är också en metod

Njae, inte utan att ha definierat vad som ingår i den individuella anpassningen och vad den går ut på.
Jag tror man måste ta mer hänsyn till hur hjärnan som helhet fungerar samt ge möjlighet till individuella variationer.

Syfte och mål med undervisningen är naturligtvis också viktigt. Att ha höga poäng i internationella mätningar är inget tillfredsställande mål i sig.

Din dotter kommer säkert att tillägna sig sin matte.😎🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen