Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 748 ggr
fatcat
0

Vänsterextremism i media

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vill dela med mig av ett äldre klipp där vänsterextremism debatteras i Axess-tv 2009. Väldigt intressant för er som vill veta mer om den svenska extremismen (Obs, del 1 av 3).

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
4

Väldigt många trådar om högerextremister så vill bara påminna om att hotet också finns från andra sidan.

[PeterWem]
0

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/766097-sapo-efter-hotvideon-en-polisanmalan-ar-upprattad

Trodde inte vänsterextrema skulle mordhota en socialdemokrat.

Magi-cat
0

Det var bättre förr…🙂

Jan Guillou om vänstern som inte lät sig provoceras på den gamla goda tiden och när det aldrig förekom våld, i alla fall inte i Sverige::

"För det första kan en stigande våldsspiral bara leda till att staten vinner både fysiskt och politiskt. För det andra går det inte att mobilisera ett folkligt stöd för exempelvis den antiimperialistiska saken om man slåss på gatorna."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article18673604.ab

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
0

En fotograf från SVT:s ABC blev slagen under en demonstration på Medborgarplatsen i Stockholm på måndagskvällen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5831002

Magi-cat
0

Jan Guillou borde ta dem i upptuktelse…de spelar bara det man motsätter sig i händerna och våldsspiralen ger inte folkligt stöd.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
5

#1 "Väldigt många trådar om högerextremister så vill bara påminna om att hotet också finns från andra sidan."

Det har redan gjorts i varje tråd om högerextremiser.

Och om du söker på sidan märker du att det är lika vanligt med trådar om båda delarna ungefär. Att du uppfattar att det behövs påminnas säger nog mer om dina personliga uppfattningar än om diskussionerna på den här sajten.

fatcat
1

#6 Med tanke på de flesta medlemmars politiska ställningstagande här (starkt vänster) så anser jag att det behövs en motpart. Du själv sympatiserar nog inte med något högerparti om jag uppfattat dig rätt Jonas. Mina åsikter är väldigt liberala och jag anser att det måste finnas en bredare diskussion angående extremismen.

JonasDuregard
3

#7 Och med "bredare" menar du mer användbar som slagträ mot dina politiska motståndare? 

Kan du berätta på vilket sätt det är viktigt att bredda på det här sättet? Är du orolig att någon ska rösta på vänstern istället för högern i tron att det inte finns några våldsamma vänsteraktivister? 

"Du själv sympatiserar nog inte med något högerparti om jag uppfattat dig rätt Jonas."

Det stämmer men jag kan ändå inse att det inte finns någon realistisk koppling mellan att rösta på moderaterna och våldsamma nynazister.