Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 813 ggr
fatcat
1

Landet ingenstans - USA

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I takt med marijuanalegaliseringen så finns det också de föräldrar som bjuder sina bebisar på en joint. Vissa människor kanske tror det är hälsosamt om barnet drar ett halsbloss? Nåja, vad som sker i USA förvånar mig då inte!🤦‍♂️

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[PeterWem]
5

I Sverige är det fritt fram att stympa gossebarn, så sjukare saker händer närmare oss.

Magi-cat
2

#0 Absolut helt sjukt!

#1 Kan vi ta en fråga i taget? Vad tycker du själv om legaliseringstendenserna som sprider sig?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2

Mammorna som vill göra marijuana legalt:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18770073.ab

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[PeterWem]
3

#2 Det är en tråkig trend med både cannabis och cigaretter. KOL om 30 år, javisst.

fatcat
0

Tycker medierna utgör en stark funktion i det hela. Känns som de glorifierar och förlöjligar användandet av droger. Dessutom, hur många Hollywoodfilmer har vi inte sett där man har kul och röker på?

catcult
4

Men vänta lite nu, vad sjutton har två rubbade föräldrar som ger sin unge en joint med marijuanalegalisering att göra? Det vore som att dra fram lite youtubeklipp där svenska barn får smaka på alkohol och sedan skylla detta på vår alkoholpolitik.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

fatcat
0

#6 Därför att tillgången av marijuana ökat markant på senaste tiden i takt med legaliseringen..

Försiktig användning av alkohol orsakar varken lungcancer eller kol.

catcult
3

#7 Källa på det? Marijuana har alltid varit väldigt lätt att få tag på för de som vill det och en legalisering gör knappast att folk som annars aldrig skulle tänka tanken helt plötsligt börjar. Skulle du själv börja röka på om det blev lagligt här?

Om du såg en video föreställande ett svenskt barn som får en snaps skulle du alltså inte bli lika upprörd?

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

fatcat
1

#8 "en legalisering gör knappast att folk som annars aldrig skulle tänka tanken helt plötsligt börjar".

Det finns definitivt stor risk för. När samhället legaliserar och normaliserar så blir också droger mer accepterat och används i lägre åldrar. Istället för att ungdomar i Colorado röker vanliga cigaretter så är nog risken större att nästa bloss blir av marijuana. 

Tillgång och efterfrågan.

fatcat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En liten video..

catcult
3

#9 Fast det stämmer ju inte riktigt. Det är bara att ta cigarettarökandet som exempel som sjunkit enormt de senaste åren (även bland ungdomar) – trots att tobak är lagligt.

Personligen avskyr jag alkohol och det är en drog som förstör människors liv. Trots detta anser jag att det bör vara lagligt och är övertygad om att det är säkrare och bättre för samhället i stort om det fortsätter att vara det, precis som en mängd andra droger. Själv är jag väldigt förtjust i socker.

fatcat
0

#11 "Fast det stämmer ju inte riktigt. Det är bara att ta cigarettarökandet som exempel som sjunkit enormt de senaste åren"

Här i Sverige ja? Nu var huvudämnet USA. De Nordiska länderna har framgångsrikt satsat på anti-rök kampanjer och förbjudit rökande på allmänna platser/restauranger. 

I Colorado har man gjort tvärtom i stort sett. Förutom förbjudet att röka på allmänna platser.

[Didnovarre]
1

#11 Har rökningen i Sverige verkligen sjunkit "enormt", "även bland unga", de senaste åren?

Marie Nilsson vid Umeå Universitet som forskar om rökning menar att rökningen bland unga tenderar vända uppåt, och att det är hos killarna som ökningen är mest signifikant. Nilsson säger att det är betydligt fler  gymnasieelever som röker idag jämfört med 80- och 90-talen, idag är det mellan 30 och 40 procent av eleverna som röker mot 20 procent för 25 år sedan.

Sedan den tiden har även bruket av vattenpipa tillkommit. Nilsson pekar på att i Gävleborgs län har knappt 40 procent av pojkarna och en tredjedel av flickorna i nian prövat på att röka vattenpipa. Vid ett röktillfälle får brukaren i sig tobaksrök som motsvarar 100 cigaretter.

mwetterstrand
9

Trådförfattaren ger intryck av att vilja påstå att legalisering av marijuana i enskilda amerikanska stater leder till att fler bebisar röker på. Jag är lite osäker på det orsakssambandet. En källa vore på sin plats.

fatcat
0

#14 Enligt videon som jag postade så har rehabiliteringscentret mot drogmissbruk i Colorado märkt av en ökande användning bland yngre efter legaliseringen. Självklart ökar risken för höga bebisar om tillgången exploateras och man dessutom påstår att det är bra för barn.

mwetterstrand
6

Tack. Jag har inte sett hela videon eftersom hänvisning till ett youtube klipp kan sägas vara lite tveksamt. Tror däremot det är viktigt att följa upp legaliseringen i Colorado med vetenskapligt grundade studier som kan visa på verkliga orsakssamband. Något jag är övertygad övervakande myndigheter kommer att göra. Tills dessa presenteras är jag fortfarande skeptisk till att vi i USA kommer att se en ökad andel påtända bebisar. Jag kan kolla när jag åker dit senare i år.

Geru
0

Att unga röker är helt galet. Det kan leda till utvecklingsstörningar i personligheten…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

fatcat
1

Man ska också minnas att cigaretter är den vanligaste handelsvaran på svarta marknaden (trots det inte är någon olaglig drog). Vad som händer när cannabis kommer ut på den öppna marknaden sätter nog starka spår bland ungdomar och de som ofta köper svart.