Timbros syn på saken kan ju knappast kallas objektiv.
Deras skrift är ju också propaganda, fast för liberalerna. De anser ju att arbetarna fick det bättre på grund av den ekonomiska utvecklingen, inte på grund av arbetarrörelsen. Förmodligen ligger sanningen någonstans i mellan.
Tycker att utbildningsmaterial bör vara politiskt neutralt men när det gäller historia har vi ju faktiskt haft en socialdemokratisk dominans i politiken genom hela 1900-talet.
De har en poäng men de överdriver lite, tycker jag.

Det är synd att vi inte har flera tunga företag/insitutioner som är mer libralistka. Det skulle med största sannolikhet vara mycket bra fram svergies framtid. Och appropå objektiv syn så är det bara läsa på resensionerna av bökerna som timbro tar in för att se vilka som är objektiva.

Skrämmande.

#2 Tror ärligt talat inte Timbro tar in några objektiva böcker. Det är inte deras uppgift. Den är att föra näringslivets talan.
Observera att jag inte motsätter mig deras argumentation eller åsikter. Tycker bara att man bör vara medveten om att Timbro befinner sig ute på högerflanken.

Ja men som sagt dom är en fristående förening, SFI (Svenska För Invandrare) är en statligt finansierad verksamhet. Jag har mycket svårt att se att en person som kommer hit ser direkt kritiskt på det materiel som sätts i händerna.
---

Det håller jag med om.

#5 en person som kommer direct hit kan nog inte läsa dena skrift häller, den är till för att provecera fram en reaktion, inte bland de som kommer hit utan blan personer som redan är i detta land.
Vill bara peta upp den här i listan så att alla som har missat texten om affärsmannen på sidan 11 får en chans till! :)

Helt sjukt!! Har alltså invandrare till Sverige fått läsa det här?
-----
I Min mening återfinns en text där den typiske affärsmannen, en nyckelfigur i en marknadsekonomi som den svenska, beskrivs så här:
Han vaknar och går ned till poolen. Han simmar 1 000 meter. Sedan ringer han i en klocka och en hemhjälp kommer och serverar frukost. Han får juice, te, nybakat bröd, ost och marmelad - allt på en silverbricka.
Efter frukosten klär han på sig. Han väljer bland kostymer, skjortor och slipsar. Alla kläder är mycket exklusiva.
Sedan kör han till stan i sin lyxbil. Han arbetar på kontoret hela förmiddagen. Efter lunch flyger han till London. Han ska sälja ett hus i England. Han vill tjäna pengar - mera pengar.
På flygplanet hem köper han parfym åt sin hustru. Han tänker på henne. Hon vill ha barn. Hon pratar alltid om barn och klagar över att hon har tråkigt på dagarna. Han förstår inte varför. Hon har allt: smycken, kläder, pengar, flera hus i olika länder och en rik man.
Han vill inte ha barn. Han har inte tid med barn. Han vill tjäna pengar. Pengar, arbete och en vacker fru är allt i livet - och en ny, snabb bil! -----
Ingenting förvånar längre…
// staffan
Jo. Stycket ovan kommer aldrig upphöra att förvåna. =)