Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 1939 ggr
Toxics
10

Sedär.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

mwetterstrand
5

Jag med.

Humbugg
4

Kul att media tar sitt ansvar och sätter ner foten. Nu väntar vi på folket och politikerna :)

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

JonasDuregard
5

#2 Exakt vad menar du att de (politikerna och folket) ska göra?

Och media och politiker har väl hela tiden varit tydliga med att sådant här inte är acceptabelt? 🤔

Humbugg
3

#3: Inte i den grad det behövs. Statsministern har exempelvis inte fördömt attackerna mot Sverigedemokraterna, lika lite har Stefan Löfven sagt att det inte är okej. Den enda politiker som egentligen sagt någonting är Jonas Sjöstedt som fördömde Ung Vänsters sympatier för att störa Sverigedemokraterna torgmöten. På samma gång hyllar folket de som attackerar och "står" upp mot Sverigedemokraterna.

Så nej, media och politiker har inte varit tydliga med att sånt här inte är acceptabelt då Sverigedemokraternas tankar inte är politiskt korrekta.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

fatcat
6

#0 Underbart att det finns journalister som faktiskt vågar ta ställning och ifrågasätta det utspridda SD-hatet. Åtminstone försvarandet av demokratiska rättsprinciper.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Humbugg
2

Givetvis menar jag folket och inte media i mitt inlägg #4.

Men varför fördömmer exempelvis inte statsministern attackerna mot Sverigedemokratera? jo av den anledningen att det inte är politiskt korrekt att visa stöd för ett parti med politiskt inkorrekta tankar. Statsministern skulle då kunna klassas som rasist och politiskt inkorrekt och skulle då tappa röster, rösterna skulle då istället gå till den som fördömmer statsministern. Så mycket är egentligen de demokratiska värden värda i Sverige, de är värt något så länge man inte förlorar något.

I den ultimata demokratin skulle statsministern givetvis vinna röster på att stå upp för de demokratiska tankarna, även om det innebar att visa tvivelaktiga partier sitt stöd om deras demokratiska rätt att existera och få bedriva verksamhet hotas.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

kamera0710
6

"Politiskt korrekt" är för mig mest bara en klyscha som står mig upp i halsen. Det jag tänker på när hör uttrycket är följande:

Egna åsikter är genomtänkta, andras (det vill säga de politiskt korrekta) är dogmer. Själv är man en rakryggad debattör andra (det vill säga de politiskt korrekta) är populister och opportunister. Själv ser man till samhällets bästa, andra (det vill säga… ja du vet) är förblindade av ideologi och särintressen.

Något ni som gillar klyschan tycks vilja säga är också "men det får man förstås inte säga". Med andra ord ni som gillar att leka martyrer för yttrandefriheten, när ni får mothugg i en fri debatt.

Humbugg
1

#7: Det är kul att du delger din syn på vad politisk korrekthet är, men den stämmer givetvis inte.

Den stämmer dock för de som är politisk korrekta och inte vill acceptera att de är det :)

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

kamera0710
2

#8 Är det du som avgör vem som är "politiskt korrekt"? Vem har i så fall gett dig det uppdraget eller tolkningsföreträdet? Eller har du bara storhetsvansinne?

Humbugg
0

#9: Kan du inte bättre än så? isåfall är "diskussionen" meningslös :)

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

kamera0710
1

#10 Ja, den här diskussionen är nog meningslös, du politiskt inkorrekta.

[Emma--]
3

Jag blev i alla fall glad att se att många kom dit och vände ryggen mot SD. En tyst protest som ändå lät SD få prata.

Humbugg
1

#12: En protest hade varit att inte dyka upp alternativt stått med skyltar att man inte finner SD-politik genomtänkt, men detta Facebook-agerande gör snarare SD till en syndabock samt uppvisar respektlöshet mot den demokratiska tanken.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

JonasDuregard
4

#13 Kan du förklara närmare vad problemet är? (Och varför man inte skulle ha samma problem om man dök upp med skyltar)

[NeferNefer]
5
[Emma--]
1

#13 jag har inte följt det på Facebook, men att vända ryggen till var ju för att visa att man inte tycker deras politik är okej. Samma syfte som om man skulle stå där med skyltar?