Tippa EU-valet!
Vad sägs om en liten inofficiell tävling om utgången av EU-valet? Man har 100% att fördela (vi räknar partiprocent, inte mandat), och totalsumman när man adderar sin rad skall alltså bli 100%.
Jag är inte säker på att det kommer att gå att kora en vinnare, men vi som deltar kan nog hjälpas åt att utse den som kommit närmast. Svar inkomna efter 08.00 på söndag räknas inte.
Så här tror jag procenten fördelas:
Socialdemokraterna 31,6
MP 10,2
V 6,9
M 22,3
FP 7,3
C 4,6
KD 3,4
SD 9,2
FI 3,5
PP 0,6
Junilistan 0,2
Övriga (inkl. DP) 0,2
=Totalt 100%
Om någon, mot förmodan, känner för att spekulera i utgången av det svenska EU-valet i morgon så finns det fortfarande möjlighet här. Om inte så får jag väl bli "mästare i kavaj", oavsett hur fel jag tippat…
V: 5,4%
MP: 9,3%
S: 32,3%
M: 26,6%
FP: 5,6%
KD: 4,3%
SD: 11,3%
FI: 3,4
PP: 1.0%
JL: 0,6%
Övriga partier: 0.2%
= Totalt 100%
Kul Exarz - nu känner jag mig mindre segersäker…🙂
Hur utses segraren? Jag föreslår att man summerar de kvadrerade felen. Här kommer min gissning:
s 24,7
mp 17,8
v 8,2
m 17,1
fp 8,4
kd 6,3
c 3,3
sd 6,9
fi 4,3
pp 2,7
övriga 0,3
summa 100
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Olaka, du har fria händer att utse vinnaren!
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Tycker mig se "med blotta ögat" att Olaka kommer närmast utfallet.
MP blev den största vinnaren. Förvånad att SD fick så många röster ändå trots alla protester mot dom.
Yupp, jag vann! Provade lite olika varianter på att räkna ut, den sista siffran(relativt) blev ju väldigt tokig eftersom Exarz glömde C, men det kan vara kul att se vilka vi gissade mest och minst fel på…
# 9 Verkar som om SD:s uppdykande har förändrat valprognosernas tillförlitlighet. Det har ju visat sig att SD i de val de varit med i alltid fått fler röster än prognoserna sagt. Jag tror att många av deras väljare inte är "bekväma med" att berätta om sina sympatier i telefonintervjuer eller i vallokalsundersökningar. Kanske har det varit lite "fult" och tabu att skylta med sina sympatier för det partiet?
Valvetaren Oskarsson i studion igår talade om en felmarginal på 0.5-1 procent mellan Valu och det faktiska resultatet, medan skillnaden mellan Valu och slutresultatet var 2,7 procent upp för SD och 1,7 ner för Fi. Är inte undersökningarna representativa, eller tyckte väljarna att det var "fint" att ange att man röstat på Fi och "skämmigt" att ha stöttat SD? Tror att valanalytikerna fått något att fundera över där!
#10 Kan bara erkänna mig besegrad, men jag planerar redan för revansch i Riksdagsvalet i höst…
Moderaternas ras var ju "episkt", som det sägs på sina håll. Möjligheten finns kanske att deras väljare varit trögmobiliserade, en annan orsak kan vara att de taktikröstat på alliansens småpartier för att rädda dem kvar i parlamentet. Sedan är det ju inget att sticka under stol med att SD förmodligen norpat väljare från M. Även om Reinfeldt i sitt dämpade anförande i går svor att man skulle fortsätta bekämpa de högerpopulistiska krafterna så vet vi ju av SOM-undersökningen 2013 att 53 procent av moderata väljare svarat att det är "bra eller mycket bra" att ta emot färre flyktingar, och att det är i framförallt moderatdominerade kommuner som mottagandet av flyktingar går trögast. Moderaterna lär få kämpa för att få ordning i leden fram till höstens val…
Kan det vara så att Hökmark har en del av raset också? Ulvskog hade ju lite rätt i sitt omdöme…
#13 Ja, förhoppningsvis…
Grattis till Olaka som imponerar med väldigt liten (allt är relativt) högstadiff.
Jag hade nog inte varit med i toppen om jag tävlat :)
mvh Martin
#15 Du får ladda upp för riksdagsvalet! Vi får fila lite på hur vi skall få fler deltagare, och om det går att göra mera lättöverskådlig uppställning.
#12 Läste just en "bekräftelse" på moderaternas problem med SD. Journalisten och författaren Mats Wingborg, som skriver en bok om SD, säger i en intervju att "SD är ett stort problem för Moderaterna".

#11 "Är inte undersökningarna representativa, eller tyckte väljarna att det var "fint" att ange att man röstat på Fi och "skämmigt" att ha stöttat SD?"
En möjlighet är att de inte tagit hänsyn till att det är så många som förtidsröstar nu för tiden. Jag har ingen siffra på hur stor andel det är men mitt personliga intryck är att det blivit väldigt vanligt.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#17 Ja, där är säkert ytterligare en faktor att ta hänsyn till! Många av dem som förtidsröstar är nog mer fasta i sitt val än övriga väljare. Av tidigare undersökningar vet vi att 18 procent av alla väljare inte hade bestämt sig för vilket parti de skulle rösta på förrän på valdagen. Man kan ju då spekulera i att SD-anhängarna undvikit vallokalen och förtidsröstat i större utsträckning, medan många Fi-väljare tvekat in i det sista och att de variationerna inverkat på vallokalundersökningen. Analyserna kanske kommer att ge ett svar på om det förhåller sig så.
Så här i efterhand känns det lite trösterikt att se att även de som man kan förvänta sig vara pålästa inte var speciellt bra tippare av valutgången. Statsvetarna vid Linnéuniversitetet hade t.ex. en träffbild som var ungefär lika spretig som vår.
http://hagevi.wordpress.com/2014/05/30/statsvetarnas-valtips-och-verkligheten/