Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 529 ggr
[Didnovarre]
0

Sjuttio år sedan D-Day

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I gryningen den 6 juni för sjuttio år sedan inleddes invasionen av Normandie. Sett ut vårt perspektiv från dagens avspanade tillvaro ter det sig obegripligt hur denna jättelika operation kunde hemlighållas och genomföras…

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/krigets-fasor-kan-lara-nutiden-en-viktig-laxa_3626484.svd

Emo
1

En mycket fin artikel och du som inte orkar läsa hela - läs sista stycket!

Det var mer än jag visste.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Halvdansken
0

En av mina kopisar som är fallskärmsjägare var där (samman med andra från Sverige och övriga världen) och jubileumshoppade.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
0

"Rick Atkinson efterlyser i synnerhet en revision av historien.

– Jag skulle i synnerhet önska att amerikanerna erkänner Sovjetunionens enorma bidrag till den militära segern i Europa. Att Sovjetunionen förlorade fler i slaget om Stalingrad än den amerikanska militären gjorde under hela kriget har länge tonats ned i USA. Enligt en beräkning dödade sovjetiska soldater nio gånger fler tyskar än britterna och amerikanerna tillsammans"

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
3

Klart att Sovjet var en viktig kugge i kriget det tror jag man även i USA vet om.

Thaeri
1

#4, det är rätt många amerikaner som tror att de ensamma vann kriget, så nä…

Kunskapen varierar något otroligt inom det landet, och många vet inte mer än det de sett på film och TV, och tja… amerikanska film- och TV-bolag fokuserar av naturliga skäl på vad amerikanska soldater pysslade med, vilket gör det lätt för folk att få uppfattningen att andra länders trupper inte bidrog med så mycket.

Men många är naturligtvis inte alla och behöver inte ens betyda de flesta 🙂

[Didnovarre]
2

#5 Det är klart att i ett land med 317 miljoner innevånare kan även några procent bli "rätt så många amerikaner". Även om den amerikanska propagandaapparaten inte minst med Hollywoods hjälp sett till att göra krigsslutet till en amerikansk affär så är jag övertygad om att  fler amerikaner fått en mer balanserad bild av krigsslutet än vad den ryska befolkningen fått.

Om man skall fortsätta generalisera så tycks f.ö. "rätt många ryssar" vara övertygade om att D-day skedde när ryssarna just vänt på utvecklingen och var på väg att avgöra kriget ensamma.

Fast allra sämst informerade var nog ändå vi svenskar, som anlände 70 år försent med våra fallskärmshoppare…

Thaeri
0

#6, jag säger inte att ryssarna kan historien bättre😉

[Didnovarre]
0

#7 Nej, du gör ju inte det…