Vem var Jan Björklund?
Idéhistorikern Sverker Sörlin skriver i senaste Dagens arena en essä som inte är nådig mot den före detta majoren och nuvarande skolministern Jan Björklund. Den rekommenderas varmt. Ett citat: "Ungliberalen från Skene som blev major på Svea livgarde och utmärkte sig för sitt flitiga bruk av könsordsjargong i myndighetsutövningen på regementet (för detta har han bett om ursäkt) och som sedan steg snabbt som en torr halmhatt på den våg av intresse för svensk skola som växte under nittiotalet. Reformraseriet, ryckigheten, rusningar framåt omväxlade av hastiga och oordnade reträtter. Tillrättalägganden, bortförklaringar. Även facit ligger i öppen dag. Det har inte gått så bra. Även den som intar en väldigt förstående och tålmodig inställning till Björklunds politik måste innerst inne tvivla. Kommer detta att någonsin fungera? Var det inte något av Bagdad Bob över Björklund? Vi såg svensk skola störta samman i bakgrunden, men vid mikrofonen denne ropande entusiast. Förväntades vi tro på det? Var det ens på riktigt? (…) Det fanns emellertid en grupp som redan nu skruvade sig på stolarna: forskarna. De som hade fördjupat sig grundligt i skolans komplicerade värld. De undrade hur de kunde ha missat allt som nu stod uppenbarat. Många forskare visste redan att det inte fanns några entydiga belägg för att tidigare betyg gav bättre studieresultat, för att hårdare disciplin främjade inlärning eller ens för att mer läxor gjorde det. Någon forskning om håltimmar fanns givetvis inte. Björklund ville en massa, men kunskap som kunde backa upp förslagen brydde han sig sällan om att söka reda på. Det var kanske det märkligaste: han visste allt. Också komplicerade frågor hade hos Björklund enkla svar. Generande enkla." Ett längre utdrag kan läsas här: http://www.dagensarena.se/magasinetarena/vem-var-jan-bjorklund/
Blir den inte minst på Politik iFokus så begabbade "major Björklund" nu repatrierad? Kanske var han aldrig den "Bagdad Bob" som man velat påskina, och kanske var han faktiskt smartare än en femteklassare (en favorit i repris i flera trådar…)?
Åtminstone Expressens Viktor Bath-Kron ger honom återupprättelse i en betalkrönika i Expressen.
- Redigerat 2022-02-27 06:46 av [Göstage]
Kan inte läsa eftersom det är betalvägg. Men kanske han var bättre i det militära än som (självutnämnd) expert på hur skolan ska utformas. Och han kanske inte var värre än någon annan där, när han blev känd för sin könsordsjargong. "Ludermässig" var tydligen ett av favorituttrycken under hans karriär som militär.
#2 Läs och begrunda.
Själv är jag fortfarande tveksam till medlemskap i Nato. Inte minst med tanke på att en viss Donald Trump kanske åter kommer att bli president i USA.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
*
Kan nämna att jag hade med artikeln jag citerar i #0 till en av partiets valstugor under valrörelsen 2014. De var VÄLDIGT ovilliga att diskutera den.
#6 Låga odds på den 😉
#8 Finns det mer text?
#9 Sammanfattningsvis:
"Försvaret är ett särintresse, sade statsminister Fredrik Reinfeldt (M) när han för första gången kommenterade de senaste veckornas försvarsdebatt. Statsministern kallade debatten märklig och sade att det inte finns något militärt hot mot Sverige i dag som motiverar ett territoriellt täckande försvar."
Längre ned i artikeln:
"Han avslöjade att inget Alliansparti haft en avvikande uppfattning om försvarsanslagen i regeringen. Fredrik Reinfeldt lade till att inget parti i riksdagen heller har föreslagit högre försvarsanslag, bortsett från SD som enligt statsministern inte har någon trovärdig finansiering.
– Det finns inget stöd för de uppfattningar som uttrycks i medierna och då blir den här debatten väldigt märklig, sade han."
https://www.dn.se/nyheter/politik/reinfeldt-forsvaret-ar-ett-sarintresse/
- Redigerat 2022-02-28 16:21 av kamera0710
#10 Låter som något från mellankrigstiden.
Det är ju först när det brunnit hos grannen som den där brandsläckaren blir attraktiv och ett måste. Eller handsprit och munskydd.
#11 Ja, tyvärr är det väl ofta så att det "krävs" katastrofer för att bristfällig beredskap ska uppmärksammas.
Kommer själv att tänka på alla som vill sluta använda kontanter som betalmedel. Undrar hur bra det fungerar i ett land som nu är i Ukrainas situation? Men här hemma verkar synen på detta vara "den dagen, den sorgen" hos många.
Många har ju också framhållit att vi gynnats av att stå utanför EMU och kunnat föra en mer självständig ekonomisk politik. Tack och lov fick inte Björklund och hans parti sin vilja igenom, då hade vi varit med där.
Kikade på Vetenskapens värld med temat "det svenska skolexperimentet". Att höra dem som forskar inom pedagogik och andra skolrelaterade ämnen ökar inte tilltron till den självutnämnda skolexperten Jan Björklund.
"Om ni frågor oss lärare som har många år på nacken; nu: trötta ungdomar = sociala medier hela natten, tränar varje dag eller sover på dagtid, arbetar inte på lektionstid….. o.s.v…..o.s.v.
Det är klart att de får stress och kraven från föräldrarna är orealistiska.
Kom och arbeta minst en vecka hos oss (alla stadier), då får ni se att grunden till stress och dylikt inte beror på de vanliga studiekrav som ställs på ungdomarna."
"Det är spännande att läsa alla kommentarer om vems fel det är, hur lat hon är osv. Jag funderar lite…. Jag är idag lärare och jag hade tvåor när jag gick ut nian tillochmed streck i gympa hade jag. Men det var aldrig någon som sa till mig att jag inte var godkänd. Jag kunde inte söka "plugglinjer", men det var nog inte min önskan just då. Jag gick 2- årig handel och kontor (klipp och klistra linjen). Tog studenten och var ganska nöjd med mig själv. När mina barn blev större så ville jag plugga så jag läste in behörighet och studerade till lärare, när jag var redo. Just det vi hade ju också allmän och särskild engelska samt matte. Jo rå, tur man inte växte upp nu då hade man nog fått icke ok stämplat i rumpan."
Samma källa som föregående inlägg.
#16 & #17 Absolut finns det en poäng med att tar bort betyget F. Kanske rent av ta bort betygen helt och hållet? Kanske ersätta det med ett allmänt omdöme?
En stor vinst vore att alla högstadieelever blev godkända och kunde söka sig vidare till gymnasiet (om så önskas).
Dock finns det en (eller flera) anledningar till att elever "Effar" men anledningen heter vare sig L eller Björklund.
För att dra en parallell till annan utbildning, körkort för bil/fordon, så kan en person bli underkänd och därmed ej kvalificerad att framför avsett fordon. Men inte vore det en god idé att ta bort "underkänd i förarprov"?
Från tidningen Skolvärlden, när Björklunds tid som skolminister gick mot sitt slut. Huruvida han förtjänar underkänt får vara osagt. Men nog undrar man om han var rätt man på den posten.
"Under sina snart åtta år som skol- och utbildningsminister har Jan Björklund drivit fram en rad förändringar på skolans område, till exempel lärarlegitimation, ny betygsskala, karriärtjänster för lärare, ny läroplan, ny lärarutbildning, tidigare betyg, fler nationella prov och en ny skolinspektion.
– Tyvärr har många av reformerna – varav en del egentligen är riktigt bra – inte föregåtts av ordentliga utredningar. Det har därför ofta blivit fort och fel, säger en centralt placerad person.
– Ett talande exempel är lärarlegitimationen. Reformen är ett administrativt fiasko och har dessutom fått göras om flera gånger.
Men det är inte bara på central politisk nivå som det varit högt förändringstempo. Även i klassrummet har det hänt en hel del under Jan Björklunds tid vid makten. Några exempel:
• Lärarna lägger i dag ner mer tid på administration än tidigare. Det har blivit ökat fokus på kontroll och centralstyrning."
https://skolvarlden.se/artiklar/jan-bjorklund-1-utbildningsminister-fp-ofta-fort-och-fel
#19 Nu var det en tid sedan artikeln skrevs, men några plus fick ju Björklund trots allt:
Skolan i centrum. Få politiker på riksplanet har så konsekvent och så länge drivit skolfrågorna.
Handlingskraftig. I ett högt tempo har han försökt reformera den svenska skolan. För högt, hävdar kritikerna.
Stort engagemang. Han brinner verkligen för att göra svensk skola bättre, en skola han irriterat sig på sedan han gick i Parkskolan i Skene.
Bra chef. Medarbetare vittnar om en tydlig och engagerad chef.
PS Vill poängtera att jag inte ämnar bedöma Björklunds insats, han är trots allt inte aktiv politiker längre (vad jag vet).
Vad dagens skola beträffar, så förefaller det finnas lika många åsikter och sanningar som det finns skolor.
Min egen erfarenhet går sällan i takt med det man läser/hör i media, SVT inräknat.
#20 Ja, det är inte bara blinda höns utan även liberaler som ibland hittar ett korn.
#21 Utom du då, uppenbarligen :)