Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 782 ggr
[Jimmy.L]
2

Tågstrejken

Tågstrejken har pågått sen den 2 juni och nu påverkas även Kustpilen. På fredag tas pendeltågen i Stockholm ut i sympatistrejk samt krösatågen i Småland om man inte är överens om Sekos krav på heltidsanställningar.

Påverkas ni av tågstrejken? Själv blir jag drabbad om tågen står stilla i Stockholm.

Farwuq
0

Jag bor i sydvästra Skåne, men eftersom jag inte har för avsikt att åka in till Köpenhamn, så drabbas jag inte för tillfället.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

olaka
9

Jag tror det har påverkat opinionen ordentligt, inte direkt kanske men när Folkpartiet hotar strejkrätten förlorar de mycket cred bland de breda folklagren tror jag.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
2

Ja Folkpartiet bör nog fundera på vad dom säger. Klart man måste få strejka för bättre arbetsvillkor.

Martin
1

#3 Det är ju bra att man kan utöva påtryckningar genom strejk samtidigt är det ju bra att alla inte har rätt att strejka.

Samtidigt kan man fråga sig om det innebär att vissa yrkesgrupper helt enkelt inte kan påverka sin lön lika mycket eftersom att man saknar effektiva påtryckningsmedel?

Jag åker mycket sällan tåg så påverkas inte nämnvärt. Nu är det förvisso sommar och jag brukar åka över till Köpenhamn någon gång varje år så det skulle kunna bli en påverkan men inte som det är idag, jag kommer över i alla fall.

Det påverkar dock en hel del personal på tågen som har (eller om det var att de skulle sägas upp om strejken drog ut på tiden) sagts upp. Jag hade inte varit nöjd om jag varit en av dem.

mvh Martin

[Jimmy.L]
1

#4 Klart det drabbar andra med fast något måste ju göras när lokförarna och tågvärdarna sparkas och sedan får gå tillbaka som timanställd och inte veta hur man ska planera in fritiden.

Martin
0

#5 Jo, såklart. Men om jag blivit arbetslös för att några andra skulle få det bättre så hade jag inte varit speciellt nöjd, och det hade du nog inte heller även om man kanske tycker att de andra kunde varit värda att få det lite bättre också.

mvh Martin

[Jimmy.L]
3

#6 Sant, fast om ett företag börjar säga upp folk och sedan tar dom tillbaka som timanställda så kan fler haka på. Det är ju inte Seko som är boven utan Veolia som inte kan ge schyssta arbetsvillkor till sina anställda.

997
1

#2 Jag tror och hoppas du har rätt!

Hörde Carl B. Hamilton (fp) i radio (P1) där han hävdade att strejken var politisk. Strejken handlar väl om att man som arbetsgivare skall ge sina anställda mänskliga vilkor, vilket alla borde vara överens om att man skall göra… men tydligen är det inte Carl B. Hamiltons/fp's uppfattning.

kamera0710
2

Jag tycker det är utmärkt att konflikter synliggörs. Jag har ofta känt mig spyfärdig när jag hör Reinfeldt och Borg mala sitt mantra om att "den stora konflikten gäller den mellan bidrag och arbete". (Att sedan både sossar och moderater vill ha en viss så kallad jämviktsarbetslöshet på fem procent eller så tycks de helst vilja sopa under mattan.)

997
2

Att "den stora konflikten gäller den mellan bidrag och arbete" är ju delvis sant. Problemet är att man inte talar om de bidragstagare som håvar in de stora pengarna: Veolia t ex.

[Jimmy.L]
1

Tågstrejken är över båda parter är nu överens.

vallhund
0

#11 Hörde just det på TV1s nyheterna. AGs uttalande gör att jag tvivlar på att det kommer att bli särskilt mycket bättre.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Martin
0

#12 Väldigt många fackförbund jublar ju och pratar om storseger, så det borde bli bättre annars har man krigat för smulor och det tror jag inte.

#7 De som drabbas som jag syftade på är ju inte de som strejken rör, utan de som jobbar med cateringen på tågen. De bryr sig nog inte så mycket om ifall boven heter Veolia eller Seko och rent krasst; För dem skulle det ju kunna vara SEKO som är boven eftersom att det är pga SEKO tågen inte gick (om man nu väljer att se det som att det är sekos fel att tågen inte gick då de tog ut de anställda i strejk, man kan ju också se det som att det är Veolias fel som gett låga löner och mycket timanställningar).

mvh Martin

[Jimmy.L]
0

314 Visst drabbade dom som försåg tågen med mat hårt och en strejk drabbar ju alltid tredje part. Samtidigt är ju facket inte ute efter att sabba för dom. Nästa gång kan det vara deras arbetsgivare som vill försämra villkoren för dom då är det deras tur att få hjälp av facket.

Martin
0

Visst är det så! Jag bara ville belysa att det är olyckligt att det drabbar andra, men de lär väl få tillbaka sina anställningar nu när tågen rullar igen.

mvh Martin

Geru
0

#4 "Samtidigt kan man fråga sig om det innebär att vissa yrkesgrupper helt enkelt inte kan påverka sin lön lika mycket eftersom att man saknar effektiva påtryckningsmedel?"

Var det bara jag som tänkte på poliserna när du skrev det?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
0

Hur många tåg har egentligen catering? Inte de tåg som togs ut i strjeken i alla fann, dvs de som kör Sverige - Danmark.
Undrar hur många som visste att det var cateringpersonalen det handlade om, i så fall tror jag att många varit betydligt mindre överseeende med strejkproblemen och långa pendlingstider.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Martin
2

#17 Det gäller ju brandmän, sjukhuspersonal osv också. Viss personal i de kategorierna kan strejka men inte alla. Det finns även andra yrkesgrupper som jobbar med viktiga samhällsfunktioner som inte får strejka.

Under några omständigheter - som troligen aldrig kommer att infalla - skulle även poliser i yttre tjänst kunna gå i strejk, för poliser har strejkrätt som alla andra även om man i andra avtal har avtalat annat. men om man skulle hamna i ett avtalslöst tillstånd så skulle man kunna ta ut poliser i strejk.

mvh Martin

Geru
1

#19 Det visste jag inte om att dom hade. I så fall hoppas man nästan på avtalslöst tillstånd. Det skulle antagligen röra om politikerna en del.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Martin
0

Finns att läsa om bland annat i polistidningen från 2011. 

Men som sagt, avtalen förlängs i princip alltid under förhandlingstiden eftersom att det i praktiken inte skulle fungera om t.ex. poliser lät bli att jobba. Det skulle ju ganska snabbt bli ohållbart och vi skulle hamna i en situation som jag inte tror att någon av oss vill ha i vårt samhälle.

mvh Martin