Politik iFokus

Politik

Etikett: utrikespolitik
Läst 995 ggr
Ida
0

Valrysare i Italien

"Vad som först såg ut att bli en klar seger för Romano Prodi och hans mitten-vänsterallians förvandlades under rösträknandet efter det italienska parlamentsvalet till en riktig rysare."

I skrivande stund är röstsammanräkningen ännu inte avslutad och det är oerhört jämt mellan de två presidentkandidaterna Prodi och Berlusconi. 

Enligt Tv4 blir det, vem som än vinner, ingen lätt uppgift att få bukt med landets ekonomi och sociala spänningar.

"Italien är ökänt för sina bräckliga regeringar - den ministär som tillträder tidigast i mitten av maj blir landets sextioförsta (61) på lika många år."

Länk till Tv4:s artikel

Det kan inte vara helt lätt att ha Berlusconi som motståndare, med all sitt inflytande i mediavärlden…

Vi får se om det hela klarnar under natten/mogondagen. Spännande!

Anne
0

Men hur har det blivit nu då? Har inte läst några tidningar över påsken…

Staffan
0

Jag är också nyfiken - hur gick det egentligen?

*ger mig iväg ut på nätet*

// staffan

AndersE
0

Visst blev det väl Prodi?

Berlusconi vägrar godta valförlusten

Ida
0

Ja, Prodi utnämnde i alla fall sig själv som valsegrare, men det var extremt jämnt!! Det var endast ca 20 000 röster som skilde kandidaterna åt och som AndersE skriver vägrade Berlosconi att erkänna förlusten.

Pia
0

Men var det inte ännu mindre röster, runt 1000, när det väl kom till kritan? Eller vad läste jag nu det då… Hur som helst så skulle väl det hela vara "klart" först efter påskhelgen.

Ida
0

Nu har högsta domstolen i Italien slagit fast att Prodi är vinnaren, men Berlusconi efterlyser fler kontrollräkningar.

Är det positivt eller negativt tycker ni att två kandidater får så lika röstresultat?

Anne
0

Jag tycker att det är ganska negativt. Jag föredrar klara resultat, när man tydligt vet vad som hände, och det finns mindre konspirationsmån. Dessutom så har ju det här effekten att nästan hälften av väljarna är starkt missnöjda. Inte så jättebra.

Inlägget är låst för nya kommentarer