Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1460 ggr
Sara
0

Föräldrapenningfusk?

Vad är att fuska med föräldrapengen?

Är det bara fusk att ta ut föräldrapeng samtidigt som man arbetar för lön eller är det fusk att ta ut föräldrapeng och renovera huset medan svärmor passar barnet?

Måste man tillbringa föräldradagarna med barnet?

Sara

jen
0

jag anser att  man ska tillbringa tiden med barnet. om svärmor passar barnet för att man ska renovera huset tycker jag att man ska ta ledigt från jobbet

Sara
0

Håller med, men är det fusk enligt lagen?

Sara

zeretki
0

Jag vet inte vad reglerna säger så det är svårt att uttala sig…

Kanske någon kan posta reglerna här, så vi oinsatta kan läsa?

blombuketten
0

#3. Här är en länk ang föräldrarpenning. Vad jag förstår så är det väl inte direkt olagligt att hålla på att fixa med sitt hus när man har föräldrarpenning. Olagligt blir det när man utför ett jobb som man får betalt för samtidigt som man får föräldrarpenning.

Sara
0

Ok, bra info!

Men vad anser ni är fusk? Den allmänna inställningen?

Exempelvis så har jag en vännina vars man är från Turkiet. I sommar har han tagit ut en del föräldradagar och spenderat dem i Turkiet. Vissa veckor har han haft barnet med sig och vissa veckor har mamman haft barnet hemma. Vissa veckor har alla varit i Turkiet.

Är detta fusk? Han arbetar eller studerar inte och får ingen lön men han har ju inte barnet med sig.

Jag kan känna att många utnyttjar föräldradagarna som en slags semester.

Spelar det egentligen nån roll om man använder dagarna till "semester" utan barnet så länge man inte arbetar för lön eller studerar?

Dagarna har man ju rätt till iaf och de enda som går minus på det är ju barnet och föräldrarna om de inte utnyttjar tiden med barnet.

Sara

blombuketten
0

#5. Hm, det tål att tänka på. Personligen så tycker jag att det känns "fusk" om man tar ut föräldrarpenningen och drar i väg på semester utan barn. Penningen är ju till för att man ska kunna vara hemma med sitt lilla barn. Det är en värdefull tid som vi är ganska ensamma om att få. Däremot om det verkligen är olagligt kan jag inte svara på. Det står ju inget om det direkt.

jen
0

Föräldrapenningen ger föräldrar möjlighet att avstå från arbetet för att vårda barnet i sammanlagt 480 dagar

det är ju svårt att vårda barnet när man ej finns på samma ställe som barnet.

AndersE
0

Jag håller med ovanstående. Det kan ju inte vara krav på dygnet runt-oavbrutet-umgänge, men nog bör man i huvudsak vara tillsammans med sitt barn de dagar man tar ut föräldrapenning.

Att åka iväg ensam sådana dagar tycker jag är helt fel, och hoppas att det även är fel juridiskt.

Sen är det knappast svart-vitt. Jag jobbar högst oregelbundna tider, tar just nu 25% föräldraledigt med föräldrapenning. Det är inte alltid lätt att hålla isär vilka dagar det var jag begärde ersättning, och vilka dagar jag är ledig ändå. Så kanske har det hänt att jag varit borta många timmar någon dag när jag haft f-peng…

[mingdie]
0

Det fuskas nog rätt mycket. Jag har dom senaste 10 åren mött mellan 20-30 familjer som har använt sin föräldra penning till att resa runt i världen. Eftersom det kan vara mycket billigare att bo i andra länder så har dom hyrt ut sitt hus, en har tagit tjänstledigt och den andra föräldra penning och så har dom rest.

Det känns väl trevligt att veta att ni hjälper till med att betala för utlands resor.

Eddie

AndersE
0

#9 Om de har sina barn med sig ser jag absolut inget fel i det.

jen
0

om de reser och har barnen med sig är det en annan sak. (beroende på hur barnet är sjuk förståss)

AndersE
0

#11 Du blandar nog ihop VAB med vanlig föräldrapenning…    ;-)

blombuketten
0

#9. Det är väl ok så länge man har barnen med sig. Om man tar ut pengarna här i Sverige eller i ett annat land må ju då bli sak samma. Det är ju fortfarande samma skattepengar s a s.

Förstår heller inte riktigt kommentaren "det känns väl trevligt att veta att ni hjälper till med att betala för utlands resor". Vilka är ni? För ska man se lite krasst på det hela, är det väl bara de som inga barn har, eller kan få som egentligen kan reagera. Alla vi andra som har och har haft barn, har ju haft föräldrarpenning och alltså använt oss av skattebetalarnas pengar.

Är det tillåtet att få föräldrarpenning medan man vistas utomlands med sina barn, så kan jag inte se att det är fusk.

jen
0

#12 haha! JA  det gjorde jag faktiskt :o

blandade ihop det lite med vad jag skrev i tråden "fuskare åker dit"

Ida
0

Den ska användas för att kunna spendera tid och vårda barnet så gör man det (oavsett var) tycker jag att det är helt ok.