Sådant man inte talar om...
Under andra världskriget drog nazisterna runt och markerade judars bostäder med en davidsstjärna. Idag utsätts kristna i Mosul för samma behandling. IS (tidigare ISIS), märker kristnas hus med ett stort N.
"De kristna fick tre val: Lämna Mosul, betala kristenavgift, eller konvertera till islam. Annars blir de avrättade", säger en kristen man i ett reportage i Ekot.
Förföljelser i religionens namn går på samma sätt ut över kristna i Egypten och Syrien . Om detta må vi väl också tala, eller?
"En förklaring till att de kristnas öde i Mellanöstern inte har engagerat EU och USA kan vara att man fruktat att det skulle verka kolonialt att solidarisera sig med den grupp i regionen som delar den "egna" tron", skriver Expressen på ledarplats.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5919920
http://www.expressen.se/ledare/kristendomens-vagga-ar-nu-under-hot/
Avrätta människor ar dom redan gjort. folk som har tillhört armén avrättades för ett par veckor sen.
Vadå "inte talar om"? Du länkar ju till nyhetsartiklar där man talar om det, vad menar du med titeln?
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Det har inte talats om det, men kanske proppen håller på att lossna, så att det kommer att uppmärksammas på en del kultur- och ledarsidor som hittills valt att tiga i ämnet. Som det sägs på SvD:s ledarsida: "För att något ska fungera medialt krävs att det har en viss dramaturgi. De kristna i Mellanöstern tycks aldrig riktigt passa in i mallen".
Och nu finns frågan t.o.m. på Politik i Fokus! Men i likhet med t.ex. brottsligheten mot äldre är det inget högprioriterat diskussionsämne här. Vi har kanske fullt upp med att leta felsteg från svenska riksdagspartier. Eller åtminstone ett visst…
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/iraks-kristna-flyr-undan-doden-och-vem-tar-emot-dem_3765554.svd

#2. Det är ledarsidor som tagit upp det, inte nyhetssidorna. Det är en viss skillnad att omtala det i form av politisk analys, eller som chokerande nyheter. Inte alla läser ledarna.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Kvällspostens kultursida har en kort men kärnfull betraktelse över vad som sker i Mosul med rubriken: "Mosul - och sen då? "
Verkar som om omvärlden alltmer intresserar sig för vad som pågår i Mosul. Nu har Aftonbladet hakat på - på nyhetsplats…
Fyfan! Är själv kristen och blir illa berörd av detta!
"Etniska rensningen i Irak nonchaleras" skriver Ninos Maraha och Olle Wästberg (FP) i ett debattinlägg. Tja, det är väl, som det står i rubriken, "sådant man inte talar om" (#2)…
http://www.expressen.se/debatt/etniska-rensningen-i-irak-nonchaleras/
Bra analys från början av månaden: www.svd.se/kultur/understrecket/invasionen-sadde-froet-till-isis-terror_3712422.svd
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#2 Kanske har någon fått mothugg i en vanlig debatt och vill ta på sig offerkoftan och argumentet "men det får man ju inte säga".
#10 Konspirationsteorier är lätt att tillgripa när man är ute för att misstänkliggöra! Uppenbarligen var det en öm tå för vissa här att jag reflekterade över att det varit så tyst om Mosul. Abraham Staifo i GP skrev igår om fördrivningen av ursprungsbefolkningen: (min fetstil): "Det är en internationell angelägenhet. Och svensk. Efter att ha fått utstå ohyggliga övergrepp och hela städer med tiotusentals människor tömts i flykten har den assyriska vanmakten till slut nått medierna. Men avsaknaden av politisk vilja är skrämmande."
Staifo avslutar: "Nu vet alla. Har historien lärt oss något så är det att tystnad inte är något alternativ."
#9 Från början av månaden, ja! Du verkar ha börjat intressera dig för ämnet nu? Hade du själv relaterat till artikeln i början på månaden så hade ditt intresse känt trovärdigt…
Och när det gäller #2: jag länkade till två källor. Det ena var Ekots reportage från samma morgon, en ögonöppnare för mig som gjorde att jag kollade hur mycket som var skrivet i ämnet tidigare. Det var rätt tunt…
Den andra länken var en ledare, ingen "nyhetssida". Det framgår av länken. Halvdanskens påpekande i #4 är korrekt.

Det börjar skrivas om det nu lite överallt. Men det tog sin tid.
Om det varit kristna som målat ett "M" på mulimska hus, så hade det nog uppmärksammats mer. Och jämförelserna varit tydligare… Tror jag, alltså. Nån kristallkula har jag inte.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#12 Är det jag som är definitionen på "man" alltså, eftersom det verkar vara mitt engagemang i ämnet som gills. I övrigt var det mest en brasklapp för analysen jag försökte ge, eftersom så mycket har hänt i juli kan ju vissa exempel verka daterade.
#14 Ja, det var ju du som uppenbarligen tyckte att titeln var missvisande. Jag har därför lagt upp några exempel på andra som uppenbarligen liksom jag anser att det varit ett sorgligt försakat diskussionsämne.
Vi lär få höra mer om Mosul…