Politik iFokus

Politik

Etikett: valfrågor-riksdagsval
Läst 1045 ggr
[Jimmy.L]
0

Åkesson utbuad i Oslo

Högljudda protester tvingade Jimmie Åkesson att avbryta sitt tal utanför Stortinget i Oslo på fredagseftermiddagen. Ordföranden i Oslos kommunstyrelse, Stian Berger Røsland, uppmanade Sverigedemokraternas partiledare att åka hem.

http://www.dn.se/valet-2014/akesson-utbuad-i-oslo/

[krysopras]
9

Jag fattar inte hur man har mage att anklaga sverigedemokraterna för att vara odemokratiska samtidigt som man tar till alla medel för att sätta den demokratiska processen ur spel.

olaka
5

Var ser du att det var just "odemokratiska" man menade att SD var?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
7

#2 Sättet man gör på att störa ett möte är väl fel. Alla andra politiska partierna tycker det är fel att man stör politiska tal.

YtterligareEnMedlem
8

Men Jimmy.L, det här var inte ett möte. Åkesson ställer sig på en offentlig plats där samtliga medborgare har tillträde då de lever i en demokrati med fri rörlighet inom landets gränser. Om nu medborgare inte gillar det som någon talar om på en offentlig plats, har de all demokratisk rätt att yttra detta på vlket sätt de än vill, då yttrandefriheten råder. På samma sätt som om någon skulle ställa sig och förespråka exempelvis pedofeli, så har medborgaren rätt att protestera om detta sker på en öppen plats.  Eller du menar kanske att pedofilförespråkare inte heller ska tystas, utan ha sin demokratiska rätt?

Om Åkesson däremot har annordnat ett möte med utvalda personer att deltaga i, ja då är det emot all demokratisk rätt att störa. Men om vi är på en öppen plats, där vem som helst har rätt att komma, så har vem som helst rätt att protestera.

Tydligen gillade folk inte vad Åkesson hade att berätta och reagerade därefter. Det är demokrati.

Någon måste ha förtalat Josef K.

[Jimmy.L]
1

#4 Det var ett planerat möte. Kollar man Åkessons valturné så skulle han valtala i Oslo.

YtterligareEnMedlem
5

Ja men om SD väljer att ha ett planerat möte på en öppen plats där medborgaren rör sig kan de inte kräva att alla andra ska vara tysta inte sant?  För min del är det odemokratiskt.

Om Åkesson vill vara säker på att inte bli avbruten bör han välja en annan plats, där fria människor med fri yttrandefrihet riskerar att röra sig.

[Jimmy.L]
3

#6 Så det är mindre odemokratiskt att störa ett torgmöte? Märkligt i sthlm stod ett gäng och buade åt Moderaterna och polisen på plats avlägsnade dessa.

YtterligareEnMedlem
4

#6 Så det är mindre odemokratiskt att störa ett torgmöte?

Nej.  Det är demokratiskt rättighet att för var individ som lever i ett land med åsiktsfrihet, yttrandefrihet och självbestämmande att själv ansvara för sin agenda. Varken Åkesson, Reinfelt, Fridolin, Björn Borg  eller någon annan kan kräva att jag eller du ska anpassa oss så som det behagar dessa  bäst när vi rör oss på en öppen offentlig plats med tillträde för alla.

Vad jag däremot tycker personligen är en helt annan sak. Det bästa är att låta alla politiker få tala till punkt. På detta sätt kan alla individerr själva identifiera de dumheter eller förnuftigheter som hen talar för eller emot.

Ingen ska få bestämma över varken dig och mig om vad vi får tycka eller inte , eller just när vi får tycka detta, i synnerhet inte på en öppen plats i en öppen demokrati.

[Jimmy.L]
2

#8  I Sverige kan du bli gripen eller bortkörd flera km om du stör torgmöten. Det måste man vara medveten om man stör ett politisk möte.

YtterligareEnMedlem
4

Ok, vad är det du inte tycker om. Att människor inte låter politiker få tala fritt på ett torgmöte utan tillstymmelse på störning?

[Jimmy.L]
3

Det jag inte gillar är att SD får gratis reklam i tidningar när sådant här händer. Hade han fått tala ifred hade det inte blivit artiklar.  Det märks även på facebook där människor kommenterar och säger sig vilja sympatirösta.

YtterligareEnMedlem
3

Så är det, och det kan jag hålla med dig om. Det bästa sättet att protestera mot SD är i sådana fall helt enkelt genom att inte rösta på dem, eller helt enkelt inte gå och titta på honom. Om ingen kommer dit så talar han ju för döva öron.

Nu tenderar dock samhällsutvecklingen visa att vi är på väg att återupprepa historien i vanlig ordning. Högervindarna blåser stenhårt och många ser att rösta på dessa högerorienterade partiier som en "enkel lösning på ett komplex problem". 
 Men jag håller med att det finns de finns de som förr röstade blankt idag röstar blankt genom att rösta på SD, för att de är missnöjda med nuvarande regeringsform eller andra anledningar.

Om dessa högervindar blåser upp till storm och de får majoritet i en regering kommer vi leva i en ytterst farlig värld där frågan om demokrati kommer vara medborgarens minsta bekymmer.