Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 834 ggr
Staffan
0

Perssons doktorshatt

Statsminister Göran Persson ilsknade till rejält när hans doktorshatt från Örebro dök upp i konstitutionsutskottet. Dåligt och slafsigt, sa Persson om frågorna från Tobias Krantz (fp), som replikerade att statsministern inte var där för att recensera utan för att svara.

>> Länk till artikeln på DN.se

Har ni någon åsikt om Perssons doktorshatt?

Mvh // Staffan

Erik
0

Jag tycker den är kul. =P

ThomasH
0

Ja, hans ilska kan man bara tolka att han insett att han gjorde fel, det var inte bra att han accepterade en hedersdoktor, det borde inte en statsminister ta emot.

Oskar
0

Hade varit ok att ta emot en doktorshatt om det varit så att Persson genomfört konkret forskning eller dyl. Nu fick han ju hatten för att han hade modet att göra skolan till ett universitet. Självklart ska universitetet inte dela ut en hatt för något sådant. Och självklart skulle han inte ta emot den. Även om det kanske inte är olagligt att ta emot hatten så borde det ju vara emot all rimlig moral att ta emot den.

Oskar

Kaj
0

Jag tycker det är bedrövligt att denna dryge f-n får hållas. KU har till uppgift att granska ifall statsråd, statsminister utövat ministerstyre eller på annat sätt utnyttjat sin ställning felaktigt. Det är förbanne mig Perssons plikt att gå dit och svara på frågorna (för att rentvå sig om så behövs). Han skall absolut inte få mästra upp och försöka skrämma ledamöter i KU till tystnad (lydnad).

Man undrar om han inte borde dras inför KU igen - nu denna gång för att han försöker styra KUs verksamhet.

Ida
0

10 års envälde kanske sätter sina spår och gör vem som helst avtrubbad. Vi borde kanske fundera på att även i Sverige införa en tvåmandatsperiod som gräns för hur länge en statsminister får sitta vid makten?

Terrierlina
0

Det är ju löjligt. Det kan väl verkligen inte vara så stort att få en doktorshatt vid något gammalt universitet….??? Allvarligt, jag är ingen anhängare av Person, men i det här fallet håller jag med honom. Helt onödig fråga i sammanhanget.

Staffan
0

> Det kan väl verkligen inte vara så stort att få > en doktorshatt vid något gammalt universitet….???

På sätt och vis håller jag med dig Lina, men å andra sidan kan jag tänka mig att dom som doktorerat vid "något gammalt universitet" inte tycker att titeln är en skitsak…

// staffan

Terrierlina
0

Nej det är klart att det inte är någon skitsak. Men jag tror knappast att titeln är så stor att någon som redan har titeln stadsminister bestämer sig för att uppgradera en högskola till ett univesitet för att komma åt denna….

Staffan
0

Desto mindre anledning att ta emot den då, när man borde förstå att det är en sak som kommer att sticka i ögonen på många.

// staffan

Terrierlina
0

Fast jag kan ändå inte förstå varför folk tycker att det sticker i ögonen…..

Christina
0

Tycker nog det känns som en av oppositionen planterad nyhet. Ingvar Carlsson fick hedersdoktorat under sin tid som statsminister, Jan Eliasson fick nyligen av Uppsala, Marcus Wallenberg av Handelshögskolan osv osv. Det är nåt som alla s k framstående personer får och - framför allt - som alla universitet rätt så frikostigt VILL ge.

Till skillnad mot så många andra länder har vi rät få hedersbetygelser att dela ut. Ordnar som gavs förr i världen ges nu bara till utländska medborgare av kungen (aka statschefen). Serafimerorden och Nordstjärnan alltså. England är generösa med sina adelstitlar. Kostar inget men medför stor ära. Det enda vi har är väl hedersdoktoraten?

Oskar
0

#10, 11 Men det är väl motiveringen som sticker i ögonen? Att få hatten för att han så modigt "uppgraderat" skolan till universitet? Gissar att Eliasson och Wallenberg fått hattarna för deras ekonomiska/diplomatiska insatser?

Och det kanske börjar med en hatt men slutar med en proppfull garderob…? 

Oskar

Bertil
0

Perssons doktorshatt sägger jag inget om!!!!

Han fick den från den medicinskafakulteten, MEN någon sådan fanns inte i Örebro vid denna tid. Däremot ansökte Örebro om en sådan fakultet nyligen. Jag antyder att man vid doktorshattsutdelning visste om planerna på denna ansökan och att man genom utnämningen hoppades på att regeringen skulle bevilja denna ansökan.

Om någon har haft ont uppsåt, så är det örebro!!!

mvh
Bertil

Kaj
0

#13, ohaa, det var nyhtger för mig. ställer saken i helt ny dager. Har Örebro fått någon sådan ansökan godkänd?

Erik
0

Jag tror som #13 att det finns en baktanke från universitetets snarare än Persons sida. Vad som är skrämmande vad gäller Person är att han sannolikt inte haft tillräckligt med självdistans för att inse att så var fallet, och istället med god min tagit emot hedersdoktoratet. Hedersutmärkelser i all ära. De fungerar säkert bra i många fall, men i ett land där man är så stolt över etablissemangets oantastlighet tycker nog i alla fall jag att det är lite irriterande.

Christina
0

Fast iofs finns det alltid 'en baktanke' från universitetens sida när man delar ut hedersdoktorat. De är ju inte till för framstående forskare eller akademiker, utan just för att uppmärksamma någon som man tror sig ha nytta av att hedra.

Inlägget är låst för nya kommentarer