Politik iFokus

Politik

Etikettom-ifokus-och-sajten
Läst 709 ggr
[Fisken 50+]
2

Skavsår i samhället!

Skavsår i samhället!

Det jag tar upp är självupplevt eller baserat på information från vänner i olika yrkesgrupper. Endast sådant som är frekvent förekommande eller starkt avviker från den av etablissemanget presenterade syn tas upp. Med tanke på att ämnet är extremt känsligt uttrycker jag mig försiktigt men hoppas ändock att budskapet når fram.

Störande beteende är brist på respekt, att inte ta hänsyn och högljutt hävda sin egen rätt. Jag möter det på biblioteket, på sjukhuset, i affären och på ”stan”. Tilläggas kan att jag tar mig fram medelst rollator. De som står för detta ”störande” ser ut ha utländskt påbrå. Jag kan inte gärna dra någon annan slutsats än att den stora förändringen i samhället det senaste decenniet på något vis har med invandringen att göra.

Vänner som arbetar inom polisen, på fängelse, inom vården och skola handskas med problem som uppenbart kan knytas till invandring. Ovanstående beskrivna störande beteende passar även in på vård och skola medan vad gäller polisen och fängelse handlar mer om konsekvenser av en misslyckad integration.

Etablissemanget är givetvis medvetet om detta men gör inte mycket för att förbättra situationen. Det jag efterlyser är en gemensam agenda med syfte att öka förståelsen för olikheter, ett tolerantare samhälle, en fungerande integration och ett trevligare umgänge mellan oss människor. Till de nyanlända adekvat information med betoning på hur vårt land och medborgare är samt objektiv informationsspridning i samhället om de nyanlända. – Varför inte exempelvis göra de nyanlända intressanta och väcka nyfikenhet genom berättelser om deras kulturer och hemländer!

Våra folkvalda borde kunna övertala media att hoppa på tåget mot ett bättre samhälle. Medias maktposition ger dem enorma möjligheter att påverka. – Tänk om de nyanserat kunde bryta ned problemen i detaljer, informera oss objektivt, skapa en positiv stämning istället för att som nu bara enfaldigt skrika!

Om M, FP, KD, C, S, MP och V samt medierna samlas i en positiv objektiv anda skulle SD så småningom försvinna i det tysta. – Ni har makten så använd den!

Tuva-Lena
3

Mmm, dom har makten men de utnyttjar den för att tömma medborgarna på kritiskt tänkande istället. Så länge det sker så kommer vi tyvärr ingen vart. Jag håller med dig i varenda stavelse, men som det idag fungerar är det svenskarna som skall visa förståelse ("öppenhet") för främmande(nya) kulturer, aldrig tvärt om, och då kommer vi aldrig tillrätta med problemen heller - liksom en snöboll som kommit i rullning inte heller går att stoppa, eller få att vända tillbaka. Sorgligt är det minst sagt.😕

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."