Politikens samtalston
Jag besöker Politik i Fokus tämligen regelbundet, liksom jag besöker andra intressegrupper på Fokus. På de andra Fokussajter jag är med i är tonläget lugnt och präglas i regel av ömsesidig respekt. Här är det annorlunda, och jag själv är inget undantag - jag beter mig inte städat på samma sätt som på annat håll. Och ändå är inte politik något stort intresse för min del, men visst hettar det till ibland!
Vad är det då som gör mig/oss till mer eller mindre till partiföreträdare vid besök på Politik i Fokus? Ja, inte har vi några goda föredömen i den "riktiga" politiken! Löfvén anklagas, kanske lite sandlådeaktigt, för att ha knuffat Lööf igår, och på sociala media flödar smädelserna partierna emellan. GP skriver: "Om det varit i skolan hade antimobbningsteamet ryckt ut. I näringslivet hade folk fått sparken. Men i politikens värld är det fritt fram att håna och förminska."
Det är aldrig fel med engagemang, det behövs! Men ibland känns det lite fånigt att per automatik framstå som företrädare för något parti enbart för att man tänkt lägga sin röst på dem. Visst finns det partimedlemmar här, både enstaka som står för det och andra som kanske verkar i det fördolda. Men vi andra, behöver vi verkligen uppträda som yrkespolitiker genom att "håna och förminska"? Jag lämnar den frågan öppen…
http://www.gp.se/nyheter/val2014/val/1.2486773-politiker-kranker-varandra-pa-twitter
Jag kanske har varit blind, men för mig har politik aldrig varit mer smutsigt.
I morgon är det valdag. Hur högljutt vi än diskuterar, och hur mycket vi än avskyr andras åsikter så kommer ingen av oss att kunna påverka utgången av valet.
Det finns en gammal kinesisk betraktelse som låter så här:
"En gång när du känner dig fullärd, en gång när du nått livets höjdpunkt, en gång när du tycker att du är bättre än de flesta, en gång när du känner att tomrummet efter dig aldrig kan fyllas - gör blott så här, och ditt sinne blir stilla och ödmjukt: Tag en kanna och fyll den med vatten. Stick din ena hand ner i vatten och lyft sedan upp den igen. Det hål din hand lämnar efter sig i vattnet är måttet på hur mycket du skall saknas. Du kan plaska så mycket du vill medan handen är i vattnet och du kan åstadkomma vågor men upphör bara en enda minut så är vattnet lika lugnt som vanligt."
Fast vissa av oss lär väl fortsätta att plaska…