Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 3336 ggr
VildaVittra
7

Strejk mot SD

På Facebook har en grupp startas som utlyser en strejk mot Sd:s politik mot invandrare den 1:a oktober.

http://www.metro.se/nyheter/invandrare-strejkar-mot-sds-framgang/EVHnis!1YdLDlgnFAQc/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RobinEH
15

Vilken idioti. Till och med Kristina Winberg kan räkna ut att det skapar problem om arbetare med invandrarbakgrund en dag sitter kvar hemma istället för att gå till arbetet. Det har ju inget med SDs politik att göra.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Schnauzertik
7

Jag tycker det är ett bra initiativ.

Efter alla uttalande SD gjort om invandring och klassat ner invandrare så visar man vad invandrare betyder för Sverige och att allt inte är svart eller vitt.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
17

Vet inte vad dom vill med detta vi har ju demokrati i Sverige och vad man än tycker om SD har folk rätt att rösta på dom.

VildaVittra
7

#3 Belysa att man inte kan dra alla över en kam som SD gör? Visa för alla de som gått på SD:s propaganda att invandrare faktiskt behövs?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Schnauzertik
7

#3 Klart att man får rösta på dem men man måste också få lov att kritisera och genomföra fredliga aktioner mot dem, hur skulle det annars se ut?

Värd för Pensionärer

[Twiggys]
2

Klart att nya flyktingar behövs, vi måste ju fylla alla tomma lägenheter och alla lediga jobb. De kommer inte att öka våra skulder alls. - NOT!

Bagtjesen
6

#0 Om nu SD inte har någon reell makt,varför då lägga tid på att strejka mot något som ingen har implementerat.

Kan tänka mig en allmän strejk mot 3 partier som styr i mitt hem-landsting, och som i praktiken varje år av oss som använder sjukvården här klassas som det sämsta i landet. (Fick ett telefonsamtal från Göteborg idag, med en intervjuare anställd av landstinget för att ta pulsen på oss patienter - för att kolla hur den vård jag inte fick de senaste två åren har fungerat…)

Det är ju inte SD eller  FI (förutom Gudrun som tidigare stöttat S) som implementerat den invandringspolitik vi har idag, det är ju tidigare S & V och de sista 8 åren Alliansen, med hjälp av MP.

Om en invandrare tycker att det inte fungerat hitintills så är det ju det som borde rättas till? Eller menar någon att det inte finns något att klaga på idag?

Sedan när troligen de flesta inte brytt sig om att kolla upp vilka som står på listorna till de större partierna med 15-20 på valbar plats, så vet vi ju faktiskt inte heller något om dem och hur vi kommer att påverkas av deras inställningar saker i framtiden - en framtid som är betydligt troligare än hypotesen om SD:s makt.

Sedan är det väl så att det är fritt fram att tycka och tänka, det är sällan kriminellt, men att göra någonting som att göra inbrott eller att politiker i verkligheten visat sig att han eller hon inte gjort det de lovade… (hen är ett redan upptaget ord i Norrländska ordlistor sedan århundranden, med helt annan betydelse…). 

Ångervecka? Politiska Reklammationsnämnden?(

Det är då det borde finns ett "Gå i Fängelse Direkt utan att passera Gå", och utan att få lyfta pensionen.

/Bägtjesen

[Jimmy.L]
15

#4 Visst, men vad leder en strejk till? Vi har demokrati och det måste man respektera ska vi förbjuda vissa partier från att sitta i riksdagen och regeringen. Ska alla strejka för man inte gillar vissa partier?

[Jimmy.L]
10

#5 Vad tjänar man på det. Inget än att dom som strejkar förlorar inkomst och lär bli kallad till sin chef.

VildaVittra
6

#7 & #8 Så man ska inte visa att man inte tolererar rasism? Bara sitta tyst och se partiet växa?

[Jimmy.L]
19

#10 Nej men fortfarande vi har demokrati i Sverige folk har sagt sitt i valet det är folkets önskan. Vad man än tycker om SD har det gått helt enligt lagen. Partiet kan växa än mer om man håller på och tror att en strejk är lösningen. Vad blir nästa steg kravaller eller inbördeskrig för att få bort SD? Möt dom i debatter och visa hur fel dom har.

[Carpinus]
11

#5 Vilka är det man företar "fredliga aktioner" (d.v.s. vild strejk) emot? Man  genomför ju  en kollektiv bestraffning mot alla som deltog i valet för att 13% inte röstade som de strejkande hade tänkt sig! Märklig samhällsuppfattning…

VildaVittra
4

#11 Var läser du att detta är en demonstration emot demokrati?

[Jimmy.L]
17

#13 Står i artikeln  som ska strejka i protest  mot Sverigedemokraternas framgång i valet. 

Hur hjälper det att strejka en dag då? SD sitter i riksdagen nu vare sig folk vill det eller inte. En endagsstrejk kommer inte ändra på det.

Bagtjesen
14

#10 VildaVittra - Du skulle bli politiker helt klart! Du har precis alla trix klara. Och gör precis som dem - du blandar bort korten och lyckas med det i två meningar! Suveränt bra gjort.

Om vi nu dissekerar vad du skrev: " Så man ska inte visa att man inte tolererar rasism? Bara sitta tyst och se partiet växa?"

Finns det inte rasister i andra partier? Jag tolererar ingen rasism, och jag skulle gå i en demonstration mot rasism, men jag skulle välja att inte gå i något som liknade ett partipolitiskt (S-märkt tåg) - det skriver jag eftersom jag sett att du värvat för S.

Sedan heter demonstrationen, enligt din länk: "Invandrare strejkar mot sds framgång". Varför får inte vanligt annat folk vara med - så tyvärr jag kan inte ställa upp i demonstrationen mot rasism - Förlåt, om man vill ha folk med sig vill man inte ha så många som möjligt med sig… Nej ensam och radikal sitter världsförbättraren.

Dessutom, av mina erfarenheter av S & LO så tror jag att eftersom S är ca 3 ggr större än SD, så finns det troligen tre gånger fler rasister där, och på betydligt högre maktpositioner än Jimmy Åkesson, för annars skulle Sverige sett annorlunda ut, eller?

Förlåt men är S ett litet parti som aldrig haft makten -vad har de gjort rätt? Vill du påstå att vi har en lyckad invandringspolitik. Tror att 195 av de 200 från en enda folkgrupp som kom hit för några år sedan och där 5 har arbete - på vilket sätt skall de 195 strejka…

Ja, och jag bor i en S-ledd kommun -de har väl bara förlorat makten under 4 år 2006-2010, sedan 1900-kallt.

Sedan - ordet rasism är lätt att använda som slagträ mot vemsomhelst för det står vem som helst fritt att kalla någon annan för något så kränkande som rasist - Härnäst så väntar jag mig att jag eftersom jag tål hundar men har svår allergi mot katter, så finns det nog någon som inte gör politisk skinnad på hundar och katter.

Att vilja men inte kunna?

Bägtjesen

[JenniN]
7

Kanske skulle alla vi svenskar göra det en dag också för att visa att vi drar runt Sverige mer än vad flyktingar gör? 

bara larvigt. det kommer inte drabba någon annan än den som sitter hemma från jobbet då den kommer få mindre lön och fördmoligen massor av skäll från sin chef. 

och jag tycker att det är extremt konstigt att de som fightar MOT SD , INTE är flyktingar, det är som om att flyktingarna inte får ha en egen åsikt. Jag känner en kille som heter mohammed, han är i trettioårsåldern och han röstade på SD.

enbart för att han vart förbannad när han skulle gå upp på torget och kolla på Åkesson med sina barn. När han väl kom dit så resulterade det bara i att barnen vart rädda och inte vågade stanna och då ville han bara visa sina barn hur en demokrati fungerar, och det ska inte fungera på det sättet. 

De riktiga flyktingarna har haft nog med våld i deras land. Det räcker nu!

[VSK]
10

Fjanteri på hög nivå.

Försök förstå varför SD blev så stora istället. 

"under samma tid har stödet för Sverigedemokraterna vuxit rekordartat. Detta kunde ha undvikits med en annan politik, menar borgerliga kritiker"

Länk

Schnauzertik
4

#7 Om nu SD inte har någon reell makt,varför då lägga tid på att strejka mot något som ingen har implementerat.

För att stämma i bäcken och inte i ån.

#12 Vilka är det man företar "fredliga aktioner" (d.v.s. vild strejk) emot? Man  genomför ju  en kollektiv bestraffning mot alla som deltog i valet för att 13% inte röstade som de strejkande hade tänkt sig! Märklig samhällsuppfattning…

Inte alls, man visar vad invandrarna betyder för Sverige.

-------

Jag ser strejken som en markering. Den är en av många yttringar som visar på ett ogillande av SD´s åsikter. En enskild yttring har kanske ingen större inverkan men sammantaget med andra och också analyser så kan det när det når stormstyrka fälla hela skogen.   Och inte kan det vara förbjudet att ha åsikter och visa detta om SD´s politik.

Tycker Affe uttrycker det bra

_”Men om du låter det stå kvar tills sommar'n är förbi 
_

Så har det växt dig över huvudet till slut”

Kanske har detta nästan hänt redan nu?

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
4

#18 "Inte alls, man visar vad invandrarna betyder för Sverige". Det går inte att rikta en vild strejk mot de 13% som röstat på SD,  även övriga skulle drabbas.  Vitsen med en strejk är att den får återverkningar, annars märker ingen att det pågår en strejk.

Schnauzertik
6

#19 Den visar för alla 100%  vad invandrarna betyder för Sverige, kanske kan det påverka också en del av de 13 procenten att se verkligheten på annat sätt .

Jag tror inte att meningen egentligen är att orsaka störningar utan man använder helt enkelt de fredliga möjligheter man har för att visa något.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
12

Ska folk strejka varje gång ett parti man inte gillar kommer det bli kaos. Ska vi  istället låta monarkin ta över? Då slipper vi alla partier vi inte gillar.

VildaVittra
6

#14 Ja, mot att rasismen pga SD:s lögner sprider sig i samhället. Återigen, ska man stillatigande titta på när rasismen sprider sig? Eller tror du på allvar att alla muslimer och invandrare är arbetsskygga och inte äter Kalles kaviar?

#15 Intressant, trist att du inte vill argumentera utan försöker göra om detta till en personfråga.

"Tror att 195 av de 200 från en enda folkgrupp som kom hit för några år sedan och där 5 har arbete - på vilket sätt skall de 195 strejka…"

Det där vill jag ha siffror på från dig.

"Härnäst så väntar jag mig att jag eftersom jag tål hundar men har svår allergi mot katter, så finns det nog någon som inte gör politisk skinnad på hundar och katter.

Att vilja men inte kunna?"

Ska jag tolka det som att invandrare är allergena? 

#16 " Jag känner en kille som heter mohammed, han är i trettioårsåldern och han röstade på SD.enbart för att han vart förbannad när han skulle gå upp på torget och kolla på Åkesson med sina barn. När han väl kom dit så resulterade det bara i att barnen vart rädda och inte vågade stanna och då ville han bara visa sina barn hur en demokrati fungerar, och det ska inte fungera på det sättet. "

Det där var den larvigaste ursäkt jag hört när någon inte vågar stå för att de sympatiserar med SD:s ideologi.

#17 "Försök förstå varför SD blev så stora istället. "

Det är ju just det vi gör och kämpar emot med näbbar och klor.

[Jimmy.L]
8

#22 Var påstår jag det? Du svarar inte på vad en dagstrejk kommer att ge? SD kommer inte försvinna för att folk strejkar. Vad händer efter deras strejk då vad har dom förändrat?

Schnauzertik
1

#21 Man har försökt tiga ihjäl SD, man har presenterat fakta, man har i debatter angripit deras syn. Man har vägrat att ta hänsyn till deras åsikter.  Inget har hjälpt.

Det verkar som det enda som SD-folket ser som sanning är det som publicerats på avpixlat eller SD-kuriren.

Så vad är ditt recept?

Värd för Pensionärer

Terra Australis
7

Så urbota dum.  Att strejka och ställa till det.  Det gynnar endast SD, de vinner sympati. 

Ju mer SD mobbas ju fler sympatisörer får de.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

VildaVittra
5

#23 "Du svarar inte på vad en dagstrejk kommer att ge?"

Det har jag redan svarat på, var vänlig och läs inläggen. 

#25 Och ju fler som inser att SD mobbar människor som råkar inte gillar Kalles kaviar, desto fler inser hur tokig deras ideologi är.

Terra Australis
4

#26 Det köper jag tyvärr inte, så fungerar inte människor.

Terra Australis

VildaVittra
5

#27 Det baserar du på vad? Att folk i stort föredrar att vara rasistsympatisörer?

[Twiggys]
5

Men herregud, låt dem strejka om de nu så gärna vill det, det är bara de själva som förlorar på det ( tror knappast att ngt fack går med på det). Vill de förlora en daglön så låt dem . SD tackar dem bara för fler sympatiröster ^^

Terra Australis
5

Jag baserar det på över 50 års livserfarenhet.

Terra Australis

[ludden]
12

Är inte demokratin viktig i Sverige varför får inte folk rösta på SD om dom nu vill det.

VildaVittra
3

#30 Tror du jag är 18 år gammal eller?

Terra Australis
7

En del människor tar inte lärdom av 1900-talets historia.

De hyllar fortfarande idéer som några av världshistoriens största och värsta mördare haft. De tar ständig upp Hitler, men sina egna försyndelser, de ska man inte tala om.

Den som röstar på Schyman eller Sjöstedt försvara indirekt Gulag etc.

Terra Australis

Schnauzertik
7

#33 Om man ska gå tillbaka i historien till partiernas och deras föregångares rötter tror jag man skulle hitta ordentligt fula saker hos alla.

Värd för Pensionärer

vallhund
1

Undras vad det gör mig till? Jag gillar fortfarande Bakunins o Max Nettlaus texter. Jag rullar egna cigaretter o använder samma tobak som en av kvinnorna som sitter på Hinseberg för planeringen av kidnappning av Anna Greta Lejon, som då innehade en ministerpost. Visste jag iofs inte innan jag såg en intervju med henne på TV.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[sanna70]
7

Det är väldigt många med invandrar bakgrund som har röstat på SD så allting kan ju inte handla om det populära ordet "Rasism" 

Dem som ifrågasätter Exponerat och Fria tider borde ifrågasätta Aftonbladet och Expressen mm  också eller är folk verkligen så naiva att dem inte ser vad media håller på med?

[Carpinus]
1

Söker man lite grann kan man konstatera att i samband med valet 2010 skrev fyra personer på SvT debatt att"Vi vill på ett konkret sätt visa att utan invandring stannar Sverige. Vi vill göra det genom att uppmuntra alla som har en egen eller en släkthistoria av invandring eller flyktingskap att stanna upp i jobbet för en timme mellan kl 14:00-15:00 nu på torsdag den 16:e september." Den gången tänkte man alltså nöja sig med en timme - hur det gick är okänt för mig.

Man hade då för avsikt att grunda en årlig manifestation mot SD den tredje måndagen i september. Hur det gått med detta är likaså oklart.

http://www.svt.se/opinion/imorgon-gar-vi-invandrare-ut-i-vild-strejk-mot-sd

[sanna70]
7

Det kan bli intressant dock är det flyktingar som SD vill stoppa då det inte finns ekonomisk stöd för det ( som vår ex statsminister) erkände till slut. .

Mysan59
10

Strejk mot SD innebär strejk mot 13% av Sveriges befolkning. Och det håller inte! Ta för fan reda på varför så många röstade på SD istället. Våga fråga, våga diskutera. Skrik inte bara "rasist" hela tiden. Lyssna! Är så förbannat trött på det här nu.

[Carpinus]
1

#39 Det är värre än så, som vi redan konstaterat, en strejk drabbar även sådana som röstat som strejkutlösarna önskat.

Farwuq
8

Efter vad jag förstått av denna tråd, så är vänsterfolk både högljudda och väldigt fega.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
8

Det normala med strejk är att det råder nån form av stor konflikt med arbetsgivaren där fackförbund (antar jag) stödjer strejk.

I det här fallet så uppmanas folk att strejka och på så sätt se till så att i de absolut flesta fall se till så att arbetsgivaren förlorar inkomst på sina anställda.

Hur man kan uppmana folk att se till så att arbetsgivaren förlorar inkomst övergår mitt förstånd. Vad har arbetsgivarna med svenska folket röstsedlar att göra?

Det här diskuteras inte bara på iFokus så klart och jag vet flera arbetsgivare som kommer ge strejkande sparken så det visslar om det. Och det kommer heta arbetsvägran. Men kan man inte tänka längre än näsan räcker, så kanske det är på sin plats att arbetssökande får chansen till jobb istället.

Vill man göra sin röst hörd och gå i fackeltåg mm så gör man det på fritiden.

Farwuq
3

Helt rätt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]
3

Utan att själv vara på FB får jag ibland en känsla av att det startas väldigt många grupper på Facebook och att många av dem får större uppmärksamhet än de egentligen förtjänar.

Schnauzertik
2

Från AD finns två domar av särskilt intresse som behandlar frågan om politisk strejk. Där sägs att utrymme finns för politiska strejker under förutsättning att åtgärden framstår som en kortvarig protest- och demonstrationsåtgärd samt att återverkningarna på produktionen blir minimala.

Utrymmet för politiska strejker är också enligt AD mer begränsat när det gäller inhemska förhållanden än internationellt beslutade solidaritetsaktioner. Vid fackligt politiska strejker med utländskt bakgrund finns aspekten att svenska fackliga organisationer vill ta konsekvenserna av sitt medlemskap i internationella fackliga organisationer.

Värd för Pensionärer

Halvdansken
4

#25 "Och ju fler som inser att SD mobbar människor som råkar inte gillar Kalles kaviar, desto fler inser hur tokig deras ideologi är. "

Jag gillar heller inte Kalles kaviar, men jag har inte blivit mobbad av nån SDare.
Jag fattar att du gör en liknelse, men att skriva så är lite tröttsamt. Många som röstat på SD gör det för att de är trötta på den Stockholmsbaserade politiken. Det har kommit en hel del analyser efter valet om varför det gick som det gick. Ingen av dem skriver nåt om Kaviar.
Eftersom inget parti fick egen majoritet, ska då samtliga medborgare strejka?

Det kommer bara att ge SD fler sympatisörer.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Terra Australis
1

Helt riktigt.

👍

Terra Australis

VildaVittra
5

#46 Kalles kaviar var en liknelse Åkesson använde när han skulle klargöra vad en svensk är. 

Så tycker du att man inte ska demonstrera mot rasism? 

#41 Lämna in datorn på reparation? För skriven text ska egentligen inte ha någon volym (om du nu inte har ett uppläsningsprogram och då är det volymknappen du ska fippla med).

Eller, så försöker du hålla dig till diskussionen.

Halvdansken
6

Jo, man kan demonstrera mot rasism, men inte mot att man inte gillar vallresultatet.

Halvdansken
0

Raderat, dubbelpost.

Schnauzertik
3

#49  Vill du ändra grundlagen?

Demonstrationsfrihet definieras i den svenska grundlagen regeringsformen, andra kapitlet första paragrafen som "frihet att anordna och deltaga i demonstration på allmän plats". Med demonstrationsfrihet menas rättigheten att demonstrera för eller emot vad man vill.

Värd för Pensionärer

[Twiggys]
6

#51 Demonstrera är väl inte strejk heller?

Schnauzertik
3

#52 Det var precis den kommentar jag förväntade mig.

#49 skev faktiskt "Jo, man kan demonstrera mot rasism, men inte mot att man inte gillar vallresultatet" så jag tycker nog att min kommentar har relevans.

En politisk strejk en form av demonstration, tycker inte du det?  Men inte helt den typ av demonstration som grundlagen avser.

Sen angående politisk strejk så finns det inte så mycket som lagstiftaren tar upp utan det är mer mellan parterna och också  AD.

#49 får naturligtvis tycka vad som, men det är snubblande nära grundlagsändring

Så länge du inte bekänner dig till svenska trossatsen att allt som inte är uttrycklig tillåtet är förbjudet så anser jag att man inte ska klanka ner på de som väljer detta sätt att demonstrera  för ett ändamål.

Det finns också den engelska varianten att allt som inte är uttryckligen förbjudit är tillåtet, och sen har vi  den franska varianten att om något är uttryckligen förbjudet så är det nog bara en feltolkning  och det är också tillåtet.

Värd för Pensionärer

[Twiggys]
8

Nä, det tycker jag inte. Gå på din fritid och demonstrera bäst du vill ( mkt märkligt att vilja demonstrera mot demokratin bara) men strejka gör du på din arbetstid och det är inte ok…vad har din arbetsgivare gjort dig?

Schnauzertik
2

Jag respekterar din åsikt.

En politisk strejk riktar sig inte mot arbetsgivaren och är inte avsedd att störa verksamheten mer än marginellt. Det är ett sätt att demonstrera både solidaritet och missnöje

Vi har haft ett antal politiska strejker i Sverige tidigare, de flesta för att markera solidaritet med andra länder

Värd för Pensionärer

vallhund
2

Hur var det nu med Ådalen 1931?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Halvdansken
5

#48 skrev "Så tycker du att man inte ska demonstrera mot rasism? "
Det var den frågan jag svarade på.

#53 Lyckades sen vrida debatten till att jag ville ändra i grundlagen, vilket jag givetvis inte vill. Ordet demonstration kan användas på många sätt, inte bara den typen som  #53 avser. Man kan demonstrera en ny produkt tex.

Jag anser inte att den "demonstration" i form av en stejk för att man inte accepterar valresultatet är ok.