Politik iFokus

Politik

Etikett: 15-politiska-partier
Läst 1136 ggr
[Carpinus]
4

"Väljarna: Börja samarbeta med SD" (DN)

"DN/Ipsos septembermätning visar att 48 procent av väljarna tycker att partierna ska samarbeta med Sverigedemokraterna i frågor där man har liknande uppfattning. Något färre, 43 procent, vill göra allt för att minska SD:s inflytande."

"Av Moderatväljarna förordar 53 procent ett närmande till SD samtidigt som 39 procent vill fortsätta dagens isoleringslinje."

I en undersökning som SR/SIFO gjorde före valet tyckte 66% av de tillfrågade att inte något parti borde samarbeta med SD efter valet.

http://www.dn.se/valet-2014/valjarna-borja-samarbeta-med-sd/

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4657&grupp=20696&artikel=5962446

vallhund
1

Vad kan man säga mer än att det är tragiskt.

Läste om det i pappersupplagan av DN i morse.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Halvdansken
5

Varför är det tragiskt? 13% röstade på dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gronstedt
1

Hur är frågan formulerad, kan man undra. Många anser (enligt mig med rätta) att man måste börja kommunicera med dem, men det är inte samma sak som att "samarbeta" med dem.

[Carpinus]
1

#3 Frågan i eftervalsundersökningen var formulerad som det framstår längst upp t.v. på illustrationen till DN-artikeln, alltså: ”Anser du att de andra partierna i riksdagen bör samarbeta med Sverigedemokraterna i frågor där man har liknande uppfattningar eller anser du att man bör göra allt för att minska deras inflytande i riksdagen?”

Sanna Rayman på SvD:s ledarblogg ansluter sig till dem som inte  anser att den är helt glasklar.

_http://blog.svd.se/ledarbloggen/2014/10/01/konstiga-fragor-och-intressanta-svar-om-sd/
_

Gronstedt
2

#4: Frågor med ett "eller" i mitten blir gärna meningslösa när de båda alternativen inte är motsatser. Hur många svarade "Ingetdera!"?

[Carpinus]
1

#5 Möjligheten att svara "varken/eller" tycker man ju borde ha funnits, som det nu är blev det ganska kategoriska utfall. ( Av DN:s illustration att döma var det förvånansvärt få i deras undersökning - 6% på den röda sidan och 7% på den blå som svarade "osäker/vet ej". )

Det hade nog varit mer meningsfullt att se SR/SIFO:S frågeställning från före valet upprepas ordagrant - där hade man bättre kunnat se eventuella förändringar i väljarnas inställning.

997
1

Eftersom Carpinus och jag i andra trådar diskuterat likheterna med händelseutvecklingen i 30-talets Tyskland (där borgeliga partier efter en tid började samarbeta med nazisterna) skall jag inte ta upp det i denna tråden. 

Samarbete med SD kan man säga inte är något nytt. SD har stött Alliansens förslag i 90% av fallen under mandatperioden 2010-2014. Frågan är vilken vikt allianspartierna la vid hur de trodde att SD skulle rösta då de la fram sina förslag. Om man tar med SD's röstande i kalkylen när man lägger fram sina egna förslag kan det ses som ett tyst samarbete. Sådant, tror jag, vi kan komma att se mycket av.

[Carpinus]
4

#7 När det gäller att anpassa sig lär Socialdemokraterna redan kunna den konsten, som sitter och tragglar med ett 6%-parti för att få ihop en blek majoritet. De lär även få vänja sig vid att lägga både vänster och höger öra mot rälsen och lyssna varje gång de skall korsa spåret de närmaste åren.

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Carpinus]
5

#9 Nu har jag öppnat tre trådar där det senaste inlägget är din länkning till Expressenartikeln utan egna kommentarer. Vore det inte bättre om du skrev vad du själv tänker istället för att sprida samma länk överallt?