Meningsfull sysselsättning åt alla
Jag anser inte att meningsfull sysselsättning nödvändigtvis måste betyda betalt lönearbete åt alla. Inte heller att det nödvändigtvis måste omfatta åtta timmar per dag. Jag är övertygad om att sysselsättning även skulle kunna vara ideellt arbete. Volontärbyron med bl.a. Väntjänst är enligt mig ett bevis på detta. Inom Väntjänst går man hem till t.ex. en äldre person en timme i veckan. Man utför inga sysslor, utan är enbart medmänniska och vän. Det ger stora vinster för samhället i form av ökad livskvalitet för de äldre och även för de som besöker dom. Jag anser att det även är dags att se sig om efter nya alternativ än ett betalt lönearbete. Eftersom vi under de senaste åren har sett en ökad utvecklingskurva av sjukskrivningarna så tror jag att vi måste börja med att mer titta på orsakerna till att så många blir sjuka och hamnar utanför arbetsmarknaden. Ideellt arbete skulle kanske vara ETT alternativ för människor som försökt, men som ändå inte lyckats ta sig ut i arbetslivet?
Lisbeth, jag tror att du har helt rätt i att man måste börja titta på orsakerna till varför vi har så många sjukskrivna i Sverige. Vi ligger nästan alltid bland de främsta i FN:s välfärdsranking, men samtidigt har vi väldigt många sjukskrivna, vilket kan ses som paradoxalt.
Jag tror att såväl sjukskrivna som arbetslösa och pensionärer mår dåligt för att de ofta isoleras i hemmet och därmed kommer längre från det sociala liv vi alla behöver. Självklart skulle det vara toppen om alla kunde få ta del av den "väntjänst" du beskriver. Frågan är bara vem som ska göra det och när?
En lösning är kanske att sjukskrivna träffas och umgås tillsammans, eller att arbetslösa fyller en funktion genom att besöka ensamstående pensionärer?
Vad som känns som en meningsfull sysselsättning är väl en högst personlig upplevelse.
Frågan är väl istället om grundprincipen är att vi förväntar oss att var och en försörjer sig själv? Det vill säga om vi gör saker som andra uppskattar så mycket att det går att byta tjänster och varor så att man kan överleva.
Som jag ser det så är det få förunnat att själva utföra allt arbete som krävs för överlevnad - skaffa mat, ordna bostad m.m. Därför måste vi utföra något åt någon annan för att byta till oss det vi behöver. (Att bytandet underlättas av det vi kallar pengar är en annan sak.)
Det har ju framförts en alternativ lösning. Staten ansvarar för allas överlevnad - medborgarlön. Sen kan vara och en göra vad man vill. Jag tror inte på den modellen.
Däremot tror jag på att skapa bättre system så att det faktiskt vore möjlighet för fler människor att vara med och uppfylla andras behov.
Alla som vill och har tid att göra en insats tror jag. Även för sjukpensionärer som själva tycker att de skulle orka göra en insats då och då. Är själv sjukpensionär och tycker att Väntjänst kan ge känslan av att ha ett "riktigt" jobb. Jag tror att alla behöver känna sig betydelsefulla. Bara det är en vinst i sig.
Inte pengamässigt kanske, men likväl en vinst.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har tillsammans kommit fram till att gemensamt analysera frågan om en nationell lansering av Volontärbyron med sikte på budgetpropositionen för 2007.
Bra att de kan samarbeta
Det behövs mer samskapande?
Varför ska man ha "känslan" av att göra ett riktigt jobb. Gör man något som uppskattas av andra är det ett riktigt jobb. Och riktiga jobb bör ersättas med lön.
Att man kan göra något för andra även utan ersättning är något annat tycker jag.
Jag håller med dig Skogskatten om att många isolerar sig säkert i hemmen och skulle må bra av att träffas.
Jag håller med dig Anders om att gör man något som uppskattas av andra är det ett riktigt jobb.
Men ideellt arbete kan innebära så mycket. Allt från att hjälpa till med läxläsning i skolor till att vara flyktingguide. Vet inte om det stämmer. Men jag tror och inbillar mig att ideellt arbete ÄVEN skulle kunna vara inkörsporten till ett betalt arbete så småningom. Många får ju gå ifrån sina arbeten för att just det arbetet inte fungerar på grund av bl.a. långa arbetsdagar, stress, för lite personal m.m. m.m. Sedan så tror jag att det kan bli svårare att ta sig ut på arbetsmarknaden igen bl.a. på grund av att sjuka förväntas vara starka nog att slåss om jobben (som inte ens finns) med bla. ungdomar och invandrare som också har svårt att ta sig ut på arbetsmarknaden. Arbetsgivarna är inte alltid så positiva till att anställa någon som varit sjukskriven länge. Jag menar därför att det är viktigt att försöka att hitta nya lösningar och infallsvinklar om vi verkligen vill lösa problemet.
Att det är dags för partierna, även mellan blockgränserna att enas i stället för att kasta paj på varandra. Visst pajkastning är kul tycker många. Men löser det några problem?
MVH Lisbeth
Du menar alltså att staten/kommunen skulle betala för ideellt arbete? Eller att arbetslösa skulle tvingas göra något för sin a-kassa, eller för sitt socialbidrag?
Eller bara att man skulle försöka uppmana folk i allmänhet att jobba mer ideellt?
Nej jag menar inte att staten ska betala för ideellt arbete. Då är det inte ideellt längre.
Jag tycker att själva poängen är att hitta nya alternativ för de som ORKAR och VILL ställa upp någon/ några timmar i veckan. Ingen ska känna sig tvingad att göra något för sin A-kassa sitt socialbidrag eller annat bidrag. Vi har alla en fri vilja.
Meningen som jag ser det är att de som vill göra detta kan göra det och att det är helt okej från det övriga samhället t.ex. försäkringskassan. Jag är lite osäker på om det är helt okej idag. Eller om man anser att, kan man arbeta ideellt så kan man också gå ut i arbetslivet.
Det är en stor skillnad anser jag att ställa upp några timmar i veckan mot att jobba 8 timmar per dag eller halvtid. Ang. det du skrev förut, varför ska man ha känslan av att göra ett riktigt jobb. Jag håller med dig det ska man inte behöva ha. Men jag för min egen del tycker om att ha den känslan. Att jag i alla fall ger något tillbaka till samhället.
Jag tror att var och en hittar sitt eget sätt att bidra med och när vi inte orkar bidra med någonting, så är det också helt okej.
MVH Lisbeth
Jo, men det finns väl inga hinder att jobba ideellt idag?
Du menar alltså att försäkringskassan skulle reagera på att man kan jobba ideellt om man är sjukskriven. Det vore väl ganska rimligt i så fall?
Nej det tycker inte jag. Det ger inte mer pengar i plånboken.
Jag tycker istället att försäkringskassans jobb borde vara att uppmuntra varje seriöst försök att ta sig ut på arbetsmarknaden. Eller varje försök att hitta nya lösningar. Inte att arbeta svart naturligtvis. Man ska givetvis inte ta emot någon form av ersättning om man har sjukbidrag eller är sjukskriven. Jag tror att det är bättre att hjälpa och uppmuntra, än att sätta krokben för folk.
Lisbeth
Men om man är frisk nog att arbeta ska man väl inte ha sjukersättning?
Nej inte om man är frisk nog att delta enligt nuvarande spelregler som gäller på arbetsmarknaden.
Jag tror att många kroniska sjukdomar kan begränsa oss så att många inte kan det.
Men jag håller delvis med dig. har vi t.ex. maginfluensa eller akut ryggskott så bör vi nog stanna hemma
Jag tror inte att vi bör dra alla över en kam. Gör vi det så kunde lösningen enligt mig se ut så här.
Vi sätter en stämpel i pannan där det står sjuk, förbjudes att göra något som helst försök att komma tillbaks till arbetslivet. Inget hopp för denna person?
mvh Lisbeth
Varför stämpeln?