Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 997 ggr
[Ladymoon]
0

Palestina

Regeringen Löfvén pratar om att Sverige ska erkänna Palestina som stat.

Är där någon som vet hur detta ska gå till? Blir det omröstning i Riksdagen om detta eller är det bara något som regeringen kan bestämma?

Någon som kan svara på detta?

Magi-cat
5

Regeringen fattar beslut.

http://svjt.se/svjt/1993/655

http://www.svt.se/nyheter/sa-blir-en-stat-erkand

För övrigt på tiden att det sker. (erkännandet av Palestina)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Ladymoon]
3

Tack för svar!

Jag håller dock inte med dig i din uppfattning, då jag anser Palestina som en terrorstat ledd av Hamas. Folket i Palestina behöver inte i gemene man vara terrorister men de har röstat fram Hamas som är en terroristorganisation.

tarantass
1

Visst är Hamas farliga, men vad har en regim med erkännandet av en stat att göra om inte staten är en produkt av just den regimen och inget mer? Italien averkändes inte under Berlusconi; USA averkändes inte sedan Bush d.y. hade behållit makten genom valfusk och inte heller sedan han hade svarat på framprovocerad (men oförsvarlig, bara så ingen missförstår mig) terror med ännu mer terror; inte ens tveklösa diktaturregimer som Sovjet (med lydstater), apartheidens Sydafrika eller de fascistiska Spanien, Portugal eller Grekland fick andra stater att averkänna själva staterna. Och Israel erkändes av Sverige redan efter något år, medan det fortfarande var ett kolonialt projekt utan i staten infödda medborgare.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2

Man kan ju tänka sig att ett erkännande från några tunga västerländska stater (och det finns ju många därute som fortfarande betraktar Sverige med en välvilja vi inte längre förtjänar) skulle kunna bidra till att få palestinierna mindre desperata och benägna att rösta på extremister. Särskilt om erkännandet kombinerades med mer konkreta saker. Rätt förpackat och på litet sikt kanske det rentav skulle kunna få en liknande effekt på israelerna.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Magi-cat
1

#4 👍

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
0

… och för att lägga några mer aktuella exempel till listan i #3: Israel och Turkiet har alltid fått göra mer eller mindre vad de har velat eftersom den terror de ställer till med inte har drabbat väst; liknande med Kina, särskilt sedan det dels anammade nyliberalismen, dels blev ekonomiskt mäktigt.

Zepp
2

Det är ett sätt att sätta press på Israel att få ändan ur vagnen och inget annat.

Palestinier har rätt till ett eget land lixom Israeler och inom 1967 års gränser.

Ju fler länder som stöder detta gör att Israel isoleras om de inte följer folkrätten.

Okupationen har bara lett till våld och ökad extremism på bägge sidor.. ingen är vinnare på den situationen.

Dessutom så har det lett till att vi i väst bedöms utifrån vår inställning/stöd till Israel, bland breda folklager främst i den muslimska världen.

Och stödet till olika extrema rörelser har ökat.. så kan vi inte ha det längre.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.