Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 831 ggr
[Söderort]
0

Berlinmurens fall

Idag firar man i Tyskland Berlinmurens fall.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/feature/article19827565.ab

Men det politiska läget mellan Ryssland och USA/Europa riskerar skapa ett nytt kallt krig.

Farwuq
0

Usch hoppas vi slipper se något liknande i framtiden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[ludden]
3

Ryssland har testskjutit kärnvapenmissiler 3 gånger i år och kränkt många länder så kalla kriget är inte långt borta.

JonasDuregard
1

#2 Ja, och på vår sida av konflikten är det många som eldar på så gott de kan.

[Söderort]
3

#3 Vilka då? Hur var det nu Ryssland sa om Tjetjenien det är ensak för Ryssland.och alla andra länder ska hålla sig undan håller du med om att krisen i Ukraina även det är en ensak för Ryssland och deras intresse.

JonasDuregard
3

#4 Tagga ner lite om du vill diskutera med mig. Utgå inte från att jag är dum i huvudet eller att jag är någon slags pro-rysk extremist 🙂. Läs vad jag skriver och försök tolka det välvilligt istället för att bara utgå från att jag intar motsatt position till dig i alla frågor.

"Vilka då?"

Det finns många som försöker plocka politiska poäng på konflikten och verka handlingskraftiga. Till exempel om en utrikesminister förutspår att vi kommer återgå till kalla kriget så blir det en självuppfyllande profetia. En politiker på den nivån måste kunna se sin egen roll i en sådan här händelseutveckling, det räcker inte med att kunna skylla på andra. Och det är inte utan att man anar en viss förtjusning i rösten hos en del gamla rävar när de pratar om kalla krigets återkomst…

Och alla som gör sitt för att sprida "ryss-skräcken" hjälper ju i någon mening Putin, du kan trots allt inte på nationalistisk grund bygga en totalitär stat utan yttre fiender.

Jag tror en kritik som fokuserar på Putin och ser Ryssarna som offer för hans ambitioner är betydligt mer effektiv än kritik som grundar sig i att Ryssland som nation vill erövra världen. Som när du säger "Ryssland sa […]", kan man verkligen tillskriva ett helt land personliga åsikter på det sättet?

"Hur var det nu Ryssland sa om Tjetjenien det är ensak för Ryssland.och alla andra länder ska hålla sig undan håller du med om att krisen i Ukraina även det är en ensak för Ryssland och deras intresse."

En bättre fråga kanske är vad som är den bästa politiken från "vår sida" för att förhindra det. Tycker du någon åtgärd vi vidtagit hittills lyckats särskilt väl?

[Söderort]
4

#5 Vilka sprider ryss-skräck förutom Ryssland själva? Krisen i Ukraina och på Krimhalvön har ju Ryssland själva skapat genom att invadera Ukraina. Samma sak att dom hotar förvandla dom Baltiska staterna till askhögar vid krig. Sen hotar dom Finland med tredje världskriget om dom går med Nato. Fråga Danskarna hur roligt dom tycker att Ryssland övade robotattack mot dom i somras.

Hur tycker du man ska bemöta ett land som hotar och lägger beslag på mark som inte tillhör dom bara för dom inte vill ha EU eller Nato nära sig?

JonasDuregard
2

#6 "Vilka sprider ryss-skräck förutom Ryssland själva?"

Ja du, vem skulle det kunna vara. "dom hotar förvandla dom Baltiska staterna till askhögar", "Sen hotar dom Finland med tredje världskriget".

"Fråga Danskarna hur roligt dom tycker att Ryssland övade robotattack mot dom i somras."

Varför ska jag fråga det, tror du jag tycker sådant är roligt?

Och frågar jag Rysslands motsvarighet till dig så får jag säkert samma historia fast om hur NATOS samlade kärnvapenarsenal står riktad mot Moskva och så vidare. Underligt nog verkar ingen av er se det som en anledning till nedrustning eller nedtrappning av militära aktiviteter, tvärt om snarare.

"Hur tycker du man ska bemöta ett land som hotar och lägger beslag på mark som inte tillhör dom bara för dom inte vill ha EU eller Nato nära sig?"

Det var det jag frågade dig, men du svarade inte. Tycker du något fungerat extra bra hittills?

Jag tänker att ryska nationalister ställer liknande frågor fast om NATO.

[Söderort]
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så Moskva har inte kärnvapenrobotar riktade mot USA och Europa? Titta på videon nedan när en rysk Ubåt avfyrar missil som kan bära kärnspets i slutet av oktober i år ytligare 2 tester har dom genomfört. Dom bryter mot kärnvapenavtalet vilket är allvarligt du verkar inte förstå vilket hot vi står inför och hur allvarligt det är med en supermakt som hotar med tredje världskriget.

JonasDuregard
3

#8 "Så Moskva har inte kärnvapenrobotar riktade mot USA och Europa? "

🤦‍♂️

Är det verkligen så lätt att totalt missförstå det jag skriver? 

När jag säger att ryska nationalister har samma retorik som dig så menar jag givetvis inte att de har mer rätt. 

"Dom bryter mot kärnvapenavtalet vilket är allvarligt du verkar inte förstå vilket hot vi står inför och hur allvarligt det är med en supermakt som hotar med tredje världskriget."

Jag håller med om situationen allvar, men vi verkar ha olika tankar om hur man bäst hanterar det (även om du är hal som en ål när det gäller att svara på frågor om vad du tycker man borde göra).

[Söderort]
5

Du försvarar Ryssland istället för att diskutera hur man kommer tillrätta med problemet måste man skriva en massa om hur Ryssland rustar. Lägg dig platt på marken istället och börja i rätt enda där Ryssland är problemet inte Väst!

JonasDuregard
3

#10 "Du försvarar Ryssland"

Skitsnack, det gör jag inte alls. Men man måste kanske kunna ha två tankar i huvudet samtidigt för att läsa det jag skriver, och det är väl bara att beklaga om det inte är möjligt.

"Lägg dig platt på marken istället och börja i rätt enda där Ryssland är problemet inte Väst!"

Eh, va? 🤔

[Söderort]
4

Fortfarande inget svar vilka "på vår sida" som eldar på. 😴

JonasDuregard
3

#12 Visst, det är jag som inte vill svara på frågor 😃. Vi säger så.

[Söderort]
4

😜

[ludden]
2

Törs jag fråga #3 vilka som eldar på?

Denna kommentar har tagits bort.
[ludden]
5

Så att Bildt skulle vara orsaken till Rysslands aggressiva politik intressant bedömning.  Anledningen att jag frågar är att den ryska aggressiva utrikespolitik och försvar började redan under 2005.  Vi har just nu en rödgrön regering och man är mer aggressiv mot Ryssland och har kallat upp den ryska UD för protest mot kränkning av Svensk gräns.

JonasDuregard
2

#17 "Så att Bildt skulle vara orsaken till Rysslands aggressiva politik intressant bedömning."

Nu var det ju inte det jag skrev 🙂.

"Vi har just nu en rödgrön regering och man är mer aggressiv mot Ryssland och har kallat upp den ryska UD för protest mot kränkning av Svensk gräns."

Jaha.

[ludden]
2

#18 Sluta slingra dig då och gå rakt på sak vilka som "eldar på" frånväst.

JonasDuregard
1

#19 Jag tycker att jag gjort det och jag inser att du inte håller med mig. Är det din åsikt att det inte finns någon i väst som på något sätt bidragit till kallakrigsstämningen? Kul för oss att vi är sådana helgon i så fall antar jag 🙂. 

Du kallar själv den rödgröna regeringen "mer aggressiv" mot ryssland, hur ska man tolka det?