Politik iFokus

Politik

Etikettekonomi
Läst 2337 ggr
Mitralis
7

Amorterings"tvånget"

Vet inte om det är jag som är en omodern Norrlänning, eller hur det ligger till.
Men ska man ändå inte se till att betala av sina lån?
Förstår inte varför de tog bort amorteringskravet till att börja med. Om det hade varit kvar så hade folk anpassat sig efter det och inte dragit på sig miljonlån som de aldrig vill betala tillbaka.

Gronstedt
6

I så fall är jag också omodern 😇. Enligt min uppfattning är lån till för att betalas tillbaka och jag ser fram emot de lägre månadskostnader jag kommer att få när så skett. Men det verkar vara ett ovanligt synsätt och jag får bannor av banken för att jag amorterar för mycket.

Jag är för amorteringskrav och finner det märkligt att det någonsin har kunnat vara borta. Det ojas över att stackars ungdomar inte kommer att kunna "komma in på bostadsmarknaden", men är det inte rimligt att man väntar med att köpa saker tills man har råd? Fast det är nog också en gammaldags uppfattning…

olaka
1

Vi får också komma ihåg vad alternativen till det här förslaget har varit för att kyla av bostadsmarknaden, till exempel att ta bort ränteavdraget. Resultatet för bostadsmarknaden hade tillfälligt varit den samma, men för individen på lång sikt mycket sämre.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Reko
0

#1 Det du får bannor för är att banken tjänar pengar på dina lånade pengar. De har för mycket av den varan och hellre få in ränta på den än skänka bort den som ränta på inlåning.

Gronstedt
1

#3: Jag vet.

Martin
0

Jag tycker det är rimligt att man amorterar och sedan är jag inte finansvalp nog att räkna ut vad som är rätt (bäst) nivåer, om det är 2% ner till 70%av lånet och sedan 1% ner till 50% eller om man skall ner till 0.  Det där löser sig säkert av de som kan det bättre än mig och för egen del kommer det här inte att påverka mig speciellt mycket.

En gissning är att det på sikt blir lägre priser för bostäder och det "drabbar" ju mig såklart om jag säljer, men det är på samma sätt som att marknaden går upp och ner och att man ibland säljer med vinst och ibland med förlust.

De nya reglerna - om de går igenom - slår ju bara mot nya lån dessutom så det spelar ju inte så stor roll för dagens monsterbyggen och mångmiljonlån förrän folk väljer att köpa nytt, om jag förstått det rätt.

mvh Martin

olaka
1

När/om marknaden kyls ner lite, behövs ju lite annat för det också, fler bostäder etc, så bör ju inflationsmålet höjas/följas så att ingen riskerar stå med bostäder man inte kan sälja eller lån utan säkerhet…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Halvdansken
3

Begriper det heller inte. Här i Danmark är det standard att man betalar sina lån på 20-30 år. Vi är skuldfria om 6 år, och då får vi 11.000 mindre i utgifter per månad. Passar oss fint, så kan vi dra ner på arbetstiden eller gå i pension.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Martin
0

#6 Såklart, det är ju många saker som påverkar bland annat de du nämner.
Tror det gäller att se upp för många, även oavsett denna ändringen är det uppenbart en på många håll ohälsosamt hög belåningsgrad och jag tror att redan idag skulle en hel del få problem om räntan t.ex. stack iväg (vilket den ju inte ser ut att göra, men det måste ju ändå i hushållens budget finnas en marginal för det i min värld).

mvh Martin

Thaeri
0

Problemet är väl att bankerna har kommit fram till att de får in mer pengar i sista slutändan på att ha amorteringsfritt på lån över en viss summa, och nuvarande skatteregler gör att även låntagaren faktiskt tjänar på det hela.