Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 956 ggr
[Carpinus]
4

Kommer detta upp i valdebatten?

Med undantag av Turkiet har Sverige ensamma tagit emot fler asylsökande än övriga EU-länder tillsammans (1) . Löfven pratade i sitt installationstal i riksdag  om att man skulle  jobba för att fler EU-länder också tar emot fler människor som flyr från oroliga områden, men ingen verkar ta notis om honom heller ute i Europa.

Kommunerna går på knä, men toppolitiker och Migrationsverkets ledning slår dövörat till. "Fixa detta" säger de partier som inte ens kan fixa vem som skall styra landet. (2)

Privata entreprenörer utnyttjar det faktum att politiker och tjänstemän på egen hand inte klarar av att lösa inkvarteringsfrågan och att kommunerna står lamslagna. (3)

Många flyktingar som kommer hit dömer ut förläggningar och mottagande. "Sämre än flyktinglägret i Jordanien" hör till kritik som hörts. Hur är kompetensen egentligen i den svenska masshanteringen? (4) 

Källor:

1. "I EU har Sverige och Turkiet tagit emot flest asylansökningar från syriska flyktingar. Knappt 100 000 tillsammans. De övriga 26 länderna i EU har tillsammans tagit emot 53 605 asylsökande. Stora länder, som Kina och Ryssland, har inte tagit emot en enda syrisk flykting. Flera av gulfstaterna har heller inte tagit emot några flyktingar."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19970479.ab

2. "Allt fler kommuner är nu kritiska för att kraven på dem ökar, samtidigt som de redan går på knäna. Hittills i år har knappt 70 000 sökt asyl i Sverige."---"Migrationsverket räknar nu med att 95 000 flyktingar kommer till Sverige under 2015."

http://www.expressen.se/politik/nu-okar-kritiken-mot-statens-krav/

3."Nu ger sig mångmiljardären Roger Akelius in i flyktingbranschen - tillsammans med den före detta skivbolagsdirektören Bert Karlsson. Tillsammans storsatsar de jätteanläggningen "Cape East" i Haparanda med plats för 500 flyktingar." Enligt Expressen kommer man att omsätta 150.000 per dag. (Akelius själv är skriven på Bahamas och har sin adminstration lokaliserad till bl.a. Cypern.)

http://www.expressen.se/gt/berts-nya-partner-mangmiljardaren/

4. "De har tröttnat på trängseln. I måndags demonstrerade ett 50-tal boende utanför Migrationsverkets lokaler i Kramfors."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19583980.ab

[sanna70]
3

Man blir mållös. .

spirit33
2

2. "Allt fler kommuner är nu kritiska för att kraven på dem ökar, samtidigt som de redan går på knäna. Hittills i år har knappt 70 000 sökt asyl i Sverige."---"Migrationsverket räknar nu med att 95 000 flyktingar kommer till Sverige under 2015."

Det här låter konstigt i mina öron… Visst att man kan be kommuner att hjälpa till mer, men det är ju ändå kommunen/länstyrelsen eller kommunen/migrationsverket som tillsammans kommer överens om hur många som kan tas emot, eller fattar jag helt fel? Om jag har rätt så är det ett kommunalt problem med kommunala politiker som ser pengar i detta och alltså säger att de har fler platser än de har. Låter väldigt konstigt, men konstigare saker har väl förekommit antar jag.

[Carpinus]
1

#2  Njae, ser man sig runt lite grann i debatten så märker man ju att det är rätt mycket disharmoni mellan Migrationsverket, statens flyktingsamordnare och rikspolitikerna (oavsett om de heter Ullenhag eller Löfven) å ena sidan och Sveriges Kommuner och Landsting å den andra. Som det verkar sitter man inte i bästa samförstånd och kommer överens om något -  för en månad sedan talade Löfven om straffavgifter för de kommuner som är motsträviga, oavsett om de anför att de faktiskt saknar resurser ifråga om plats och resurser. Det är väl därför Migrationsverket gjort sig beroende av fixare som Bert Karlsson med flera, som har en fet handkassa och inte är så "rigida" som kommunerna ifråga om planering, projektering, logistik etc.  

Jag tycker att länken under punkt 2 i trådstarten visar sprickan mellan parterna.

(Jag är själv alls inte fackmässigt insatt i frågan, men det går ju att "kolla läget" genom att följa debatten i media!)

spirit33
0

Jag tror inte man kan dra för stora växlar av den artikeln och jag tror verkligen inte att de kommunala politikerna känner att det skulle vara realistiskt och genomförbart. Låter mer som ett spel för gallerian och ett sätt att försöka visa att man gör något… Men än så länge sker flyktingmottagandet i samförstånd med kommunerna. 

Men det är klart att om det kommer fram att kommuner verkligen har möjlighet att hjälpa till utan att vilja, så kan det väl leda till tvång kanske. Men då ska någon först avgöra att de kan ta emot… Säkert ett krångligt förfarande.

Här finns lite mer att läsa om saken:

"… Det är länsstyrelserna som träffar överenskommelser med kommunerna i respektive län om platser för mottagande. I överenskommelsen framgår hur många personer med uppehållstillstånd som kommunen ska ta emot under en viss tid."

http://www.migrationsverket.se/Andra-aktorer/Kommuner/Om-personer-med-uppehallstillstand.html

Schnauzertik
0

Det skiljer mycket mellan hur många flyktingar kommunerna tar emot.

Vissa tar emot en mycket stor mängd medan andra smiter undan och bara tar emot ett litet  fåtal. Detta beror ofta inte på möjligheter att ta emot utan på en medveten strategi att minimera mottagandet.

Värd för Pensionärer

snigelpiga
0

Tyskland också har tagit emot stora antal. .

[Carpinus]
2

#6 Ja, sett till de tre senaste åren så har Tyskland (innevånarantal 81 miljoner) tagit emot nästan lika många Syrienflyktingar som Sverige (9.5 miljoner innevån.). De två länderna har tillsammans tagit emot 64%  av alla spontanflyktingar från Syrien inom EU. (Detta alltså utöver kvotflyktingar.)

Wolfgang Hansson på Aftonbladet skrev igår: "Sverige är det land i världen utanför Mellanöstern som tagit emot flest spontanflyktingar från Syrien de senaste tre åren. 50 235 enligt Amnesty. Tyskland ligger tvåa med 46 265. Sen är det ett långt hopp ner till trean Holland som tagit emot 10 000.Skillnaderna är enorma mellan de nordiska länderna. Finland har tagit emot 440 syrienflyktingar. Norge 2 855 och Danmark 7 985." (Turkiet finns inte med i denna statistik.)

Magi-cat
0

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
2

Så mycket skada på så kort tid. .  Undrar om detta kommer upp i valdebatten? 

https://www.youtube.com/watch?v=Ae5KjBU-eYs&feature=youtu.be