Muren i Berlin
Det förra året så var det mycket snack om jubileet ang. den rivna berlinmuren, och det förenade Tyskland. Det är det där med berlinmuren som jag tycker verkar lite märkligt, varför har det snackats så mycket om den? Alla andra gränsövergångar då! Det var ju Tyskland som blev återförenat, eller har jag missat något här rent geografiskt? Alla reportgage handlar om att berlinmuren revs, men det kan väl knappast vara så att alla frihetstörstande östtyskar rusade till Berlin när gränserna öppnades? Västberlin var ju bara en halv stad inne i Östtyskland, eller har jag inte fattat något? 
Jag tror att det mest har med släkt och älskande par som splittrades när muren byggdes och inte lyckades få tillstånd att passera igenom muren.
Dessutom var levnadsvillkoren mycket bättre i Västberlin än i Östberlin, och det var därför många från Öst som flyttade till Väst, så många att det snart inte skulle finnas några kvar i Östberlin, därför uppfördes muren.
Man försökte även med en blockad av Västberlin i samband med detta, men den misslyckades tack vare luftbron som framför allt amerikanskt flyg skapade. Som mest landade ett plan i minuten på flygplatserna. Mer om det finns att läsa på Wikipedia.
Luftbron lyckades inte bara försörja Västberlins invånare, den skapade även ett överflöd av förnödenheter, så bra fungerade den. (Det har jag hört i en dokumentär, vilken kommer jag inte ihåg, så jag har ingen riktig källa, och varnar därmed för faktafel).
Anledningen till att den är så berömd beror nog på att den kom till i efterdyningarna av Andra Världskriget och att den kom så plötsligt, i princip över en natt.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#1 Jo du har naturligtvis rätt. Den där muren var spektakulär men visst borde man väl hört lite från hela den långa slopade gränsen mellan de båda länderna? Det måste ju t.o.m. funnits andra gränsstäder. Nu får man ju ett intryck av att alla östtyskar drog till Berlin. Jag skulle kunna tänka mig att någon t.ex. åkte till Hamburg, nädå alla skulle tydligen till Västberlin. Om jag hade bott i Östtyskland när gränserna öppnades så vore det nog inte mitt förstaval. Det skulle ju liksom innebära att jag fortfarande befann mig i Östtyskland… 
Eftersom folk blev skjutna och dog i hopp om att komma till Väst-Berlin så var det nog den stad som var på Topp-10-listan för de som råkat hamna i Öst-Berlin. Kanske hade de hoppats på att kunna ta sig vidare sedan?
Jalago, som Ida skriver, det finns en hel del info om denna historia på Wikipedia. Annars kan du tala med din historialärare och be om en fördjupning alternativt gå till biblioteket och läsa i Nationalencyclopedin.

Där var en övervakad gräns mellan hela öst- och västtyskland, men det var ju tydligast i Berlin. Att muren fått så mycket uppmärksamhet är givetvis symbolvärdet, den byggdes som sagt väldigt fort, att den fyskisk föll, och att det var människorna som högg ner den, bokstavligt talat. Att se dessa 1000-tals människor på natten korsa gränsen gav ståpäls.
Jalago, hur gammal är du? Det är av rent intresse för jag tror att vi som upplevt muren på riktigt, som växte upp under kalla kriget (jag är född samma år som den byggdes - 61) ser det på ett annat sätt än de som är födda senare.
Berlin är en fantastisk stad, och om du åker dit så gå på Mauer-museum, det ligger vid en av de mest kända övergångarna mellan öst och väst; Checkpoint Charlie.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#4 Jo jag inser att man kan söka information, men det är nog inte riktigt det jag behöver. Det är själva rapporteringen jag reagerar mot. Det är ju som om Västtyskland enbart bestått av halva Berlin.
#5 He, he jag är några år äldre än dig så vi har nog ungefär samma syn på den där muren. En styggelse alltså. Jag har faktiskt t.o.m. en lite skärva av den instucken i min egen trädgårdsmur här på baksidan. Jag inser det symboliska i Berlinmuren, men erkänn att rapporteringen har varit liiite märklig?
#2 Men det var nog mycket det som var saken också, i Västberlin kände nog dom flesta Östberlinare någon, så dom hade alltid någonstans att bo, åtminstonde ett tag. Dessutom var Västberlin en del av Västtyskland, så med andra ord var dom inte kvar i Östtyskland längre.
#5 Nu blir det lite OT men historieälskaren i mig tar över… Visst var det vid Checkpoint Charlie som amerikanska(?) och sovjetiska stridsvagnar möttes och väntade på order (som aldrig kom) som skulle kunna startat ett tredje världskrig?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#7 Jo men då var det som jag misstänkte då. Det sålde nog bäst att rapportera från Berlin, men visst måste det väl betytt mest att hela den andra långa gränsen försvann, och att alla de där miljonerna tyskar på båda sidorna åter blev ett folk? Det har jag inte sett ett endaste reportage om. Det är ju baske mig lite sjukt.
Jo Västberlin har alltid tillhört väst, men förr låg det ju i Öst.

Nog har det förekommit reportage om återföreningar när muren föll. Även det faktum att öst- och väst blev ett land. Så också om de problem som uppstod, både ekonomiskt och socialt.
#9 Ja precis t.ex att många från öst kände sig som andra klassens medborgare och flera av dem längtade tillbaka till innan muren föll.

#7, ja det var vid Charlie.
Det är väl inte så konstigt att det rapporterades från Berlin. Press och annat var väl där i väst, och höll koll på vad som hände. Kanske mindre dramatiska bilder med nån liten landsby där man går ut och tittar och säge "nå…ja..det var ju bra" och sen går in och kollat TV.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Berlin har fortfarande problem. Den stora flygplatsen som dom byggt, står still sedan två och ett halvt år. Man skulle tro att sånt fixar sej i ett land som Tyskland. Fast det verkar snarast vara ett politikerproblem eller dålig planering än brist på pengar och fuskbygge.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2024-11-09 21:38 av Fornöga